Hur ser detta ut?

Sv: Hur ser detta ut?

Nä, rider gör jag inte nu heller, vågar faktiskt inte, inte med tanke på att hon varit dålig under våren. Så jäkla dumt, nu skoddes hon bak för att vi skulle trappa upp ännu mer... Som sagt, vill gärna sko om typ idag, men de flesta av er vet ju hur det är med att skaffa ny hovis. Har iaf lämnat ett meddelande till den jag helst vill ha.

Som någon sa innan, man vill ju sko om direkt, men huvudsaken är väl ändå att faktiskt få tag i en bra hovslagare. Även om det tar 4 eller 8 veckor.

Som någon sa innan, man vill ju sko om direkt, men huvudsaken är väl ändå att faktiskt få tag i en bra hovslagare. Även om det tar 4 eller 8 veckor.

Har fått kontakt med vad som verkar vara en riktigt duktig hovis, med gott om meriter:) Nu ska vi bara se när han har tid.
EDIT: Tid nästa fredag! Så nu skrittar jag henne fram tills dess så får vi se vad som sägs.

Senast ändrad:

Herrejisses, så dåligt gjort det var! Hade jag varit du hade jag pratat med hovslagaren och frågat hur han/hon tänkte, för sådär får det inte se ut :o

Det känns som hovslagarens filosofi. Pratade med min vän igår som har samma hovis och hon upplevde också att hennes häst blivit lång i tårna, trots att han kapar dem.

Ska som sagt börja ringa runt idag. Bannar mig själv att jag inte kom på det innan, onödigt att lägga pengar på den skoningen som är nu, den gjorde ju ingen glad...

Bara så jag inte missförstå:
hästen var skod för 5 dager sen, du har inte betalt för skoning och är utt och jaga en ny hovslager?

Jo, klart jag betalt. Men jag kan ju tycka att jag borde fattat innan och letat rätt på nya hovslagaren innan jag lät sko om nu sist, totalt utkastade pengar. Bara för att hovslagaren inte är bra betyder det tyvärr inte att han är billig.

Har fått kontakt med vad som verkar vara en riktigt duktig hovis, med gott om meriter:) Nu ska vi bara se när han har tid.
EDIT: Tid nästa fredag! Så nu skrittar jag henne fram tills dess så får vi se vad som sägs.

Vad skönt! Hoppas det blir bra! Rapportera gärna hur det går.

Nä, rider gör jag inte nu heller, vågar faktiskt inte, inte med tanke på att hon varit dålig under våren. Så jäkla dumt, nu skoddes hon bak för att vi skulle trappa upp ännu mer... Som sagt, vill gärna sko om typ idag, men de flesta av er vet ju hur det är med att skaffa ny hovis. Har iaf lämnat ett meddelande till den jag helst vill ha.

Vågar inte rida, hon har varit dålig under våren! dålig på vilket sätt?
hästen se utt att vara ny skod runtom, häng inte med "skoddes hon bak för att vi skulle trappa upp ännu mer"? Trappa upp vadå?

Uppfättet du har betalt för en skoning.

Hon har haft hovledsinflammation, men det primära har varit en överansträngd bogsena. Dessutom hade hon innan dess en hudinfektion. Hon är igångsatt sedan 2 månader ungefär, skrittats under 4 månader. Med trappa upp menar jag att jag skulle trappa upp träningen mer, mer galoppjobb och längre ridning. Hästen är nyskodd runtom, men har varit utan bakskor sedan i vintras, pga skadan.

Har även fått PM där flera förstår dilemmat med att hitta bra hovslagare i vår trakt, trots att det finns så mycket hästar:eek:

Kanske därför antal anmälningar till Länsstyrelsen och antal djurskyddsförbud är så överrepresenterade i just skåne..

Tror du folk anmäler pga dålig hovvård eller att folk tar sämre hand om sina hästar i Skåne..?

Det bor ganska många i skåne och andelen som har hästar kan vara större än i andra delar av landet. Då kan det ju bli fler anmälningar.

Kan nog stämma. Enligt kartläggning 2004 fanns det flest hästar i Västra Götaland och näst flest i Skåne.

Källa: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra05_5.pdf

Om det sedan faktiskt stämmer att "...antal anmälningar till Länsstyrelsen och antal djurskyddsförbud är så överrepresenterade i just skåne..", det vet jag faktiskt inte. Men det borde det väl också finnas statistik på? Jag hinner dock inte leta upp den just nu. Ska iväg och jobba strax.

Ok.
Lite bakgrunds history med bilderna när den sätts utt kunde har hjälp.

Vad vill du veta? Hovslagare har skott henne sedan oktober, hästen har alltid innan varit hel och ren i lederna. Hästen hobbyrids numera, men har då vilat mycket i vår pga skadorna.

Kan du fota bakhovarna?

Om tån är lång även där är det ju förstås stor risk för avtrampade skor fram. eller så kortar man tån genom att raspa utsidan till konvex:D

Det man anar är dock kort.

Kan nog stämma. Enligt kartläggning 2004 fanns det flest hästar i Västra Götaland och näst flest i Skåne.

Källa: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra05_5.pdf

Om det sedan faktiskt stämmer att "...antal anmälningar till Länsstyrelsen och antal djurskyddsförbud är så överrepresenterade i just skåne..", det vet jag faktiskt inte. Men det borde det väl också finnas statistik på? Jag hinner dock inte leta upp den just nu. Ska iväg och jobba strax.

med risk för lite utanför tråden så
Jag har inte sett ngn statistik på detta. Det går antagligen att kolla upp om det är ovanligt många anmälningar osv i skåne, sett i relation till antalet invånare eller annat? Det är kanske det senare som är problemet. Finns det statistik över alla hästar i ett län?

Absolut, ska göra det idag. Men bakhovarna är nog relativt "naturliga" då hon gått oskodd så pass länge bak och där han han inte tagit alls mycket...

Idag är det dags för nya skor! Helt otroligt nog sitter alla skor kvar, trots att det säger "klink" "klonk" nästan varje gång hon rör sig:crazy:

En annan hovslagare visades bilderna och hon sa inte så mycket, mer än en stor suck och "jag tror att den hästen kommer bli halt om hon går 4-6 veckor med den skoningen". Så idag ska de bli väldigt intressant vad som görs. Bilder kommer självfallet.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 009
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 535
Senast: Sirap
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 895
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka