SantaLussia73
Trådstartare
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!
Har inte sagt någonting om att det inte står något om sporrar och skarpa bett. Det vet jag att det gör men det var inte riktigt det vi pratade om därför höll jag mig till ämnet.
Repgrimman är inte stark om du bara låter den hänga. Det är precis som med skarpa bett, det är användaren av det som får de att bli skarpa.
Förstår att vi tycker helt olika om dessa saker. Att diskutera vidare om detta när vi har så olika åsikter känns lönlöst...
Vad jag vet står det även i klassiska ridhandböcker att man ska vara försiktig med sporrar och skarpa bett......
Skojar du? Varför skulle en häst känna sig mer lös i en skarp repgrimma vilken är konstruerad vara skarp, smal med knutar på tryckpunkter än i en vanlig grimma, som ofta är konstruerade för att vara mjuka (stoppade/fodrade) och breda remmar för att inte trycka och skava och dessutom konstruerade för att gå sönder vid tryck.
Kommer hästen lös så är det större risk med repgrimmor, de går inte sönder som vanliga grimmor.
Har inte sagt någonting om att det inte står något om sporrar och skarpa bett. Det vet jag att det gör men det var inte riktigt det vi pratade om därför höll jag mig till ämnet.
Repgrimman är inte stark om du bara låter den hänga. Det är precis som med skarpa bett, det är användaren av det som får de att bli skarpa.
Förstår att vi tycker helt olika om dessa saker. Att diskutera vidare om detta när vi har så olika åsikter känns lönlöst...