Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Om det værkligen ær så borde du inte konsentrera dig så mycket på dom som kastar paj, du kastar paj tillbaka det blir en ond sirkel.
Vi som håller på med en ridsport vill så klart inte sluta med det så dærfør frågade jag dig om man kunde kombinera dina metoder med ridsport.
Jag visade intresse men fick inget svar..tror jag?

Förlåt, eftersom tråden spårat ur helt läser jag knappt inläggen länge. Nu bryr jag mig inte längre om att kasta någon paj tillbaka så tänker svara på ditt inlägg.

Och ja det kan man. Olika beroende på hur långt man vill gå. Kan ta som exempel att du kan skippa tränset varannan dag. Funkat jättebra för mig och hästen blir mycket mer känslig i munnen och du behöver knappt använda bettet. Jättebra kombination mellan "två världar"!
Vill du inte "gå så långt" utan skulle vilja kombinera något mer specifikt hjälper jag gärna dig :)

Vadå "en nh tränad ifrågasätter hela tiden ditt ledarskap"? Jag kan bara inte gå med på att relationen människa/häst enbart är baserad på en hierarki - där den ena alltid måste leda och den andra alltid måste följa. Kommunikation är tvåsidig. Släpp hela ledarskapsfixeringen och jag lovar att du får en mycket mer givande relation - med alla djur.

Det handlar inte om att hästen "ifrågasätter ledarskapet" varenda gång den gör något människan inte vill. Det handlar däremot kanske om att
* den inte förstår
* den är osäker av någon orsak
* den inte blivit motionerad och har en massa energi som måste få utlopp
* den inte får vettig foderstat och inte orkar, resp är havrespeedad
* den har ont
* någon annan orsak som jag inte kommer på just nu

Som jag skrev innan - ledarskapsfixeringen inom (rätt mycket av) NHn där man vill visa lugna lydiga hästar som "mår bra", har en tendens i att slå över till hästar som helt enkelt inte vågar/kan agera utan tillåtelse överhuvudtaget. De har lärt sig att de inte kan fly, inte kan slåss, inte får visa något alls. De är avstängda, och såklart också då väldigt lätthanterliga eftersom de i princip aldrig reagerar - på något. Titta på Clinton i USA som bankar på unghästar med ihopvirade foderpåsar tills de "underkastar sig" och står helt blixtstill trots slag med jättepåse mitt i ansiktet - men visst kan han rida dem utan träns och sadel sedan... De rör inte ett öra vad som än händer.

Lobelia skrev ett utmärt långt inlägg i början där hon gick igenom hur medel som sporrar/spö/hjälptygel kan användas. De är inte tvingande, utan är till för att förklara tydligare, att visa vägen. Eftersom det kan finnas så många olika orsaker för en häst att agera annorlunda än ryttaren tänkt sig, så är det också bra att det finns olika sätt att förklara för hästen vad den förväntas göra.

Liksom det finns NH-anhängare som jag varken släpper nära mina hundar, nära hästarna, eller mig själv heller för den delen - så finns det också traditionella ryttare som missbrukar hjälpmedlen, vanligen för att de inte fattar vad sakerna är till för. Men att gå ifrån det till att säga att hjälpmedlen därför per automatik är skadliga/negativa är ju att hoppa ifrån kärnfrågan, som gäller ryttarutbildning och hästkunskap. Det är inte HÄSTENS fel att människan blir rädd och/eller är okunnig.

NH går ut på att behandla hästen som hästar behandlar hästar. En häst är i behov av en ledare. Den vill ha någon att följa. Annars tar den själv över och blir farlig.
Hästen kan ifrågasätta ledarskapet exempelvis när du ska gå igenom en vattenpöl. Hästen stannar och IFRÅGASÄTTER LEDARSKAPET. Dvs "Klarar man verkligen att gå över här uatn att bli skadad? Kan jag lita på det?"

De punkterna du tar upp handlar inte om ifrågasättning av ett ledarskap. Det är saker som hästen inte mår bra av, och det är sånt man inom NH lär sig att läsa av.

Har inte sagt att hjälpmedlen per automatik är skadliga/negativa. Har hela tiden i var enda svar sagt att det är hur de används. Jag skulle helt klart kunna rida på ett pelham utan kontakt med bettet. Det spelar inte mig någon roll så länge jag inte använder det. Men ser ingen mening att använda det heller då jag använder andra tekniker jag jag tror på istället.

Förlåt, eftersom tråden spårat ur helt läser jag knappt inläggen länge. Nu bryr jag mig inte längre om att kasta någon paj tillbaka så tänker svara på ditt inlägg.

Och ja det kan man. Olika beroende på hur långt man vill gå. Kan ta som exempel att du kan skippa tränset varannan dag. Funkat jättebra för mig och hästen blir mycket mer känslig i munnen och du behöver knappt använda bettet. Jättebra kombination mellan "två världar"!
Vill du inte "gå så långt" utan skulle vilja kombinera något mer specifikt hjälper jag gärna dig :)

Du verkar ha en helt egen definition på NH, du bör nog precisera noggrant vilken gren inom NH du avser då det man normalt sett åsyftar är hästhantering inte vilken utrustning man använder eller vilken disciplin man tränar även om många använder exv repgrimma och vissa bara håller på med hanteringsövningar. Det ställer till mycket oreda om man tar ett vedertaget begrepp och sedan säger att det betyder något helt annat.

Hästar som inte styrs med kadaverdisciplin behöver inte alls bli farliga.

det mesta löser sig om människan är lugn, konsekvent o trygg= kvitto på en bra "ledare". Goda rutiner för vanedjuret.

Vi är per auto ledare iom att vi förser hästen med mat, vtn o skydd.

Om man inte är så rädd hela tiden behöver man heller inte drilla hästen.
Det löser sig då hästen ser att man är en god förebild. En som man vill stanna hos.
Det ser hästen direkt- därav hästen kan blir helt lugn när ngn annan tar över.

NH går ut på att behandla hästen som hästar behandlar hästar. En häst är i behov av en ledare. Den vill ha någon att följa. Annars tar den själv över och blir farlig.
Hästen kan ifrågasätta ledarskapet exempelvis när du ska gå igenom en vattenpöl. Hästen stannar och IFRÅGASÄTTER LEDARSKAPET. Dvs "Klarar man verkligen att gå över här uatn att bli skadad? Kan jag lita på det?"

De punkterna du tar upp handlar inte om ifrågasättning av ett ledarskap. Det är saker som hästen inte mår bra av, och det är sånt man inom NH lär sig att läsa av.

Har inte sagt att hjälpmedlen per automatik är skadliga/negativa. Har hela tiden i var enda svar sagt att det är hur de används. Jag skulle helt klart kunna rida på ett pelham utan kontakt med bettet. Det spelar inte mig någon roll så länge jag inte använder det. Men ser ingen mening att använda det heller då jag använder andra tekniker jag jag tror på istället.

Jag tror som sagt inte på detta med hierarkier... har klarat mig utmärkt med hästar rätt så många år utan att tänka hierarki. Jag rider hästis "naken" i grimma och grimskaft ibland för att träna min egen balans - det händer inga hemska grejer då... trots att jag aldrig brytt mig om ledarskap. Han startar/stannar/svänger i alla gångarter oavsett.

Hästen som stannar vid vattenpölen ser jag som fullt logisk för ett djur utan djupseende, det handlar inte om ledarskap utan om hästens erfarenheter - jag lär den att den kan gå igenom vattenpölar. Med mig, och med andra människor. Likaså med hästen som vägrar lämna tryggheten hos kompisarna i hagen - den lär sig att den kan lita på mig när vi är ute, liksom den kan lita på andra människor. Den lär sig igenom att repetera, och uppleva verkligheten.

Likaså i den aktuella tråden om Cillaj som fick "rida NH" utan tyglar... som jag skrev där har jag på flera ridskolor fått rida utan tyglar. Hur det skulle vara likställt med NH fattar jag inte, det är balansträning och ryttarutbildning.

Hästar är rätt så vettiga och hjälpsamma varelser, det som kan behövas är utbildning och i vissa fall uppfostran. Att de skulle vilja "ta över" jämt och ständigt kan jag då inte se några bevis för.

"Skillnaden på carrotstick och spö är att en carrotstick enbart används som en förlängd arm, dvs. en pekpinne. Ett spö används som förstärkning at bl.a. skänkeln.

Utförs NH felaktigt är det inte NH längre "

Ett ridspö är en förlängning av skänkeln?! dvs en pekpinne
Det är ju precis samma sak?

utförs dressyrarbete på ett felaktigt sätt är det ju inte heller dressyr.

visst kan man använda "hjälpmedel" fel, men genom att använda kroppsspråk fel kan du också få en tokig alternativt kuvad häst - utan att du ens har rört i den.

hade inte tänkt kommentera något i denna tråd, men din trångsynthet gör mig galen.

Jag hoppar rakt in i diskussionen!!!:laugh:

Jag tycker att flera av ekipagen i filmen ser riktigt härliga ut, och andra inte. Dock säger jag inte att jag personligen skulle dela in dem på det sätt det är tänkt, och jag håller med om att det är en tråkig jämförelse om man pratar om hur vi rider och vilken utrustning vi använder. Möjligtvis HUR vi använder den, vilket det verkar som om de flesta poängterar gång på gång. Det är bra att uppmärksamma felaktigt användande av utrustning, men om NH av någon anledning ska stå som motpol till något, så gäller det väl inte bara 'traditionell ridning', dressyr, hoppning. Vi måste även ta med westerngrenar, allmän fritidsridning, suspekt utnyttjande av hästen på andra sätt i världen samt definitivt all denna 'NH-träning' som utförs på riktigt dåligt och förnedrande sätt!

NH-Natural Horsemanship, myntades inte av MR eller någon annan än Pat Parelli. Anledningen att lägga till Natural var för att särskilja filosofin ytterligare från den mindre tuffa hantering men fortfarande för tuffa 'horsemanship' som låg till grund i arbetet med hästar.
Jag tror att horsemanship är högst individuellt, men att många har en känsla av vad det borde innebära i umgänget med hästen. Vad vår horsemanship innefattar tror jag beror mycket på vilken hästkultur vi pratar om. I USA till exempel hade förr i tiden många hästtränare fruktansvärt råa metoder, och behovet av att plocka fram en annan hästträning och ett annat sätt att se hästen har varit stort. Dessutom har det funnits eldsjälar som engagerat sig för att förändra och sprida kunskap. I USA är synen på att tjäna pengar annorlunda, på gott och ont. Ont är att störst är långtifrån alltid bäst, och kvantitet slår inte kvalitet. Gott är att ett friskt och växande företag har möjlighet att nå många, och har medel att utveckla sig och förändra sig.

I Sverige har vi vår egen horsemanshipanda som är sprungen ur något annat än rancharbete. Indianerna har ju förresten sin, som resulterade i att samarbetet med hästen gjorde jakt och krig aningens enklare.

NH har nog bara hängt med och blivit antaget som en benämning för vad respektive tränare lär ut, om det är just 'sin' horsemanship som denne vill förmedla.

'Min' horsemanship, eller NH, är inte separerad från min ridning, oavsett vad det är jag gör för ridning den dagen. Den har dock ingenting med riddisciplinen att göra. Det är ett tankesätt och en filosofi som jag har med mig HELA TIDEN, och jag tar med det upp i sadeln. Min NH är hur jag hjälper hästen att lära med hans känslor och personlighet i fokus, vilka hjälpmedel och vilken utrustning jag väljer att använda och hur, samt vilken utrustning jag VÄLJER BORT! Jag personligen använder inte hjälptyglar och nosgrimma, därför att jag tycker att de fråntar mig chansen till viktig blixtsnabb eftergift, samt kan tysta ner viktiga signaler från hästen. Ju skarpare bett jag har desto allvarligare är det för mig att stänga igen munnen. För mig är det bra horsemanship-hästmannaskap-att använda utrustning och redskap som ger maximal möjlighet till ömsesidig kommunikation och inte tystar ner någons argument eller känslor. Och det är NH för mig att använda utrustningen på ett rättvist och positivt sätt.
Själv använder jag repgrimma, sporrar, tränsbett, stångbett, dressyrspö och den omtalade carrotsticken, olika beroende på vad jag vill uppnå och med vilken häst, och beroende på var vi är i utbildningen. Och det är upp till mig att använda dessa på ett bra sätt, för alla kan de skada hästen både fysiskt, mentalt och känslomässigt.

Det här med ledarskap tror jag att vi behöver skapa en egen dimension i, mellan häst och människa.
Jag tror att det finns ett dominansförhållande mellan två hästar, som är 'livsviktigt' att etablera, instinktivt. Jag håller inte med om att ALLA hästar behöver en ledare, långt ifrån!:laugh: En del behöver det, en del bara lite, en del är redan ledarkandidater och behöver kanske snarare följare.

Följaktligen får vi helt enkelt jobba på att bli en trevlig, rolig, trygg och förstående prick, och applicera vad som behövs och motiverar varje häst. Är vi bra på det kan vi övertyga även en ledande häst att våra åsikter är värda att lyssna på, och kanske till och med foga sig efter, vilket vi naturligtvis behöver utan strid när det gäller.:o

För mig går inte NH ut på att behandla hästar som de behandlar varandra.
-Jag är fysiskt underlägsen
-Jag tillhör inte samma art

Däremot kan jag använda min kunskap om dem och lite av min mänskliga list till att hitta strategier som kan fungera i att trolla bort mina tillkortakommanden, och att använda deras sätt att kommunicera så långt jag kan samt naturligtvis bry mig om hur de motiveras och av vad, och definitivt vara medveten om motsatsen!:D

I Sverige har vi vår egen horsemanshipanda som är sprungen ur något annat än rancharbete. Indianerna har ju förresten sin, som resulterade i att samarbetet med hästen gjorde jakt och krig aningens enklare.

OK, det här är OT, men i alla fall:

Ska du klumpa ihop alla hundratals olika stammar till "indianer" borde du prata om "Européer" och inte skilja ut just svenskar. :devil:

Ett fåtal indianstammar har haft stor nytta av hästen, de flesta inte, om man räknar med hela den amerikanska kontinenten.

Förklara vad du menar med "round-up" processen. Vad menar du är överdominerande mot hästen?

Självklart menade jag "join-up" eller "rech out" (som en annan tränare säger. Jag har mild dyslexi så ibland blir det fel :)
Det jag anser är överdominerande med "join-up" är att man aktivt jagar runt hästen och slutar när hästen visar överdrivna undergivna signaler. Ibland kan jagandet pågå i 30min eller mer, och många hästar jag sett det göras på är uppenbart stressade av att inte kunna gå undan för "förarens" tryck.

Det här är säkert inte så du uppfattar övningen och säkert inte så det sägs att det ska fungera, men jag har sett det allt för ofta för att gilla idèn.

Överdominans tycker jag även Nevzorov gör när han vänder sina hästar på rygg och sitter på deras magar och kräver en puss.

Hästar är tålmodiga djur och går med på det mesta dom tycker är jobbigt innan den dagen dom verkligen säger ifrån. En ensam häst är ett lätt byte, tillsammans har dom större chanser att klara sig mot rovdjur, så argumentet om att om hästen inte vill kan den gå, köper jag inte riktigt.

Men precis som du(?) så önskar jag att fler ryttare vågar prova andra sätt att umgås med sina hästar på, och kanske provar lite NH övningar som passar det ekipaget.
Ridning är inte allt man kan göra med sina hästar!
Men det vet ni nog allihopa ;)

NH är när du hanterar hästen naturligt UTAN tvång. En repgrimma är inget tvång i den benämningen då hästen kan slita sig ifrån den om den skulle vilja. Anledningen till att jag ser ex. skarpt bett + nosgrimma som tvång är för att hästen inte har någon som helst chans att agera utan att skada sig själv och någonting känns fel.

Nu blir jag faktiskt upprörd av det du skriver!

Dom flesta repgrimmor är gjorda av tågvirke till båtar och är gjorda för att hålla ton! Men fel hantering, eller vid en olycka, är det hästen som går sönder inte repet. Så hur kan då hästen "slita sig ifrån den om den skulle vilja" utan att skada sig om någonting känns fel? :confused:

OK, det här är OT, men i alla fall:

Ska du klumpa ihop alla hundratals olika stammar till "indianer" borde du prata om "Européer" och inte skilja ut just svenskar. :devil:

Ett fåtal indianstammar har haft stor nytta av hästen, de flesta inte, om man räknar med hela den amerikanska kontinenten.

Ja, det var OT. Ska vi diskutera nationaliteter och stammar så lovar jag att läsa på bättre om jag ska delta i diskussionen!:D

Självklart menade jag "join-up" eller "rech out" (som en annan tränare säger. Jag har mild dyslexi så ibland blir det fel :)
Det jag anser är överdominerande med "join-up" är att man aktivt jagar runt hästen och slutar när hästen visar överdrivna undergivna signaler. Ibland kan jagandet pågå i 30min eller mer, och många hästar jag sett det göras på är uppenbart stressade av att inte kunna gå undan för "förarens" tryck.

Det här är säkert inte så du uppfattar övningen och säkert inte så det sägs att det ska fungera, men jag har sett det allt för ofta för att gilla idèn.

Överdominans tycker jag även Nevzorov gör när han vänder sina hästar på rygg och sitter på deras magar och kräver en puss.

Hästar är tålmodiga djur och går med på det mesta dom tycker är jobbigt innan den dagen dom verkligen säger ifrån. En ensam häst är ett lätt byte, tillsammans har dom större chanser att klara sig mot rovdjur, så argumentet om att om hästen inte vill kan den gå, köper jag inte riktigt.

Men precis som du(?) så önskar jag att fler ryttare vågar prova andra sätt att umgås med sina hästar på, och kanske provar lite NH övningar som passar det ekipaget.
Ridning är inte allt man kan göra med sina hästar!
Men det vet ni nog allihopa ;)

Förstår helt och fullt att du inte tycker som jag när det gäller join-up:en. Huvudsaken är ju att den fungerar för de som använder sig av den.

Håller helt med dig om det sista.
Tycker faktiskt om jag själv får säga det att vi har ridit i princip likadant de två senaste århundradena, medan allt annat har utvecklats framåt. Varför står ridningen stilla, varför vågar vi inte vidga gränserna lite?(inom säkra gränser förståss) Tycker att ridningen behöver någon form av "revolution" snart. :laugh:
Hoppas ni förstog det sista.

Nu blir jag faktiskt upprörd av det du skriver!

Dom flesta repgrimmor är gjorda av tågvirke till båtar och är gjorda för att hålla ton! Men fel hantering, eller vid en olycka, är det hästen som går sönder inte repet. Så hur kan då hästen "slita sig ifrån den om den skulle vilja" utan att skada sig om någonting känns fel? :confused:

Kan inte tala för alla andra och när de använder repgrimmor. Men i tex. böcker om NH står det tydligt att man måste vara aktsam med repgrimmor och inte använda de vid fel tillfälle. Det finns säkert folk som "missbrukar" de också, och använder de i tid och otid. Är lika mycket emot det som jag är med skarpa bett. Men ska du till exempel träna övningar från marken och du inte har fungerande paddock att ha häst lös i är repgrimman ett jättebra hjälpmedel eftersom den väger så lite och får hästen att känna sig lite mer lös än en vanlig grimma. Dock ska ju repgrimman inte användas att dra eller ryckas i om hästen inte gör vad du ber den om. Springer hästen iväg undertiden den bär en repgrimma kommer den naturligtvis klara att slita sig loss från vårt grepp om grimskaftet. Men som sagt, tycker även att man kan även "missbruka" repgrimmor.

Men hur kan du då säga att hästen inte kan skada sig om den sliter sig i en repgrimma? Och varför skulle vi lättare tappa greppet om grimskaftet om grimskaftet satt fast i en repgrimma än i en vanlig grimma? Eller om vi för den delen hade grimskaftet i ett träns? Vill hästen loss så tappar du nog greppet om du så har taggtråd i munnen på den.

Dessutom är inget bett till för att dras och ryckas i, precis som du skriver om repgrimman, var har du fått det ifrån? Om hästen däremot blir rädd för något och slänger sig (vilket den kan göra hur bra kontakt man än har med sin häst, ja!) då har jag mycket hellre på den ett träns med bett än en repgrimma. Som någon skrev tidigare, det är nog snarare hästen som går sönder än repgrimman i sådana situationer. Tycker du fick ett bra tips om att du skulle fråga en veterinär om vilka skador en repgrimma kan orsaka.

Förstår helt och fullt att du inte tycker som jag när det gäller join-up:en. Huvudsaken är ju att den fungerar för de som använder sig av den.

Jag förstår vad som vill uppnås med join-up, men som jag har sett MR göra det på film och Kelly Marks på clinic, så förkastar jag det. Anledningen till det är att man driver och driver utan att ge eftergift, dvs backa av/kalla in vid minsta tecken från hästen. Det krävs mycket känsla och timing för att göra det korrekt, dessutom sabbar du relationen alternativt gör hästen känslomässigt illa om du inte ger eftergift i rätt ögonblick. Detta ögonblick kan komma efter fem sekunder och beroende på hästen ska det vara slut där.

Jag har sett mindre erfarna hästtjejer ta sin häst till corallen för att 'befästa ledarskap' som de säger, gång på gång driva urskillningslöst utan att läsa av hästen, och vänder axeln till på måfå när de tycker att det är dags att kolla om den kommer in. Jag gissar att det är bland annat sånt här som gör att en hel del människor-med rätta- avskriver NH som nedbrytande dominansattityd ifall de aldrig får se något annat.

Kan inte tala för alla andra och när de använder repgrimmor. Men i tex. böcker om NH står det tydligt att man måste vara aktsam med repgrimmor och inte använda de vid fel tillfälle.

Vad jag vet står det även i klassiska ridhandböcker att man ska vara försiktig med sporrar och skarpa bett......

Men ska du till exempel träna övningar från marken och du inte har fungerande paddock att ha häst lös i är repgrimman ett jättebra hjälpmedel eftersom den väger så lite och får hästen att känna sig lite mer lös än en vanlig grimma.

Skojar du? Varför skulle en häst känna sig mer lös i en skarp repgrimma vilken är konstruerad vara skarp, smal med knutar på tryckpunkter än i en vanlig grimma, som ofta är konstruerade för att vara mjuka (stoppade/fodrade) och breda remmar för att inte trycka och skava och dessutom konstruerade för att gå sönder vid tryck.

Dock ska ju repgrimman inte användas att dra eller ryckas i om hästen inte gör vad du ber den om. Springer hästen iväg undertiden den bär en repgrimma kommer den naturligtvis klara att slita sig loss från vårt grepp om grimskaftet. Men som sagt, tycker även att man kan även "missbruka" repgrimmor.

Kommer hästen lös så är det större risk med repgrimmor, de går inte sönder som vanliga grimmor.

Dock ska ju repgrimman inte användas att dra eller ryckas i om hästen inte gör vad du ber den om.

Jag hoppas att du menar tvärtom!:)
Hursomhelst är det ingen höjdare för hästen att bli ryckt i huvudet med någon typ av grimma, och definitivt inte en repgrimma! Jag hoppas inte att någon skulle lockas att tro att det är okej eller hur man ska använda den! Ett lätt tryck i fina faser räcker, annars är det annat man ska träna på först, eller hur?

Men hur kan du då säga att hästen inte kan skada sig om den sliter sig i en repgrimma? Och varför skulle vi lättare tappa greppet om grimskaftet om grimskaftet satt fast i en repgrimma än i en vanlig grimma? Eller om vi för den delen hade grimskaftet i ett träns? Vill hästen loss så tappar du nog greppet om du så har taggtråd i munnen på den.

Dessutom är inget bett till för att dras och ryckas i, precis som du skriver om repgrimman, var har du fått det ifrån? Om hästen däremot blir rädd för något och slänger sig (vilket den kan göra hur bra kontakt man än har med sin häst, ja!) då har jag mycket hellre på den ett träns med bett än en repgrimma. Som någon skrev tidigare, det är nog snarare hästen som går sönder än repgrimman i sådana situationer. Tycker du fick ett bra tips om att du skulle fråga en veterinär om vilka skador en repgrimma kan orsaka.

Den kan skada sig om den sticker ut en repgrimma också. Men chansen att den lyckas ta sig loss är större än i ett träns med skarpt bett.
Har inte sagt att vi tappar grimskaftet lättare om vi använder en repgrimma. Har däremot sagt att repgrimman är bra vid träning då den inte märks av lika mycket som en vanlig grimma.
Har sett folk som sitter och rycker i även träns. Man kan missbruka träns på samma sätt som man kan missbruka en repgrimma.
Eftersom hästens kroppspulsåder sitter i munnen har jag väldigt svårt för att tro att hästen klarar sig bättre om den sticker i ett träns.

Men som vi sagt hela tiden i denna tråden, för att undvika pajkastning får vi helt enkelt acceptera att vi tror olika om olika saker. Förstår och respekterar fullt att du tycker som du gör men jag skulle själv inte gjort likadant.

Jag förstår vad som vill uppnås med join-up, men som jag har sett MR göra det på film och Kelly Marks på clinic, så förkastar jag det. Anledningen till det är att man driver och driver utan att ge eftergift, dvs backa av/kalla in vid minsta tecken från hästen. Det krävs mycket känsla och timing för att göra det korrekt, dessutom sabbar du relationen alternativt gör hästen känslomässigt illa om du inte ger eftergift i rätt ögonblick. Detta ögonblick kan komma efter fem sekunder och beroende på hästen ska det vara slut där.

Jag har sett mindre erfarna hästtjejer ta sin häst till corallen för att 'befästa ledarskap' som de säger, gång på gång driva urskillningslöst utan att läsa av hästen, och vänder axeln till på måfå när de tycker att det är dags att kolla om den kommer in. Jag gissar att det är bland annat sånt här som gör att en hel del människor-med rätta- avskriver NH som nedbrytande dominansattityd ifall de aldrig får se något annat.

Håller helt klart med dig! Men man säger ju också att man inte ska försöka sig på några join-ups om man inte vet hur man läser av en häst.

Hästen förtjänar inte att få några skador alls pga utrustningen vi sätter på den. Jag ser inte att det kan vara att föredra att bettet gör den känsliga munnen illa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 901
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka