Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Den NH är jag obekant med vilka namn är det som håller på med indian NH.
Dom jag har studerat använder den NH som kom till USA från spangen och portugal tex PNH, MR mf.

Den hanterigen jag anväder mej av har jag lärt mej av gamml bönder som har använt hästar på gården och även fått det förklara om varför och hur av en som lär ut det.

Men är alltid uppen för andra synsätt,dock vill jag studera det på nära håll innan jag prakiserar det.

Kram

Glömde helt bort när jag skrev till dig att det är "Nevsorov Haute Ecole" http://www.youtube.com/watch?v=Up7fR1Y9Zpc&feature=related

Alltså är Honza bara en "anhängare" till hans läror.

Ja det är det till viss del. Men i western rider man med vikter och inte med händerna.

Och nej tycker inte att de ska hålla sig till volter resten av livet. Tycker att de ska göra det som känns bäst för dem. Inlägget var en inspirationskälla, inget stryra-upp-andras-ridning inlägg. Och nej håller med om att det är svårt att tävla och samtidigt hålla på helt och hållet med NH.

Jag tycker du ska upplysa alla western ryttare om detta att de faktiskt inte ska röra tyglarna, det har gått många, flertalet faktiskt, förbi. Förresten varför har man ett huvudlag alla om man inte använder det

Det är inga som helst problem att tävla och hålla på med NH, NH -handlar om hästhantering inte utrustningen eller tävlingsgren. Att sedan några tokstollar menar att man bara kan utöva NH med morotspinnar, rep köpta av Parellis och repgrimmor mm handlar mer om inskränkthet och peninghunger (från säljaren) än om fakta. Hästen skiter fullkomligt i om man har en morotspinne eller en vanlig pinne.

Skillnaden på carrotstick och spö är att en carrotstick enbart används som en förlängd arm, dvs. en pekpinne. Ett spö används som förstärkning at bl.a. skänkeln.

Utförs NH felaktigt är det inte NH längre

Då tror jag NH är ganska utdöende....

För att inte tala om alla som anser sig hålla på med NH som håller på med något annat enligt dig.

Nej du, ni NH - helgonen får nog liksom alla andra delar av hästvärden hantera avarterna inom er inriktning och inte bara säga att allt dåligt är något annat och i slutändan finns det inget som är NH för det är ytterst lite som alla kan enas om ar bra och NH, alltid är det någon som tar avstånd och säger att just det är inte NH.

Jag tycker du ska upplysa alla western ryttare om detta att de faktiskt inte ska röra tyglarna, det har gått många, flertalet faktiskt, förbi. Förresten varför har man ett huvudlag alla om man inte använder det

Det är inga som helst problem att tävla och hålla på med NH, NH -handlar om hästhantering inte utrustningen eller tävlingsgren. Att sedan några tokstollar menar att man bara kan utöva NH med morotspinnar, rep köpta av Parellis och repgrimmor mm handlar mer om inskränkthet och peninghunger (från säljaren) än om fakta. Hästen skiter fullkomligt i om man har en morotspinne eller en vanlig pinne.

De har det för syns skull. Därför deras utrustning är tio gånger mer utsmyckad än vad vår är.
Vet inte vad du har för tvång syn av NH men den liknar långt ifrån den riktiga. Det spelar ingen roll vad du har för utrustning när du tränar, bara det ger den effekt du vill. Men att rida traditionellt ÄR inte NH, det är traditionell ridning.

Då tror jag NH är ganska utdöende....

För att inte tala om alla som anser sig hålla på med NH som håller på med något annat enligt dig.

Nej du, ni NH - helgonen får nog liksom alla andra delar av hästvärden hantera avarterna inom er inriktning och inte bara säga att allt dåligt är något annat och i slutändan finns det inget som är NH för det är ytterst lite som alla kan enas om ar bra och NH, alltid är det någon som tar avstånd och säger att just det är inte NH.

NH är när du hanterar hästen naturligt UTAN tvång. En repgrimma är inget tvång i den benämningen då hästen kan slita sig ifrån den om den skulle vilja. Anledningen till att jag ser ex. skarpt bett + nosgrimma som tvång är för att hästen inte har någon som helst chans att agera utan att skada sig själv och någonting känns fel.

Hm min häst går ute i stora hagar i stor sett året runt tillsammans med sin flock, några timmar då och då rider jag.

Jag ser det som mycket mer hästvänligt och naturligt än pyttehagen vi såg och boxar. Och inte verkade det finnas några stora hagar i området. Sila mygg och svälja kameler vill jag snarast kalla det.

De har det för syns skull. Därför deras utrustning är tio gånger mer utsmyckad än vad vår är.
Vet inte vad du har för tvång syn av NH men den liknar långt ifrån den riktiga. Det spelar ingen roll vad du har för utrustning när du tränar, bara det ger den effekt du vill. Men att rida traditionellt ÄR inte NH, det är traditionell ridning.

Skojar du?

Du verkar inte ha någon koll varken på traditionell ridning, NH eller western. Jag har då inte sett många Western ekipage om något som inte använder sig av tyglarna och därmed bettet. Det är skarpa bett vet du så det räcker att ta i änden på dem så känns det, det är liksom det som är vitsen, att man kan förfina hjälperna. Tvärt emot vad du tror så är det inte per automatik skonsammare med långa tyglar, en jämn kontakt är lindrigare än glapp, det senare leder oftare till oavsiktliga ryck och knyck.

Du är mer insnöad och rabiat än de flesta NH-helgon jag stött på och den enda jag träffat på som menar att man inte kan kombinera NH med ridning av traditionella grenar.

Hm min häst går ute i stora hagar i stor sett året runt tillsammans med sin flock, några timmar då och då rider jag.

Jag ser det som mycket mer hästvänligt och naturligt än pyttehagen vi såg och boxar. Och inte verkade det finnas några stora hagar i området. Sila mygg och svälja kameler vill jag snarast kalla det.

Men du vet ju faktiskt inte hur där såg ut? Han kan likaväl haft jättestora hagar som små. Att boxarna är små, du vet inte hur länge hästarna står i dem och blir därför väldigt konstigt att du överhuvudtaget yttrar dig om det. Det är verkligen att söka fel.

Det är ju inte tvång så länge hästen själv väljer att göra det.
Nähä, men vart går gränsen för tvång då? Är det tvång när jag styr min westernhäst mot ett hinder på lösa tyglar med westernstång och han hoppar? Jag har ju styrt honom mot hindret och bett honom hoppa och jag har dessutom, huvvaligen, ett tungt långstångat bett i munnen på honom. Ett bett som han är mycket medveten om att det aldrig kommer att ryckas och dras i, eftersom han blir riden av mig nästan varje dag och vet att jag inte använder detta skarpa bett för att göra honom illa. Tvingar jag honom, enligt dig? Jag har ju ett skarpt bett i munnen på honom.

För övrigt så har du ju visat tydligt med många av dina kommentarer att du uppenbarligen är väldigt dåligt insatt i hur både utrustning och ridning fungerar, vilket gör den här så kallade diskussionen ännu mer meningslös. Know thy enemy, heter det, och jag tycker att du ska göra en djupdykning i hur den utrustning du kallar tvångsredskap fungerar ihop med hästens kropp innan du uttalar dig om huruvida den är dålig eller inte.

NH är när du hanterar hästen naturligt UTAN tvång. En repgrimma är inget tvång i den benämningen då hästen kan slita sig ifrån den om den skulle vilja. Anledningen till att jag ser ex. skarpt bett + nosgrimma som tvång är för att hästen inte har någon som helst chans att agera utan att skada sig själv och någonting känns fel.

Repgrimma?
Carrotstick?
Dually Grimma?
Diverse rep?

-------

Du har då din helt privata definition på NH, tyvärr utesluter den även din hantering, särskilt naturligt att rida hästar över huvudtaget har det då aldrig varit.

Släpp hästarna loss det är vår.

Skojar du?

Du verkar inte ha någon koll varken på traditionell ridning, NH eller western. Jag har då inte sett många Western ekipage om något som inte använder sig av tyglarna och därmed bettet. Det är skarpa bett vet du så det räcker att ta i änden på dem så känns det, det är liksom det som är vitsen, att man kan förfina hjälperna. Tvärt emot vad du tror så är det inte per automatik skonsammare med långa tyglar, en jämn kontakt är lindrigare än glapp, det senare leder oftare till oavsiktliga ryck och knyck.

Du är mer insnöad och rabiat än de flesta NH-helgon jag stött på och den enda jag träffat på som menar att man inte kan kombinera NH med ridning av traditionella grenar.

http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI
Tycker att man ser tydligt att westernkillen inte har sträckta tyglar. Sen sympatiserar jag inte med western heller. Eftersom du verkligen hackar ner på mig och att jag i dina ögon inte verkar ha koll på någonting varför förklarar inte du för mig vad traditionell ridning, NH och western går ut på. Du som tydligen sitter på svaren.

Skulle någon som sysslar med vanlig ridsport ha någon anvændning av dina metoder?
Berætta gærna:)

Glömde helt bort när jag skrev till dig att det är "Nevsorov Haute Ecole" http://www.youtube.com/watch?v=Up7fR1Y9Zpc&feature=related

Alltså är Honza bara en "anhängare" till hans läror.

Har alltid trot att han var ryss, ja ja.

Har inte satt mej in i hans synsätt då det har varit svårt att hitta info om det.
Tycker han är för exrem och hans filmer för mycket vinklade om att ALLA som inte rider som han är djurplågare.

Kram

Men du vet ju faktiskt inte hur där såg ut? Han kan likaväl haft jättestora hagar som små. Att boxarna är små, du vet inte hur länge hästarna står i dem och blir därför väldigt konstigt att du överhuvudtaget yttrar dig om det. Det är verkligen att söka fel.

Jo det är ju så att jag såg hur det såg ut..... Där fanns inga stora gräshagar, ingen lösdrift, ingen naturlig miljö för hästar alls. Stället ligger i St Petersburg ;), kanske åker hästarna på semester men inte finns det hagar på många hektar där.

http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI
Tycker att man ser tydligt att westernkillen inte har sträckta tyglar. Sen sympatiserar jag inte med western heller. Eftersom du verkligen hackar ner på mig och att jag i dina ögon inte verkar ha koll på någonting varför förklarar inte du för mig vad traditionell ridning, NH och western går ut på. Du som tydligen sitter på svaren.
Återigen visar du att du inte riktigt vet vad du pratar om. Nej, hans tyglar är inte sträckta, men de har i allra högsta grad inverkan på hästen. Hans bett väger mycket i hästens mun, och hans tyglar är tunga. Kontentan av detta blir att han kan ha hängande tyglar eftersom tyglarna inte behöver vara spända för att signalerna ska gå fram, de går fram som ett resultat av tyngden. Det är subtila signaler, självklart, men hästen vet mer än väl att bettet ligger där det ligger och det känner minsta rörelse han gör i handen.

/Praefatio, westernryttare

Du man kan faktiskt använda ett bett med långa tyglar, du kanske har missat det. Jag gör det varje gång jag rider, det är nästan skattretande att du förutsätter att man måste ha korta tyglar för att använda sig av ett bett.

Annars så behandlar jag dig bara på samma vis du behandlat mig, tydligen är jag otrevlig när jag säger att du inte kan något om något men du är enligt dig själv trevlig när du gör samma sak. Jag ska gå tillbaks och vara mer korrekt men snälla sluta att säga att alla som inte håller med dig är okunniga det är så dålig reklam för NH, NH förtjänar bättre. Förlåt om jag provocerade dig, men även för mig är det trist att hela tiden kallas okunnig så jag ville bara vissa på vad du håller på med i praktiken.

Senast ändrad:

Återigen visar du att du inte riktigt vet vad du pratar om. Nej, hans tyglar är inte sträckta, men de har i allra högsta grad inverkan på hästen. Hans bett väger mycket i hästens mun, och hans tyglar är tunga. Kontentan av detta blir att han kan ha hängande tyglar eftersom tyglarna inte behöver vara spända för att signalerna ska gå fram, de går fram som ett resultat av tyngden. Det är subtila signaler, självklart, men hästen vet mer än väl att bettet ligger där det ligger och det känner minsta rörelse han gör i handen.

/Praefatio, westernryttare

Skrev just ett liknande inlägg när jag såg att du redan gjort det. Skriver under det du säger//Piraja, westernryttare ;)

Tror att vi har HELT olika uppfattning när det gäller häst hantering.
Sen syftade jag på de som rider hästen med eller utan utrustning. Att sitta och skumpa runder utan sadel ser jag inte som ridning! Nog lika lite som du gör med någon som skumpar rundor med sadel.

Och ja, hobbyryttare som TROR de kan mäta sig med Monty Roberts håller jag med om att man blir riktigt trött på. Men håller förtillfället på att utbilda mig till certifierad NH-tränare FÖR MONTY ROBERTS så tror inte att jag är helt ute och cyklar med det jag säger!

Monty Roberts ja, vars metoder för övrigt går ut på att hästens utsätts för obehag vid oönskat beteende. Har själv hört honom säga flera gånger att det ska vara obehagligt för hästen att inte göra som människan säger. Och han kan onekligen va riktigt tuff mot en del av de hästar han jobbar med. Ja, jag har sett själv. Och det samma gäller ju i den traditionella ridningen.

Jag ska förtydliga mig själv lite. Utför hästen ett oönskat beteende blir konsekvensen även i traditionell hästhantering att det blir obehagligt för den. T.ex jag leder en häst i grimma och den tycker att det är helt ok att bara gå iväg utan att bry sig om mig. Jag sätter grimskaftet runt nosen och rycker till en, två gånger när hästen drar iväg. Den uppfattar obehaget och slutar dra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 903
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka