Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
He,he
Mina hästar är inte läskunniga och har inte läst tråden. Så de tycker det är lattojlajban att hoppa.
Det var en ny teori att NH kommer från Indianerna. Jag tot inte att det är så värst många som håller med dig här.
PS. Sverige har redan sin version av NH då blir det svårt att få folk att anamma det rakt av när de ser stora brister i teknikerna och framförallt tillämpningarna på sina håll.
Den NH är jag obekant med vilka namn är det som håller på med indian NH.
Dom jag har studerat använder den NH som kom till USA från spangen och portugal tex PNH, MR mf.
Den hanterigen jag anväder mej av har jag lärt mej av gamml bönder som har använt hästar på gården och även fått det förklara om varför och hur av en som lär ut det.
Men är alltid uppen för andra synsätt,dock vill jag studera det på nära håll innan jag prakiserar det.
Kram
*kl*
TS
Hur ska det kunna bli en diskussion när du ändå inte tar till dig det som sägs ?
"Jag hör vad ni säger, men allt annat än vanligt tränsbett är förkastligt"
Alla hästar går inte rida på tränsbett i alla situationer. Det skulle bli direkt farligt både för häst och ryttare. Vilket är bäst, att hänga och rycka och slita i ett tränsbett för att få igenom en förhållning mot ett hinder, eller att ta ett lätt tag/kramning i tygeln med ett skarpare bett och få igenom sin förhållning?
Tar inte hästen förhållningen kommer man i bästa fall bara för nära hindret och det blir ett konstigt språng, i värsta fall en krasch.
Och rida denna hästen i markarbetet går alldeles utmärkt på tränsbett.
Vilket är värst, ett kort tryck med sporren, en liten påminnelse med spö't eller en ordentlig spark med skänkeln för att hästen ska flytta sig undan skänkeln ?
på vilket sätt skulle tradiotionell ridning hämma nh?
Narurlig hantering skulle JAG kunna översätta med hantering på hästens vilkor. Det som i traditionella kretsar kallas horsemanship.
NH har då i mina ögon långt fler "tvingande" redskap. MRs grimma tex. Vad är det för skillnad på en carrotstick och ett spö? (färgen möjligtvis, funktionen är i stort sett densamma)
Join up som många gånger görs totalt felaktigt anser jag som mycket mer tvingande än att jag hoppar på ett lite skarpare bett. Anledningen till att vissa (inte alla) väljer att betsla upp är att det är bättre att hästen lyssnar än brakar rakt in i ett hinder. Och då menar jag inte små skutt utan hinder. I en trång kombination finns det inte tid för diskutioner liksom..
TS har med största sannolikhet ett och annat att säga om hästhoppning. Tvinga de stackars hästarna att hoppa, du kan tänka dig själv...
Humm tänk om NH = Naked Horsemanship?
Nej men seriöst, kan man inte få rida på det sättet som känns naturligt för både häst och ryttare? Utan att alltid bli attackerad över att man gör si och så? Det är väldigt mycket sånt på buke tycker jag.
Jag vill rida så som jag tycker är naturligt för mig och hästen och som vi båda trivs med, och det kan innebära nosgrimma och sporrar, eller helt "naket" (även om jag skulle tycka att det kändes konstigt att rida "naket"). Punkt.
Skillnaden på carrotstick och spö är att en carrotstick enbart används som en förlängd arm, dvs. en pekpinne. Ett spö används som förstärkning at bl.a. skänkeln.
Utförs NH felaktigt är det inte NH längre
Grejen är just att du inte behöver ta i.
Dessutom är sk NH insirerat av western stil och där rids det med stångbett.
Kan också tillägga att det gör förbaskat ont att krascha i ett 150 hinder eller hästen sticker rakt ut på en motorväg eller framför ett tåg.
Nu har inte just jag de problemen att hästarna sticker med det finns de som har det. Ska en sådan person hålla sig på en lten volt och snurra runt resten av livet?
Hästar är dessutom individer så man kan INTE säga att den och den utrustningen alltid är fel.
Dessutom som någon annan nämt tidigare i tråden. vill man tävla så så måste man använda utrustning anpassat efter grenen. det är en ren säkerhetsfråga.
Nu är du nog lite svart/vitt.
OM jag ville är jag säker på att jag skulle kunna klå upp en häst rejält med en carrotstick. Likväl som jag skulle kunna använda ett dressyrspö för att peta en häst på rumpan för att flytta den.
Om du visste hur mycket felaktig nh utövning det fanns...