Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

TS har med största sannolikhet ett och annat att säga om hästhoppning. Tvinga de stackars hästarna att hoppa, du kan tänka dig själv...

He,he
Mina hästar är inte läskunniga och har inte läst tråden. Så de tycker det är lattojlajban att hoppa.:D

He,he
Mina hästar är inte läskunniga och har inte läst tråden. Så de tycker det är lattojlajban att hoppa.:D

Samma här, så lattjo att tränsbettet slutar funka. Och jag hör till de som hellre betslar upp lite vid hoppning så jag kan använda små tygelhjälper i stället för att rycka och slita i tränsbettet. Och det står jag för.

Jaa, och själv är jag så hemsk att jag tog ett par spontana 40 cm-skutt på westernstången jag rider med ibland här om dagen. Usch, jag är en riktig hemsking, som både tvingar min häst med stångbett och dessutom tvingar den att hoppa.

Bäst du anmäler dig själv för djurplågeri på en gång;)

Du skulle givetvis tagit av tränset innan.
Red du däremot och skuttade i westernsadel borde hästen anmälas för ryttarpålgeri. Sadelhorn- mage AJ:D

Mm, ska ringa länsstyrelsen first thing i morgon bitti! :( Och svenska hästars värn så att de kan ta hand om den hoppglade stackaren. Det finns människor som inte borde ha häst.

:D

Fast med hornlös sadel så fungerar det ganska bra - lite jobbigt med de jättelånga lädrena bara :p

Det var en ny teori att NH kommer från Indianerna. Jag tot inte att det är så värst många som håller med dig här.

PS. Sverige har redan sin version av NH då blir det svårt att få folk att anamma det rakt av när de ser stora brister i teknikerna och framförallt tillämpningarna på sina håll.

Inte? Var kommer NH ursprungligen ifrån då?

Vad är skillnaden på "svensk-nh" och "annan-nh"?

Den NH är jag obekant med vilka namn är det som håller på med indian NH.
Dom jag har studerat använder den NH som kom till USA från spangen och portugal tex PNH, MR mf.

Den hanterigen jag anväder mej av har jag lärt mej av gamml bönder som har använt hästar på gården och även fått det förklara om varför och hur av en som lär ut det.

Men är alltid uppen för andra synsätt,dock vill jag studera det på nära håll innan jag prakiserar det.

Kram

Det är en väldigt liten del av NH då den troligen inte slagit igenom helt än. Men Honza Bláha tror jag är största användaren inom "Apache-NH"

Humm tänk om NH = Naked Horsemanship? :idea:

Nej men seriöst, kan man inte få rida på det sättet som känns naturligt för både häst och ryttare? Utan att alltid bli attackerad över att man gör si och så? Det är väldigt mycket sånt på buke tycker jag.
Jag vill rida så som jag tycker är naturligt för mig och hästen och som vi båda trivs med, och det kan innebära nosgrimma och sporrar, eller helt "naket" (även om jag skulle tycka att det kändes konstigt att rida "naket"). Punkt.

Blaha.....:rofl:
Namnet kan ju ev ge en ledtråd. Fniss.

Visst vill man rida barbacka eller utan träns fine. Vill man rida med är det lika fine.

Ovanstående person har hittat på sitt eget koncept. Ingen mystisk indiansk magi över det alls tyvär.
dessutom är han inte speciellt logisk och konsevent alla gånger heller.

jag bryr mig alldeles för mycket om min omgivning för att utsätta dem av synen av mig naken till häst:angel::rofl:

*kl*

TS
Hur ska det kunna bli en diskussion när du ändå inte tar till dig det som sägs ?
"Jag hör vad ni säger, men allt annat än vanligt tränsbett är förkastligt"

Alla hästar går inte rida på tränsbett i alla situationer. Det skulle bli direkt farligt både för häst och ryttare. Vilket är bäst, att hänga och rycka och slita i ett tränsbett för att få igenom en förhållning mot ett hinder, eller att ta ett lätt tag/kramning i tygeln med ett skarpare bett och få igenom sin förhållning?
Tar inte hästen förhållningen kommer man i bästa fall bara för nära hindret och det blir ett konstigt språng, i värsta fall en krasch.
Och rida denna hästen i markarbetet går alldeles utmärkt på tränsbett.

Vilket är värst, ett kort tryck med sporren, en liten påminnelse med spö't eller en ordentlig spark med skänkeln för att hästen ska flytta sig undan skänkeln ?

Vill börja med att säga att jag accepterar och tar till mig det folk säger. Men vissa saker kan jag bara inte hålla med om. Lika lite som ni håller med mig om motsatsen.

Eftersom att skarpare bett, sporrar etc. är utformade för att hjälperna ska "förfinas" syns det inte tydligt hur mycket du tar i. Ser därför ingen annan skillnad mellan på att rycka/hänga/slita(Hoppas dock inte att man hänger, rycker eller sliter i munnen på en häst) i ett tränsbett och att ta förhållning på ett skarpt bett än att det helt enkelt ser bättre ut. Effekten blir ändå den samma för hästen då bettet gör lika ont i hästens mun med ex. pelham som ett kraftigt tag i ett tränsbett.

på vilket sätt skulle tradiotionell ridning hämma nh?

Narurlig hantering skulle JAG kunna översätta med hantering på hästens vilkor. Det som i traditionella kretsar kallas horsemanship.

NH har då i mina ögon långt fler "tvingande" redskap. MRs grimma tex. Vad är det för skillnad på en carrotstick och ett spö? (färgen möjligtvis, funktionen är i stort sett densamma)
Join up som många gånger görs totalt felaktigt anser jag som mycket mer tvingande än att jag hoppar på ett lite skarpare bett. Anledningen till att vissa (inte alla) väljer att betsla upp är att det är bättre att hästen lyssnar än brakar rakt in i ett hinder. Och då menar jag inte små skutt utan hinder. I en trång kombination finns det inte tid för diskutioner liksom..

Skillnaden på carrotstick och spö är att en carrotstick enbart används som en förlängd arm, dvs. en pekpinne. Ett spö används som förstärkning at bl.a. skänkeln.

Utförs NH felaktigt är det inte NH längre

Grejen är just att du inte behöver ta i.

Dessutom är sk NH insirerat av western stil och där rids det med stångbett.

Kan också tillägga att det gör förbaskat ont att krascha i ett 150 hinder eller hästen sticker rakt ut på en motorväg eller framför ett tåg.

Nu har inte just jag de problemen att hästarna sticker med det finns de som har det. Ska en sådan person hålla sig på en lten volt och snurra runt resten av livet?

Hästar är dessutom individer så man kan INTE säga att den och den utrustningen alltid är fel.

Dessutom som någon annan nämt tidigare i tråden. vill man tävla så så måste man använda utrustning anpassat efter grenen. det är en ren säkerhetsfråga.

Humm tänk om NH = Naked Horsemanship? :idea:

Nej men seriöst, kan man inte få rida på det sättet som känns naturligt för både häst och ryttare? Utan att alltid bli attackerad över att man gör si och så? Det är väldigt mycket sånt på buke tycker jag.
Jag vill rida så som jag tycker är naturligt för mig och hästen och som vi båda trivs med, och det kan innebära nosgrimma och sporrar, eller helt "naket" (även om jag skulle tycka att det kändes konstigt att rida "naket"). Punkt.

Håller helt med dig tycker att alla ska göra det som känns bäst för både häst och ryttare.

Skillnaden på carrotstick och spö är att en carrotstick enbart används som en förlängd arm, dvs. en pekpinne. Ett spö används som förstärkning at bl.a. skänkeln.

Utförs NH felaktigt är det inte NH längre

Nu är du nog lite svart/vitt.
OM jag ville är jag säker på att jag skulle kunna klå upp en häst rejält med en carrotstick. Likväl som jag skulle kunna använda ett dressyrspö för att peta en häst på rumpan för att flytta den.

Om du visste hur mycket felaktig nh utövning det fanns...

Grejen är just att du inte behöver ta i.

Dessutom är sk NH insirerat av western stil och där rids det med stångbett.

Kan också tillägga att det gör förbaskat ont att krascha i ett 150 hinder eller hästen sticker rakt ut på en motorväg eller framför ett tåg.

Nu har inte just jag de problemen att hästarna sticker med det finns de som har det. Ska en sådan person hålla sig på en lten volt och snurra runt resten av livet?

Hästar är dessutom individer så man kan INTE säga att den och den utrustningen alltid är fel.

Dessutom som någon annan nämt tidigare i tråden. vill man tävla så så måste man använda utrustning anpassat efter grenen. det är en ren säkerhetsfråga.

Ja det är det till viss del. Men i western rider man med vikter och inte med händerna.

Och nej tycker inte att de ska hålla sig till volter resten av livet. Tycker att de ska göra det som känns bäst för dem. Inlägget var en inspirationskälla, inget stryra-upp-andras-ridning inlägg. Och nej håller med om att det är svårt att tävla och samtidigt hålla på helt och hållet med NH.

Nu är du nog lite svart/vitt.
OM jag ville är jag säker på att jag skulle kunna klå upp en häst rejält med en carrotstick. Likväl som jag skulle kunna använda ett dressyrspö för att peta en häst på rumpan för att flytta den.

Om du visste hur mycket felaktig nh utövning det fanns...

Jo men anledningen till att man inte säger ridspö är ju för att man har en helt annan användning av det. Har vanliga dressyrspön som carrotsticks.

Vet inte hur många gånger jag har sagt det nu men om NH utövas fel är det inte NH längre.

Hur i hela @#%&$:devil: lyckas du sätta likhetstecken mellan ta tag riktigt ordentligt i ett tränsbett och krama i t.ex en Kimblewickstång ? De fungerar ju på helt olika sätt.

Och jodå, det syns om man tar i med bett och sporrar. Det syns på långt håll. Du verkar ju själv ha sett felaktigt/hård användning av dessa.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 903
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka