Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Fast det är det väl ingen som har sagt? Jag tycker att vi pratar i cirklar här.

Vad är det som gör ett bett skarpt? Vad är det som gör ett redskap till ett tvångsredskap? Det är RYTTAREN, inte redskapet eller bettet självt. Det tror jag att vi alla håller med om, NH eller inte NH.

Nej det håller jag helt och fullt med om. Men ska jag vara ärlig har jag ALDRIG sett någon rida på pelham, pessoa, etc. utan "lagom" kontakt med hästens mun, eller har på sporrar utan att använda dem. Så frågan för mig blir fortfarande varför använder vi dem?

Du läser då inläggen som fan läser bibeln.

Det förkommer tvång lite varstans, synligt och osynligt, med eller utan redskap. Inom NH och inom traditionell hantering/ridning. Man kan dominera och tvinga en häst utan hjälpmedel ja rida hästen helt naken. Få in i dit huvud det hänger inte på utrustningen, utan handen som håller den.

Varför behöver då handen som håller den ett skarpare bett?

Ja du har bestämt dig från början att viss utrustning innebär tvång och så slänger du fram att visst är jag fördomsfri ni kan ju använda sadel och vanlig bett.

Oh så har vi det igen, om jag inte håller med dig om vad NH innebär så vet jag inte vad det är. Det eviga mantrat från NH -frälsta, är det någon som gör något som inte faller innan för just den personens definition av NH så är det inte NH. Grattis du har löst problemet, alla som är snälla och justa mot sina hästar håller på med NH, drägget som inte gör det håller på med traditionell hantering :angel:

Nu har du missuppfattat det helt och håller med nh! Jag är helt övertygad om att i princip alla älskar sina hästar och gör allt för att de ska må bra. Jag har aldrig antytt något annat. Mitt inlägg handlade enbart om vilken effekt starka hjälpmedel har på hästen. Det var det jag ville ha en dialog om. Inte att jag försöker "sätta mig på höga hästar".

kl

Jag blir så trött...:angel:

Ja, jag tillhör kategorin som använder sadel, spö, sporrar, martingal och ve o fasa tom gummiband emellanåt :devil:

Jag rider inte gärna barbacka för som mina hästar är byggda så går det på sin höjd att skritta. Trava eller galoppera är otänkbart för då får jag skavsår i underlivet av manken :p

Spö är en bra uppfinning, jag använder det till att t ex påminna på bogen när den skjuter ut eller ta bort insekter under magen.

Sporrar för att då kan man med en lätt touch skänkla, vilket är väldigt bra när man har hästar som segar ihop fullständigt om man klämmer.

Martingal för att hästen tycker bättre om det stödet vid hoppning, och ska man rida fort eller terräng så krävs antingen en vanlig eller en irlänsk martingal som en ren säkerhetsgrej för att tyglarna ska hållas på plats.

Gummiband (med förlängning för jag tycker de är för korta) för att då kan de inte ta i nedifrån tårna och komma hela vägen upp när det är liv i luckan :D

JAG vill inte ha en häst som lyder blint! Är man ute i skogen och rider så kan faktiskt hästen ha rätt när den inte tycker att man ska ge sig ut på ett visst underlag eller välja en viss stig just den dagen. Lyssnar man då på sin häst så får den faktiskt mer förtroende för dig när det gäller andra saker för då vet den att du "inte sätter den i skiten".

Det är bara struntprat att allt går att "träna bort" eller att "allt går bara man milöjtränar". Jag har hästar som med upphöjt lugn accepterar fladdrande pressenningar, radiostyrda bilar som kör mellan benen, vinkelslip som körs precis bredvid, crossmotorcykel i hagen, parasoll, lantbruksmaskiner etc, men en slang eller sladd på fel ställe kan faktiskt vara en orm (dvs det är ett sunt beteende att reagera) och under stora mossiga stenar i skogen bor det faktiskt troll.

Skuttande och studsande är oftast rena glädjeyttringar och jag åker av ungefär en gång om året, varpå det står en mycket förvånad häst bredvid och undrar vad jag gör där :rofl:

Så jag skulle önska att man slutade att vara så attans kategorisk och förorda den ena eller andra "läran". Vanligt, sunt bondförnuft och en sund hästhantering räcker alldeles utmärkt.

Ja du vad tror du själv? Bara genom att formulera frågan på det här viset så är det en attack.

Folk har upprepat svaret flera gånger i tråden, jag tror inte du tar åt dig mer och bättre för att det sägs en gång till men jag ska försöka.

För att kuna ge små fina hjälper, för att kunna hjälpa hästen till samling.

De flesta grenar där man behöver finstämd kommunikation och långa tyglar hamnar här också såsom reining och T2 (islandhäst gren med tölt på långa tyglar).

Den som tror att den är kan allt om hästar vet väldigt lite, den som tror att man bara kan lära sig om hästmanaskap (vi kan ju hålla oss till svenska) genom att gå kurser och bli NH tränare är väl snarast hjärntvättad. Det finns många vägar att gå. Hur lärde sig folk innan det fanns kurser tror du?

Var har jag sagt att jag vet allt om hästar?? Det är väl ändå inte det denna diskussionen handlar om? Och hur kan jag bli hjärntvättad av att gå en utbildning till nh tränare? Är jag hjärntvättad även när jag går utbildning till traditionell tränare. (Vill bara informera om att utbildningen är under en lång tid och alltså inte en en veckas kurs som det verkar som att du tro. Det är som vilken yrkesutbildning som helst.)

Jag hoppas att du är medveten om att hästar inte användes på samma sätt förr som vi gör idag. Hästens viktigaste roll var för arbete i tex skog eller inom jordbruk. Det var endast rikt folk som kunde unna sig att ha hästen som hobby. Och hästarnas roll på den tiden blev naturligtvis olika beroende på vad den skulle användas för. Och går vi ännu längre tillbaka så användes hästen enbart till arbete. Åtminstone här i Sverige.
Hur tror du en indian hade reagerat om vi hade tagit den här diskussionen? Allt handlar om hur vi har lärt oss att hantera hästar.

Nu har du missuppfattat det helt och håller med nh! Jag är helt övertygad om att i princip alla älskar sina hästar och gör allt för att de ska må bra. Jag har aldrig antytt något annat. Mitt inlägg handlade enbart om vilken effekt starka hjälpmedel har på hästen. Det var det jag ville ha en dialog om. Inte att jag försöker "sätta mig på höga hästar".

Och ändå klättrar du upp på ett berg och slår med storsläggan och säger, du håller inte med så du fattar inte. Du har missuppfattat det här med dialog, man kommer inte så värst långt när den endast går ut på att säga jag har rätt ni har fel och dessutom misshandlar ni era hästar.

Dina inlägg handlar om vad förkastligt det är att använda starka hjälpmedel. Inte vilken effekt de har, du har redan bestämt dig för att det är skadligt.

Ja det var du som sa att man bara kunde lära sig NH genom att bli fullt utbildad instruktör, inte jag....

NH= Natrual hormanship = natutligt hästmanaskap = att hantera sin hästen på ett naturligt vis. Du säger dessutom att jag inte har en aning om vad det innebär att hantera en häst på ett naturligt vis, man måste gå kurs och bli instruktör för att lära sig.

Visst kan man lägga in att de ska vara nakenhet i det också men då är det en egen definition. Det som tycks vara gemensamt för NH-mästarna är att de säljer diverse redskap som grimmor, rep och käppar...

Och vad har indianer med detta att göra?

PS. Var har jag sagt att du sagt att du kan allt om hästar?

Till alla som varit med i denna diskussionen. Jag har ALDRIG sagt att det är fel att rida med sadel och träns, eller att den ända rätta ridningen är att rida en häst naken. Jag tror att det finns många sätt att rida en häst på. Men inte med skarp utrustning. Jag förstår att många anser att skarp utrustning är att förfina ridningen. Jag respekterar er för det. Det är vad ni tror på. Hoppas att ni kan respektera att jag inte tror det samma. Då skulle jag aldrig hålla på med nh utan enbart traditionell ridning.

Och ändå klättrar du upp på ett berg och slår med storsläggan och säger, du håller inte med så du fattar inte. Du har missuppfattat det här med dialog, man kommer inte så värst långt när den endast går ut på att säga jag har rätt ni har fel och dessutom misshandlar ni era hästar.

Dina inlägg handlar om vad förkastligt det är att använda starka hjälpmedel. Inte vilken effekt de har, du har redan bestämt dig för att det är skadligt.

Läser du mina inlägg över huvudtaget? Jag har ALDRIG sagt att någon misshandlar sina hästar??? Jag är helt övertygad om att de flesta älskar sina hästar (för andra gången)
Tro du på det du tror på, jag respekterar dig för det, men låt mig tro på det jag tror på.

Ja det var du som sa att man bara kunde lära sig NH genom att bli fullt utbildad instruktör, inte jag....

NH= Natrual hormanship = natutligt hästmanaskap = att hantera sin hästen på ett naturligt vis. Du säger dessutom att jag inte har en aning om vad det innebär att hantera en häst på ett naturligt vis, man måste gå kurs och bli instruktör för att lära sig.

Visst kan man lägga in att de ska vara nakenhet i det också men då är det en egen definition. Det som tycks vara gemensamt för NH-mästarna är att de säljer diverse redskap som grimmor, rep och käppar...

Och vad har indianer med detta att göra?

PS. Var har jag sagt att du sagt att du kan allt om hästar?

I sverige är det svårt att "slå igenom" inom nh då den traditionella ridningen är så stor att det begränsar väldigt mycket av nh träningen.

nh kommer från indianerna...

PS.Kan vara en missuppfattning.

Läser du vad du själv skriver?

"Utan att få sig en sporre i sidan eller ont någonstans"

"Men enligt de som rider med alla dessa hjälpmedel är det allvar när man tar hjälp av sporrar; för att "hästen inte vill" lyssna så som du förväntar dig att den ska göra, graman; för att "hästen inte går där du vill" och inte minst bett för att kunna styra hästen ordentligt. Alla dessa hjälpmedel som leder till s.k seriös och ansvarsfull ridning sopar egentligen bara under alla problem under mattan och man skyller på att "det är hästens fel" att det inte går som man tänkt. Tycker att alla ryttare borde ta och rannsaka sina handlingar när det uppstår problem mellan dig och hästen. Hästar vänder sig in och ut för oss, de anpassar sig mer åt oss än vad vi inser. "

"MEN jag personligen tycker inte att det ser särskillt trevligt ut när man sitter med pelham, pessoa, kandar osv. och sporrar och bokstavligen trycker ihop hästen. "

"Men förstår inte hur en "naken" häst kan vara mindre lycklig, om den rids på samma sätt (fast med olika utrustning) eftersom den har ett val, att springa iväg och inte göra som man ber den. Det har inte en häst med skarp utrustning."

"Men blir hästen lycklig av att bli tvingad till det du ber den om då? "

"Och om du ska vara ärlig, tror du hästen innerst inne tycker att det är roligt att arbeta under tvång? Hur hade DU känt det om du var hästen? Så fort hästen försöker tala om för dig att någonting är fel, ex. genom att gapa sätter du på honom en nosgrimma så att ditt problem försvinner, men tror du att hästen blir glad när du gör så? "

"Vi har det skarpa bettet och de spetsiga sporrarna endast av en anledning - tvinga hästen att göra det den inte vill. Jag tror att vi kan få den att göra det vi vill genom att ta över ledarskapet, och det är det jag syftar på."

"Tänkte bara tillägga eftersom det i, iprincip varje inlägg, kommer upp att hjälpmedlen förfinar kommunikationen och tvingar hästen att göra som man vill. "
-------
Jag har säkert missat något men i så gott som varje inlägg pratar du om att man använder skarp utrustning för att tvinga. Du visar din respekt på ett konstigt vis genaom att gång på gång tala om hur elaka folk är mot sina hästar.

Nu använder jag varken sporrar (meningslöst på islandshäst) eller skarpa bett och rider helst utan spö, däremot är jag innerligt trött på NH-helgonen som aldrig käns vid att de råsågar andra och höjer sig själv och sina metoder till skyarna. Det är inte att diskutera utan att propagera och klanka ner.

PS. Jag har inte missat att du tycker sadel och vanligt träns är okej.

Det var en ny teori att NH kommer från Indianerna. Jag tot inte att det är så värst många som håller med dig här.

PS. Sverige har redan sin version av NH då blir det svårt att få folk att anamma det rakt av när de ser stora brister i teknikerna och framförallt tillämpningarna på sina håll.

Senast ändrad:

Nu använder jag varken sporrar (meningslöst på islandshäst) eller skarpa bett och rider helst utan spö, däremot är jag innerligt trött på NH-helgonen som aldrig käns vid att de råsågar andra och höjer sig själv och sina metoder till skyarna. Det är inte att diskutera utan att propagera och klanka ner.

:rofl:

Där har vi ett alternativ till uttrycket "NH-fanatiker" som var bättre.

I sverige är det svårt att "slå igenom" inom nh då den traditionella ridningen är så stor att det begränsar väldigt mycket av nh träningen.

nh kommer från indianerna...

PS.Kan vara en missuppfattning.

Den NH är jag obekant med vilka namn är det som håller på med indian NH.
Dom jag har studerat använder den NH som kom till USA från spangen och portugal tex PNH, MR mf.

Den hanterigen jag anväder mej av har jag lärt mej av gamml bönder som har använt hästar på gården och även fått det förklara om varför och hur av en som lär ut det.

Men är alltid uppen för andra synsätt,dock vill jag studera det på nära håll innan jag prakiserar det.

Kram

*kl*

TS
Hur ska det kunna bli en diskussion när du ändå inte tar till dig det som sägs ?
"Jag hör vad ni säger, men allt annat än vanligt tränsbett är förkastligt"

Alla hästar går inte rida på tränsbett i alla situationer. Det skulle bli direkt farligt både för häst och ryttare. Vilket är bäst, att hänga och rycka och slita i ett tränsbett för att få igenom en förhållning mot ett hinder, eller att ta ett lätt tag/kramning i tygeln med ett skarpare bett och få igenom sin förhållning?
Tar inte hästen förhållningen kommer man i bästa fall bara för nära hindret och det blir ett konstigt språng, i värsta fall en krasch.
Och rida denna hästen i markarbetet går alldeles utmärkt på tränsbett.

Vilket är värst, ett kort tryck med sporren, en liten påminnelse med spö't eller en ordentlig spark med skänkeln för att hästen ska flytta sig undan skänkeln ?

kl

Jag blir så trött...:angel:

Ja, jag tillhör kategorin som använder sadel, spö, sporrar, martingal och ve o fasa tom gummiband emellanåt :devil:

Jag rider inte gärna barbacka för som mina hästar är byggda så går det på sin höjd att skritta. Trava eller galoppera är otänkbart för då får jag skavsår i underlivet av manken :p

Spö är en bra uppfinning, jag använder det till att t ex påminna på bogen när den skjuter ut eller ta bort insekter under magen.

Sporrar för att då kan man med en lätt touch skänkla, vilket är väldigt bra när man har hästar som segar ihop fullständigt om man klämmer.

Martingal för att hästen tycker bättre om det stödet vid hoppning, och ska man rida fort eller terräng så krävs antingen en vanlig eller en irlänsk martingal som en ren säkerhetsgrej för att tyglarna ska hållas på plats.

Gummiband (med förlängning för jag tycker de är för korta) för att då kan de inte ta i nedifrån tårna och komma hela vägen upp när det är liv i luckan :D

JAG vill inte ha en häst som lyder blint! Är man ute i skogen och rider så kan faktiskt hästen ha rätt när den inte tycker att man ska ge sig ut på ett visst underlag eller välja en viss stig just den dagen. Lyssnar man då på sin häst så får den faktiskt mer förtroende för dig när det gäller andra saker för då vet den att du "inte sätter den i skiten".

Det är bara struntprat att allt går att "träna bort" eller att "allt går bara man milöjtränar". Jag har hästar som med upphöjt lugn accepterar fladdrande pressenningar, radiostyrda bilar som kör mellan benen, vinkelslip som körs precis bredvid, crossmotorcykel i hagen, parasoll, lantbruksmaskiner etc, men en slang eller sladd på fel ställe kan faktiskt vara en orm (dvs det är ett sunt beteende att reagera) och under stora mossiga stenar i skogen bor det faktiskt troll.

Skuttande och studsande är oftast rena glädjeyttringar och jag åker av ungefär en gång om året, varpå det står en mycket förvånad häst bredvid och undrar vad jag gör där :rofl:

Så jag skulle önska att man slutade att vara så attans kategorisk och förorda den ena eller andra "läran". Vanligt, sunt bondförnuft och en sund hästhantering räcker alldeles utmärkt.

:bow::bow::bow:

Håller med du.

på vilket sätt skulle tradiotionell ridning hämma nh?

Narurlig hantering skulle JAG kunna översätta med hantering på hästens vilkor. Det som i traditionella kretsar kallas horsemanship.

NH har då i mina ögon långt fler "tvingande" redskap. MRs grimma tex. Vad är det för skillnad på en carrotstick och ett spö? (färgen möjligtvis, funktionen är i stort sett densamma)
Join up som många gånger görs totalt felaktigt anser jag som mycket mer tvingande än att jag hoppar på ett lite skarpare bett. Anledningen till att vissa (inte alla) väljer att betsla upp är att det är bättre att hästen lyssnar än brakar rakt in i ett hinder. Och då menar jag inte små skutt utan hinder. I en trång kombination finns det inte tid för diskutioner liksom..

hear,hear:bow::bow::bow:

Till TS
Det många NH helgon förordar är också sk miljöträning. Kliva på presenningar inte så bra för en hopphäst då vi vill att de ska hoppa över, inte kliva på vattenmattor och liknande.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 509
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 726
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka