hur reagerar din hund?

Sv: hur reagerar din hund?

Vet du ens vad ordet tror betyder :confused:

I övrigt så avslöjar du din okunnighet om vad en jakthund är...

Det är ju inte ens lönt att diskutera med någon som inte ens uppvisar vissa baskunskaper i ämnet jakthundar.

Alltså: bye bye och lev väl i din värld där bara brukshundar är de som kan attackera våldtäktsmän..:smirk:

Senast ändrad:

Ett gott råd bara; lev i verkligheten. De flesta förövare är inte nyktra helyllekillar som är ute efter en liten rolig stund...

Det hör egentligen inte till diskussionen men jag vill minnas att de flesta överfall (om man räknar bort majoriteten som begås av någon offret känner) görs av nyktra förstagångsförbrytare.

Jag kan så klart ha fel, men det är vad som sades under en "föreläsning" jag var på för 2 år sedan.

Äscha då... Det drömde du säkerligen bara upp... "Sanningen" finns ju redan i tråden ;)

Hoppas allt går bra med bebbe och allt annat ;)

Sov gott..

Betvivlar starkt dina uppgifter faktiskt. Kan du precisera föreläsningen och dess källor?

Du har rätt i det du nämner att det allra vanligaste när det gäller våldtäkt är att det är någon i familjen eller annan känd för offret.

Nämen, har dina vänner kommit till räddning IGEN? Vuxna människan, klarar du inte av att delta i en diskussion utan att ropa på "mamma"?

Säger det samma, bye bye, och man får verkligen hoppas att du inte behöver vakna upp och leva i verkligheten någon gång.

Föreläsningen hölls för en stödgrupp för kvinnor som blivit utsatta för våld. Har papper kvar men de ligger nedbäddade i någon av alla flyttkartonger som för närvarandet fyller mitt hem.

Som jag sa så är det mycket möjligt att jag har fel, dock har jag svårt att se varför en sådan stödgrupp i sammarbete med polis och kurshållare vill lura i sina deltagare en massa Bull Shit.

*lån*

Som man kan se, så anser jag alltså att tre av tolv hundar i min ägo skulle försvara mig oavsett förövarens sinnesstämning. Att få det till att jag har en övertro på mina hundar finner jag faktiskt lite lustigt :smirk:

Jag tror nog att du har helt rätt och ställer mig också undrande till varför en sådan grupp skulle ljuga för sina deltagare :confused:

Du är ute och rastar hunden ensam en kväll när du plötsligt blir utsatt för ett våldtäktsförsök. Såklart blir du rädd, skriker och kämpar emot.
Vad gör din hund?
Vad har du för ras?

Svårt! Jag tror inte vovven hade varit till någon större hjälp faktiskt! Han är inte så skräckinjagande.

Sen å andra sidan så har han morrat vid ett par tillfälle där han märkt att jag blivit överrumplad/skrämd när vi varit på promenad.

Han är 5 år och en Tysk Jaktterrier!

/Timsetim

Jag tror nog att du har helt rätt och ställer mig också undrande till varför en sådan grupp skulle ljuga för sina deltagare :confused:

Vore det inte för att vårat hem var i kaos just nu skulle jag gladeligen leta fram allt material jag fick under den helgen. :D Är det fortfarande aktuellt letar jag dock gärna fram dem när flytten är klar.

Undrar också vad det skulle säga om svenska poliskåren om de lånar ut sina anställda att tala i stödgrupper och på kurser som ger ut felaktig information.

Näh, jag hoppas verkligen inte att den informationen vi fick då var felaktig.

Undrar också vad det skulle säga om svenska poliskåren om de lånar ut sina anställda att tala i stödgrupper och på kurser som ger ut felaktig information.

Ungefär som en nedlåtende kommentar jag fick på ett annat ställe, när jag skrev att 1 eller 3 löp per år var lika normalt som 2...

Glömde att informera dej att. Det normala för en så kallad frisk och normal tik är att dom löper alltid 2ggr, med första löpet vid 7 till 10 månaders ålder.

Fick jag till svar, varpå jag svarade att jag skulle genast upplysa alla veterinärer och de kunniga erfarna människor som skriver dessa "felaktiga" uppgifter angående tikars löp i sina böcker. Inklusive de som skriver böcker som kennelklubben ger ut.

Konstigt nog fick jag inget svar på det :confused: :devil: :D

Vad är det man brukar säga nu igen? "Allt som finns på internet är sant". Då kan vi slopa gammalt helderligt yrkesfolk alltså? :idea:

:rofl::rofl::rofl:

Så rätt så... Sådana som de är ju inget att ha numer, när internet och diverse experter på tv finns :cool: :eek:

Nilla skulle nog tro att det var en rolig brottningslek och ge sig in och slicka och naffsas. (amstaff/amstaff-apbt)

Zack skulle springa därifrån med svansen mellan benen (jrt)

Förra hunden däremot, skulle utan tvekan försvara mig vildsint (JRT)

Vet du ens vad ordet tror betyder :confused:

I övrigt så avslöjar du din okunnighet om vad en jakthund är...

Det är ju inte ens lönt att diskutera med någon som inte ens uppvisar vissa baskunskaper i ämnet jakthundar.

Alltså: bye bye och lev väl i din värld där bara brukshundar är de som kan attackera våldtäktsmän..:smirk:

Det är väl rätt uppenbart att de med bruks- tjänstehundar lär ha den största kunskapen inom detta ämne speciellt om de sysslar med skyddsarbete. De är mycket väl medvetna om vilka mentala egenskaper som krävs av en hund i situationen och det är antagligen utifrån den kunskapen de kan ifrågasätta folks tro på sina hundar?

Lika uppenbart är att vissa inte väl insatta i just vad som krävs av en fulltränad jakthund, eller hur?
Men det är ju klart...För att ge sig i kast med en skadad björn krävs väl vare sig mod eller dådkraft???

Min poäng är alltså att det man inte har några kunskaper om ska man inte uttala sig tvärsäkert om!

Lika lite som jag uttalar mig tvärsäkert om ex. mallar, rottisar etc.

Fast jag är dock rätt säker på att jag som gammal bruksmänniska har större kunskaper om de hundarna än vad vissa som uttalar sig i ämnet hur jakthundar kan tänkas reagera i vissa givna situationer har om just jakthundar :smirk:

Senast ändrad:

Skillnaden ligger i att jakthunden ser viltet som ett byte, det rör sig alltså om en jakt/bytesdrift som driver hunden i den situationen. Hunden uppvisar med största sannolikhet bara det modet i samband med jaktdriften, i en sån här situation som diskuteras så kommer med största sannolikhet hunden reagera annorlunda då modet är kopplat till jaktdriften.

En parallell man kan dra är hur en kamphund skulle kunna reagera i olika situationer. De kan uppvisa ett stort mod mot hundar och andra djur i slagsmål då det är kopplat till en stark drift att inte ge upp i ett slagsmål. Samma hund skulle likagärna kunna bli vettskrämd i en sån situation som diskuteras här i tråden då driften som driver de i den ovannämnda situationen normalt sätt inte alls visar sig gentemot människor.

Det jag vill förmedla med mitt inlägg är alltså att hundar som är avlade för att uppvisa ett stort mod mot djur inte nödvändigtvis är lika modiga i en skarp situation där en attackerande människa är med. De har trots allt blivit avlade för att uppvisa modet i samband med en arbetsuppgift och utanför den arbetsuppgiften kan de fortfarande vara världens största fegisar.

Skillnaden ligger i att jakthunden ser viltet som ett byte, det rör sig alltså om en jakt/bytesdrift som driver hunden i den situationen. Hunden uppvisar med största sannolikhet bara det modet i samband med jaktdriften, i en sån här situation som diskuteras så kommer med största sannolikhet hunden reagera annorlunda

De har trots allt blivit avlade för att uppvisa modet i samband med en arbetsuppgift och utanför den arbetsuppgiften kan de fortfarande vara världens största fegisar.

Tro det du..
Jag påstår inte att alla mina 7 jakthundar hoppar in och skyddar mig oavsett situation. Jag påstår att två gör det.

Som sagt man ska inte uttala sig tvärsäkert om sådant man inte vet något om, men du är välkommen att gömma dig i en buske och överfalla mig en sen kväll, så får vi se om du uppskattar de hundarnas reaktioner sedan...

Det du och vissa andra inte tar in i era beräkningar och förutfattade meningar är att hundar är individer och reagerar olika i givna situationer.. Därav att jag skriver att endast tre av mina tolv hundar skulle försvara mig i alla lägen.
Jag känner liksom mina hundar och vet vad de går för och hur de reagerar..

Överför man ditt resonemang rakt av på brukshundar så ska ju alla brukshundar reagera på samma vis i en given situation ( i denna givna ska ju då alla enligt dig gå i försvar - attack etc.) och så korkad är då inte jag att jag inbillar mig att det är på det viset...

Det handlar inte om att tro, det är väl rätt självklart att de sannolikt endast visar sitt mod i de situationer de är avlade för att visa sitt mod i?

Självklart är hundar individer men är de avlade för att visa mod i vissa situationer så är det också kopplat till vissa drifter. Är modet kopplat till jaktdriften så kommer hunden antagligen bara kunna plocka fram ett stort mod i en jaktsituation och inte i den situation som diskuteras här i tråden då den inte ser människan som ett bytesdjur.

De jakthundar du talar om är dessutom avlade för att ställa vilt, de ger sig aldrig in i en egentlig strid med viltet.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka