hur reagerar din hund?

Sv: hur reagerar din hund?

Du är ute och rastar hunden ensam en kväll när du plötsligt blir utsatt för ett våldtäktsförsök. Såklart blir du rädd, skriker och kämpar emot.
Vad gör din hund?
Vad har du för ras?

Det undrar jag också.
Har en borzoi.
Han har visat tendeser på att försvara mig iaf.

Min hund är garanterat en av dom mesigaste på fyra tassar. Hon skulle stå några meter bort och skälla som en galning. Hon hade inte vågat gå fram. Iofs så morrade hon åt några fulla typer en gång ute, dom gillade hon inte. Jag var kanske 12 eller något och var ute med henne när vi mötte dom på trottoaren, hon gillar inte fulla människor.
Kan inte svara på om hon skulle gå till attack, jag vet inte, men jag tror inte att hon skulle göra det. Hon är för snäll dum för det.

Har jag båda hundarna med mig ut misstänker jag att Loka är den som reagerar först (hon är ny och vill ha ordning och reda). Hon skäller och morrar nog (ylar). Billie kommer farande för att se vad som står på och ska "vara med".
Lyckas de trissa upp varandra så kan de kanske få för sig att vilja ingripa, om jag låter rädd. Låter jag förbannad och försöker ta mig loss så tror jag att de bara cirkulerar runt och skäller (matte reder ut situationen själv enligt dem).
Om någon ger sig på hundarna så tror jag Billie sticker undan men håller sig i närheten, medan Loka troligtvis är den som försvarar sig själv först.

Har aldrig ens varit i närheten av en sån situation så det är rena spekuleringarna. Jag känner mig dock helt trygg när jag är ute med dem.

Är vi ute och går så hälsar Billie glatt på precis vem som helst, medans Loka är mer avvaktande.

våran unghund skulle nog skälla och tro att jag leker eller nått. Han skulle nog hoppa på oss och skälla som en tok. Ev springa runt...

schäfern skulle blivit vansinnig, men bara om förövaren var okänd. är det någon hon känner vet jag inte hur hon hade reagerat. hon har stor respekt för människor hon känner väl.

labben vete tusan. han blir ju aldrig arg.

Lewa skulle nog inte tveka många sekunder, hon skulle nog bli förbannad och backa upp mej.
Midas skulle nog stå en bit bort och skälla som en tok men inte våga ingripa.
Eya är nog för ung för att riktigt våga ingripa, men jag vet inte, hon är riktigt tuff..

Men en sak som jag tänkte på, om jag låtsas bråkar med någon som lägger sej ju hundarna alltid i, men Midas går alltid på den som är underst, även om det är jag.
Tror ni att han skulle kunna göra så även om de var allvar?
Jag menar, skojj att ha en hund som hejjar på förövaren :angel::D

Sen var jag med om ett liknande fall med min Rottis.
Träffade ett gäng otrevliga killar som började knuffa på mej och så.
Jag hade Sadie lös så hon gick en bit ner i diket= killarna såg inte att jag hade hund.
Så ser jag plötsligt hur en kille börjar stirra bakom mej och backar undan.
Där står Sadie i "position" med hela garnityret blottat.
När han vänder och springer så sätter hon iväg efter i fullt skall, som tur var stannade hon på mitt kommando, annars hade hon nog tagit honom ordentligt :devil:

Jo, just de... Midas kanske skulle våga gå på om jag gav honom "buss-på" kommandot.
Egentligen betyder de "hoppa på å busa/pussas" men han tar gärna tag i kläderna och vill kampa, kämpar man då emot och ger motstånd så blir han extremt taggad och håller fast för allt i livet :D
Då skulle jag eventuellt (med betoning på eventuellt) kunna tänka mej att det kunde "slå över" för honom och han blir lite sur, om inte annat så kan han bli så upp i varv att han biter riktigt hårt även om de är lek..

Jag tror min ena skulle springa och gömma sig. Hon skulle nog tänka "Rädda sig den som kan!" och skita i mig. Hon är min lilla skugga och är jättebunden till mig. Men jag tror hon skulle fega ur och springa en bit bort och gömma sig.
Den andra hade nog ställt sig en bit ifrån och skällt. Hon gillar inte när folk eller hundar uppför sig på sånt sätt som hon tycker är fel, avvikande.

Men ingen av dem hade gett sig på angriparen. Det finns inget våld i de här två. Dessutom är de medvetna om hur små de är i sånna situationer.

Det är två små Papillon-tikar på runt 3 kg st.

Mina hundar hade nog kröpe ihop och lagt svansen mellan bena, o sprunge.. tro ja iaf.. men man vet ju aldrig riktigt säkert..
Drömde dock en gång att hanen va värsta skyddshunden!! fatta vad gla ja va då.. tills jag vaknade :/

Jag har labradortjejer och de kommer nog fundera på om förövaren tänker bjuda på nått gott :crazy:

Jag har tänkt tanken och det är möjligt att de skulle försvara mig med tänder och klor.. men jag vågar faktiskt inte räkna med det. :cry:

*kl*
Min äldre rottishane hade troligtvis lagt sig i omgående. Han kan ställa folk om det behövs. Dock vet jag inte hur han skulle reagera om han själv fick stryk i det läget.

Den yngre hanen hade antagligen skällt och morrat med raggen rest men hållt sig i tryggt förvar bakom storebrorsan.

Kan väl berätta "min" räddad av hunden historia. För många år sedan när jag bodde hemma hade vi en schäfertik. Den tiken var det coolaste som någonsin gått på 4 ben. Det fanns inte en hund som satte sig upp emot henne och vad som än hände så tog hon det med ro.

En sen kväll var min far ute och gick med tiken i vårat bostadsområde. Hunden gick som vanligt lös och sniffade i mörkret. Plötsligt ser han att det sitter ett gäng killar på en bänk en bit fram. När han närmar sig kliver flera av dom ned från bänken och blockerar vägen för honom.

Pappa tänkte såklart ta tag i det hela själv men hann inte mer än att stanna upp så var hunden plötsligt framför honom.

Med raggen rest och ett dovt morr ställde hon sig framför pappa och stirrade på killarna som raskt skuttade upp på bänken igen. Sen fortsatte dom promenaden utan att tiken gav killarnaså mycket som en till blick.

Jag tror nog att min Sheltie hade blivit riktigt skrämd och kanske sprungit raka vägen hemåt!:D

Eller möjligtvis skyggat undan och kanske skällt, hon hade inte angripit iallafall.

Hm.. Greyhounden skulle bli rædd och springa ivæg. Dværgpinschern skulle skælla som en idiot och kanske testa bita førøvaren i byxbenet. :angel::rofl:

Min Beauceron är bara 10 månader men jag är helt säker på att han skulle ta fram allvaret och försvara mig eller nån ur min familj om så behövdes! Det ser jag på honom, fastän han är ursnäll!
Som ung hade jag däremot en GordonSetter, min bästa vän, som INTE försvarade mig när jag en gång blev påhoppad i skogen av en snuskig gubbe ... som lyckligtvis ändrade sig efter en stund och bad om ursäkt... Inte heller försvarade han mig när jag blev jagad av en arg älgtjur och fick klättra upp i ett träd och ropa på hjälp! Men jag älskade honom ändå! :love:

Du är ute och rastar hunden ensam en kväll när du plötsligt blir utsatt för ett våldtäktsförsök. Såklart blir du rädd, skriker och kämpar emot.
Vad gör din hund?
Vad har du för ras?

Eliot, blandras schäfer/labrador/bc
Han skulle klippa till direkt! Ingen tvekan där. Allt för att skydda matte ;)

Svea, miniatyr bullterrier
Hon skulle bli skitskraj, springa och gömma sig.

Vår hund skulle utan tvekan klippa till. Han är en collie (tuff en) på 10 månader nu den 1e september.

Hans morbror (pappas hund) skulle bara skälla som en tok:D

de 2 jag har nu är jag osäker på vad de skulle göra.. de är 2 schäfrar. den yngsta .11 ån.. skulle förmodligen gaffal som en tok men att gå fram nää tveksamt..

den äldra 5½ han skulle antagligen hugga i arm eller ben men sen inget mer.. men man får juh hoppas att de isf hjälper...

en bekants hund jag haft hand om mycket har iböland nu oxå. schäfer de oxå hon skulle attackera de vet vi av erfarnhet :crazy:

hon högg och släppte inte. trots upprepade slag emot huvet och hennes kropp.. hon släppte sen på mitt kommando... jäklarn va killen sprang.. dock vr detta enbart ett rånförsök.. lilltjejen ville helst stick efter å verkligen se till så att han fick vad han förtjänade..

hon är en kaxig å väldigt skyddande madame. flocken är hennes allt.

Jag är helt säker på att min cockerblandis Ragge skulle skydda mig för allt han kunde, han skulle inte tveka en sekund.
Om någon, oavsett vem det är, försöker brotta ner mig och jag skriker eller så, så är han där direkt och försöker gå imellan. Han är en riktig gentleman ;)
Min andra lilltös, (cockerblandis) skulle därimot tvärvända och kuta hem o sitta på trappen o vänta....

hon högg och släppte inte. trots upprepade slag emot huvet och hennes kropp.. hon släppte sen på mitt kommando...

Då är frågan varför du inte gav kommando på en gång istället för att låta henne ta emot slag i huvudet/kropp ?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30