hur reagerar din hund?

Sv: hur reagerar din hund?

Min tik skulle garanterat attackera! Hon har gått till attack mot en kompis som kom och hoppade på mig bakifrån på skoj! Hon är en blandras 50% Beauceron, 25% dobberman och 25% Schnauzer.

Då jag har varit med om del var det delvis en av anledningarna till att jag ville ha den ras jag har (eller ja, raserna jag valde mellan var rottis och dobermann, nu blev det båda men iaf).

Mollie skulle först morra, resa ragg och sen skälla som en tok.
Om förövaren inte slutade då så skulle hon börja med små utfall och sen hugga.
Hon är en blandras rottis/dobermann.

Kan berätta en grej om min förra hund, en shetland sheepdog. Jag och min exman bråkade och vovven såg en gång att han var på mig (han var våldsam), och högg honom i handen. Hon hade aldrig bitit eller morrat åt en enda person utom just honom. Hon var reserverad, men den gången högg hon.

jag vet att min ena skulle gå i bett, utan att tveka.. men han är ju utbildad tjänstehund och jobbar med mig på nätterna:love:
Han har även fördelen att se helt rabiat ut när han skäller, oavsett om det är på kommando (=riktigt roligt enligt honom)

Den andra, en liten gott och blandat (västgöta/sheltie) vete fasen vad hon skulle ta sig till.. hon skulle nog åtminstone skälla, men hur avskräckande är det med en liten tuss? Iof kanske hon skulle få samlat lite mod när storhunden är med, men annars tror jag att hon skulle fly om gm skulle hota henne

Skyddsträning håller visst en tränare i vårt område, vi skall förhoppningsvis gå en vardagslydnad för honom i höst. Men tror ni att en golden går att skyddsträna eller måste man ha en hundras med stark vaktinstinkt?

Varför i hela friden skulle du skyddsträna din sällskapsgolden?

Det är på tok för mkt besvär med en hund som "vaktar" för att det ska vara värt besväret för de flesta. För att inte tala om att det ligger enomt arbete bakom skyddsträning.

Haha! Min vovve har både råttan och bläckfisken!

Angående frågan så skulle nog min hund springa bort en bit, ställa sig med svansen mellan benen, och vara knäpptyst (hon skäller i stort sett aldrig). Ev. skulle hon vända om och springa hem. Ingen hjälp där inte!

Hunden är en tollare på 15 månader. Ingen skyddshund precis ... :bump:

Varför i hela friden skulle du skyddsträna din sällskapsgolden?

Det är på tok för mkt besvär med en hund som "vaktar" för att det ska vara värt besväret för de flesta. För att inte tala om att det ligger enomt arbete bakom skyddsträning.

Jag får helt hålla med.
Jag vill egentligen inte att mina hundar vaktar mig alls, en amatör på området och det kan lätt bli fel om man ska träna skydd för "hobby"

Jag ser hellre till att skydda mig själv ( genom diverse tillhyggen och träning) än att träna mina hundar att försvara

Senast ändrad:

Den enda gång Zingo är på sin vakt är när vi möter människor när det är mörkt. Så jag tror att han skulle försvara mig. Men hur är en kille skapt som går i närkamp med en tjej som kommer med en pitbull/stafforshire korsning i snöret.

min vovve blir nog hysterisk. schäfer/tervueren/jämthund. ger jag henne kommando flyger hon på förövaren.

Min förra hund skulle först börja skälla som en gaaaaaaalning, om människan sen inte slutade så skulle han nog ta till tänderna.
Det va en wheaten hane.

han vaktade mig när vi va ute o gick i mörkret och det gick folk mot oss och pratade högt osv. Det gick inte att rubba honom ur fläcken fören människorna gått vidare. Jag hade nog inte våldtagit mig själv om han hade varit med.. :rofl:

Jag hade inte våldtagit mig själv heller, men jag hade gett hunden och mig själv en uppsträckare för sådant beteende.

Har faktiskt funderat på detta när jag varit ute och gått när det varit mörkt.

Har väldigt svårt att tro att hon skulle ta till tänderna. Jag tror att hon skulle stå en bit ifrån och tokskälla. Men iom att jag aldrig varit i situationen där paniken och skräcken kommit fram så går det inte riktigt svara på.

På samma sätt som det är skillnad på hunden i hemma miljö och när det gäller jaktsituation, så kan det ju mycket möjligt bli en helt annan hund i en överfallssituation.:confused:

Intressant frågeställning detta!

Min wheatentik, med vaktinstinkt utover det normala for den rasen, skulle nog skalla som en tok och sakert hoppa och bita lite varstans. Dock ar jag inte saker pa att hon skulle anfalla valdtacktsmannen. Hon ar valdigt noga med att ingen i hennes "flock" kommer bort och tycker bast om nar hela familjen ar samlad sa hon kan halla ett oga pa oss. Samtidigt ar hon lite "smart" och om vi skojbrakar gar hon alltid pa den som ar i underlage, allierar sig med den starkaste helt enkelt :D . Jag tror inte att hon skulle ga med en okand valdtacktsman mot mig men hon skulle nog hoppa in och slass bast hon kunde och med en upptrissad terrier mitt i allt skulle nog ingen kunna utfora en valdtackt :p

Jag Tror (är ganska säker) på att min pekingese tik hade kommit till nån form av undsättning. Hon skyddar mig nu som en dåre med sitt liv, bokstavligt talat-helt gaalen.:p

Min scäferhane skulle nog bara titta upp, och fortsätta nosa alt. gå och hämta en pinne och lägga den framför fötterna på förövaren och vänta tills han kastar den åt honom:smirk:

Schäfer valpen är fortfarande liiiiten bäbis (13v bara), men han skulle nog allt skälla på avstånd alt. springa iväg och/eller joina den äldre schäfergubben-om inget annat för att rädda sitt eget skinn:rofl:

Antagligen hade han stått brevid och skällt. Men jag vet faktiskt inte, han är ju rätt bra på att försvara sig själv när han blir angripen av annan hund.

Har en bearded collie, som hellre flyr än illa fäktar. Den förre vi hade av samma ras skulle försvarat mig med sitt liv.

Senast ändrad:

kan ju svara själv också :p

Jag tror att han skulle skälla som sjutton och "hota", men är vääääldigt osäker på om han skulle våga komma nära och bita. skulle han göra det så hade han dragit efter första smällen, tippar jag på.

Han är en trygg hund för det mesta, men när vi möter "konstigt" folk som han aldrig sett tidigare, tex en mörkhyad/krumryggad/psykiskt sjuk/gammal människa med rollator etc, så blir han osäker och skäller.
minns en specifik händelse när han satt utanför pizzerian, skulle bara in å betala... då gick det förbi en krumryggad man med udda gångstil varpå tintin skäller som en idiot och hänger i kopplet :crazy:

mammas hund har försvarat mig en gång :p fast det var mot en toypudel, hihi :D
finns en rabiat liten sådan i grannhuset vid stugan, den hatar folk och stod och skällde på mig. båda hundarna var lösa och Ludde tyckte att det fick vara nog och ställde sig emellan och blängde på den lille :)

har engelsk springerspaniel.

edit.
måste berätta varför jag kom å tänka på den här frågan :p
igår kväll när vi skulle sova så är tintin lite orolig, går runt och små morrar lite och stirrar.
jag är lite light mörkrädd och fick för mig att det var nån i lägenheten :p tintin lade sig i dörrhålet och jag glömde bort det och somnade sen, men så vaknade jag med ett ryck!
hade drömt att det stod nån i dörrhålet och skulle döda oss och måste ha hört tintin tokmorra, och eftersom han fortfarande stod och morrade när jag vaknade så tvingade jag sambon att gå husesyn..
gissa vad han fann :D
haha, jag har en stor porslinselefant som man kan ställa saker på som jag hade ställt vid badkaret.. och det var den som han skällde på :p

Senast ändrad:

Hanen skulle antagligen försvara mig, när han såg att det var allvar. Tiken skulle fly innan hon ens uppfattat om det var allvar eller ej.

Jag märker hur han reagerar när hans husse och jag skojbråkar eller liknande, han blir lite vaksam och försöker att avleda husse från att hålla på med mig. Å andra sidan sett så är han väldigt människokär.
Det går inte att veta helt säkert, men jag vet att han inte ger sig för vad som helst när han väl börjar.

I princip alla tidigare hundar hade attackerat ganska omedelbart, och stått pall för det mesta. Men dom har också varit antingen tävlingshundar inom skydd, eller tjänstehundar (Väktare). Så hade dom inte reagerat helt självmant hade dom åtminstone bitit på kommando ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30