hur reagerar din hund?

Sv: hur reagerar din hund?

De jakthundar du talar om är dessutom avlade för att ställa vilt, de ger sig aldrig in i en egentlig strid med viltet.

Det är inte ovanligt med för heta, hårda hundar som går in i strid = de blir sparkade rätt ordentligt. Fast det är väl också bara inbillning från min sida givetvis. Jag vet ju absolut ingenting om de jakthundar som jag föder upp :eek:

Du kanske inte är medveten om man avlar på betydligt mer linjer med god rovskärpa i och om du inbillar dig att detta inte påverkar mentaliteterna i övrigt på hundarna, så är du långt ut på en kostig och cyklar..

Och givetvis attackerar alla (utan undantag) brukshundar alla möjliga förövare utan att ens blinka eller reagera på annat vis :cool:

Alla rottisar vaktar kor om man släpper in dem i en kohage, för det är ju det de är avlade på...etc. etc.

Vilka mer fördomar/ointelligenta påståenden kan man komma på om bruksraser måntro?

Senast ändrad:

Det är väl rätt uppenbart att de med bruks- tjänstehundar lär ha den största kunskapen inom detta ämne speciellt om de sysslar med skyddsarbete. De är mycket väl medvetna om vilka mentala egenskaper som krävs av en hund i situationen

Måste bara få säga att jag aldrig påstått annat heller. Det jag säger är att vissa inte vet något överhuvudtaget om hur en skarp jakthund reagerar i den givna situationen...
Och att då uttala sig att det är på ett visst sätt visar bara på stor okunskap..

En annan sak som både du och vissa andra missar är att jag påstår inte (jag upprepar: inte) att alla jakthundar reagerar så...

Svaret menat till DanTheMan alltså...

Nu blev ju jag också nyfiken:confused::confused: Vill också veta.

Äsch, det var inget speciellt. Jag såg att jag inte läst hela tråden, utan svarat utifrån ett inlägg i början, och ett i slutet, och missat det som låg imellan. :D Så det vart fel...

Det är inte ovanligt med för heta, hårda hundar som går in i strid = de blir sparkade rätt ordentligt. Fast det är väl också bara inbillning från min sida givetvis. Jag vet ju absolut ingenting om de jakthundar som jag föder upp :eek:

Du kanske inte är medveten om man avlar på betydligt mer linjer med god rovskärpa i och om du inbillar dig att detta inte påverkar mentaliteterna i övrigt på hundarna, så är du långt ut på en kostig och cyklar..

Och givetvis attackerar alla (utan undantag) brukshundar alla möjliga förövare utan att ens blinka eller reagera på annat vis :cool:

Alla rottisar vaktar kor om man släpper in dem i en kohage, för det är ju det de är avlade på...etc. etc.

Vilka mer fördomar/ointelligenta påståenden kan man komma på om bruksraser måntro?

Jag tänkte lägga till en parantes med att de ibland är fram och nafsar i viltet och kanske kan få sig en släng tillbaka, detta är dock fortfarande inte en strid om man jämför med den strid man kan mena att en kamphund tar med ett annat djur.

Men vad har denna rovskärpa med saken att göra? Säkerligen kan det sätta sina spår även i andra situationer det har jag aldrig förnekat. Men att tro de skulle försvara sin ägare mot en ev. angripare pga att de avlas för ett stort mod i jakt är naivt. Ta bara kamphundar som ex. där har du hundar som ger sig in i strid med andra djur men samtidigt generellt sett skulle sprungit iväg med svansen mellan benen i den situation som tråden handlar om.

Vart har jag uttalat mig generellt om hur brukshundar skulle vara? Tvärtom är jag mycket väl medveten om att man måste avla för en egenskap för att den förhoppningsvis ska visa sig i avelsprogrammet. De flesta bruksraser är idag inte ens särskilt lämpade för bruksarbete då de inte avlas för bruks i någon större utsträckning.

Dina jämförelser blir väldigt löjliga då du talar om rottisen som en hund kapabel att valla kor, avlar man inte för en egenskap ska man inte heller förvänta sig att de kan ta sig an den arbetsuppgiften.
Precis som att man inte ska förvänta sig att en jakthund kan försvara sin ägare mot en angripare då de aldrig avlats för den egenskapen.

Var har jag skrivit att rottisar vallar kor??

Nu är det bevisat: Du läser inte vad man skriver :eek:

Inte underligt att du inte kan förstå vad man menar då och det innebär ju också att det inte är lönt att fortsätta diskutera med dig i den här frågan :smirk:

Varför ge sig in i diskussioner utan att veta något om den man diskuterar med?

Även den mest erfarne kan ha fel, Ja - men att försöka skriva en meriterad hunduppfödare, hundtränare på näsan vad det gäller hennes egna hundar blir liksom bara roligt.

Jag ska nog testa valla med min schäfer - jag menar den är ju en vaktande vallhund - att han ser större djur som sketroliga jaktbyten att försöka skrämma i sken genom att rusa på dom kan jag väl bara ignonera - jag menar det är ju inte rastypiskt.....

Om jag inte minns tokigt så använder du dem väl ävem till eftersök? Där de ibland måste dra ner skadat vilt?
Det kräver mod.

Men jag håller med Jeeves, när han skriver att det är rätt få hundar som står kvar "when the shit hits the fan". Rätt få betyder inte "alla" elelr att det skulle vara reserverat för brukshundar. Som sagt så betvilar jag att min skulle göra det efter ett par smällar - om det nu inte är det som krävs för att han ska tända till rejält. Om han nu inte pyst innan dess...

Om jag inte minns tokigt så använder du dem väl ävem till eftersök? Där de ibland måste dra ner skadat vilt?
Det kräver mod.

Helt korrekt

Men jag håller med Jeeves, när han skriver att det är rätt få hundar som står kvar "when the shit hits the fan". Rätt få betyder inte "alla" elelr att det skulle vara reserverat för brukshundar. Som sagt så betvilar jag att min skulle göra det efter ett par smällar - om det nu inte är det som krävs för att han ska tända till rejält. Om han nu inte pyst innan dess...

Poängen är att jag aldrig skrivit att alla mina hundar skulle försvara mig i alla situationer..

Vissa utgår från sin syn med att hundar av andra raser (än bruksraserna då givetvis) mest troligt piper iväg om ägaren blir attackerad och det är deras rätt att tro det, men att mena på att folk som känner sina hundar och vet hur de reagerar bara inbillar sig deras reaktioner i vissa situationer är ju bara oförskämt och nedlåtande.. Dessutom är det väldigt få som skrivit att de vet till 100% hundarna skulle försvara dem..

Var har jag skrivit att rottisar vallar kor??

Nu är det bevisat: Du läser inte vad man skriver :eek:

Inte underligt att du inte kan förstå vad man menar då och det innebär ju också att det inte är lönt att fortsätta diskutera med dig i den här frågan :smirk:

Jag kanske läste lite snabbt det stod visst vakta, men byt bara ut ordet valla i min text mot vakta så blir det rätt.

Men visst blunda för allt det andra jag skriver.

Lika uppenbart är att vissa inte väl insatta i just vad som krävs av en fulltränad jakthund, eller hur?
Men det är ju klart...För att ge sig i kast med en skadad björn krävs väl vare sig mod eller dådkraft???

Lustigt att du nämner just det... Min gamla (11 år) jakthundskorsning (drever/smålandsstövare/Flat) tror sig fixa "nacksving" på vildsvin...+ Drar sig definitivt inte från att gå en björn till mötes... :crazy:...

Lugn och social kille som man aldrig skulle ana att han kunde bli arg men när det gäller backar han inte:cool:

Jag kan ju inte veta 100%igt vad de skulle göra, men jag är nästan helt säker på att båda skulle försvara mig med tänderna.
Jag har en rottweiler och en cockerspaniel, och jag tror att den som skulle bli riktigt arg först är cockern:p

Sen tror jag att de flesta våldtäcksmän ångrar sig när de ser att tjejen har en rottweiler i kopplet, med tanke på ryktet rasen har...
Hade jag varit ute med bara cockern däremot hade nog ingen backat av den orsaken, hon ser inte så blodtörstig ut:angel:
Men vaktar gör hon väldigt, speciellt i mörkret och det gör rottan också.

Senast ändrad:

Fast jag tror nog jag får hålla med dig. Det låter inte logiskt i mina öron att så gott som vilken hund somhelst står upp för matte i en sådan situation. Jag har förstått hur svårt det är att faktiskt få tag i en hund som ska användas i skydd genom att endast leta bland bruksraserna och "gräddan" av bruksraserna. Det var visst inte så lätt ens för mig som inte heller är ute efter de absoluta värstingarna.
Det är ju en sak att fysiskt kunna stå emot en björn/älg och ge sig på ett för hunden naturligt byte och att ge sig på en människa med signaler den eventuellt inte kan tolka och så vidare. Det är också en sak att kanske ventuellt kunna skrämma bort en eventuell förövare eller bita till. Men att var och varannan jakthund/annan hund skulle visa sådant mod att den faktiskt kan få bort och oskadliggöra en riktigt värsting (påtänd osv om man ska ta det värsta) låter lite för bra för att vara sant...

Det finns säkert, men rent allmänt efter att ha läst tråden här verkar det som att många har ena riktiga hjältehundar enligt husse/matte.

Men att var och varannan jakthund/annan hund skulle visa sådant mod att den faktiskt kan få bort och oskadliggöra en riktigt värsting (påtänd osv om man ska ta det värsta) låter lite för bra för att vara sant...

Var hittar du den formuleringen??

Och vad jag vet var det inte tal om att "oskadliggöra en värsting", utan om hunden skulle försvara ägaren. vilket för mig är två vitt skilda saker...

Att 2 av 7 av mina egna skulle attackera och "oskadliggöra en värsting" (något jag förövrigt inte påstått), ser jag inte direkt som "var och varannan jakthund"...
(om man nu tar mina inlägg, som det verkar gälla, som exempel..)

Senast ändrad:

Och vad jag vet var det inte tal om att "oskadliggöra en värsting", utan om hunden skulle försvara ägaren. vilket för mig är två vitt skilda saker...
Man vill väl iallafall ha bort förövaren, jag menar givetvis inte att han ska behöva bli ihjälbiten.

Att 2 av 7 av mina egna skulle attackera och "oskadliggöra en värsting" (något jag förövrigt inte påstått), ser jag inte direkt som "var och varannan jakthund"...
(om man nu tar mina inlägg, som det verkar gälla, som exempel
¨

Det tolkade du själv, jag skrev var/varrannan jakthund( vems/vilkas skrev jag inte)/annan hund eftersom att folk i allmänhet menar på att deras hundar minsann skulle klara en sådan situation och dra på sig manteln för att komma till mattes undsättning. Det vore väl givetvis fantastiskt om det vore så. Men det tror jag inte.

Absolut tror jag att många har en övertro på sina hundar. Vad det gäller mina talar jag av erfarenhet så jag vet hur dom reagerar, vilket var frågan i tråden...tror också, absolut, att fler här har så pass med erfarenhet att dom kan säga hur deras hundar reagerar...:cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka