Han fick viss sådan träning när barnen bodde hemma, i Skåne, men det var då det. Då var han lös i hundrastgård också. Det enda stället han kan vara lös på. Agility är han fullständigt ointresserad av, som all annan träning- skulle nog uppskatta drag men hur jag än försökt att komma på idéer att göra det med honom har jag fått landa i efter varje tanke i att det är förenat med livsfara för mig...
Alltså, han är världens soffpotatis annars också, inte alls hyper när vi är ensamma. Han bryr sig verkligen inte om normala ljud. Barnskrik, bilar, folk som pratar, hundskall, fester, dörrar som smälls, någon som tappar något i golvet osv. Det har han aldrig gjort. Helt oberörd. Det är de specifika ljuden jag skrivit som han reagerar på. Han reagerar inte ens på normala knackningar- utan det är de här hårda ljuden som blir när man bankar på dörren tex.
Helt ärligt skiter jag i att min granne sover och blir väckt, det hade hon kunnat bli av något annat likväl, hon bor i ett flerfamiljshus med småbarn, välkommen till vuxenlivet liksom. Att han ylar 6 minuter har betydelse eftersom han inte håller på i timmar, vilket är det som han faktiskt inte får enligt hyreslagen. 6 minuter är säkert all grund för henne att vara känslig och klaga, men ändå inget problem enligt vad lagen säger. Han stör inte någons nattsömn- vilket är på natten man avser då, inte dagen. Jag vilar en stund på eftermiddagen eller kvällen och hon har flera gånger i december slipat något i sin lägenhet och jisses vad det har låtit, i flera timmar i sträck, tex från 15-19 vid en av tillfällena, då hade jag migrän och försökte vila eftersom jag inte fått göra det alls under natten och förmiddagen pga migränen. Har jag rätt att klaga? Absolut! Men hon gjorde i teorin inget fel bara för att hon störde min sömn i flera timmar. Samma är det när min hund ylar i 6 minuter. I teorin är det inte fel eftersom han inte står och ylar i timmar vareviga dag. Att hon är känslig och klagar utan att prata med mig och att hyresvärden ringer mig utan att fråga om mängden av hur mycket det låtit är däremot trist, och skapar i längden en dålig grannsämja och relation till hyresvärden och det vill jag gärna undvika. Bor man i lägenhet får man stå ut med att hundar låtar på normalt vis, tex när det ringer på dörren.