Hur orolig behöver jag vara?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag kanske är onödigt pjoskig, vad vet jag, men jag har inga erfarenheter av det här, så jag vill fråga. Det är så att jag själv har två ponnyer installade i ett stall, min syster rider på ridskola på ett helt annat. Nu är det en av privathästarna på syrrans ridskola som fått kvarka. De gick ut med det igår torsdag, i onsdags var syster där och red. Vi har givetvis tvättat alla hennes kläder, hon har inte varit hos våra hästar och hon kommer inte få gå till ridskolan förrän alla hästar där är friskförklarade.

Nu till min fråga. Behöver jag vara nervös att hon ändå kan ha dragit med sig smittan hem? Hon duschade alltså det första hon gjorde, och hon var aldrig nära den sjuka hästen, men hon satt i bilen i hästkläderna på väg hem. Innan vi visste om att hästen var sjuk så åkte jag i samma bil, och var inom mina hästar.

Sv: Hur orolig behöver jag vara?

Kvarka är en sedan länge känd smittsam hästsjukdom
MVH Lacomte

Det verkar som ni gjort vad ni kan efter hennes senaste besök på ridskolan och det minimerar såklart risken för att hon ska smitta dina hästar. Rent teoretiskt skulle det dock kunna smitta via bilen men det känns mindre sannolikt.
Konstigt att de körde ridlektioner som vanligt när de misstänker kvarka, för jag antar att provsvaret kom i torsdags?? Det betyder ju att hästen troligen varit sjuk ett par dagar.

Hoppas det går bra, jag tror och hoppas det!

Oj jag läste bara första raderna..
DÅ jag utbildar mig till vet så är detta vad jag vet om just Kvarka

Kvarka är en mycket smittsam sjukdom. Kvarkabakterien förekommer i nässekret, svalg och bölder hos smittade hästar. Gemensamma vattenhoar i hagar kan ofta vara ordentligt kontaminerade. Smitta kan även ske via travselar, sadlar, träns och människor om bakterier finns på kläder eller otvättade händer.

Bakterien utsöndras via nosen från den insjuknande hästen 24-48 timmar efter första febertoppen. Hästar som inte längre har synliga symtom kan ändå utsöndra S. equi ytterligare 2-3 veckor eller i vissa fall ännu längre. Modern forskning visar att kvarka sprids även via sådana symtomlösa smittbärare. Hos dessa lever bakterien vidare i luftsäckar eller bihålor och utsöndras intermittent till omgivningen.

MVH Lacomte

Jag hade inte vart speciellt orolig..
Tvätta dina kläder med för säkerhetskull. Nu har du ju redan vart hos hästarna med dom men det skadar ju inte att tvätta dom ändå. Och jag hade nog iaf städat bilen med för säkerhetsskull. Kvarka är inte speciellt kul.

Jag undrar också varför de inte gick ut med det tidigare. Enligt syrran hade de egentligen bara sagt att hästen var "lite snuvig" och därför så var det "bra" om rideleverna inte var inne i den privata avdelningen. Sen kom provsvaren i torsdags, och då fick de gå ut med att det var kvarka. Känns som om de borde misstänkt det och gjort något åt det långt tidigare, de hade ju trots allt tagit prover på hästen.
Det värsta är att de inte ens nu stänger ner verksamheten. Vi har förbjudit lillasyster att gå dit förrän det är helt säkert att ingen häst är sjuk, men andra ridelever kommer gå dit och rida varje dag. :crazy:

Här stängdes ridskolan helt när kvarka bröt ut för över 10 år sedan. Dom som hade sina privata hästar där fick inte flytta dom, även om hästen inte skulle komma i kontakt med andra hästar utan gå själv på en lantgård utan grannar.

Skulle inte var orolig men ha lite extra koll iaf. Att din syster skulle ha med sig smittan och sen föra över smittan från bilen till dina kläder verkar vara en minimal risk.

För att snabbt begränsa smittspridning är effektiv isolering viktig. Separera omedelbart insjuknade hästar från friska djur. Eftersom insjuknade hästar vanligtvis inte utsöndrar kvarkabakterier till omgivningen de första 24-48 timmarna finns en viss chans att på så sätt begränsa omfattningen av utbrottet i ett tidigt skede. Rekommendationer från Svenska Travsportens Centralförbund, STC, säger att ett stall med sjuka hästar bör hållas isolerat i minst 20 dagar efter det att den sist insjuknade hästen inte längre visar symtom (varigt näsflöde och/eller feber) enligt. För att öka säkerheten rekommenderar SVA isolering i 4-6 veckor (se ovan, Smittvägar). De brittiska och amerikanska riktlinjerna använder inga tidsgränser utan rekommenderar istället tre fria provtagningar av hästarna för att häva isoleringen.

Om sjuka hästar omedelbart har flyttats till isoleringsstall bör det stall varifrån hästarna flyttades hållas isolerat i tio dagar, under förutsättning att inga kvarvarande hästar insjuknat, enligt STCs rekommendationer. Även här rekommenderar SVA en ökad säkerhetsmarginal på 14 dagar då inkubationstiden kan uppgå till två veckor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 980
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!