Hur "öppnar" man ett westernträns?

Tigertofflan

Trådstartare
Har kikat lite på westernträns, och på sidostyckena, där man sätter bettet, har jag sett att det på vissa träns är som skruvar eller "bultar" (som på det vänstra tränset här). Är det meningen att man ska skruva upp dessa och sen skruva tillbaka dem, eller hur funkar det?

Sv: Hur "öppnar" man ett westernträns?

Tigertofflan skrev:
Har kikat lite på westernträns, och på sidostyckena, där man sätter bettet, har jag sett att det på vissa träns är som skruvar eller "bultar" (som på det vänstra tränset här). Är det meningen att man ska skruva upp dessa och sen skruva tillbaka dem, eller hur funkar det?

:rofl:

mitt första westernträns höll jag på med i 2 timmar och lirkade med innan jag fattade att jag skulle ha en skruvmejsel:angel:

Haha, ja, jag har stått länge och klämt, känt, dragit och vridit i affären och har inte riktigt fattat hur det funkar. Men okej, då var det rätt enkelt ändå :D

haha, tack för svaren allihop! ;)

Har gjort det mha en femkrona oxå:idea: när bettbyte behövdes på tävlingsplats:angel:

Andra har ju svarat dig, men jag kan fylla ut lite...

Skruvarna kallas för Chicagoskruv och består av utåtdelen och en skruv som skruvas i från baksidan. Delen utåt finns i olika längder för olika tjockt läder. Tyvärr har de en liten tendens att trilla isär, risken kan minskas (men inte elimineras...) genom att man har i lite nagellack innan man skruvar ihop. Använd inte lim, du vill kunna få upp den igen när du ska byta bett... Ett hett tips är att skaffa några extra och ha liggande som reservdelar. Kolla över de du använder då och då, och dra åt med en skruvmejsel. Om nu någon skulle få för sig att ha skruv för att fästa tyglarna, kolla dem innan varje ridtur.

De vanligaste utåtdelarna är små och antingen släta eller med en liten blomma. Det finns betydligt mer avancerade, men då är de även betydligt dyrare.

/Ida

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 481
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 994
Senast: Badger
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 354
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar