Hur ofta ska en hund badas?

Sv: Hur ofta ska en hund badas?

1 gÅng om året, på våren. Ett år två gånger, efter hennes livs enda äckelrullning i Björnbajs. Badar ofta på sommaren men då bara vatten och på eget bevåg. På vintern torkar jag av med frottéhandduk om hon är lerig, det räcker. Fastnar inget i pälsen. Borstas minst 1 gång om dagen eftersom hon fäller året om efter kastreringen för 7 år sedan.

Jag glömde skriva: jag har något mellanpris-schampo från en hundaffär, som varar en evighet eftersom jag spär ut det kraftigt.

Ett år innan vi hade pudlarna hade jag inget hundschampo hemma, men väl en flaska BodyShops duschkräm med vaniljdoft som höll på att ta slut. Jag spädde ut det rejält och pälsen fick inga men, men däremot hade jag en hund som luktade vanilj länge efter!:)

En tanke som slog mig idag, när hunden åkte på ett bad.

Hur ofta badar ni era hundar? Vilka produkter? Ras?
Vad har ni för rutiner när det gäller bad?

Har malle och lapsk vallhund.

Aldrig. Pälsen sköter sig själv i stort sett. Den lapske sprang av misstag ner i dy för några år sedan i skogen (täckt med höstlöv). Han luktade för jävligt och var kolsvart upp på ryggen av päcklet. Jag trodde att jag skulle behöva duscha av honom, men en kvart senare när vi var hemma var han torr och allt hade ramlat av. Lämnade inte ens lite grus efter sig och luktade sitt goda jag igen.

Mallen grisar alltid ner sig i skogen, men det ramlar av innan vi är hemma.

Jag har tack och lov ingen hund som rullar sig i äckliga saker, då hade jag fått bada pga det.

Jag har en flaska schampo som jag köpte för säkert 7 år sedan. För hundar med tjock, tät päls och mycket underull. Den har hållt länge ;)

Senast ändrad:

Känns som att jag får bada min staffe jämt. Hon älskar att rulla i äckliga saker. Känns ibland som att hon tillbringar mer tid med att gnida sig efter backen än att gå. Haha. Hoppas att det har med löpet att göra och lugnar ner sig sen.
Vill inte gärna förstöra pälsen på henne men det är ganska ocharmigt när hon kommer och vill mysa och hela hunden luktar äckel. ;)

Sheltie, en gång var tredje vecka eller så. hundschampo och malsam. vi tvättar henne ganska ofta pga min allergi, när det sticker i ögonen är det dags för ett bad. en så blir det avduschning då och då när det varit ett sånt väder

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 130
Senast: Diabetikern
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
618
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka