Hur ofta ska en hund badas?

Sv: Hur ofta ska en hund badas?

har dvärggriffoner.
valpen (eller valp, 9 månader nu, tiden går fort :) ) har aldrig badat, avsköljd någon enstaka gång
gammeltanten är expert på att rulla sig i äckliga saker, så hon åker på några bad om året, och då har jag fått schampo över och då badat mellandamen också. har väl hänt 5 gånger på 3½ år
använder ett schampo för sträva pälsar, har ingen aning om vad det heter, fick det av "min" uppfödare, i en gammal bostongurkaburk :) massor kvar, så jag förväntar mig att det ska räcka de närmaste 10-15 åren :D

Har en Jack Russell Terrier som badas när han är äcklig. Det kan bli varannan månad eller en gång i veckan. Är han bara lerig så sköljer jag av honom.

Badas med Dogman schampoo eller Espree för vita hundar.

När han kom hit så blev han badad två gånger i veckan med människoschampoo för att lukta gott :crazy: Var snustorr i huden och kliade sig som en galning.

Senast ändrad:

När han kom hit så blev han badad två gånger i veckan med människoschampoo för att lukta gott :crazy: Var snustorr i huden och kliade sig som en galning.

Det där har jag sett och hört tidigare. Visst, luktar de gott när de är nybadade. Men i övrigt tycker jag inte att min hund luktar. Jag tycker nästan att pälsen blir nästan finare ju sällan man badar, iallafall på min! Glansigare och mjukare än med schampoo + balsam.

Min förra terrier luktade lite speciellt, men cockermixen kan endast lukta blött (stall kan han också lukta, men den doften verkar gå ur pälsen efter ½ dag!) hund, men den doften försvinner ju direkt när han har torkat.

Hur orkar man tvätta hunden så ofta? :o Man kan ju lägga den tiden på något roligare istället, smutsa ner sig som exempel? :angel:

Håller med. Mopsarna badas ca 2 ggr per år. Tiken efter löp. Och hanen på samma gång för enkelhets skull. Hanen måste föntorkas eftersom han är blöt i timmar intill huden annars. Tiken gnuggas med handduk och får sen självtorka. Vi använder något espreeschampo. Mina hundar luktar inte hund öht. Frågade vänner så sent som igår. Tror att om de får bra mat så luktar de mindre.

Badar Camaro (rhodesian ridgeback) inför utställning och annars enbart om hon tex rullat sig i bajs. Har ett hundschampo med gul flaska och lavenderdoft. Minns inte vad det heter..

Camaro är ju korthårig (slät) och luktar väldigt lite.

Schäfern har blivit badad en gång, då var han lerig i princip från topp till tå. Annars brukar vi bara torka av ben och mage med en handduk när vi kommer in, så torkar han rätt fort och all smuts på honom blir till en sandhög på golvet istället. :D

Isländska fårhunden badas 1 gång/år, på våren när underullen börjar släppa. Då lossnar den bättre, man kan dra bort stora sjok. annars hade han inte behövt bada alls, hans päls är självrenande!

Dvärgpudlarna badas var tredje-fjärde vecka. Fön- eller handdukstorkas beroende på pälslängd. Deras pälsar är inte självrenande...

Rondellhund (bl.a. coton/pudel): minst en gång i månaden för att han ska hållas hyfsat fräsch. Då schamponerar jag, balsam och en omgång med hårfön. Givetvis ska pälsen borstas också. Varje gång han blir minsta lerig så är det raka vägen in i duschen som gäller för att spola av.

Basenji: sällan/nästan aldrig. Hon har duschat en gång och det var när hon flyttade in.

kl

Pudeln badas mellan var tredje vecka/ var tredje månad beroende på hur ofta jag klipper henne :)

Håller med om att rätt mat får hunden att lukta mindre. Då snackar vi typisk hund-lukt alltså. Själv mär ker jag ingen skillnad i lukten på min oberoende om det är bad-varje-vecka som nu, i lertider, eller under vintern då hon badades exakt en gång, iför utställning. Hon luktar i princip ingenting och det brukar folk kommentera jämt. Jag tror stenhårt på maten.

Apropå tiden som går åt till pälsvård - hade jag inte velat lägga den tiden hade jag skaffat korthårshund, eller en nerklippbar. Man får stå sitt kast med pälsraser som ställs ut helt enkelt. :)

Använder schampo när dom rullat sej i något som kletat fast i pälsen eller luktar illa, använder hundschampo eller såpa.
Har använt duschcreme oxå men då inte gnuggat in i pälsen utan mer dragit det utanpå.
Annars spolas dom bara av vid behov, om dom är väldigt lerig/sandig. Annars får dom bara ligga en stund i grovhallen och torka till.

Men detta med att dom skulle lukta mindre med bra mat...
Jag har haft korthåriga i olika varianter, och korthårig/mellanhårig schäferstuk.
Haft bra mat och sämre mat, enda skillnaden jag märkt är på storleken på hunna.
Dom stora har luktat oavsett mat, medans dom små inte luktar oavsett mat.

Den med tjock päls kunde lukta blött får och den andra luktade mer hund, fet päls.
Ser ju oxå i hundsängarna att dom större är smutsigare.

Ytterst sällan, normalt.

Har Welsh och Engelsk Springer, och även om de är långhåriga tycks pälsen vara självrensande, det är ju också hundar som är framavlade för att röra sig mycket i skog och mark. Bad med schampo blir det i princip bara före utställning och efter löp, men det händer att jag tar trädgårdsslangen och spolar av dem, om de har haft alltför skojigt i ler- och dypölar.

Hur ofta badar de själva? är en annan fråga. Svaret är: Så ofta de får en chans och hittar en lämplig vattensamling.:crazy:

Tassar o mage spolas när det är smutsigt ute.
Sen badas han ordentligt när han är på spa o frisering var tredje månad. Ibland badas han ngn gång däremellan om han grisat ner sig ordentligt.
Blandning mellan pekingese o king charles spaniel.

När det behövs ,dvs inte så ofta. Några gr/år med schampo ,något hundschampo lite olika vad jag har hemma. Efter vintersäsongen badas de alltid med schampo för att bli av med allt salt.Sköljs av med vatten flera gr/v under vintersäsongen just pga saltet .Blandning chi hua hua /papillion båda två.Tikar. Brukar också bada dem efter löp.Får självtorka och sen borstning.Den ena har päls som en Papillion den andra mer korthårig.

Badar bara efter löp och ifall hon har skitat ner sig i lera eller annat äckligt. Lera brukar dock oftast gå att torka av med trasa. Tassarna spolar jag av efter leriga promenader.

Har en vit boxer, så pälsen är slät och glansig och luktar bara om hon legat i nåt dike eller nåt:p

Har tvättat varannan dag med medicinshampoo i ett par kurer, och det var sjukt jobbigt för både mig och hunden...

KL

när det behövs, har aldrig upplevt att han luktar illa, men jag kan se på pälsen när det börjar bli dags för en tvättning.
han är korsning mellan cavalier king charles spaniel och pappillon så han har en väldigt glansig, hyfsat lång päls.

kanske 5 gånger om året dushar jag honom, borstar gör jag nog 1-2ggr i veckan.

Har en finsk lapphund och dom ska inte badas ofta. Hon är 11 månader och jag har badat henne två gånger och då har det varit för att hon hade rullat sig i massa skit... Annars typ en gång om året :) Då har jag Espree hundschampoo.

KL

Överlag upplever jag att hanhundar luktar illa lättare, speciellt pälsade som kissar lite hur som helst...

Just nu sitter jag och funderar på om det är min Onepiece som luktar häst, för hundarna är nyduschade:o

Har en dalmatiner på snart 1 år och har inga direkta rutiner över hennes badande, men innan de tre utställningar hon varit på och vid jul har hon allt fått bada eller om hon stinker/luktar illa av någon anledning. brukar dock spola av hennes tassar om de är leriga eller väldigt grusiga. Använder ett ekologiskt hästschampo av tobbe larsson. Har fått mkt beröm över hennes lena och fina päls från många dalmatiner ägare :banana:

Om det är intressant så torkar vi henne med handduk och blåser henne kort med hårtorken för att hon tycker att det är så skönt :d

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 516
Senast: Nota
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 435
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 424
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
616
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka