Sv: Hur ofta kan man rida?
Jag köpte min dam, när hon var 17 år, då hade hon de sju senast åren mest gått i hage, eller också ridits rakt ut i skogen en gång om året som sällskap -typ...
Så november-februari hade vi långsam "lära känna"-period med skritt och möjligen korta travpromenader. Sen i mars, började vi jobba "på bana" och lägga in korta galoppass.
I maj, när vi släppte ut hästarna på bete svällde min dam upp som en ballong, så då ökade jag på passen med ett morgonpass i lina ca en kvart och så ridning på bana eller i skog på eftermiddagen. Men det "hjälpte inte" hon blev rundare och rundare. Då fick min bror vars sambo ägde stallet, ta tredje passet fem dagar i veckan, rejäl racerridning i skogen med resten av stallgänget. Så min dam då 18 år, gick tre pass/dag och hade inga problem med det.
Däremot fick jag problem, när det i juli såg ut så här i hagen och tre olika veterinärer hösten innan hade kollat att hästen inte varit dräktig vid tre olika tillfällen, varav två undersökninga med ultraljud...
Då skämdes man så där lite lagom. Men veterinären jag pratade med, sa att det nog var det bästa jag kunde ha gjort, då ett sto med bra kondition utan tillskottsfoding, klarar en fölning bättre än helt avställda.
Min dam är idag 25 år och piggare än någonsin och det blir ofta ett morgonpass i lina och ett eftermiddags/kvällspass på hästryggen, samma dagar. Och är det kurs på gång, blir det definitivt två ridpass om dagen.