Hur ofta kan man rida?

A

alicen

Som rubriken lyder; hur ofta kan man rida? Då menar jag inte i veckan, utan om hästen kan gå flera pass om dagen. Självklart ska den ha kondis, men jag tänkte att om jag ger mig ut och joggar på morgonen så pallar jag ändå ett pass på kvällen också, bara jag får vila emellan.

Vad tycker ni, går det att ta ett morgonpass och ett kvällspass då man har cirka 4-5 timmars vila mellan :)

Sv: Hur ofta kan man rida?

en gång om dagen.

Du behöver ju inte kånka runt med nån på ryggen.

Har hästen bara kondition och muskler för det så är det väl inga problem egentligen.

det beror väl på hur hårt man rider?

Jag rider min häst ibland 2 gånger om dagen, en gång på morgonen (runt kl 10) och en gång på kvällen (runt kl 18-19) och därimellan har hästen antingen varit i hagen, stått inne eller både och.

Dock ser jag till att ena passet enbart är ute i skogen, skritt på lång tygel om jag rider två gånger.

Andra passet blir på banan eller ute i skogen, lite hårdare...

Min häst har vilodagar också men inte planerade. Det blir när jag inte har tid att rida eller om han gått flera dagar i rad...

Skritt på lång tygel en timme i skogen ser jag inte som ansträngande för min häst, han är i bra kondition.

Dock är det inte varje dag jag rider två gånger, bara ibland

Alltså inte för att vara dum, men hur skulle ridskolehästar överleva annars? Om man bara fick sitta på dem en gång om dagen?

Själv rider jag en gång om dagen de dagar jag rider, men jag rider aldrig hårt och jag kan inte tänka mig att pållan skulle må dåligt av att få en liten skogstur två gånger en dag. Sen är det ju skillnad om det är en turridning på 6 timmar eller en ridlektion på 40 minuter. Hästar rör sig ju även i det fria över stora ytor så jag kan inte tänka mig att en frisk häst i kondition skulle fara illa av att bli riden lite på morgonen och lite på kvällen

Träna å träna, min häst kan ibland få röra på sig 2 gånger på en dag. Ett pass på förmiddagen i padocken, prommis på en timme på kvällen eller barbacka. Sommartid kan jag ibland simma henne i stället för prommenad.
Det blir iofs inte så ofta flera pass på en dag men någon gång i vecka kan det bli. Hon har lätt för att bli fet så jag tycker det är bättre med 2 lite lugnare pass, så hinner hon inte äta så mycket :angel:

Alltså inte för att vara dum, men hur skulle ridskolehästar överleva annars? Om man bara fick sitta på dem en gång om dagen?

Fast ridskole hästar har ju oftast grym kondis ;)

Tänkte om en häst som är van att gå en gång om dagen, ett ganska hårt pass, skulle den då palla ett halv hårt pass på bana och sen lite lugnare i skogen? :D

ridskolehästar, men också fälttävlandshästar måste ju gå flera pass om dagen.

kanske inte 7 dar i veckan.. men kunna klara det.

Hade en pålle som jag var på hårda träningsläger där det kunde vara 3-4pass /dag.
den hästen skulle gå fälttävlan och mådde bra av mycket motion så han red jag ibland vid 5 på morgonen innan skolan så ofta ut i skogen, sen ett pass på kvällen.

Men man får ju vareiera, så inte samma muskelgrupper tränas. då var det t.ex. 1 dressyr, 1hopp, ett från marken (hantering) och ett sits/ryttarpass då hästen gick på långa tyglar.

På rid- och träningsläger rider man ju flera lektioner om dagen.

Ja, om du skrittar hästen på lång tygel ut i skogen går dte bra med två gånger per dag. Inte två på banan, det tycker jag är lite taskigt. Annars kan man ju arbeta hästen för hand en gång och en gång rida.

Ja, om ena passet är lugnt i skogen så är det väl absolut inga problem! Om hästen har kondis för det, som sagt.

*KL

Ur ren nyfinkenhets synpunkt.
Hur är det då med en häst som har bra kondition, kärver mycket motion för att kunna hållas psykiskt välmående och som rids 2 pass om dagen.
Ena passet rids 2-3mil och andra passet en promenad på 5-10km?
Samt hästen är 19 år?!

Undrar bara vad åsikter är om det?! :)

Mvh Xoya.

Ser inga problem med det, så länge hästen har kondition för det. Rider min häst 2ggr/dag, ca 5 ggr/vecka. Ett lite hårdare pass och ett lugnt, oftast bara skritt på lång tygel (barbacka o gärna i grimman).

Under flera månader red jag min häst två gånger om dagen. Han hade så mycket energi så han behövde gå två gångenr/dag för att komma till arbete. Konditionen var det ju inget fel på direkt :cool:

Lite rent allmänt inlägg sådär...

Rider man i ett ridhus/ridbana med måtten 20x40 meter så är ett varv runt spåret 120 meter.
10 varv längs fyrkanten är således 1200meter = 1,2 km

Jag kan nog räkna med när jag rider så hinner jag med 10 varv skritt, 15 varv trav och 10 varv galopp minst (nu harvar inte jag längs fyrkanten utan man gör ju volter, serpentiner, skänkelvikningar, öppnor, slutor och allting ni hajar...)

35x120 meter = 4200 meter = 4,2 mil

och då kräver jag en viss form på hästen och detta rider jag på en timme... ibland sätter jag även upp bommar och hinder...

Lite rent allmänt inlägg sådär...

Rider man i ett ridhus/ridbana med måtten 20x40 meter så är ett varv runt spåret 120 meter.
10 varv längs fyrkanten är således 1200meter = 1,2 km

Jag kan nog räkna med när jag rider så hinner jag med 10 varv skritt, 15 varv trav och 10 varv galopp minst (nu harvar inte jag längs fyrkanten utan man gör ju volter, serpentiner, skänkelvikningar, öppnor, slutor och allting ni hajar...)

35x120 meter = 4200 meter = 4,2 mil

och då kräver jag en viss form på hästen och detta rider jag på en timme... ibland sätter jag även upp bommar och hinder...

Men 4200 meter är 4,2 km och inte 4,2 mil :angel::idea:

Fast ridskole hästar har ju oftast grym kondis ;)

Jag tycker inte ridskole hästar har speciellt bra kondis. Man rider bara 45 minuter på ridskola och då är det en massa skritt arbete. Tar man ut en ridskole häst i skogen orkar den inte trava/galoppera långt alls innan den blir flåsig och svettig

Ja en lektion är 45 min, sen går de kanske 2-3 st dvs 2 h & 15 min om de går tre! Det är isåfall väldigt beroende på vilken ridskola det är men jag har då aldrig varit med om en ridskolehäst som inte orkar trava eller galoppera långt innan den blir svettig. Men däremot saknar många ridskolehästar muskler som de får av att arbeta rätt!
Det är min åsikt iaf :D

Jag köpte min dam, när hon var 17 år, då hade hon de sju senast åren mest gått i hage, eller också ridits rakt ut i skogen en gång om året som sällskap -typ...

Så november-februari hade vi långsam "lära känna"-period med skritt och möjligen korta travpromenader. Sen i mars, började vi jobba "på bana" och lägga in korta galoppass.

I maj, när vi släppte ut hästarna på bete svällde min dam upp som en ballong, så då ökade jag på passen med ett morgonpass i lina ca en kvart och så ridning på bana eller i skog på eftermiddagen. Men det "hjälpte inte" hon blev rundare och rundare. Då fick min bror vars sambo ägde stallet, ta tredje passet fem dagar i veckan, rejäl racerridning i skogen med resten av stallgänget. Så min dam då 18 år, gick tre pass/dag och hade inga problem med det.

Däremot fick jag problem, när det i juli såg ut så här i hagen och tre olika veterinärer hösten innan hade kollat att hästen inte varit dräktig vid tre olika tillfällen, varav två undersökninga med ultraljud...

Då skämdes man så där lite lagom. Men veterinären jag pratade med, sa att det nog var det bästa jag kunde ha gjort, då ett sto med bra kondition utan tillskottsfoding, klarar en fölning bättre än helt avställda.

Min dam är idag 25 år och piggare än någonsin och det blir ofta ett morgonpass i lina och ett eftermiddags/kvällspass på hästryggen, samma dagar. Och är det kurs på gång, blir det definitivt två ridpass om dagen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 700
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 486
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka