Hur ofta har du åkt ambulans?

En gång, i våras när dottern föddes så snabbt att hon kom ut hemma i badkaret. Då fick vi assistans av ambulanspersonal och skjuts in till sjukhus. 10/10, toppenbemötande!
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Fler gånger än jag kan räkna/komma ihåg. Diabetikern sen -90 och strulande socker under tonåren så vart en del turer tyvärr.

2 ggr pga annat /olycka
 
Inser att jag har åkt ambulans många gånger. Några pga av dottern men de flesta när jag själv har blivit akut dålig.

Alltid blivit bra omhändertagen av ambulanspersonalen. Jag har aldrig ringt själv utan det har varit folk runt omkring som ringt.

Sämre på akutintaget. Men jag har aldrig haft livshotande saker så jag förstår att andra måste prioriteras.
Aldrig åkt ambulans. Men varit på akuten fem gånger, och har väl en sammanlagt väntetid på tjugo minuter. Har alltid fått prio ett.
 
4 gånger tror jag.
Körtelfeber som VC trodde var halsfluss så de skrev ut antibiotika som jag inte tålde. Hade över 40 graders feber och vaknade med ett ansikte helt igensvullet. Akuten skickade mig vidare med samma ambulans till det större sjukhuset. Tillbringade en vecka på infektionskliniken.

På vägen hem från Öland efter sol och bad drabbades jag av akut diarré, 40 graders feber och svimmade av på en rastplats. Min familj ringde ambulans.

Svåra magsmärtor och kunde inte stå upp utan att svimma. Blev inlagd men vet fortfarande inte vad som orsakade det.

Covid som blev värre efter 10 dygn. Kontaktade neurologen enligt instruktion (har nedsatt immunförsvar) och de kontaktade infektion. Sköterskan där ringde upp och efter ett kort samtal skickade hon en ambulans.
Tillbringade 3 dygn på infektionskliniken där jag fick monoklonala antikroppar och virushämmande medicin.
 
1 gång, men minns inget av ambulansfärden. Allvarlig cykelolycka, bröt nyckelbenet, hjärnskakning, och fick sy i ansiktet och grejer. Blev påcyklad av en annan cykel som kom i nerförsbacke på fel sida.

Sen har jag kört in själv eller blivit skjutsad ett antal gånger pga hästolyckor... Och en gång för att jag snubblade på en flipflop 😂. Bröt båtbenet av det haha.
 
En gång. Hade bröstsmärtor och yrsel. Fick vänta 1,5 timme i en korridor där det gick folk fram och tillbaka hela tiden och massor av pipljud. Först placerades jag på en brits mitt framför entrén, så alla som kom in såg mig först. Höll på att bli knäpp. (Har ptsd, autism och ADHD) Sen kollade två sköterskor EKG och blodtryck samt blodprov. Sen fick jag yrslig halvligga i en stol och vänta totalt ca 5,5 timme till på läkare som sa att de inte hittat något fel.
Förstår att läkarna måste ta akuta fall först men det borde finnas nån som kan lämna besked och skicka hem de som inte är akuta, det skulle ju frigöra mycket plats och resurser.
Iofs hade jag kunnat gå därifrån efter några timmar för det hade ju inte dröjt 7 timmar om det vore allvarligt …
Totalt inkl ambulansresan tog det ca 7 timmar.
Jag har undvikit akuten och ambulanser sen dess.
 
Då borde du ju ha fått sjukresa med taxi hem. :confused:
Ja, jag tyckte också det men näpp, jag skulle ta mig hem för egen maskin. Min chef lät min kollega komma och skjutsa hem mig, hade inte hon kunnat hade chefen tänkt göra det själv - alla blev så himla sura över detta. Vi jobbade ju på primärvårdsjouren och fixade dagligen sjukresor åt patienter med covidmisstanke, men när man själv var patient på akuten blev det bara hejdå, ta dig hem..
 
Två gånger. En gång hästolycka. En gång med en kompis som råkat ut för en hästolycka.

En gång borde jag kanske åkt ambulans men läkarne tyckte att iltransport med vanlig bil räckte. Hade så höga infektionsvärden att jag var utanför den mätbara skalan
 
Har åkt ambulans själv en gång, ridolycka. Ringde inte själv och var väldigt förbannad för jag tyckte inte att det behövdes men var minderårig så fick ju lyssna på mamma.

Har ringt ambulans till en annan en gång och då åkte jag med dem in.

Har varit på akuten flera gånger med olika olyckshändelser, tycker nästan alltid att de är trevliga och duktiga på sina jobb. Fantastiskt att vi har vård som alla har råd med ☺️
 
Åkt själv och har åkt med barn.

Samt några ridolyckor där jag kanske borde åkt ambulans men jag visste inte bättre.
Samt en gång då vi var i närheten och sambon fick köra dit mig i ilfart pga förmodad propp i hjärnan, personalen stod och väntade på oss. Det var otäckt.

Jag har en hel del åsikter om hur vår sjukvård fungerar, men jag är ändå tacksam över att vi har vår akuta vård.
 
4 gånger.
En gång när jag var 7 år och satt en kula i halsen (skulle förvara den medan jag gick ner för trappan och hade händerna fulla....inte mitt smartaste ögonblick) och den vägrade lossna, när väl ambulansen hade kommit fram och undersökte mig så gled den ner och jag slet mig loss och gömde mig.... Vilket beskriver hela min inställning till ambulans och sjukhus.

En gång 2021 pga epanfall, en gång 2014 pga epanfall och en gång i september i år pga epanfall. Enda gångerna jag varit på akuten själv också.

Jag har inte ringt någon gång och skulle aldrig ringa ambulans till mig själv heller.
"Det går nog över". Eller så gör det inte det.
 
En gång, i våras när dottern föddes så snabbt att hon kom ut hemma i badkaret. Då fick vi assistans av ambulanspersonal och skjuts in till sjukhus. 10/10, toppenbemötande!
Jag har en liknande historia fast ambulanspersonalen gjorde ingen större assistans mer än satte en venkateter och såg till att barnet föddes på rena handdukar istället för soffans filtar.

Det var dock väldigt praktiskt att få skjuts till BB efteråt.
 
En gång.

Ambulanspersonalen var 🥰 100/100
Ramla av hästen o vred foten. Åkte in o röntga men de såg ingen fraktur men ambulanskillen som vridit tillbaka min fot i led proppsade på att röntga igen dagen efter ”jag kände att den va bruten” sa han.
Och ja, den va av såg vi dagen efter 🙂

Syrran som ringde o hon såg foten peka 90grade åt fel håll.
Jag va påväg o hämta hästen o köra mig själv till sjukhuset 😅
 
Aldrig åkt ambulans än tack och lov. Men jag har varit in på akuten 3 gånger varav 2 av gångerna har varit inom senaste året. Alla gånger har jag fått skjuts av en kollega/förälder då det har varit skador i arbetet. Det ondaste var nog att krossa fingrarna med frakturer som resultat men skadan med mest chockfaktor var att bli spetsad. Såret var som ett mörkt hål högra sidan av ryggen, strax under revbenen. 1,5 cm djupt så det såg värre ut än vad det var. Självklart så lyckas jag alltid skada mig sen på kvällar då närmaste vårdcentral har stängt. Ingen av gångerna har jag känt att akuten har varit nödvändig.
 
En gång.
En kompis blev orolig när jag fick rejäla magkramper, gick dubbelvikt och jämrade mig. Det gick över efter några timmar, vad det än var.

I andra fall har jag tagit taxi in när det varit akut.
 
En gång, men jag har inget minne av det pga svår hjärnskakning och hjärnblödning som gav mig minnesförlust för en dag. Men sambon hade trevligt då han och föraren kunde lyssna på hockeymatchen samtidigt 😂
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: Wille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 269
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp