Hur ofta har du åkt ambulans?

Aldrig åkt ambulans. Varit till akuten iallafall 2 ggr i vuxen ålder. Senaste gången för 2 veckor sedan.
Kommer inte ihåg om vi åkte till själva akuten när jag var barn och fick en spricka i armen eller gången jag "bara" hade en rejäl stukning i foten. Kan ha åkt dit eller bara till någon "mindre" närakut som var placerad på lasarettet. 🤔

Tycker inte jag behövt väntat jättelänge på akuten när jag varit dit. Nu sist tror jag det tog kanske max 1,5h från att jag kom dit tills jag hade fått plats på en avdelning.
 
Jag har hört flera historier om att kattbett, särskilt nära leden har förorsakat blodförgiftning och annat otrevligt. En tror jag gick så långt som amputation. Så när Nikita min förra katt bet mig hårt och djupt just i en fingerled så gick jag iväg till VC nästa dag för rejäl rengöring på djupet. De var lite förvånade men jag stod på mig.

Megara biter mig ju jämt men det är sällan så det går hål på huden och inte nära en led - mest underarmar och fötter. Så där baddar jag bara lite om det verkligen blöder - vilket det nästan aldrig gör ska jag tillägga!!!
En bekant till mig fick akut sepsis av ett kattbett. Det gick otroligt fort. Som tur var vi på en idrottstävling där det fanns sjukvårdspersonal. De skickade henne till sjukhuset och man ville behålla henne över natten vilket inte gick så bra. Hon var chauffören som hade kört oss alla till tävlingen.
 
Nej de hade inte koll. Om de inte ser genom väggarna förstås.
EKG var utan anmärkning så varför vänta 5,5 timmar för säkerhets skull?
(Ambulansen frågade om jag ville åka in och de körde i normal fart utan blåljus. Så de trodde inte heller att det var något farligt).
Som jag skrev innan så förstår jag att läkarna måste ta akuta fall först så jag tror inte att han struntat i mig eller glömt bort mig eller låtit mig vänta med mening.
Hade det funnits fler läkare så hade det garanterat inte tagit 7 timmar för en ångestattack …

7 timmar är tyvärr ingen anmärkningsvärt lång tid att spendera på akuten, även om jag har förståelse för att all tid spenderad där känns som lång. Som du är inne på arbetar teamet efter en prioriteringsordning baserat på pat status och du är inte bortglömd, utan där och då nedprioriterad. Även "enkla" saker som att skicka hem patienter tar tid och ibland finns inte den tiden där och då tyvärr.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: Wille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Fodervärd som övertäckar? shettis

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp