Hur ofta har du åkt ambulans?

Aldrig åkt ambulans. Varit till akuten iallafall 2 ggr i vuxen ålder. Senaste gången för 2 veckor sedan.
Kommer inte ihåg om vi åkte till själva akuten när jag var barn och fick en spricka i armen eller gången jag "bara" hade en rejäl stukning i foten. Kan ha åkt dit eller bara till någon "mindre" närakut som var placerad på lasarettet. 🤔

Tycker inte jag behövt väntat jättelänge på akuten när jag varit dit. Nu sist tror jag det tog kanske max 1,5h från att jag kom dit tills jag hade fått plats på en avdelning.

Jag har hört flera historier om att kattbett, särskilt nära leden har förorsakat blodförgiftning och annat otrevligt. En tror jag gick så långt som amputation. Så när Nikita min förra katt bet mig hårt och djupt just i en fingerled så gick jag iväg till VC nästa dag för rejäl rengöring på djupet. De var lite förvånade men jag stod på mig.

Megara biter mig ju jämt men det är sällan så det går hål på huden och inte nära en led - mest underarmar och fötter. Så där baddar jag bara lite om det verkligen blöder - vilket det nästan aldrig gör ska jag tillägga!!!
En bekant till mig fick akut sepsis av ett kattbett. Det gick otroligt fort. Som tur var vi på en idrottstävling där det fanns sjukvårdspersonal. De skickade henne till sjukhuset och man ville behålla henne över natten vilket inte gick så bra. Hon var chauffören som hade kört oss alla till tävlingen.

Nej de hade inte koll. Om de inte ser genom väggarna förstås.
EKG var utan anmärkning så varför vänta 5,5 timmar för säkerhets skull?
(Ambulansen frågade om jag ville åka in och de körde i normal fart utan blåljus. Så de trodde inte heller att det var något farligt).
Som jag skrev innan så förstår jag att läkarna måste ta akuta fall först så jag tror inte att han struntat i mig eller glömt bort mig eller låtit mig vänta med mening.
Hade det funnits fler läkare så hade det garanterat inte tagit 7 timmar för en ångestattack …

7 timmar är tyvärr ingen anmärkningsvärt lång tid att spendera på akuten, även om jag har förståelse för att all tid spenderad där känns som lång. Som du är inne på arbetar teamet efter en prioriteringsordning baserat på pat status och du är inte bortglömd, utan där och då nedprioriterad. Även "enkla" saker som att skicka hem patienter tar tid och ibland finns inte den tiden där och då tyvärr.

När jag åkte in till akuten för att sy knät var vi där från sju på kvällen till två på natten, varvid min snälla chaufför svimmade eftersom hon inte ätit något innan hon plockade upp mig och körde in mig direkt efter jobbet. Det var lite dramatiskt och vi fick stanna ännu längre på grund av det förstås. 😅

Jag har aldrig åkt ambulans men ringt ut ambulansen två gånger, ena efter en ridolycka, det slutade bra men personen led av muskelsjukdomar så vi ville ta det säkra före det osäkra. Andra gången åt min man när han tuppade av och slog huvudet i tröskeln. Han hävdade bestämt att han var vid medvetande hela tiden men jag hann prata med 112 och ambulansen var på väg när han äntligen började bli kontaktbar. Där var grundproblemet ett annat och själva slaget mot huvudet var det egentligen ingen fara med tack och lov.

Jag har varit på akuten ett par gånger för egen räkning men oändligt många som sällskap åt maken under en period, samma som jag ringde ambulansen. Då var vi på akuten minst var 14:e dag eftersom det var semestertider och sjukvården hade tydligen inte resurser för bokade besök. Tillslut löste det sig.

Maken har åkt ambulans ett antal gånger, och vid några tillfällen borde han åkt ambulans istället för att åka personbil.

Körde till akuten mitt i natten för ett år sen. Min kompis ramlade ihop och det hade tagit längre tid att vänta på ambulans än att köra sträckan själv. 1 timmes restid. Tack och lov var kompisen frisk så efter kontroll på akuten fick jag köra tillbaka. Hemfärden var spännande på små grusvägar. Såg 3 älgar, rävar och harar.

Då borde du ju ha fått sjukresa med taxi hem. :confused:
Det verkar inte vara enkelt att få sjukresa. När jag strålade min hjärntumör förra året på Karolinska (gammastrålkniv, så man gör det bara en gång, strålas i drygt 90min) så tyckte Nyköpings Lasarett att jag skulle ta tåget hem, jag var inte berättigad till sjukresa, benen var friska. Så först buss från Karolinska till Centralen och sen tåg till Nyköping och buss från Nyköping till Oxelösund. Huvudvärken efter att ha borrats i huvet för att få dit strålställningen var inte att leka med.
Jag ordnade egen skjuts hem.

En gång, i somras.

Har en ryggskada som seglar upp ibland. De skickade först en sjukvårdsbil och trodde nog att de skulle kunna erbjuda tillräcklig smärtlindring men det räckte inte så de fick hämta mig och köra mig till akuten. Behövdes tre man för att få upp mig från golvet, det svartnade för ögonen av smärta. Sen var jag övertygad om att de skulle tappa båren så jag skulle flyga ner för den branta backen vi bor mitt i, och fortsätta över kanten rakt ut i skogen :D
Själva färden var ju dock väldigt lugn och städad.

Ett par gånger med ambulans, någon gång när jag var yngre körde mamma in mig då det skulle ta längre tid att vänta på ambulansen än att åka själv men sen jag flyttat till mer civiliserade trakter finns det oftare ambulans i närheten. Sen har jag varit på akuten mer eller mindre på egna ben några gånger med. Har även hämtats hemma för att åka till akuten med sjuktransport.

Allt från akut blindtarm till ryggproblem till avramlingar till astmaanfall som inte gått att häva av medicinerna jag haft hemma.

Jag väntar hellre hela natten på akuten för att jag har något som klarar sig ett par timmar än att vara den som hela avdelningen kastar sig över för att hjälpa. Det är läskigt att vara riktigt så dålig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka