Hur ofta diskar ni matskålen?

Sandra78

Trådstartare
Bara nyfiken, vad får er hund för slags mat, vad har den för matskål och hur ofta diskar ni den?

Dana har "klassiska hundskålar" i rostfritt stål. Sköljer ur vattenskålen/diskar för hand vid behov vid varje vattenpåfyllning - 3-4 gånger om dagen. Hon äter torrfoder men 2 av 3 mål får hon det blött. Lämnar inga rester :D Matskålen diskas för hand 1-2 gånger om dagen.
Ungefär varannan dag körs båda skålarna i diskmaskinen.

Fick höra att "jamen hundar äter ju självdöda saker, varför slösa diskmedel"...

Sv: Hur ofta diskar ni matskålen?

Har plastskålar och ger färskfoder. Diskar skålarna i princip efter varje måltid.

Vattenskål i rostfritt, diskas en gång/dag och fylls ur varje gång jag fyller på.

Riktigt så ofta tror jag egentligen inte behövs, men visst måste skålarna vara fräscha.

Vattenskålen är i keramik och borstas ur flera gånger om dagen, varje gång vi byter vatten.

Matskålarna är i rostfritt och plast. Diskas varje kväll med LITE diskmedel och ställs uppochner för att torka.

Har numera keramikskålar och har upptäckt dom inte alls blir"slemmiga" på insidan som dom rostfria skålarna blev av vatten. Oftast så sköljer jag bara ut dom och fyller på nytt om jag inte ser/känner att det behövs mer.

Matskålarna (även dom i keramik) diskas varje kväll - trots att dom ser skinande rena ut - hundarna städar ordentligt efter sitt färskfoder:D

Vattenskålen i rostfritt, som står ute sommarhalvåret diskas varje dag - den blir äcklig som tusan annars !

Sköljer av ordentligt efter varje måltid, diskar i maskin emellanåt, när jag kommer ihåg. Ger färskfoder.

Jag diskar den efter nästan varje gång hon har fått mat i den. Ibland händer det att den är så renslickad osv att jag diskar den först efter nästa måltid, men det går aldrig mer än två måltider på raken utan en diskning. Hon har flera olika matskålar, men samtliga är i metall. Jag ger mestadels BARF, men ibland får hon färskfoder också.

Vattenskålen är också i metall, den diskar jag väl kanske en gång varannan vecka, vilket är lika ofta som jag byter vatten i den också. Hon dricker aldrig vatten ur vattenskål, om hon inte tuggat på en nackkota i 2 timmar, då dricker hon en klunk kanske (och det är när hon får såna nackkotor som jag byter vatten och diskar ur den). Hade det inte varit för att det finns lag på att man ska ha vattenskål, och jag hade känt mig elak om jag inte hade haft en framme så hade hon inte haft någon. Hon behöver den inte.

Diskar matskålar efter varje måltid. Vattenskål varje dag på morgonen.

Har flera matskålar så de ställs i diskmaskinen eller diskas för hand efter varje mål, nästam. Kan faktiskt hända jag glömmer ngn gång eftersom de är skinande rena. Vattenskålen rätt sällan faktiskt. Sköljer och gnuggar ur den en gång per dag dock vid vattenbyte. De dricker knappt ur den då de får i sig så mycket vätska via färskfodret/barf.

Förmodligen på tok för sällan. vattenskålen diskas oftare än matskålen. Matskålen blir liksom inte speciellt smutsig medan vattenskålen blir sunkig betydligt fortare.Ger torrfoder och färskfoder

Senast ändrad:

Alldeles för sällan! Har keramikskålar och ger torrfoder, de varken ser eller känns skitiga... Och hundarna verkar överleva :p
Vattenskålen diskas dock ur när den börjar ta slut vilket brukar vara en gång om dagen.

förlåt men vad dricker din hund??
och lter du allvarlit vatten stå framme i 2 veckor innan du diskar skålen?? oavsett om hunden dricker eller ej s blir vatten o skål rätt äcklit ganska snabbt...

vi diskar mat o vattenskålar varje dag! matskålarna efter varje måltid. använder keramik...
hundar blir ofta dliga i magen om de äter gamla självdöda djur. som vi dessutom inte har en aning om de burit på sjukdomar elr liknande...
den minimala droppen diskmedel hundarnas sklar använder dagligen slösar ja lätt tio gnger om! varför ge de bakterier o skit i onödan?!

förlåt men vad dricker din hund??
och lter du allvarlit vatten stå framme i 2 veckor innan du diskar skålen?? oavsett om hunden dricker eller ej s blir vatten o skål rätt äcklit ganska snabbt...

Hon dricker inte, inte minsta lilla miniskvätt. Hon får i sig all vätska hon behöver från maten.

Förut, på tiden då hon drack varje kväll så diskade jag vattenskålen varje dag direkt när vi kom in från långpromenad. Troligtvis kommer jag börja diska den varje dag igen när det blir sommar och varmt (om det nu tänker bli sommar någon gång..). Det är lika självklart som att jag diskar ur vattenskålen varje gång någon väns hund kommer hit (om jag inte tar fram en helt ny skål då) och diskar ur den efter att hunden gått igen. Men om hunden nu faktiskt inte dricker, inte ens nuddar vattenskålen, varför ska jag då byta vatten stup i kvarten? Min hund är heller aldrig dålig i magen och har inte heller blivit sjuk. Varför skulle hon bli det, när det enda hon får i sig är riktigt bra hundmat?

Förmodligen på tok för sällan. vattenskålen diskas oftare än matskålen. Matskålen blir liksom inte speciellt smutsig medan vattenskålen blir sunkig betydligt fortare.Ger torrfoder och färskfoder

Samma här fast jag ger inget torrfoder.

kl

Vi sköljer rent vattenskålen minst 1 gång/dag och byter vatten ett par gånger.
Matskålarna (rostfritt stål) diskas varje dag, dom får barf/färskfoder så dom blir ju lätt lite äckliga även om dom slickas rent.

Bara nyfiken, vad får er hund för slags mat, vad har den för matskål och hur ofta diskar ni den?

Dana har "klassiska hundskålar" i rostfritt stål. Sköljer ur vattenskålen/diskar för hand vid behov vid varje vattenpåfyllning - 3-4 gånger om dagen. Hon äter torrfoder men 2 av 3 mål får hon det blött. Lämnar inga rester :D Matskålen diskas för hand 1-2 gånger om dagen.
Ungefär varannan dag körs båda skålarna i diskmaskinen.

Fick höra att "jamen hundar äter ju självdöda saker, varför slösa diskmedel"...

Har dubbla set, varför den "skitiga" går in i diskmaskinen när vi diskar

Kl
Skålar i keramik, ger färskfoder och diskar efter varje fodring. De blir noga renslickade men de blir så äckligt slemmiga av det även om de ser rena ut.
De dricker ur fontän, den plockar jag isär och gör rent en till två gånger i veckan. Vattenbehållaren diskas varje gång vi fyller på.

Troligtvis för sällan eftersom Rådan gillar att dricka ur akvarierna och toan mer än ur skålen!

För sällan gissar jag.
Ger torrfoder, och gissar att den diskas nån gång i veckan.
Vattenskålen lite oftare, men troligen inte varje dag.
Den blr inte äcklig, så har inte sett det som nödvändigt.

Inga djur för tillfället men när jag hade. Så hade jag keramik skålar. Vattenskålen drogs igenom med diskborste varje gång vattnet byttes dock inte alltid med diskmedel. Matskålen drogs igenom på kvällen.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 668
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
6 204
Senast: EZMK
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 666
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej! Vi börjar bli desperata och behöver hjälp med vårt problem. Vi har en blandras på snart 3 år som skäller när hon är ensam. Det har...
2
Svar
24
· Visningar
14 383
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka