Hur ofta aktiverar du din 07:a ?

Sv: Hur ofta aktiverar du din 07:a ?

Dels för att senor och ligament tar väldigt lång tid att bygga upp och hon är van att gå på lösdrift men har nu stallats in och rör sig då mindre. Men det är knappast så att det på något sätt är ansträngande!

Jag ska nu försöka börja ta långa prommenader med min 1 gång i veckan (1timme)QUOTE]

Jag förstår inte, varför ska din ettåring ta 1 timme långa promenader? Verkar fullständigt orimligt i mina öron?

Varför är det orimligt??? Det skrivs ju här hela tiden om hur viktigt och bra det är att unghästarna får röra sig fritt på stora ytor, hur skulle det då vara orimligt att promenera en timme.
Jag tycker promenader är en mycket bra aktivitet, hästen får träna att vara från flocken , träna att följa, gå fint i ledrep, får se massor av nya saker.
Jättebra aktivitet , både jag och hästen tycker det är roligt

jag tar en promenad i grimma då och då med min, har provat på att longera lite i skritt, och ska snart börja tömköra inför vinterns/vårens inkörning... annars busar han i hagen hela dagarna med den andre hingsten. Den dagliga hanteringen består i att leda honom till och från hagen, borstning och lite visitering så gott som dagligen, samt lite annat småpyssel. han har även "löshoppat" en gång och är van vid tränset som han tycker mycket om.

*knapplån*

Fan vad skönt att läsa i den här tråden!!

Jag har en åring (snart 1,5 år) som jag inte gör "nått alls med" typ. Får lite ångest när man läser tråden "hur går det för era 07-or" där de flesta både longerar och löshoppar sina pållar.

Tyvärr har min skutta inte möjlighet att gå på lösdrift. Men hon är fortfarande på bete. Nu hemma vid stallet.
Hon hanteras (dvs leds in i stallet, får mat, borstas, leds ut igen) några dagar i veckan.
Hon verkas var 7-8:e vecka.
Inget mer..

Fick lite panik över att hon inte blivit longerad, haft träns på, blivit löshoppad, haft täcke på, osv vid detta laget..
Hon skall ju faktiskt bli hopphäst är tanken..

Men nu är paniken stillad och jag kan fortsätta med att bara gosa lite med henne när jag lägger ut hö i hagen och ta in henne då och då...

Till er som jobbar i stora stall, eller har många egna unghästar som går på lösdrift..Hur löser ni det med verkning när/om hästarna knappt hanteras förren de är 2,5 år??

Jag är också inne på linjen att inte överhantera unghästen, men hästarna är också olika individer! Min 07:a har varit skygg, försiktig under sin lösdrift och varit omöjlig att hantera (tack gode gud att inget hände henne under betet) och vi var tvungna att stalla in henne för att hon "var den typen". Idag går hon i hage 12 h om dygnet och jag hanterar henne 1 gång i veckan + in och ut hanteringen.

*knapplån*

Jag har en liten tjej född i juli 07. Hon är alltså 1½ år.:bump:
Hon går i hage ca 16h/dygn tillsammans med heeeela vår hästflock (9 hästar):D
Utöver daglig vistelse i hagen samt promenaden till och från (ca 200m) hanterar jag henne i en picadero ca 10 minuter/gång ungefär 2-3 gånger i veckan. Vi brukar mest leka, till exempel tafatt och liknande. Vi tränar även på att bli ledd, både med och utan grimskaft. Lär oss röstkommandon och olika kroppssignaler för skritt, trav, galopp och halt. Har även med henne som handhäst i skritt och trav ca 20 min/vecka.
Vi har aldrig löshoppat, men tränat på att gå över bommar på marken och på stigar i skogen för att hon ska lära sig vart hon har benen.
Vi har också nyligen provat att ha ett träns på henne med ett vanligt tvådelat bett med lösa ringar, och hon älskar det!
Hon har aldrig åkt transport, men stått i en flera gånger utan några problem.
Hon var lite rädd om hovarna i början, men tack vare att vi har världens underbaraste hovslagare hemma på gården har även det löst sig! :love:

Har någon några idéer om saker man kan göra utöver detta? Tacksam för alla förslag!:bow:

Tafatt. Vad gör ni då?

Hälsning Maja

Tafatt är hennes absoluta favorit!:D
Vi håller till i en picadero och själva leken går ut på att lära henne att stå still och gå på kommando. Jag har henne lös, som alltid och markerar med ett kommando samt en signal med handen att jag vill att hon ska stå still, och sedan går jag iväg en bit (5 -15 m). Sedan väntar jag olika långa stunder (10 sek - 2 min) och ger sedan tecken om att hon får komma fram. Hon kommer då travande och vi myser en stund innan samma procedur upprepas. Detta gör vi kanske 3-6 gånger/pass beroende på hur länge hon ska stå still och jag tror att det är tack vare de här övningarna jag bara behöver ge en liten signal för att hon ska komma travande när jag hämtar henne i hagen. Att hon även står blickstilla när veterinär och hovslagare hanterar henne är en självklarhet för henne, bara hon fått signal för att stå stilla! :love:

Jag och mamma har en 07a efter hennes sto och vi är inne på helt olika linjer. Han är ganska mkt hanterad redan eftersom han var skadad och tvungen att stå i box/sjukhage och promeneras med när han var bebis men mamma pratar både om inkörning och ditten och datten.
Jag däremot tycker det räcker bra och så. Han är stor och kraftig redan och ser äldre ut än den 06a som han går på bete med. Jag har haft bett i munnen på honom en gång (2delat) och han går att hantera som vilken vuxen häst som helst.

*KL*

gammal tråd men kul läsning! Har tre 07'or just nu som jag tömkör emellanåt, åker och hoppar lite i ridhus och sånt. De gör något ca en dag i veckan var en period, sen gör de inget en period osv, de är alltid arbetsglada och står vid grinden när man kommer som alla andra unghästar :p

Mina går på lösdrift sedan födseln i stora hagar och fortsätter med det livet ut så länge de bor hos mig.

Skulle vara kul att höra vad ni andra som gör nåt med era unghästar gör nu på våren då de fyller två. Mina ska visas på utställning (araber) i år, så det tränar vi lite för, vi tömkör ibland och målet är att ha dem inkörda till hösten :)

Ja, jag har tappat all motivation efter en hel del tråkigheter på jobbet och i privatlivet. Att ovanpå det få cykeln vandaliserad så jag måste gå 2x50 minuter varje gång jag skall till hästen gör ju inte saken bättre.

Men om mindre än en månad har jag bil :banana: och redan nu har motivationen ökat. Framöver blir det promenader varvat med tömkörning när vi får sällskap. När bommarna väl tinat fram så tänker jag ge mig på linhoppning alternativt löshoppning på volt (osäker vad som blir bäst), men just nu ligger rundkorallen under vatten. :angel:

Mitt mål är att aktivera henne 2 gånger i veckan, men ofta blir det bara 1. Då tömkör, longerar eller prommenerar jag med henne. Tänkte även att hon ska få lösgaloppera, ev löshoppa lite innan sommarbetet. Vill även kunna tömköra henne själv ute i skritt och trav, kunna göra halt och att hon lyssnar bra på röstkommandon. Det är saker som hon gör redan nu men inte helt klockrent.

*knapplån*

Efter en slitsam vår med både djupa sår på ben, stor tung valack som betäckt och ev misstanke om ringorm i stallet står jag nu vid startlinjen och ivrigt väntar på startskottet. Så fort vi vet VAD det är för hudproblem en av hästarna i stallet har, så kommer jag flytta Lotta (om det inte är smittsamt). Jag kommer då att inte åka till stallet dagligen (lösdrift och tillsynshjälp :bow: ) utan kommer att åka ut när jag ska pilla med hovarna, selträna eller för promenader. Jag kommer åka ut ca 4 ggr/v, men aktivera (träna) Lotta i sele eller i longeringslina 2-3 ggr/v. Så är planen i a f. Sen får hon en lugn period i sommar igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar