Sv: Hur ofta aktiverar du din 07:a ?
. Detta tror jag påverkar hästen mer negativt än att man borstar och går på promenad med den.
Hoppas du förstår hur jag menar
Varför skulle hästen ( fölet/åringen) ta skada av att bli hanterad? Den blir väl inte mindre häst för det? Jag tycker det är en stor fördel att den tidigt lär sig vad som gäller, att inte trängas och knuffas, att gå i lina utan att springa om,
Att kunna stå stilla både uppbunden och obunden, inte bitas, inte bli rädd för prassel, bilar och annat som låter. Hur lär den sig det om den inte hanteras?
Jag tycker hästen växer mentalt av att tränas i allt detta .Eftersom "träningen" försiggår kanske max 1 timme / dag återstår ju 23 timmar att " vara häst" på, så inte missar den det.
För många unghästar är det nog inte heller idealt att gå i stora unghästflockar, och alternativet till det behöver ju inte vara att stå näst intill ensam i en liten sandhage, det finns mycket däremellan!
Det vore intressant att höra vad det är för olater som anses hänga ihop med tidig hantering.
Jag har inte bråttom med min häst ( ett arabsto) tänker inte börja rida henne förrän hon är tre, men vi ska göra massor av roliga saker innan dess, som både hon och jag kommer att ha nytta av att ha gjort, när det är dags att sitta upp.
Att vara nybörjare behöver inte vara detsamma som att vara klantig, även om man inte har så mycket hästerfarenhet så finns det ju massor av information att hämta via tärnare,stallkompisar, böcker och inte minst här på Buke. Och det finns många olika sätt att göra rätt på. Och fel också.