Hur ofta aktiverar du din 07:a ?

Sv: Hur ofta aktiverar du din 07:a ?

Självklart ska man inte överträna dem :) Som med min ex, hon har inte haft träns eller löshoppats ännu, bara myser och går på promenad ibland :) Nästan alla i 07;tråden har haft bett på och börjat löshoppa osv! Då kan väl inte jag vara för snabb som ska "löshoppa" om ett par veckor (kanske 1 gång i månaden om ens det) och vänja vid att bara ha bett kanske 2-3 minuter 1 gång i veckan?? Tömkörning och sadel tar vi till våren!!

Äh, det är väl inget.

Löshoppa en ettåring över små hinder nån gång då och då dör den knappast av. Inte heller av bett i käften.

Det är den dagliga fel-, och överhanteringen som man vänder sig emot.

Äh, det är väl inget.

Löshoppa en ettåring över små hinder nån gång då och då dör den knappast av. Inte heller av bett i käften.

:bow::bow::bow:

Äh, det är väl inget.

Bra!! För jag tog det som att jag gjorde fel när jag ville börja med bett och så där! Att dom mest skall vara i hagen och leka med sina kompisar tycker jag är en självklarhet :)

Jag var på en jätte intressant föreläsning med en tjej som är unghästutbildare på flyinge, där leder de knappt inte ens sina unhästar för ens de är 2,5 på hösten =) Nu kommer jag inte ihåg vad människan hette men henne borde alla med unghästa, åringar, föl lyssna på. Jag menar det är ju inget större fel på flyinges unghästar ;)

Sv: Bett till unghäst!!

Vad tycker ni att jag skall ha för bett till min 07:a nu när hon vänjs in? (Och fortsättningsvis)

Funderar på antingen ett Nova bett, rakt utan metallkärna med rörliga ringar?

Eller ett rakt metallbett med fasta ringar?
Idag först, aktiverade jag min kille (kastrerad 19/9). Allt annat har hört till grundhantering. Träns med enkelt vanligt delat bett i svartmetall och repgrimma utanpå det. Han tog det som om han aldrig gjort annat än haft bett i munnen och ville heller inte släppa det när vi var klara....försökte feppla tillbaka det med läpparna:rofl:. Lätt linjobb åt bägge hållen i skritt och trav samt lära sig stoppsignalen. Han skötte sig med den äran och var mycket positiv till det hela. Ser bra ut för framtiden:D

Jag var på en jätte intressant föreläsning med en tjej som är unghästutbildare på flyinge, där leder de knappt inte ens sina unhästar för ens de är 2,5 på hösten =) Nu kommer jag inte ihåg vad människan hette men henne borde alla med unghästa, åringar, föl lyssna på. Jag menar det är ju inget större fel på flyinges unghästar ;)

Jo fast då tror jag att man får stressa mycket mer än om man tar allt lite pö om pö! Givetvis mycket noggrant!

Sv: Bett till unghäst!!

Idag först, aktiverade jag min kille (kastrerad 19/9). Allt annat har hört till grundhantering. Träns med enkelt vanligt delat bett i svartmetall och repgrimma utanpå det. Han tog det som om han aldrig gjort annat än haft bett i munnen och ville heller inte släppa det när vi var klara....försökte feppla tillbaka det med läpparna:rofl:. Lätt linjobb åt bägge hållen i skritt och trav samt lära sig stoppsignalen. Han skötte sig med den äran och var mycket positiv till det hela. Ser bra ut för framtiden:D

Glömde tillägga att han aktiveras 1 gång i veckan från nu, ca 10-15 minuter. :o

Det där tycker jag inte låter som en bra ide! Vad gör man om en ohanterad 2åring gör illa sig och behöver vård? Nej tack då har jag hellre en grundhanterad häst. Själv prommenaerar jag någon gång i veckan med min, har precis börjat vänja vid träns, står still hyffsat på komando, är snäll att spola den, verka, binda upp, lasta osv.

Nu blir jag nyfiken, är det en avsiktlig strategi att göra så? Och vad var orsaken?

Tyvärr eller lyckligtvis, beroende hur man ser på det, så har jag inte möjlighet att låta bli mina unghästar då jag har hästarna hos min mamma som är whiplash-skadad och då gäller det att hästarna är snälla att leda och hantera för att hon ska klara av det. Lösdrift är tyvärr ej möjlig. Har inte råd att bygga en.

Så här aktiveras min 07:a:

Sommar-bete med jämnåriga och uppbyggda hinder i hagen som de vägrar hoppa över utan går långa omvägar runt... En del ledande då de fått problem efter kastrering. Kanske lite borstning och hovkratsning nån gång.

Nu-ihopsläpp med äldre syster, aka "Haggan", mycket energi kommer att gå till att fly undan henne.

Snart-vi får nog fasen se till att lillsnutten går att lasta så vi kommer iväg till löshoppningen i vår.

Nu blir jag nyfiken, är det en avsiktlig strategi att göra så? Och vad var orsaken?

Deras startegi var vad jag förstod att låta dem vara föl/häst så länge som möjligt och att man inte behövde ha så bråttom med allt. Svårt dock att jämföra flyinge med ett privatstall men jag gllar grundprincipen.
Vår 1års hingst leds till och från hagen och verkas mer händer inte med honom och han skulle gå utmärkt att lasta och hantera om nått skulle hända!

men om den leds fram och tillbaka från hagen varje dag tycker jag att den hanteras väldigt mycket mer än en häst som står på lösdrift

måste bara fråga alla nu ;
Tycker ni det är fel att hantera en 07a några dagar i veckan ?
lät som på de lfesta här att hästen ska stå på lösdrift till den är 2 år, tänk då på galoppörerna som blir inridna vid 1 års ålder.
Jag är som på de båda sidorna, visst ska dom få vara häst så länge det bara går, men inte tar dom skada av att promenera 2-3 dagar i veckan

Har fått lära mig att man använder tvådelat massivt tränsbett med rörliga ringar, absolut inga ihåliga bett!!!!!!! Detta har en äldre man som varit kavallerist och utbildat måååånga hästar lärt mig, anser att den kunskapen han haft varit av stor kvallité!

Titta i "hur går et för era 07or" tråden så får du se ungefär hur mycket de flesta gör med sina. Jag ska nu försöka börja ta långa prommenader med min 1 gång i veckan (1timme), plus en kort med träns under grimman där vi tränar på att stå still, trava, lite kommandon, gå över presseningar och annat som hon inte bryr sig alls om... plus att jag kanske pysslar och borstar henne en gång i veckan. = Jag aktiverar min ca 2ggr/vecka.

måste bara fråga alla nu ;
Tycker ni det är fel att hantera en 07a några dagar i veckan ?
lät som på de lfesta här att hästen ska stå på lösdrift till den är 2 år, tänk då på galoppörerna som blir inridna vid 1 års ålder.
Jag är som på de båda sidorna, visst ska dom få vara häst så länge det bara går, men inte tar dom skada av att promenera 2-3 dagar i veckan

Jo men galoppörerna är ju slut som artist innan de är 5 oxå...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar