hur mycket vikt tar kvartingarna?

Apollo 13

Trådstartare
Enkel fråga,
hur mycket tar en stor och grov kvarting?
Ev ska det bli en till häst i familjen och jag behöver då en viktbärande till vissa familjemedlemmar.

En vän pratade om en kvarting korsning, men på riktigt, hur lätt är det att få tag på en korsning så där bara som råkar va RÄTT?

Sv: hur mycket vikt tar kvartingarna?

Vår QH är inte stor ell grov (förutom baken) men hon bär lätt upp en kille på 190 cm och "90 kg?" utan större problem i alla gångarter samlat.

Vår kärring bär runt 90-100 kg utan några som helst problem....:D

fast det är ju ändå skillnad på 100 kg nybörjare och 100 kg van ryttare. de jag pratar om är nybörjare så det skriker om det.
(fast säg inte det till min sambo, för om ni frågar han så vet han och kan precis allt :angel: )

fast det är ju ändå skillnad på 100 kg nybörjare och 100 kg van ryttare. de jag pratar om är nybörjare så det skriker om det.
(fast säg inte det till min sambo, för om ni frågar han så vet han och kan precis allt :angel: )

Kanske en foundationquarter vore nåt, de brukar ju vara rejält byggda på alla sätt och vis.....:D

Så han har inte kommit till det stadiet när han fattat vad lite han egentligen kan....:rofl:

Min är en quarter/angloarab 156cm o bär min bror på 90kg hur bra som helst, han är inte helt nybörjare ridit på ridskola 2,5år, men inte vidare bra heller o han är typ 190cm, ser inte konstigt ut alls när han rider o hästen säger ingeting heller.

en foundationquarter? vad är det? :angel: foundation har man ju i ansiktet och jag antar att det inte är det vi pratar om :p

nej han vet absolut inte vad han kan och inte kan. och så föröker han lära mig och tala om för mig hur jag ska göra. min häst råkar vara ett litet monster ibland och kan ge en ett nyp för att försöka ta över rangen och sambon svarar med "men jag är inte rätt för honom" när det handlar om att han inte kan läsa när nypet är på gång och vet vad han ska göra för att undvika det eller ens hinna undan. men han kan minsan och han e minsan inte rätt... idiot *mutter*

De menar nog att det finns flera olika typer av Quarter hästar.. :banana: Du har de med en mer fullblodstyp som är en tingligare modell av quarter och så har du de som är grövre med större muskler, och som är mer satta i kroppen... Olika modeller till olika jobb. Väldigt sällan man ser de grövre i tex ko klasser, men desto vanligare i tex pleasure och Halter... :bump:
Hoppas att det kan ge en vink i alla fall... Quarter är inte bara Quarter så att säga. Jag själv har en mer av Fundation modell.. Alltså den grövre modellen. ;)

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 008
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 330
Senast: Tonto
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka