Hur mycket tar eran hovslagare?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fjordiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 145
  • Visningar Visningar 18 058
Sv: Hur mycket tar eran hovslagare?

700 kr, verkning+helskoning.
Självklart utbildad och vitt. Aldrig haft en tappsko under dom 3 åren jag vart med, fått beröm från solvalla kliniken om bra skoning! Kommer aaaaldrig att byta hovis! :)

Han har överfullt med kunder tyvärr. Skor jättebra och gubben trivs med honom:bow:

Vad tråkigt det är när vissa tar så lite betalt! :mad: Med den prislistan så är det naturligtvis INTE VITT!! Det går inte att leva på dom priserna för en SERIÖS hovslagare med F-SKATTSEDEL!! Det blir inte mer än några hundringar kvar på en 1000-lapp efter alla skatter och avgifter och försäkringar och leverantörskostnader (som jag hoppas du förstår att din INTE har - tänk på det INNAN något händer)

Nyss skaffat häst igen och letade hovis. Blev den lite dyrare då jag hört att han är väldigt duktig. Men 950 inkl skor. Blev mycket bra :D

min hovis tar 2100 för verkning av stor häst + ponny och för verkning och nb skor runt om på min andra stora

Min lilla ponny nu verkas bara och det kostar 330 spänn, skor gör han för 900 om jag inte missminner mig.
'

Min stora häst som jag hade för några år sen kostade 1400 att sko runt om, det kändes ganska dyrt tyckte jag, men han tog faktiskt vikttillägg då pållen var rejält stor och tung.

Strax under 1000 kr beroende på Eurokursen. Min hovis kommer från Belgien och flyger regelbundet till Sverige för att sko ca 70 hästar här norr om Stockholm. :)

Av olika skäl har jag lyckats med konststycket att använda tre hovslagare samtidigt, bl a för att en är på väg att gå i pension:cry:!
För verkning+ skoning tar de 900:-, 1000:- och 930:- inkl skor o körning (den billigaste kör längst:laugh:). Jag har haft samma hovslagare i 18 år och sörjer verkligen att han går i pension. Han skor fortfarande dotterns snälla ponny, men jag vill inte ha honom till den stora som kan vara lite småstökig.... Därför anlitade jag en nyutexaminerad som skulle ta de andra i stallet. Gillar henne o hovarna ser ok ut, såvitt jag kan se, men har varit lite många lösa skor :mad:, så då ryckte grannen ut o skodde akut, och det fungerade kanon, han höll kvar foten o araben fick snällt foga sig:D! Precis vad som behövdes, så nu får han sko ett par gånger, sedan ska vi prova den nya igen. (grannen går snart också i pension...) Båda verkar tycka att den nya skor ok, vilket känns bra:)! Priserna verkar ju ligga hyfsat lika, skiljer mindre än jag trodde! Intressant fråga!

Känner att jag kanske betalar ganska mycket nu när jag läst vad ni betalar, jag betalar 1300 för skoning runt om + 100 för resa.

Ringde för en tappsko i veckan och det kalaset gick på 425 kr om jag inte minns helt fel.

KL
Min tar 900 för helskoning. Tror att halvskoning kostar 600, enbart verkning vet jag inte. Vinterskoning är runt 1100 tror jag. Han lämnar kvitto, kommer när han sagt att han ska, känner min foderhäst sedan många år och är lätt att få tag i. Tappskor har jag bara haft en och då var det nästan dags för skoning så då kom han bara lite tidigare. Mycket nöjd med honom. Ungefär halva stallet har honom och halva har en annan som tar ungefär samma pris.

Vad tråkigt det är när vissa tar så lite betalt! :mad: Med den prislistan så är det naturligtvis INTE VITT!! Det går inte att leva på dom priserna för en SERIÖS hovslagare med F-SKATTSEDEL!! Det blir inte mer än några hundringar kvar på en 1000-lapp efter alla skatter och avgifter och försäkringar och leverantörskostnader (som jag hoppas du förstår att din INTE har - tänk på det INNAN något händer)

Jodå, hade en hovslagare som tog ca 6-750:-/skoning beroende på om det behövdes nya skor eller ej. Vitt som snön med kvitto och grejer.

*KL*
1020:- för helskoning runt om. 200:- för en tappsko (men då slår han inte bara på skon utan verkar om hoven om det behövs) om någon annan häst behöver skos samtidigt, 250:- om han kommer ut enkom för den.
Kommer punktligt och även med kort varsel.

Hade en annan hovslagare när jag tog över hästen (fick med hovslagaren på köpet så att säga) som visserligen var billigare men aldrig höll tiden eller ens rätt dag, det kunde diffa en vecka mot vad vi bestämt:mad:. Största skälet till att byta var dock att jag inte var nöjd med skoningen, till och med mina okunniga ögon såg att det inte var bra.

Om kommer ihåg rätt är det 600 för helskoning, inklusive fyra järnskor. 500 om man har egna skor, eller använder samma. Komemr inte ihåg priset för halvskoning samt verkning då det aldrig varit aktuellt. Tappskor slås på gratis och fick även hjälp med att skruva ut broddarna, var svagare än jag trodde :o

Vi betalar 1100:- inkl skor för skoning runt om

Vi bor utanför Göteborg i västra götaland

Det är väl värt varenda krona, för bra hovslagare växer inte på träd.

Ny hovslagare som funkar bättre ihop med gammelman:bow: Utbildad
Fram vanliga skor med helsula, tjärdrev. Bak vanliga skor med kilar trakterna. Nu vintertid - brodd i trakterna fram och bak.
Runt 1100 kr.
Uppsala

750 kr hel skoning ink skor, 50 kr + om du ska ha snösulor
250-350 hel verkning beroende på hur mycket det är att ta och vilket humör han är på ;)

Utanför Göteborg!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025