Hur mycket tar eran hovslagare?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fjordiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 145
  • Visningar Visningar 18 058
Sv: Hur mycket tar eran hovslagare?

jag betalar 1000 kr för helskoning och det är värt varenda krona....har nu en kanonhovslagare och dom växer inte på träd direkt...

Betalar 500 inkl skor runt om
och 200 för verkning
350 för halvskoning

Bor i norra skåne

1175:- skoning runt om inklusive skor, 400 för verkning.
Vet ej vad han tar för att sko bara två fötter, men det borde rimligtvis vara häften av 1175 :) Roslagen.

Mer rimligt är ca 75% iofs. Du måste ju verka de två fötterna som inte skos med. Så det blir mer än halva priset rent logiskt.

Min hovis tar som sagt 950 kr för helskoning, 400 kr för verkning och 675 kr för halvskoning. Och räknar man på det så, av en helskoning är 400 kr verkning, dvs själva skoningen är 550 kr. Hälften av 550 kr = 275. Verkning + ½ skoning = 400 + 275 kr = 675 kr

Så i ditt fall borde en halvskoning bli cirka 780 kr.

Betalar 500 inkl skor runt om
och 200 för verkning
350 för halvskoning

Bor i norra skåne

Hmmm....skor plus söm kostar sådär en 50-80 spänn beroende på fabrikat, sen lite bilkörning för en femtiolapp, en hundring ryker i moms, sen går det en femtiolapp till för förbrukningsmaterial, raspar, knivar andra verktyg etc...få se 500-100-65-50=285...sen har hovslagare oftast en bil för ändamålet som ska betalas, lite försäkringar och annat smått och gott, ska vi säga en 50-lapp till till det? Då har 235 spänn kvar, sen ska skatteverket ha sisådär 30% av det i egenavgifter då har vi 165 spänn kvar...skatta ska man ju, sådär åker 32% till ungefär, så då blir det sådär en 115:- spänn kvar. En hyfsat snabb och noggrann hovis kan väl sko en häst på en timme inklusive ställtid? Inklusive lite körtid, lite ont i ryggen ibland, så snittar en hovis 5 hästar om dan? Det blir 575:- / dag vilket ger 11500:- ut i månaden...något mer än max akassa för att utföra ett arbete som anses vara ett av dom mest fysiskt påfrestande vi har :(

Ledsamt....

kl

1050 kr inkl moms för en helskoning. Är mycket nöjd med min hovslagare och har fått beröm från diverse veterinärer mm att min häst ser väldigt bra ut i hovarna - jag håller hårt i min hovslagare!

Min hovslagare tar 1200 kr för att sko runt om. Priset brukar höjas lite då o då, kan tänka mig att han höjer priset i år..

min tar 200 för verkning.. har en åring så mer är det inte som görs just nu.. Han har nästan alla hästarna i stallet och passar på att titta till min lilla tjej när han är på plats.. Är super med hästarna, tar sig verkligen tid att bonda med dem, titta på hur de går osv. Hanteringen av en hovböld som inte ville komma ut på några dagar tog han 800 för totalt 3 besök och ett jättestort engagemang.

600:- för både att verka och sko alla fyra.
300:- för bara verkning.

+ 50:- i bensin.

Karlstad (Värmland)

...något mer än max akassa för att utföra ett arbete som anses vara ett av dom mest fysiskt påfrestande vi har :(

Ledsamt....

Är det kundens ansvar att se till att ens leverantörer tar rimligt betalt?:confused:

Hovslagaren i fråga får väl tänka själv...

KL

Vinter: Verkning, skor, 16 brodd och 4 snösulor = 1300
Sommar: Verkning och skor = 1000

Mot faktura

Östergötland

Man kan ju som kund i alla fall se till att inte anlita svart arbetskraft, t ex hovslagare.

Ett pris på 500 kr inkl material för en helskoning är i 99 fall av 100 svart nämligen. I det sistnämnda fallet är det bara obegripligt ;)

Så, kostar det 500 kr, var noga med att be om ett kvitto där momsen är specad och det framgår att hovslagaren har F-skatt.

Om man anlitar svart arbetskraft kan man dessutom anses som arbetsgivare i flera fall. Och det påverkar inte bara kostnadsmässigt - utan om det händer något och personen gör illa sig t ex.

Man kan ju som kund i alla fall se till att inte anlita svart arbetskraft, t ex hovslagare.

Ett pris på 500 kr inkl material för en helskoning är i 99 fall av 100 svart nämligen. I det sistnämnda fallet är det bara obegripligt ;)

Så, kostar det 500 kr, var noga med att be om ett kvitto där momsen är specad och det framgår att hovslagaren har F-skatt.

Om man anlitar svart arbetskraft kan man dessutom anses som arbetsgivare i flera fall. Och det påverkar inte bara kostnadsmässigt - utan om det händer något och personen gör illa sig t ex.

Jo men klagan var ju att det var ett vitt jobb...

Är det svart är det "dåligt" betalt ändå, utan moms kostar min omskoning 800

Sen kan ju personen i fråga ha ett företag o dra momsen, vad vet vi

Sen kan det ju vara en polare som skor åt Majjorna, som hobby

I vilka fall är jag arbetsgivare när jag köper tjänst/vara?

*kl*

Betalar 800:- för skoning på alla 4 inkl skor året runt, 700:- om hovis lägger om skorna. Under vinterhalvåret står jag för sulor och brodd själv.

Är det kundens ansvar att se till att ens leverantörer tar rimligt betalt?:confused:

Hovslagaren i fråga får väl tänka själv...

Nej, men det borde ligga i kundens intresse att se till att vederbörande har F-skatt, lämnar kvitto, har ansvarsförsäkring etc, vilket jag tvivlar på att man har om knackar pjuck för 500:- spänn.
Andra trådar på detta forum innehåller en hel del kritik mot hovisar som inte sköter sig...ett sätt att komma åt detta är att sluta tänka med plånboken hela tiden och ge företräde för professionella hovslagare som faktiskt sköter sina åtaganden, både mot kunder, skattemyndighet och yrkeskår...

/Apprentice

Undrar hur det funkar om hovisen lyckas kvadda hästen helt i detta fall? Om han INTE har f-skatt och hästägaren anses vara arbetsgivare kan det nog anses som att hästägaren är ansvarig...trots regeländringen som infördes, dvs man skor inte längre på hästägarens ansvar :confused: Tål att tänkas på kanske...

/Apprentice

Nej, men det borde ligga i kundens intresse att se till att vederbörande har F-skatt, lämnar kvitto, har ansvarsförsäkring etc, vilket jag tvivlar på att man har om knackar pjuck för 500:- spänn.
Andra trådar på detta forum innehåller en hel del kritik mot hovisar som inte sköter sig...ett sätt att komma åt detta är att sluta tänka med plånboken hela tiden och ge företräde för professionella hovslagare som faktiskt sköter sina åtaganden, både mot kunder, skattemyndighet och yrkeskår...

/Apprentice

Jag har inte kollat upp min hovslagare ang detta, han lämnar en faktura istallet, som jag aldrig ser (syster tar dom)

Jag sätter in beloppet på hans BG i samband med skoning, ibland före ibland efter, ref: Miss- Stall XXXX, han får själv bokföra mot rätt faktura etc. Vill han sko åt mig svart kan han absolut göra det utan min vetskap

Nu "vet" jag att han är utb. har F-skatt och skor vitt, men jag har ju inte sett gesällbrev etc. och jag orkar liksom inte kolla heller

Sån är jag

Undrar hur det funkar om hovisen lyckas kvadda hästen helt i detta fall? Om han INTE har f-skatt och hästägaren anses vara arbetsgivare kan det nog anses som att hästägaren är ansvarig...trots regeländringen som infördes, dvs man skor inte längre på hästägarens ansvar :confused: Tål att tänkas på kanske...

/Apprentice

Fast skor inte på hästägarens ansvar är bara de av JSV godkända hovslagarna. Övriga så är det fortfarande på djurägarens ansvar.

Men ja, det finns en del saker att ta hänsyn till som man kanske inte tänker på när man gläder sig åt att få skoningen (t ex) svart och således billigare.

Jag är lite varse det där sen en bekant anlitade en målare och det hela gjordes svart. Målaren ramlade ner från en stege och skadade ryggen för livet och det blev en jäkla soppa just för att bekanten ansågs vara arbetsgivare :crazy: Vet inte hur det slutade.

Sen, jag är inte snövit, jag har köpt foder svart t ex, men aktar mig väldigt noga för att köpa tjänster svart sen jag insåg de där komplikationerna som kan bli.

*KL*

Om man inte får kvitto/fakura eller inte säger inget om svart eller vitt!
Jag har träningar, får oftast kontant betalning men tar inte pengarna svart för det!

Jag bokför antal elever och dag, behöver enligt skatteverket inte mer än en egen verifikation. Har väl skrivit ett par kvitton under de 11 år jag varit verksam (har mest terrängträningar med ca 200 elevtimmar/år - inte mitt ända jobb alltså). Har F-skatt och deklarerar moms. Däremot blir det ett antal fakuror/år då klubbarna "hyr" in mina tjänster.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025