Hur mycket tar eran hovslagare?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fjordiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 145
  • Visningar Visningar 18 058
Sv: Hur mycket tar eran hovslagare?

Nej, och ett kvitto med specad moms etc innebär inte att företagaren redovisar pengarna vitt. Finns inget som säger att inte t ex hovslagarens underlag hamnar i 'det runda arkivet'.

Men om man frågar efter ett kvitto med specad moms etc - så de som kör vitt ger en det utan knot. De som inte kör vitt säger nej alternativt ger dig ett helt annat pris då.

Att som kund ta kvitto där det framgår moms och att det finns F-skatt t ex är dock en trygghet just i de lägen som diskuterats de senaste inläggen.

Min tar:
350 kr för enbart verkning
600 kr för skoning fram (och verkning såklart)
1000 kr för skoning runt om. (för min häst, förra stallkompisen som har en STOR och svårskodd häst betalar mer, 1200 tror jag.)

Inklusive skor. Han fixar olika skor efter önskemål och behov. Min behöver till exempel 10 mm skor på sommarhalvåret, och fyra broddhål på vintern. (inte alla hovslagare som fixar sånt häromkring) Han är noggrann, trevlig, håller tider och har hjälpt mig med tappskor gratis eller för en 100 lapp om han fått köra åt "fel" håll för min skull, ofta har han bara kunder söderut, eller norrut på samma dag. Dock han min bara haft tappsko 2 gånger under de åren vi haft honom, så jag har inte mycket att klaga på. :p

Bor i Halland

Kan tillägga att det är vitt. Företaget har ett fyndigt namn och en fin firmabil också :p Och man får kvitto om man frågar. (fast kanske inte när han hjälpte mig med tappsko gratis)

Senast ändrad:

KL

Helskoning, Sommar 800kr
Vinter 1000kr med sulor och broddar
Tappsko är gratis och skor ingår i skoningarna.
Halvskoning 500kr
Verkning 300kr

Det enda han har höjt med på 5 år jag haft honom är en hundring på helskoning, annars är det samma pris.

950kr för helskoning och 250kr för verkning. Det kostar 300kr annars att verka om hovis enbart kommer ut för det.

Givetvis vitt och med kvitto :)

900 för helskoning av ena hästen, drygt 700 för halvskoning på den andra, i det priset ingår milersättning då hon kör en bit.

min hovslagare tar 250kr för allt typ :o:p

För båda hästarna betalar vi alltid 500kr, oavsett om det är verkning, halvskoning (både inkl. och exkl. skor), det är vitt men inte hovslagarens huvudsakliga sysselsättning.

1000 kr helskoning (varmskoning)
20 kr/st skor
5 kr per broddhål
400 kr verkning
ca 200 kr resa

inkl moms (och kvitto).

Blir ju en slant men han är noggrann och väldigt duktig. Han har även utbildning i att lägga sjukbeslag.

Södermanland.

Fast skor inte på hästägarens ansvar är bara de av JSV godkända hovslagarna. Övriga så är det fortfarande på djurägarens ansvar.

Njaeee tror inte det är riktigt så. Som godkänd är jag underställd jordbruksverket och kan bli av med godkännandet om jag inte sköter mig.Men de icke godkända hovslagarna är ändå skyldiga att inte "orsaka djuret lidande".
Jordbruksverket:Tidigare hade djurägaren eller den veterinär som anlitade dig ansvar för behandlingen du utförde. Nu har du(icke godkänd hovslagare) själv ansvaret och överträdelser innebär att du kan åtalas och dömas till böter eller fängelse. Därför är det viktigt att du säger ifrån om du blir ombedd att åta dig behandlingar som bryter mot behandlingsförbudet eller någon annan regel
Vet i o f inte var gränsen går mellan"behandling" och skoning. Men jag vet att idag kan en icke godkänd hovslagare till skillnad mot förut få näringsförbud om han kluddar till det vid skoning.

Tycker nog att en hovslagare som tar under 1000kr inkl moms och material knappast kan betraktas som seriös. Ekvationen går inte ihop helt enkelt. Ska du få en hyfsad lön för din arbetsdag måste du då sko många fler hästar och kan då inte lägga ner lika mycket tid på varje. Jag har i o f hört talas om kollegor som tar 650 kr inkl moms o material, riktiga bottennappet var den som tog 200 för jobbet om kunden höll med skor.

Min tar 1000 kr (ungefär, beroende på eurokursen) Han bor i Belgien och åker hit regelbundet för att sko enormt många hästar i Stockholm. Då ingår verkning, skor runt om och ett fantastiskt bra jobb! I stort sett hela stallet anlitar honom och alla är mycket nöjda. :)

Stockholm

min hovslagare tar 600 kr för en helskoning och då ingår skorna. jag tycker han är duktig, han är inte utbildad, men han är väl under utbildning tror jag.
Men han är så "tråkig", det går inte att prata med honom, han bara står helt tyst. När jag försöker dra igång ett samtalsämne får jag typ bara ett "hmmm" till svar. :P

Har precis bytt hovslagare då min förra i princip var omöjlig att få tag i
och aldrig svarade värken på tel/SMS/mejl
annars så var han väldigt bra, men som sagt svår att få tag i
om man inte hade en tid uppskriven, vilket jag normalt har
men min häst går utan skor under vintern (lång vinter vila)

har bara haft den nye en gång, men han verkar bra så här långt.
Han tog 650:- för framskor (hon går barfota bak)
inkl moms, skor och verkning av alla 4
En 50-lapp dyrare än den ”gamle” men i gengäld så svarade han
samma dag när jag pratat in på bandspelaren och det var guld värt!
Bor i Skåne

helskoning kostar för mig 750:- Det är utan reseersättning eftersom jag går med hästarna hem till hovslagaren och skor hemma hos honom.Samma pris på vintern eftersom jag står för sulor och brodd själv.

ohhh vad har du för hovslagare? ja letar en ny min förra tog ca 1200 för vinterskoning 600 halvskoning inte därför ja söker ny för hon var skit bra :)

Tycker nog att en hovslagare som tar under 1000kr inkl moms och material knappast kan betraktas som seriös. Ekvationen går inte ihop helt enkelt. Ska du få en hyfsad lön för din arbetsdag måste du då sko många fler hästar och kan då inte lägga ner lika mycket tid på varje. Jag har i o f hört talas om kollegor som tar 650 kr inkl moms o material, riktiga bottennappet var den som tog 200 för jobbet om kunden höll med skor.

Du får nog ta med var de bor också. Här t ex så blir tyvärr hovslagarna arbetslösa om de går (gick, den har väl försvunnit) SHFs riktprislista. Tyvärr. Bara att ta reseersättning som täcker verklig kostnad gör att de blir utan jobb, helt enkelt för det går över hästägarnas smärttröskel - och det räcker med ett telefonsamtal för att få det billigare. (sen att många djurägare inte tänker så jättemycket längre än till pris är en sak, men...).

Min hovslagare kan jag inte påstå är minsta oseriös. Han kör det vitt och på firma, har skoning som sitt heltidsjobb och enda inkomst. Han har alla blocken, ska fixa godkännande, han ser till att hålla sig hyfsat ajour - och han tar strax under 1000 kr inkl moms och material (exkl resa).

Men trots det är det inte ovanligt att nya kunder ringer och frågar om han har möjlighet ta sig an nya kunder etc - samt frågar vad det kostar. Sen ska de 'ringa tillbaka' men ringer aldrig mer eller säger helt enkelt 'det är för dyrt' och tackar för sig.

Här finns både gott som 'svarthovslagare' och det finns även utbildade som av någon anledning (ibland förståelig, ibland obegriplig) ligger och pressar ner priserna och tar sisådär 600 kr för en helskoning. Oftast kvittolöst.

Men det gör att även de seriösa tvingas hålla nere sina priser lite, för att helt enkelt få ekonomi i det och kunna leva på det. För 10 kunder a 950 ger mer netto än 3 kunder a 1200 kr (bara för att hitta på ett exempel).

Man inser hur illa ställt det är när hovslagaren på ledig tid tar emot mig och hästen akut hemma hos sig (iom att hon var idiothalt och med kokhet hov, dvs allt pekade på hovböld), plockar av sko + sula, hittar hovbölden från helvetet, skär rent (innan nya reglerna *s*), lägger i gips, slår på ny sula plus sko och sen BER OM URSÄKT för att han 'Det blir ju lite dyrt, jag måste nog tyvärr måste ta i alla fall 500 kr'. (Jag svarade med 'är du galen?! Be inte om ursäkt för det, jag betalar gladeligen det dubbla - vad tror du ett klinikbesök hade kostat bara för att ta en jämförelse?)

Så, jag anser inte man kan dra en gräns riktigt så strikt ang pris och seriositet. Däremot när man är nere på sånt pris som inte ens om hovis ligger i som en blå och skor från arla morgon till sen kväll ger en nettolön som går att överleva på - då är det inte seriöst företagande (oavsett om hovisen skor bra eller dåligt).

*kl*

800 kr för helskoning + verkning!
En underbar hovis som är jätte engagerad och kommer snabbt som sjutton vid ev tappsko=)

Nej, men det borde ligga i kundens intresse att se till att vederbörande har F-skatt, lämnar kvitto, har ansvarsförsäkring etc, vilket jag tvivlar på att man har om knackar pjuck för 500:- spänn.
Andra trådar på detta forum innehåller en hel del kritik mot hovisar som inte sköter sig...ett sätt att komma åt detta är att sluta tänka med plånboken hela tiden och ge företräde för professionella hovslagare som faktiskt sköter sina åtaganden, både mot kunder, skattemyndighet och yrkeskår...

/Apprentice

Du har en viktig poäng men tyvärr är det på vissa platser svårt att få tag på bra hovslagare. Min erfarenhet är i alla fall att när man får besked i stil med "oj, det är lite tajt nu men jag ska försöka klämma in er" är det svårt att som kund börja prata om kvitton och sånt eftersom man då riskerar att inte få sin häst skodd...

Liksom många andra är det väldigt många som helst tar utan kvitto, det är väldigt svårt att driva företag helt vitt tyvärr, tror att de flesta kör lite grått :(

Senaste året har jag haft två andra hovslagare som om jag minns rätt tog 700 kr för skoning och 200 kr för verkning.

Småland

Min tar 70€ för sommarskor runt om, då ingår skorna. 80€ om det är vinterskor (+broddar). Sen brukar han ta ytterligare 5€ för bensinkostnaderna. :) Tycker det är helt ok! Han är väldigt noggrann och trevlig.

Han tar 30€ för endast verkning (utbildad barfotaverkare).

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025