Sv: Hur mycket tar eran hovslagare?
Tycker nog att en hovslagare som tar under 1000kr inkl moms och material knappast kan betraktas som seriös. Ekvationen går inte ihop helt enkelt. Ska du få en hyfsad lön för din arbetsdag måste du då sko många fler hästar och kan då inte lägga ner lika mycket tid på varje. Jag har i o f hört talas om kollegor som tar 650 kr inkl moms o material, riktiga bottennappet var den som tog 200 för jobbet om kunden höll med skor.
Du får nog ta med var de bor också. Här t ex så blir tyvärr hovslagarna arbetslösa om de går (gick, den har väl försvunnit) SHFs riktprislista. Tyvärr. Bara att ta reseersättning som täcker verklig kostnad gör att de blir utan jobb, helt enkelt för det går över hästägarnas smärttröskel - och det räcker med ett telefonsamtal för att få det billigare. (sen att många djurägare inte tänker så jättemycket längre än till pris är en sak, men...).
Min hovslagare kan jag inte påstå är minsta oseriös. Han kör det vitt och på firma, har skoning som sitt heltidsjobb och enda inkomst. Han har alla blocken, ska fixa godkännande, han ser till att hålla sig hyfsat ajour - och han tar strax under 1000 kr inkl moms och material (exkl resa).
Men trots det är det inte ovanligt att nya kunder ringer och frågar om han har möjlighet ta sig an nya kunder etc - samt frågar vad det kostar. Sen ska de 'ringa tillbaka' men ringer aldrig mer eller säger helt enkelt 'det är för dyrt' och tackar för sig.
Här finns både gott som 'svarthovslagare' och det finns även utbildade som av någon anledning (ibland förståelig, ibland obegriplig) ligger och pressar ner priserna och tar sisådär 600 kr för en helskoning. Oftast kvittolöst.
Men det gör att även de seriösa tvingas hålla nere sina priser lite, för att helt enkelt få ekonomi i det och kunna leva på det. För 10 kunder a 950 ger mer netto än 3 kunder a 1200 kr (bara för att hitta på ett exempel).
Man inser hur illa ställt det är när hovslagaren på ledig tid tar emot mig och hästen akut hemma hos sig (iom att hon var idiothalt och med kokhet hov, dvs allt pekade på hovböld), plockar av sko + sula, hittar hovbölden från helvetet, skär rent (innan nya reglerna *s*), lägger i gips, slår på ny sula plus sko och sen BER OM URSÄKT för att han 'Det blir ju lite dyrt, jag måste nog tyvärr måste ta i alla fall 500 kr'. (Jag svarade med 'är du galen?! Be inte om ursäkt för det, jag betalar gladeligen det dubbla - vad tror du ett klinikbesök hade kostat bara för att ta en jämförelse?)
Så, jag anser inte man kan dra en gräns riktigt så strikt ang pris och seriositet. Däremot när man är nere på sånt pris som inte ens om hovis ligger i som en blå och skor från arla morgon till sen kväll ger en nettolön som går att överleva på - då är det inte seriöst företagande (oavsett om hovisen skor bra eller dåligt).