Hur mycket tar eran hovslagare?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fjordiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 145
  • Visningar Visningar 18 058
Sv: Hur mycket tar eran hovslagare?

Men hjälp, det lät ruskigt dyrt! Finns det nån spec på räkningen?

Jag betalar 1000 spänn (vitt såklart) för rundskoning. Min hovis är superduktig och har jobbat på ATG-klinik i många år, så han vet vad han gör. Hovarna på min häst har aldrig varit finare.

På vinter tillkommer kanske 100 spänn för sulor.

Ja, allt står specat..

Skoning + verkning = 1040
Broddar 16 st = 480
Sulor 4 st = 500

Plus moms då. :crazy:

Ja, allt står specat..

Skoning + verkning = 1040
Broddar 16 st = 480
Sulor 4 st = 500

Plus moms då. :crazy:

Hm, själva skoningen låter ju ganska normalt. Men broddarna :eek: 30 kr per brodd plus moms? Även sulorna var dyra. Om du är nöjd med hovslagaren hade jag inte bytt men köpt brodd och sulor själv nästa gång.

Min hovslagare tog sist 750 kr plus moms för verkning och omläggning av skorna. Han är otroligt duktig, bestämd och lugn med hästen, trevlig mot mig som djurägare, kommer när han ska och bokar nästa tid på plats. Kommer inte på någonting negativt med honom alls.

Det låter extremt dyrt. :crazy:

Jag betalar 1000 för skoning, 1100 om man skall ha nya skor, 1200 för sko med brodd och 1500 för full vinterskoning+hufgrip (de äkta). Skor var 5e vecka och betalar dessutom i norska kronor så det blir ju en del, men de lokala har jag bara dålig erfarenhet samt att de är nästan lika dyra.
Hovslagaren har ca 30 min resväg.

Verkning 200-300 kr men förmodligen mer om det vore det enda som skulle göras.

Ni som får skoning under 500, det kan väl omöjligt vara en utbildad hovslagare??

*kl*

Min hovslagare tar 800 för helskoning.
100 kr för 4st sulor och 12,5/brodd.

Är det guldbrodd och platinasulor tro?? :p

Börjar misstänka det. :cool: Skönt att höra att det inte bara var jag som tyckte det var svindyrt.

Detta var den hovslagare som min fd stallägare rekommenderade men nu när jag bytt stall kommer jag helt klart att byta. Till råga på allt så hade vi en tappsko för två veckor sedan, den hästen har aldrig tappat en sko i hela sitt liv innan! :crazy:

kl

1100 kronor vitt för vinterskor, sulor och brodd runt om.
Pris för vanlig skoning vet jag inte ännu.

*KL*

Intressant tråd att följa,, man får en ganska klar bild av hur olika prisbilden är i olika delar av landet. Vissa verkar det som en självklarhet att den som skor hästen t.o.m. ska bidra med att sponsra denna ägare, andra verkar nästan skämmas när dom delger vad dom betalar utan att för den skull förklara att erfarenhet, fortbildningar, utbildningar och att hela tiden följa med dagens forskning för att till varje pris försöka utföra sitt arbete så optimalt som möjligt för varje enskild individ OCH även varje enskild hästägares behov har genom eget engagemang tidigare betalt sitt pris.

Man får vad man betalar för brukar det kallas,, är det här på fulklaste allvar ens en person som skrivit i tråden och påstår att det går att bedriva detta som heltidsyrke helt lagligt med en taxa på max 1000:-/inkl moms och skor för en helskoning???

Nettot på denna skoning blir med enkel matematik inte mera än 180:- och det är ingen garanti att detta ens är nettot för en timmes arbete. Timlönen på Mac Donalds är t.o.m. bättre!!!

Man kan oxå här dela in landet i olika län,, notera vilka län som har störst problem med utbildade hantverkare som kan uppvisa yrkeskompetens,företagsform och enligt skattemyndigheten en rörelse som är seriös och dra en paralell med att det är i dessa län man anser att priset avgör valet av utförare...

Ni vet inte vad det är ni går miste om innan det redan är för sent.

Åter igen:

Jag betalar 1000 kr INKL moms och skor för rundskoning av en mycket kompetent hovslagare. Han har utbildning och gesällbrev och har jobbat som hovslagare på ATG-klinik i flera år. Han är fantastiskt duktig och jag skulle aldrig byta till nån annan. Tror dessutom inte att nån här i länet tar mer än han gör. Jag betalar via faktura och får kvitto och allt är som sig bör. Betalar inte heller någon reseersättning till hovis, men det kanske beror på att han bor hyfsat nära.

Dessutom haltar din jämförelse. Nettolönen på macdonalds är ca 13 000/månad, alltså ca 75 kr/tim netto. En hovslagare tjänare då mer än det dubbla.

Det är vad jag betalar för varmskoning, nya ringskor fram, nya eggskor bak, brodd och snösulor på.

Sist när det var lite nya brodd, på med snösulor och bara vanlig verkning och på med skorna så gick det på 1500 kr.

Tja, mina 1100 inklusive moms för en vinterrundskoning går till en utbildad/godkänd och duktig hovslagare. Så vitt jag vet ligger samtliga utbildade hovslagare i trakterna i ungefär samma prisklass.

Dessutom haltar din jämförelse. Nettolönen på macdonalds är ca 13 000/månad, alltså ca 75 kr/tim netto. En hovslagare tjänare då mer än det dubbla.

Skillnaden är dock att en hovslagare får bara netto tim lön under den tiden arbetet utförts. Detta är något inte många hästägare tänker på, vissa tror t.o.m. att det är 1.000:-/tim netto. :angel:

Vet inte vad det kostar att bara verka eller bara sko 2 hovar.
Men jag betalar 800kr för helskoning (inkl. skor). Men då finns en lärlingsrabatt inbakad i priset. Så det blir närmare 1000 lappen då hon inte är lärling längre (rätt snart).

Bor i Borås

Men har du specialskor kostar det ju alltid en del extra, oftast får ju hovslagaren smida skorna själv. Dvs massa extra jobb.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
463
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka