Hur mycket "stök" ska accepteras inne på banan?

Sv: Hur mycket "stök" ska accepteras inne på banan?

Jag förstår hur du menar och jag hoppas innerligt detta "tänkande" inte förekommer men det vet man ju aldrig. Dock tror jag det är sällsynt på den lägre nivån. Den riktiga rivalkampen kommer väl först på den lite högre nivån.

Jag tror också att de "nya" heller inte är så insatt i alla regler som finns utan bara rider på. Pleasure är ju en relativt lätt klass att ställa upp i men ack så svår att vinna ;).
Frågan är om man överhuvudtaget har läst eller äger någon regelbok eller om man bara frågat sig fram hur man ska göra men då missat vad som gäller regelmässigt och gott uppförande?
Nu påstår jag givetvis inte att det är så eller att alla gör så men man undrar lite ibland.

Jag tror eller vill tro att det handlar om okunskap i många lägen och då kanske man får börja titta på det. Nu handlar det ju inte bara om Western Pleasure men eftersom det är ett fåtal grenar där alla är inne på banan samtidigt så är det en bra gren att ta som exempel och det är där jag sett mest incidenter.

Ett sunt förnuft säger ju att man håller ett avstånd till hästen brevid eller framför för att undvika situationer men det händer alltför ofta att man rider upp i baken på framförvarande ekipage eller rider om precis brevid.

Ett flertal gånger har jag sett att det inte är hästen som blir omriden som sparkar utan snarare den som rider om.

Jag har själv haft röd rosett ett par gånger på mitt gammelsto när vi var ute. Hon kunde kicka mot andra hästar om det ville sig illa, både om de kom för nära eller om man red förbi för nära.
Tyvärr hjälpte inte detta för folk trodde det var en "dekoration" men jag ansåg att jag hade fullföljt min plikt som ryttare.

Röd rosett inom western har jag nog aldrig sett och det är nog lite synd. Inom den engelska är det ju otroligt vanligt att man använder sig av det, det borde nog fler snappa upp tycker jag.

Vi kanske tom. borde ha något "liknande" gröna kortet för att tävla överhuvudtaget eller något för nybörjare där man får kunskap om hur man "bör" göra och vad reglerna säger?

Senast ändrad:

Däremot står det inget om hästen visar olydnad, tex sparkar åt annan häst, stör ordningen eller dyl. och vad man som ryttare borde göra i en sådan situation.

Jag själv kan tycka att om en häst stör ordningen, sparkar osv. ett flertal gånger (eller kanske rentav bara en), borde ekipaget diskas och därmed går ur från spåret och ställa sig i mitten för att inte fortsätta störa de andra och därmed "reta" andra hästar som kan resultera nedpetningar i placering bla.

Jag har bara varit på 1 träningstävling och min häst sparkade i en trängd situation men även fast det bara var träningstävling så blev jag " diskad" och dommaren sa till mig att ställa mig i mitten.

För mig var det självklart att det var så även på riktiga tävlingar, framförallt för säkerheten!!!

Vi hade oturen att på första tävlingen vi deltog i, få någon id*ot som tränade stopp i min hästs rumpa flertalet gånger på framridningen. Därefter har han blivit väldigt rädd och vaksam så fort någon kommer nära. Han "hotar" om någon kommer fort och nära, men har tack och lov aldrig sparkat. Vi har tränat så gott det går med att vara i trånga situationer (litar så pass på att han inte sparkar, annars hade jag givitvis inte gjort så), och det har blivit lite bättre.
Men i höstas på d-tävlingen vi var med på satte jag en röd rosett i svansen, för andras säkerhet (och för att jag fått en utskällning på första tävlingen då han blev så skrämd, och jag var lika förvånad som hon som skällde på mig att han gjorde så). Kanske var det då någon som "passade på", för han bröt av när någon kom för nära och vi hamnade sist. Har inte tänkt på det förut så, men när jag läste någons inlägg tidigare så ser man ju annorlunda på saken. Det var dock en mycket bra domare som kom fram till mig och talade om hur han dömde och förklarade varför vi kom sist.
Men självklart hade jag gått av spåret om han verkligen hade sparkat inne på banan, och antagligen aldrig tävlat igen om jag inte fått ordning på problemet. Oavsett om han blivit provocerad eller inte! Det ska aldrig innebära en medveten fara att gå in och tävla tillsammans med andra ekipage!! Det finns så mycket andra saker som innebär risker med hästarna, att det borde vara en självklarhet för alla - tycker jag.

Usch, vad hemskt, det kan ju förstöra en häst för en hel framtid.

Jag vet andra som varit med om samma sak och sen är det dom som fått skit i slutändan.

Innan Råa skrev sitt inlägg har jag aldrig tänkt så, jag trodde inte folk var så "hemska", tror gärna gott om allt och alla, men det kanske är så, man gör vad som helst för sin egen vinning och särskilt i tävlingssammanhang, hur osportsligt det än är.
Om det redan börjar (inte acceptabelt oavsett nivå) på sån låg nivå så tycker jag det är skrämmande.

Jag har bara varit på 1 träningstävling och min häst sparkade i en trängd situation men även fast det bara var träningstävling så blev jag " diskad" och dommaren sa till mig att ställa mig i mitten.

För mig var det självklart att det var så även på riktiga tävlingar, framförallt för säkerheten!!!

För mig är det här också en självklarhet men undrar om det är "det som domaren inte ser" gäller detta också. Antagligen gör det det men jag misstänker också att det är inte för inte det är fyra ögon (eller fler) på banan bara "för att".

Jag har nu fått svar från WRAS och jag misstänker att det är allas "vår" Mike som var vänligt att svara mig ;). Kanske han hittar hit också och kan bena ut lite åt oss, vem vet.

Man hänvisar i alla fall till paragraf 218 och 226 där man också gjort ett tillägg för den nya regelboken.
Kopierar den texten;

Tävlingsledare har befogenhet att vid

behov stänga av ryttare från fortsatt tävlande under den

aktuella tävlingen, samt att avvisa personer och/eller

hästar från tävlingsområdet. Protest mot ett sådant beslut

skall skriftligen tillsändas förbundsstyrelsen senast 14

dagar efter beslutet.

Jag är tacksam för svaret men det är ändå inga restriktioner riktat till oss ryttare om hur vi/de ska göra/vad som gäller när hästar uppför sig illa men om jag förstår rätt så ligger allt hos domare mfl. och det är bara att rida på trots att hästen uppför sig illa? Är det OK att man "förstör" för de andra ekipagen och petar ner dom, eller tar domaren hänsyn till detta vid bedömingen?
Nu återstår ju då att domare/domarbiträde/tävlingsledare tar efter detta för hitintills har jag inte sett att det har gjorts och därav också anledningen till att jag skapade denna tråd. Efter de inlägg som skrivits så är jag ju heller inte ensam.

Senast ändrad:

Jag har haft otur att få min häst trängd, hotad, skrämd och nästintill påriden både på tävlingsbanan och framridningen.

Detta har medfört att jag har en häst som blivit oerhört osäker på sig själv samt att jag blir osäker i vissa situationer. Med andra ord blir det hela en enda ond cirkel som gör att jag inte kommer vidare från de förbenade D-tävlingarna, där okunniga ryttare inte har lärt sig att visa respekt då de är så enormt fokuserade på att få sina hästar att inte "skena" runt på railwork i western horsemanship.

Som någon annan skrev: Det är inte svårt att rida pleasure men det är svårt att vinna en pleasureklass.

Hoppas verkligen att tävlingsarrangörerna, ryttare och funktionärer kan hjälpa till så att vi får en så säker tävlingsplats som möjligt.

Hej Lakrits!
Jovisst var det jag......
Såhär var hela svaret jag skrev:
§218 Domare kan beordra ekipage eller person, att lämna
klassen pga. olämpligt uppträdande. Tävlande kan
diskvalificeras pga. överdrivet hård behandling av hästen.
Domare skall kontrollera i varje klass om någon häst visar
hälta och efter egen bedömning diskvalificera häst som är
uppenbart halt.

Och i:

§226 Tävlingsledare har total befogenhet att tillse att alla
regler som berör klassen, efterlevs, och har rätt att avvisa
varje ekipage eller person från klassen före eller under
bedömningen. Tävlingsledare har befogenhet att vid
behov stänga av ryttare från fortsatt tävlande under den
aktuella tävlingen, samt att avvisa personer och/eller
hästar från tävlingsområdet. Protest mot ett sådant beslut
skall skriftligen tillsändas förbundsstyrelsen senast 14
dagar efter beslutet.

------------------------------

Att tävlingsledare har 'total befogenhet' innebär alltså att tävlingsledaren även kan beordra domaren att vidta åtgärder vid behov.

Detta är framförallt en säkerhetsfråga.

/Mike

Tack Mike, misstänkte detta :D

Nu förstår jag att det är en tolkningsfråga av de som har behörigheten men frågan återstår ju fortfarande lite grann, hur mycket "stök" ska accepteras?
Det förekommer ju uppenbart utan att man griper in och det skulle vara intressant att veta "gränsen" så att säga.

Senast ändrad:

Så länge ett ekipage rent faktiskt inte äventyrar säkerheten, så kommer frågan om 'olämpligt' uppträdande att vara ganska subjektiv.
Här kan man bara vädja till domarens och tävlingsledarens sunda förnuft.
Möjligheten att inlämna protest finns också att inlämna protest, som ju alltid kommer till förbundets kännedom, även om den avslås.

/Mike

Tack så mycket, det var precis det jag ville veta :bow:

kl

kan komplettera, på domarutbildningen (WRAS) var utbildaren MYCKET noga med att betona säkerheten, och domarens ansvar att se till att säkerheten är hög för alla på banan.

Om domaren ser att någon "genar in" och rider nära och stör annan tävlande, så ger det direkt en sämre placering. Men i pleasure-klassen så gäller ändå helhetsintrycket. Det kan ju vara så att den "fula" ryttaren, är den enda som har en häst som går trevligt hela klassen..., då måste domaren ändå placera upp den. Att döma är en bedömningsfråga! Och kommer därför också att aldrig att vara enkelt.

Men säkerhet är viktigt! Har själv bett ekipage gå ut, som kunde vara risk för andra. Det borde finnas fler övningstillfällen, där ryttare rider tillsammans, så att hästen vänjer sig vid att ha andra runt omkring...

Och så borde vi ha bättre utbildade tävlingsledare, som har koll på vad som händer på framridning och tävlingsbana

Jag tycker verkligen att det är för dålig koll o att man tränger ihop för många ekipage på för liten yta. Jag har på en A-tävling!!! blivit trängd flera gånger samt sparkad utan att domaren gjorde något. Det är ju så man får skämmas. Fram för mindre antal ekipage inne samtidigt o hårdare koll.
/C

Vår tant kickade en gång i en pleasureklass på en träningstävling.
Men hur många hästar skulle kunna hålla sig när en annan häst kommer i full och mycket okontrollerad galopp bakifrån och ryttaren kommer på den lysande (not) idén att använda kärringens bakdel som stoppkloss.... :grin:

Det var väl någon gaphals som ansåg att en häst som sparkar inte hade på banan att göra...men som tur var så ansåg majoriteten att det var den andra ryttarens fel som plöjde rätt i häcken på henne (även domaren).

Kan tilläggas att det här var i början på hennes tävlingskarriär och har inte hänt en endaste gång sedan dess.

Senast ändrad:

kl
på en a-tävling borde alla ekipage kunna fixa att det finns många på banan. det rutinerade ekipaget kan själv justera sin hastighet något, så att man inte blir trängd. (man ökar LITE när man blir "omkörd" för att minska tillbaka när den omkörande går in igen, då ökar man marginalen)

japp lenita, att vara bromskloss är aldrig kul. Och ger minus för ekipaget, som behöver andra för att kunna gå i trevligt tempo. Om man hinner se vad som händer, så är det den vållande som ska få "minus" av domaren. Domaren kan ju råka titta åt andra hållet, på andra ekipage, så därför så är regeln "Döm vad du ser" (inte vad du tror, eller vad någon sagt, eller vad du vill se eller hur ekipaget gick på en annan tävling eller....)

Jag förstår hur du menar och jag hoppas innerligt detta "tänkande" inte förekommer men det vet man ju aldrig. Dock tror jag det är sällsynt på den lägre nivån. Den riktiga rivalkampen kommer väl först på den lite högre nivån.
ledsen att förstöra illutionen Lakris men inom någon annan sport så skulle det kallas för taktik
Frågan är om man överhuvudtaget har läst eller äger någon regelbok
finns många som ger sig ut på tävlingsbana utan att ha läst regelboken det ser man ju tom här på buke hjälp jag har ingen regelbok och ska tävla i morron vad ska jag tänka på:crazy:

Ett sunt förnuft säger ju att man håller ett avstånd till hästen brevid eller framför för att undvika situationer men det händer alltför ofta att man rider upp i baken på framförvarande ekipage eller rider om precis brevid.
Japp det vet varenda unge som har gått på ridskola en hästlängds avstånd
Ett flertal gånger har jag sett att det inte är hästen som blir omriden som sparkar utan snarare den som rider om.

Jag har själv haft röd rosett ett par gånger på mitt gammelsto när vi var ute. Hon kunde kicka mot andra hästar om det ville sig illa, både om de kom för nära eller om man red förbi för nära.
Tyvärr hjälpte inte detta för folk trodde det var en "dekoration" men jag ansåg att jag hade fullföljt min plikt som ryttare.

Röd rosett inom western har jag nog aldrig sett och det är nog lite synd. Inom den engelska är det ju otroligt vanligt att man använder sig av det, det borde nog fler snappa upp tycker jag.

Vi kanske tom. borde ha något "liknande" gröna kortet för att tävla överhuvudtaget eller något för nybörjare där man får kunskap om hur man "bör" göra och vad reglerna säger?
ingen dum idé vår klubb har snickrat ihop en kurs med en duktig tränare som även är domare.Kursen kallades för förberedelser inför tävlan med både teori och praktik,vi hade den som vinterträning och sen avslutats med en träningstävling där regelboken, säkerhet.hur man uppträder på framridningsbanan och på tävlingsbanan togs upp bla

just det i en trängd situation man får inte störa ett annat ekipage du vart trängd kan lika gärna ha varit osportsligt uppträdande av medtävlande som inte hade koll på sig och sin häst

kl
på en a-tävling borde alla ekipage kunna fixa att det finns många på banan. det rutinerade ekipaget kan själv justera sin hastighet något, så att man inte blir trängd. (man ökar LITE när man blir "omkörd" för att minska tillbaka när den omkörande går in igen, då ökar man marginalen)

En dum fråga, men varför ska man öka samtidigt när man blir omriden? Då tar det ju ännu längre tid innan den som rider om är förbi?

Efter att ha tittat på en hemmavideo från en Pleasure ( som var katastrofartad) så tog jag fram regelboken ( WRAS 2007-2008) för att läsa lite om poängavdrag. Man skriver tydligt vad man får avdrag på, tex. hästen går för högt, för lågt, överilat tempo osv.

Däremot står det inget om hästen visar olydnad, tex sparkar åt annan häst, stör ordningen eller dyl. och vad man som ryttare borde göra i en sådan situation.

Jag själv kan tycka att om en häst stör ordningen, sparkar osv. ett flertal gånger (eller kanske rentav bara en), borde ekipaget diskas och därmed går ur från spåret och ställa sig i mitten för att inte fortsätta störa de andra och därmed "reta" andra hästar som kan resultera nedpetningar i placering bla.

I somras var jag på en tävling bla. där en av hästarna sparkade ett flertal gånger mot andra och störde ordningen men trots det blev denna häst/ekipage placerade, tom. 2:a tror jag. Ska det vara så?
Hur mycket accepteras? För mycket?
Jag har sett detta på flera tävlingar och med varierad bedöming.

Nu är ju detta på en lägre nivå som det oftast händer där både häst och ryttare många gånger är nybörjare och inte vana i tävlingssvängen men för det tycker inte jag det är acceptabelt, eller vad säger ni? Tänker jag fel?
Har sätt många gånger hästar/ponnyer med rött band i svansen gå in i en Pleasure klass, det tycker jag är väldigt dåligt hästar som kan sparkas har inget i en pleasure klass att göra även fasst det kanske är en D tävling.

Men det behöver inte vara en häst som sparkas utan kanske en häst som är lite bakrädd och inte så van vid att går med många andra hästar på banan samtidigt.
Var ska man träna dessa hästar om man inte kan göra det på D-tävling. Är ju inte så lätt att träna det någon annan stans än på tävling. Då man sällan får ihop tillräckligt med ekipage för att kunna träna så pass många samtidigt på banan.

Varför har dom inte där att göra?

Röd rosett betyder ju "håll avstånd, häst kan sparka" och då har ryttaren fullgjort sin skyldighet med att tala om detta.
Att sedan ekipage nochalerar detta och ändå rider upp i baken eller väldigt nära förbi är ju knappast ekipaget med röd rosetts fel.

Oavsett röd rosett eller inte så ska man hålla ett visst avstånd från alla håll och kanter till de andra ekipagen.

Liknande trådar

A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 781
Senast: help_me
·
K
Hoppning I år har jag besökt samtliga hopptävlingar som har varit i vårt distrikt, där jag på har sett betenden som jag anser vara olämplig...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 568
Senast: Zanuzzi
·
Western .. och behöver svar på lite frågor! Det är mer än ett år sedan jag gjorde min första start i en westerntävling och om några veckor är...
2
Svar
21
· Visningar
2 571
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar