Olämplig bestraffning samt olämpligt uppträdande

Sv: Olämplig bestraffning samt olämpligt uppträdande

Nu blandar jag mig in i denna tråden igen! :)

Det är jättebra om domare utesluter vid osportsligt beteende på tävling! Det finns stör för det i TR och det bör användas!

Jag tror dock att för att komma åt problemet i grunden, måste man titta på tränarna! De är de som "sätter standarden" på det som är accepterat/inte accepterat att göra. Ju fler bra och hästkunniga tränare vi har, desto fler ryttare som rider bra (och då menar jag inte bara tekniskt bra, utan även schysst), desto fler BRA förebilder på tävlingar. Hur man ska göra detta har jag dock inen aning om... (Bra tips va? :rofl:)

Ett sätt att komma åt detta problem är kanske att offentliggöra tränaren för ekipaget vid tävlingar, som man gör i många andra sporter? T e x "Nästa startande XX, rider för klubb YY och tränar för ZZ". Då skulle man snabbt kunna urskilja de tränare som "inte håller måttet" när det gäller vanligt horsemanship, speciellt i kombination med uteslutningar som offentliggörs i resultatet som "p g s osportligt beteende"....

Ja, jag vet inte, jag spånar lite bara!

Ursäkta rörigt inlägg!

*knapp* Nu har jag inte riktigt orkat läst hela tråden, men jag tycker att ibland straffas de (ryttarna) för hårt. Var och tittade på ponnytävling för någon vecka sedan, ponnyn betedde sig jätte illa och tjejen la till spöt en gång vid ett hinder och en gång vid nästa och då säger domaren/spekaren "Du är nu utesluten och avstängd pga dåligt uppförande" eller något liknande.

Men vad ska hon göra då? Jag tror alla som någon gång har suttit på en istadig häst/ponny förstår att man måste lägga till spöt om den t.om vägrar GÅ! Problemet är ju att ofta visar det sig bara på tävling, så inget man kan träna igenom helt hemma och sen åka iväg och tävla. Man måste få använda tävlingar för att träna/utbilda/uppfostra hästarna också.

Blev lite luddigt här, men min poäng är att ibland tycker jag det blir så svart/vitt, det är bara använda spöt/rycka i munnen som är fel. Men de ryttare som gång på gång lägger hästen fel på hinder så den slår i, eller inte ger den eftergift över hindrerna. Det är ju lika illa det, men så svår bedömt...

Jooo, hi hi... jag har gått på några rejäla nitar när det gäller tolkningsbar formulering, så jag har insett att man nog måste gå en juristutbildning innan man vågar skriva här... :)

Åh jävlar :eek:
Är det så illa?
Attan... jag får väl springa iväg och skaffa mig en sådan och hålla tyst tills vidare då :cry:

Det här med olämpliga bestraffningar tycker jag är hemsk i sig.
Men det som är ännu värre är att de som slår/piskar/drar i sina hästar överhuvudtaget kan tänka sig att göra det. Vad har de för syn på hästen, en tävlingskamrat, om de kan tänka sig att slå den? :crazy:

Gör de likadant med sina barn, kan man ju undra?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
291
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama