Olämplig bestraffning samt olämpligt uppträdande

Sv: Olämplig bestraffning samt olämpligt uppträdande

Stilbedömningar borde det egentligen ingå i varje klass.

Typ att klassen är "som vanligt" och sen får en pris för snyggaste ritt.

Håller helt med :bow: :bow:

Inte att man ändrar klassen utan bara lägger till ett pris till den som ridit på bästa sätt :D

Fast då behöver nog det priset vara en saftig sedelbunt för att nån ska bry sig.
För säg att du får tjaa 600 kr för en vinst i en reg tävling, och stilpriset är bara en rosett eller nått sånt, då kommer folk ju ändå rida som idioter bara för att få de där 600 kr.

Visst det har du rätt i.

Men då vore det ju absolut smartast att rida snabbt å snyggt.
= 2 premier.

Men man hade ju även kunnat göra något i stil med att den som rider snyggast under året får en utmärkelse av förbundet.

Håller med dej , har en unghäst som bettede sej illa på en tävling , inne på banan började han bocka ,resa sej och sparka bakut.
Jag tappade tyglarna över han hals och kunde inte nå dem . banpersonalen som var 7 stycken gjorde ingenting för att hjälpa mej. strax efter att jag tappat tyglarna flyger min häst upp i luften och jag rammlar av :( när jag står på fötterna igen så står min häst och får klappar och pussar av banpersonalen :crazy: jag tyckte inte att min häst bettede sej på rätt sätt så jag sa det till honom på ett sansat sett.Han kan ju inte lära sej att man får bete sej så. Om man inte säger i från hur ska hästen då lära sej? Jag fick höra att jag gjorde fel som sa till min häst medan jag resten av tävlingen granskade varje ryttare som red banan som näst intill piskade sina hästar över hindrena ,ingen sa något till dem. Blev då irriterad på banpersonalen.

Jamen de flesta som har erfarenhet av hästar vet att det är rätt ologiskt ur hästens synvinkel om du fångar in hästen när den står snällt hos banpersonalen och börjar läxa upp den. Om den får ett rapp om den skulle börja härja igen är ju en annan sak, och det skulle du väl inte få någon tillsägelse för heller?

Visst, inte strategiskt av banpersonalen att berömma hästen, bättre att bara vara tyst och hålla hästen åt dig. Men när den redan är snäll och låter sig bli infångad är det redan för sent att tillrättavisa på ett sätt som lär den något.

Men sen finns det hästar som blir extra exalterade på tävling och helt enkelt inte skärper sig förrens ryttaren blir förbannad.
Men det som skiljer en duktig ryttare från en dålig i det läget är att den duktiga blir förbannad för att sen direkt berömma hästen när den slutar medans en dålig bara fortsätter vara arg...

Jag förstår vad du menar, men jag tror att ordet "förbannad" skall bytas ut såhär;

Men sen finns det hästar som blir extra exalterade på tävling och helt enkelt inte skärper sig förrens ryttaren tillrättavisar dem.
Men det som skiljer en duktig ryttare från en dålig i det läget är att den duktiga tillrättavisar hästen för att sen direkt berömma hästen när den slutar medans en dålig bara fortsätter vara förbannad...

*Knapplån*

(Hoppas jag gjorde rätt nu, med knappen, har inte lånat sådan förut)

Är det verkligen så dålig ridning runtom på tävlingsbanorna (och träningsbanorna oxå för den delen) runt om i vårt avlånga land? Jag blir så förvånad av att höra det!

Nu tittar jag egentligen bara på tävlingar när jag själv tävlar, så det är ett begränsat antal startande jag brukar se. Ibland kan jag reagera på dålig ridning, det gäller oftast onödiga spörapp (t e x vid vägran) eller ryttare som driver överdrivet mycket med sporrarna. Däremot så tillhör dessa ryttare minoriteten på de tävlingar jag sett och varit på.

De jag tränar och tävlar med rider absolut inte med ryck, spark och rapp. Alla är ju inte proffs, så ridningen kan ju halta rent tekniskt ibland, men det är ju det tekniska man tränar på för att bli en bättre ryttare! Hade någon ridit på ett sådant vedervärdigt sätt som beskrivs här, så hade mina tränare blivit skogstokiga!

Är det jag som är blind och inte ser all vedervärdig ridning, eller skiljer det sig jättemycket mellan olika områden? Eller vad beror det på att jag (och säkert många andra med mig) som tävlar på lokal/regional nivå inte känner igen mig (oss)?

Där jag bor är de flesta domare ganska bra på att säga till när det går över gränsen, men jag tror aldrig jag har varit med om att någon uteslutits på grund av olämpligt uppträdande. Men visst kan man få se både slitande händer och bankande sporrar ibland. De allra flesta behandlar dock sina hästar på ett jättebra sätt!

Visst finns det många hästar som har fullt upp med att koncentrera sig på allt annat på en tävlingsplats än sin ryttare, och kan behöva en liten påminnelse om att lyssna, men det gör jag genom en liten ökning eller en snabb förhållning. Skulle jag behöva slå min häst för att få den runt en bana skulle jag nog fundera på om vi var riktigt redo för tävling än.

Dessutom tror jag att problemen i den största delen av fallen beror på att hästen blir stressad, spänd och rädd i en ny miljö och med en nervös ryttare. Och på vilket sätt skulle den lugna ner sig av ett spö i rumpan eller ett ryck i munnen?

Jag vill mena att varje människa som gör oshyssta saker är en för mycket så att säga.

Och det säger jag inte emot!

Det jag undrar är: Ser det ut såhär överallt, jämt? Är jag så blind att jag inte ser, eller har jag haft tur och sluppit se att det är ett såpass "utbrett problem" med dålig ridning så att det blir en förebild för alla yngre ryttare? För i mina ögon är det FÅ personer som beter sig på detta vis?

Med detta menar jag inte att man inte skall göra något åt saken, det skall man GIVETVIS och många bra ideér har kommit fram i tråden!

Om jag jämför ridningen jag ser på tävlingsplatserna nu med den som var när jag var yngre så har det skett en betydlig "upphämtning". Ridningen är mycket bättre nu, och det är ju en seger i sig själv.

Men, som sagt, kanske har jag bara haft tur och sluppit se att problemet är så utbrett.... Jag vet faktiskt inte?

Senast ändrad:

Det är väl så att det är ett fåtal som beter sig illa men det är ju dom man reagerar på, de flesta ryttare är snälla mot sina hästar.

Jo det var det jag menade, tänkte inte på att vissa bukare fäster så otroligt stor vikt vid ord och bara måste haka upp sig på det fastän de förstår vad man menar. Och jag menar inte dig ;)

Jo det var det jag menade, tänkte inte på att vissa bukare fäster så otroligt stor vikt vid ord och bara måste haka upp sig på det fastän de förstår vad man menar. Och jag menar inte dig ;)

Jooo, hi hi... jag har gått på några rejäla nitar när det gäller tolkningsbar formulering, så jag har insett att man nog måste gå en juristutbildning innan man vågar skriva här... :)

*Knapplån*

(Hoppas jag gjorde rätt nu, med knappen, har inte lånat sådan förut)

Är det verkligen så dålig ridning runtom på tävlingsbanorna (och träningsbanorna oxå för den delen) runt om i vårt avlånga land? Jag blir så förvånad av att höra det!

Nu tittar jag egentligen bara på tävlingar när jag själv tävlar, så det är ett begränsat antal startande jag brukar se. Ibland kan jag reagera på dålig ridning, det gäller oftast onödiga spörapp (t e x vid vägran) eller ryttare som driver överdrivet mycket med sporrarna. Däremot så tillhör dessa ryttare minoriteten på de tävlingar jag sett och varit på.

De jag tränar och tävlar med rider absolut inte med ryck, spark och rapp. Alla är ju inte proffs, så ridningen kan ju halta rent tekniskt ibland, men det är ju det tekniska man tränar på för att bli en bättre ryttare! Hade någon ridit på ett sådant vedervärdigt sätt som beskrivs här, så hade mina tränare blivit skogstokiga!

Är det jag som är blind och inte ser all vedervärdig ridning, eller skiljer det sig jättemycket mellan olika områden? Eller vad beror det på att jag (och säkert många andra med mig) som tävlar på lokal/regional nivå inte känner igen mig (oss)?

Jag har sett dålig ridning och förbannade ryttare på alla nivåer... både på lokala ponnytävlingar och på Grand Prix hoppningar. Tyvärr är det på de högre nivåerna oftast samma personer som betett sig. Mer kontroll av framridnings och parkeringsområden skulle inte skada.

Det skall dock inte glömmas bort att detta är en minoritet av ryttarna som beter sig illa mot sina hästar. Den stora massan beter sig bra och rider juste.

Det skall dock inte glömmas bort att detta är en minoritet av ryttarna som beter sig illa mot sina hästar. Den stora massan beter sig bra och rider juste.

Exakt.
Jag tycker helt enkelt att de få som beter sig illa skall få någon form utav straff för det. Så att de inte vill göra om det igen.

Exakt.
Jag tycker helt enkelt att de få som beter sig illa skall få någon form utav straff för det. Så att de inte vill göra om det igen.

Japp, någon mer form av omedelbart straff borde förekomma. Kanske man kunde lägga till en uteslutningsform som heter ”Utesluten på grund av osportsligt beteende” som domaren direkt kunde använda och retroaktivt utesluta ryttare (alltså för tidigare ridna klasser) som någonstans på tävlingsområdet betett sig illa. De ryttare som kvalificerat sig att hamna i den gruppen skulle skrivas ut på alla resultatlistor, eftersom detta gällde hela tävlingen.

Kanske en vansinnig tanke… :o)

Men så känner jag.
Dock vill jag minnas att jag har läst i TR att man kan bli utesluten/avstängd om man använder sig utav olämplig bestraffning.

Jag håller med dig! man ser på tok för mycket sådant på tävlingar! Själv blir jag jättearg och jätteledsen, domarna borde stänga av ryttarna på några tävlingar framöver, men det löser ju inte problemet, de förstsätter ju säker likadant hemma på sina hästar fastän det inte gör så på tävlingar...
Jag tänker iallafall på ordspråket; "När kunskapen tar slut tar våldet vid" Det funkar bra om man känner sig lite småsur en dag i stallet...

Men så känner jag.
Dock vill jag minnas att jag har läst i TR att man kan bli utesluten/avstängd om man använder sig utav olämplig bestraffning.

Senaste tävlingen jag var på och fler innan dess, var det någon som blev utesluten pga Olämplig bestraffning.

Tycker det är skitbra :banana:

Det är ju skitbra,
Det känns som att om man blir utesluten så kanske det inte lönar sig

Jamen de flesta som har erfarenhet av hästar vet att det är rätt ologiskt ur hästens synvinkel om du fångar in hästen när den står snällt hos banpersonalen och börjar läxa upp den. Om den får ett rapp om den skulle börja härja igen är ju en annan sak, och det skulle du väl inte få någon tillsägelse för heller?

Visst, inte strategiskt av banpersonalen att berömma hästen, bättre att bara vara tyst och hålla hästen åt dig. Men när den redan är snäll och låter sig bli infångad är det redan för sent att tillrättavisa på ett sätt som lär den något.

Skrev jag att jag läxade upp den?nae. Och nae jag förtjänade ingen tillsägelse.H*n började inte igen men det var inte första gången h*n höll på heller.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
291
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama