Hur mycket "stök" ska accepteras inne på banan?

Sv: Hur mycket "stök" ska accepteras inne på banan?

man kan öka takten något, så att det blir lättare att minska sedan när den andra ska gå in igen, då blir man inte trängd.

... och tänk på att utnyttja alla hörnen ORDENTLIGT, då får du längre ridväg, och rider "långsammare" än de andra ekipagen.

Har sätt många gånger hästar/ponnyer med rött band i svansen gå in i en Pleasure klass, det tycker jag är väldigt dåligt hästar som kan sparkas har inget i en pleasure klass att göra även fasst det kanske är en D tävling.

Ska jag helt enkelt ställa min fyraåring hemma och lägga ner allt vad tävling heter, för att han blev skrämd av en jävla idiot på sin första tävling :cool:
Det var ju knappast hans fel?? Eller mitt heller!!
Jag hade ingen aning om hur korkat människor faktiskt beter sig på tävlingbanorna.
Dessutom så har han ALDRIG sparkat, men eftersom folk uppenbarligen inte har vett i skallen så vill jag ju undvika att han råkar ut för en liknande tomboll igen, genom att sätt en röd rosett i svansen. Men inte ens det hjälper ju!!!!!
Och jag kan ju knappast åka ut och tävla A/B klass när läget är som det är, eller?

Dessutom kommer jag ABSOLUT sätt en rosett i rumpan på min nuvarande ettåring den dagen han ev kommer att bevista sina första tävlingar.
Oavsett om han aldrig har lyft rumpan mot någon tidigare eller inte.
Varför? Pga av erfarenhet och en vilja att inte drabbas av samma sak igen!!

Det är synd att vissa inte respekterar andra ekipage :(.

Vi har väl kommit såpass långt i denna fråga att vi vet att det hela handlar om vad "man ser" och "inte ser" men jag hoppas innerligt att de som "bestämmer" på banan öppnar upp ögonen och ingriper mer än vad man gjort tidigare.

Jag vet precis hur du har det och lider med dig:(

Jag har också en liten som jag hoppas aldrig ska behöva hamna i samma klass som ett gäng människor med hästar som borde hållt sig i skogen om det är full fart, bromsklossar och backspeglar som behövs för att kunna rida.

Sedan finns det ju de som tyvärr enbart är nonchalanta.

Det råkar inte vara min video på Tuben eller?! :idea:

:rofl::rofl:

För där kan man snacka om katastrof...

Haha...jo...det var faktiskt den som gjorde att jag startade denna tråd. Hittade den nånstans här på Buke faktiskt.
Men din "Pleasure from hell" är inte ovanlig och jag har ju också sett/varit med om dessa exempel.

Shit vad rörigt!

Haha japp :D Min första pleasureklass (och andra tävling). Bra erfarenheter! :rofl:
Dock får jag typ tunnelseenden när jag tävlar så jag märkte inte ens av någonting. Förutom de som skar in precis framför mig så jag fick bryta av. Jag hatar sånt! :devil:

Syrran kom fram efter klassen; "Herregud vad gjorde Liona när den där andra hästen bockade upp i rumpan på henne!?"
Jag: "Vilken häst? :confused:"
Liona rörde inte en min som tur var. Och jag tror vi kom 2a ;)

Det som de flesta borde tänka mer på är när man rider om. Lämna ORDENTLIGT med utrymme innan man rider ut på spåret igen!! Jag har varit med om flertalet gånger då någon ridit upp i arslet på hästen, sedan ridit om alldeles för nära för att sedan kasta sig ut på spåret igen så att JAG har fått sakta av! :grin:

Klassen borde kanske ha delats när ni var så många.
*kl*

Håller med. Vet inte om detta var en D-klass? men om de var det så är de ju upp till tävlingsansvariga att dela av klassen om de bli för många, vilket det såg ut att vara. Jag håller med om att man inte ska ta in sparkiga hästar, men alla har ju inte möjlighet att träna trängda situationer hemma och vet inte hur hästen kommer att reagera och man kan ju inte begära att alla ska ha tyglehalta ûbertränade quartar på en D-klass på en WRAS tävling.

Jag vet inte.........men jag har faktiskt förståelse för att hästarna protesterar i en så trång klass. Visst, några ryttare bar sig helt klart klantigt/egoistisk åt, men ska det verkligen vara så många hästar på banan samtidigt när de inte känner varandra? Var är säkerhetstänket? Givetvis måste man som ryttare tänka mycket mer på hur man själv rider i liknande situation.
Tycker DU Elanor fixar det galant :)
Själv hade jag omedelbart gått av banan (om jag ens gått in över huvudtaget), för att bespara min häst/hästar olyckliga situationer. Vad har man för möjligheter att protestera mot att klasser genomförs under sådana förhållanden? Jag tänker då mest på säkerheten för alla deltagare, då domare upprepade gånger tydligen inte bryr sig om hur de tävlande ryttarna och hästarna beter sig. Kanske ser dom inte, men jag tycker att vid dessa trånga klasser har domaren/biträdet skyldighet att se till att alla rider säkert, alt påtala för arrangör att man inte vill döma under sådana förhållande, men tydligen inte?

Tycker DU Elanor fixar det galant :)

Spank you! :D

Håller med om att klassen borde delats... Men jag själv var ju total nybörjare och kunde ingenting själv, så jag fortsatte rida även om jag pga av andra ryttare fick avbrott och därmed riskerade att få kass placering och kanske till och med en spark som du säger. Max 7 ryttare på banan samtidigt när den är såhär liten, och på denna nivån när både sparkande hästar och ryttare med inte så mycket koll och erfarenhet förekommer.

Iof så har min häst fått en snyting på truten av en sparkande märr (ej på tävling!!), och det kostade mig 15papp och försäkringsbolaget 35, så jag är lite restriktiv när den kommer till sparkar :D:D

jag själv har aldrig ställt upp i en klass med en häst i pleasure el horsemanship som sparkat mot andra hästar, men därimot har jag blivit påriden av en ryttare som genade, men min bitska ponnyn visade quarter vart skåpet stod så den vejde. Men det såg dommarn och "ignonerade" att min ponny var lite sur efter insidenten. Men vad som hände med den andra ryttarn vet jag inte. Jag kom 2a så jag var nöjd :)

Hej vad jag tycker att alla bör tänka på är att domaren har bara ett par ögon så han/hon kan inte se allt som händer inne på banan, och har domaren inte tagit ut en häst som betett sig så har han/hon troligen inte sett det som hände (och om man vet att domaren såg det kan man lämna in en protest, speciellt om man har video på det).

Vidare så är det tyvärr så att om man rider fram med reiningryttare så finns risken att man blir på "stoppad", har hänt mig själv med unghäst så nu har jag lärt mig att rida fram någon annanstans om det är flera reiningryttare på framridningsbanan.

Tycker inte heller att man har i en pleasureklass om den hästen man sitter på kan kicka, det blir ju ofta trångt inne på banan och ju mer nervös man är som ryttare ju mer tunnelseende får man, så allt görs inte med flit utan av okunskap, dock händer det i högre klasser att man trängs för att få en bättre plac. Själv har jag ställt mig i mitten flera ggr då det blivit lite för vilt för min smak i klassen, och hästen har då klarat sig bra.

FY SATAN vilken ormgrop.. :eek:
Jag tycker du ska vara glad som kom ut därifrån med livet i behåll!!
Din häst skötte sig ju verkligen jättebra under dom förutsättningarna.. :bow:

Jag får rysningar när jag ser filmen och är så glad att jag inte fått för mig att gå ut med min märr i pleasure..
Och om jag efter detta får för mig att testa.. Snälla STOPPA mig!! :rofl:

Liknande trådar

A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 781
Senast: help_me
·
K
Hoppning I år har jag besökt samtliga hopptävlingar som har varit i vårt distrikt, där jag på har sett betenden som jag anser vara olämplig...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 568
Senast: Zanuzzi
·
Western .. och behöver svar på lite frågor! Det är mer än ett år sedan jag gjorde min första start i en westerntävling och om några veckor är...
2
Svar
21
· Visningar
2 571
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar