Sv: Hur mycket "stök" ska accepteras inne på banan?
Hej vad jag tycker att alla bör tänka på är att domaren har bara ett par ögon så han/hon kan inte se allt som händer inne på banan, och har domaren inte tagit ut en häst som betett sig så har han/hon troligen inte sett det som hände (och om man vet att domaren såg det kan man lämna in en protest, speciellt om man har video på det).
Vidare så är det tyvärr så att om man rider fram med reiningryttare så finns risken att man blir på "stoppad", har hänt mig själv med unghäst så nu har jag lärt mig att rida fram någon annanstans om det är flera reiningryttare på framridningsbanan.
Tycker inte heller att man har i en pleasureklass om den hästen man sitter på kan kicka, det blir ju ofta trångt inne på banan och ju mer nervös man är som ryttare ju mer tunnelseende får man, så allt görs inte med flit utan av okunskap, dock händer det i högre klasser att man trängs för att få en bättre plac. Själv har jag ställt mig i mitten flera ggr då det blivit lite för vilt för min smak i klassen, och hästen har då klarat sig bra.