Hur mycket "stök" ska accepteras inne på banan?

lakrits

Trådstartare
Efter att ha tittat på en hemmavideo från en Pleasure ( som var katastrofartad) så tog jag fram regelboken ( WRAS 2007-2008) för att läsa lite om poängavdrag. Man skriver tydligt vad man får avdrag på, tex. hästen går för högt, för lågt, överilat tempo osv.

Däremot står det inget om hästen visar olydnad, tex sparkar åt annan häst, stör ordningen eller dyl. och vad man som ryttare borde göra i en sådan situation.

Jag själv kan tycka att om en häst stör ordningen, sparkar osv. ett flertal gånger (eller kanske rentav bara en), borde ekipaget diskas och därmed går ur från spåret och ställa sig i mitten för att inte fortsätta störa de andra och därmed "reta" andra hästar som kan resultera nedpetningar i placering bla.

I somras var jag på en tävling bla. där en av hästarna sparkade ett flertal gånger mot andra och störde ordningen men trots det blev denna häst/ekipage placerade, tom. 2:a tror jag. Ska det vara så?
Hur mycket accepteras? För mycket?
Jag har sett detta på flera tävlingar och med varierad bedöming.

Nu är ju detta på en lägre nivå som det oftast händer där både häst och ryttare många gånger är nybörjare och inte vana i tävlingssvängen men för det tycker inte jag det är acceptabelt, eller vad säger ni? Tänker jag fel?

Sv: Hur mycket "stök" ska accepteras inne på banan?

Det är ju tråkigt om man själv åker ner i placering pga att en annan häst bråkar.
Tyvärr ser man ofta detta på de lägre nivåerna..

Man kanske kan skriva ett mail till WRAS eller helt enkelt till domaren som dömer tävlingen i fråga, och fråga vad de tycker om det?

Jag har också sett det du beskriver..massor av gånger...

Givetvis skall bedömningen utföras på samma sätt oavsett låg eller hög nivå...tyvärr stämmer ju inte detta överens med verkligheten riktigt..det ligger hos domarna att ta tag i och en bättre utbildning, den är rätt bristfällig idag kan jag tycka.

Håller med dig! Har själv haft en häst som sparkat i en trängd situatuin och tog då för givet att om domaren såg mig blev jag diskad.

Klart att man är diskad. Jag har råkat ut för att min häst bockade precis framför domaren:o och då gick jag givetvis in i mitten direkt. Antog att jag var diskad.

Tyvärr är det många som inte gör detta, faktiskt har det aldrig hänt de gånger jag sett detta uppförande, inte ens domaren har yttrat sig.

Det borde väl vara en säkerhetsrisk om inte annat med en häst som sparkar efter dem andra.

Jag har också sett det du beskriver..massor av gånger...

Givetvis skall bedömningen utföras på samma sätt oavsett låg eller hög nivå...tyvärr stämmer ju inte detta överens med verkligheten riktigt..det ligger hos domarna att ta tag i och en bättre utbildning, den är rätt bristfällig idag kan jag tycka.

Nä, det stämmer inte överens så därför undrar man många gånger vad som gäller trots att man försöker läsa sig till det i regelboken.
Nu har jag inte läst igenom hela på ett tag och jag kommer inte ihåg vad som står bland dom "allmäna" reglerna men tittar man specifikt på "Western Pleasure" så står det inget om det.

Man är noggrann med att ta med andra saker som ger minus eller diskning men inte något om olydnad och "störande" av andra ekipage.

Det är ju tråkigt om man själv åker ner i placering pga att en annan häst bråkar.
Tyvärr ser man ofta detta på de lägre nivåerna..

Man kanske kan skriva ett mail till WRAS eller helt enkelt till domaren som dömer tävlingen i fråga, och fråga vad de tycker om det?

Ja, det kanske är något man skulle göra. Jag tycker att det vore på sin plats att ha med det i regelboken.
Det hela kan ju sluta i total katastrof med ibland väldigt många ekipage på banan samtidigt och för mig är det en självklarhet (med hjälp av sunt förnuft) att gå i från spåret om hästen uppför sig väldigt illa.
Tyvärr tror jag att det inte kommer bli någon förbättring om det inte står som regel.
För alla är det nog tyvärr inte en självklarhet att bryta utan man fortsätter i jakten på en rosett :grin:

Jo, jag har ridit bakom hästar som har sparkat och som har bockat men deras ryttare har tyvärr inte ställt sig i mitten. Jag tycker att det är självklart att man är diskad, men andra tycks resonera annorlunda:confused:

Ni skulle bli bedömda av Fru Bäcklund, där hade man fått sig en rejäl avvissling om man gjort något för att störa ett annat ekipage... :angel: Men annars är det sant som sagt. Men det tycker jag verkar riktigt skumt...

Jo, jag har ridit bakom hästar som har sparkat och som har bockat men deras ryttare har tyvärr inte ställt sig i mitten. Jag tycker att det är självklart att man är diskad, men andra tycks resonera annorlunda:confused:

För mig är detta också en självklarhet men som du säger, andra tycks resonera annorlunda.

Nä, det stämmer inte överens så därför undrar man många gånger vad som gäller trots att man försöker läsa sig till det i regelboken.
Nu har jag inte läst igenom hela på ett tag och jag kommer inte ihåg vad som står bland dom "allmäna" reglerna men tittar man specifikt på "Western Pleasure" så står det inget om det.

Man är noggrann med att ta med andra saker som ger minus eller diskning men inte något om olydnad och "störande" av andra ekipage.

Jag har tyvärr ingen WRAS regelbok, men det verkar ju knepigt om dom inte har med något om störande av andra ekipage eller olämpligt uppträdande....det finns tydliga regler om det i APHA, AQHA och NSBA regelbok...

:)

Visst är det, men man kanske har skrivit om det i dom "allmäna" reglerna. Ska genast kolla så jag inte dividerar om nåt som inte stämmer.
Men OM det står så tycker jag det är konstigt/fel att man inte använder sig av dom. För det gör man uppenbarligen inte vissa gånger.

Efter en snabb titt så står det inget om hästens uppförande i dom "allmäna" reglerna, bara om ryttare eller människor runtomkring.
Det enda som står är om hästen "piskar" med svansen.

Det står förvisso vid poängavdrag; " Hästen verkar grinig,trög, apatisk, onormalt trött, ser mager eller uppdragen ut".

Möjligtvis att "grinig" ingår i det jag tänker på men det är inte specifierat mer än så.

I Halter står det om hästen uppför sig illa, vad jag hittat än så länge, men inte något om den klass vi pratar om nu.

Senast ändrad:

Visst är det, men man kanske har skrivit om det i dom "allmäna" reglerna. Ska genast kolla så jag inte dividerar om nåt som inte stämmer.
Men OM det står så tycker jag det är konstigt/fel att man inte använder sig av dom. För det gör man uppenbarligen inte vissa gånger.

Om det står skall det givetvis ges påstötningar till den berörda domaren och även en skrivelse till det ansvariga förbundet. Ett sådant uppträdande som du beskriver kan bli fullkomligt livsfarligt under en tävlingsklass! Och helt oacceptabelt!

:)

defust tolkat så har domarbiträdet rätt att avisa ekipage
WRAS regelbok 07-08
§244 domarbiträde har rätt att anmoda en tävlande att ta ut sin häst , för tävlande och åskådares säkerhet.
§245 det är nödvändigt med att använda ett kompetent domarbiträde som har förmågan att övervaka hästar ochde tävlandes uppträdande i ring och på ett kompetent sätt få tävlingen att fortskrida Domarbiträdet har befogenhet att avisa tävlande från banan för osportsligt uppträdande

defust som sagt var men det finns nått om det iallfall/;) Råa

Tack, hittade detta nu också. Men tyvärr så är detta något som inte följts, åtminstone de X antal gånger jag sett detta och det har varit ett par.

Jag har skickat ett mail till WRAS nu och vi får se vad dom svarar tillbaka.

Man kan vända lite på frågan också, där osportsligt uppträdande kommer in. Som med allt annat så är det ju lite räv och rackartyg som gäller för en del så, hur nära får man rida om tex i pleasure? det enda är att man inte får störa andra ekipage, men om man vet om att en häst är lite känslig att bli omriden, fult men har man en lugn häst själv och så kan man provosera det ekipaget ganska ordentligt hur ska det bedömas osportsligt uppträdande eller att det andra ekipaget ska diskas blir en ren tolkningsfråga där det inte finns klara regler utan är helt utlämnat till domarbiträdets kompetens och att den har sett hela insidenten.
har just varit i det delemmat när dotra mi skulle tävla med ponnyn som kan vara lite bitchig. löste problemet med att fråga domaren (genom domarbiträdet) om att få ha röd rosett i svansen på ponnyn och hoppas på att de övriga tävlande i pleasure-klassen var sportsliga nog att ta hänsyn till den och rida om med ett gott säkerhetsavstånd och de flesta gjorde det, inga insidenter ponnyn sura inte ens en gång, nu var det en ungdomsryttare på D-nivå så röda rosetter i svansen är troligtvis inte aktuellt annars, men det funka på den nivån iallfall;) Råa

Liknande trådar

A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 781
Senast: help_me
·
K
Hoppning I år har jag besökt samtliga hopptävlingar som har varit i vårt distrikt, där jag på har sett betenden som jag anser vara olämplig...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 568
Senast: Zanuzzi
·
Western .. och behöver svar på lite frågor! Det är mer än ett år sedan jag gjorde min första start i en westerntävling och om några veckor är...
2
Svar
21
· Visningar
2 571
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar