Hur mycket läxor får barnen i skolan i Sverige?

alazzi

Trådstartare
Här i Tyskland får barnen 3 arbetsuppgifter dagligen som ska göras hemma. Det är en matteuppgift, och två tyska uppgifter. Än så länge håller de på och lär sig alfabetet och enklare stavning. Samt i matten är det förstås lättare matte och träning på att skriva siffrorna.

Jag visste att barnen har mycket läxor här eftersom de bara går 3-4 timmar i skolan. Men jag tycker att det känns så hårt. I helgen glömde vi att göra dotterns läxa och hon var helt förtvivlad. Storgrät. Tack och lov så hann vi göra läxorna under frukosten så hon slapp få kkritik för att hon inte hade gjort läxan.

Barnen får gula och sen röda kort om de inte uppför sig. Och så får de godis:eek:om de gör rätt.

Sv: Hur mycket läxor får barnen i skolan i Sverige?

Tror att min kusin som går i tvåan har två eller tre läxor i veckan. Det brukar iallafall vara en läsläxa där de ska läsa i en bok och sen en skrivläxa där de ska lära sig att stava några ord rätt. Ev. har de matteläxa också. I trean tror jag de får engelskaläxa med, det fick vi iallafall.

Gula och röda kort fick vi med i vår knäppa lågstadieskola... efter ett rött kort fick man inte ha raster med de andra i klassen utan ensam rast med en vuxen.

3 uppgifter om dagen låter mkt (antar att det är lågstadiet efetrsom de lär sig alfabetet) men det beror ju på storleken också såklart. Det jobbigaste hade jag tyckt är nog att man aldrig har en läxfri dag utan att det är läxa varje kväll.

Jag gissar att det motsvarar våran etta om de lär sig bokstäverna?

Mina barn hade en läxa i veckan i ettan, i tvåan utökades läsläxan med några veckans ord, i trean utöver dessa ibland någon matteläxa.

I Sverige får man inte ha läxor från fredag till måndag.

Det låter tufft med tre läxor om dagen, det har inte ens min dotter som går i ettan på gymnasiet, inte varje dag iallafall.

Den som går i 4an har denna vecka fyra läxor: svenska, matte, so och engelska. De är alla till fredag så de har veckan på sig.

Var finns detta att läsa? (Det är något jag har missat...)

Jag kan tyvärr inte länka men jag vet att vi har fått läroplanen tidigare så jag gissar att det står där.

Vad många missar är att det är helt ok att ha läxa från måndag till måndag och över studiedagar, jag vet att det har diskuterats flitigt i mina barns klasser, det är alltså bara från fredag till måndag de inte ska ha läxor, de ska kunna (i teorin) göra läxan på veckodagar men slippa över helgen.

Du hittar alla styrdokument på skolverkets hemsida, kolla gärna där om du hittar detta. Jag har nämligen aldrig hört detta tidigare.

Kan det vara något er skola har bestämt? Finns inte mig veterligen heller reglerat hur läxor får delas ut och har heller inte läst det någonstans men du får hemskt gärna länka till den texten då jag brukar vara hyfsad på att läsa in mig på läroplaner mm.

Sedan skulle jag personligen aldrig ge en läxa från fredag till måndag. (men precis som du säger har jag veckoläxor så man kan anpassa i familjen när det passar bäst).

Mina elever som går i år 1-3 har en läxa per vecka. En läs och skrivläxa.

Forskning har visat att matteläxa hemma (undantaget tabeller), inte ger något resultat de som kunde innan kan lika mycket och de som inte kunde kan fortfarande inte. Efter att ha läst den rapporten struntade jag i matteläxa och skillnaden i kunskap är omärkbar (följt upp via diagnostiska och nationella prov). Tabeller däremot kräver mycket nötning så den brukar man få i läxa en tabell i taget i trean.

Veckans ord tycker jag inte heller har gett någon effekt på kunskapen, det är samma där de som kunde stava innan stavar fortfarande rätt, och de som inte kunde stavar lika illa efter en period med veckans ord. Det som har gett effekt på stavning är i mitt tycke LÄSNING och att man läser mycket. För att bli en litterat läsare krävs mer än 5000 lästimmar, och om man då tänker på att man går ca 6600 h sammanlagt i skolan från år 1-år 9 så inser man ganska snabbt att all den läsning inte kan ske bara i skolan då eleverna ska lära sig andra saker också.

För att få en vana att läsa hemma så har jag läsläxa från första början och då läsläxa efter elevens kunskap dvs lätta böcker/ord böcker för de som inte kan och svårare för de som kan så att alla ska hamna på rätt nivå och utmanas.

Till denna läsläxa har jag en skrivläxa där det oftast är någon form av läsförståelse av texten/öva bokstav och bilduppgift av något slag (för att träna motorik).

javan

Lite ot - har funderat mycket kring läxors rättvisa, den svenska skolan ska ju vara till för alla och det är ruggigt olika hur mycket hjälp barn kan få hemma. Vi har barn som inte får någon hjälp alls och inget stöd what so ever och de som har föräldrar som ställer upp och lyssnar och påminner om läxor. Alla barn får ju i och med läxan inte samma möjlighet till utbildning som om allt gjordes på skolan. SAMTIDIGT kräver ju ex läsning att man övar hemma och tabeller, glosor mm är också bra och stor skillnad om nött hemma eller inte. Så jag står som med ett ben i varje läger i frågan om läxors vara eller inte vara.

Senast ändrad:

Jag kan tyvärr inte länka men jag vet att vi har fått läroplanen tidigare så jag gissar att det står där.

Vad många missar är att det är helt ok att ha läxa från måndag till måndag och över studiedagar, jag vet att det har diskuterats flitigt i mina barns klasser, det är alltså bara från fredag till måndag de inte ska ha läxor, de ska kunna (i teorin) göra läxan på veckodagar men slippa över helgen.

Så har det alltid varit när jag gått i skolan, på alla mina skolor, ink gymnasiet.

Men är det en lag eller en vedertagen praxis - har aldrig hört talas om det som LAG under nästan 4 år på lärarhögskolan ( i någon bok/dokument/läroplan) eller efter snart 11 år i yrket.

Nu har jag inte jobbat lika länge som du har, dock några år + fyra år på högskola och just det med läxorna har jag också missat;)

Vidar har i ettan läsläxa ett kapitel per vecka med förhör tisdagar och en matteläxa per vecka med inlämning fredagar.

javan: Så genomtänkt :bow: Intressant med matteläxan. Jag tycker den fyller en funktion, nämligen att vi föräldrar får ett koll på kunskapsläget. Men annars har du säkert rätt!

Min dotter går i ettan och jag tycker att de har på tok för mycket läxa (jobbar själv i skola)
De har läsläxa till tisdag och torsdag, skrivläxa till onsdag och matteläxa till fredag och om de inte hinner tillräckligt mycket under veckan får de ta hem över helgen och arbeta.

Jag tycker det är på tok för mycket som sagt, jag hade blivit skoltrött på ett år. När jag tog upp detta med fröken så sa hon att : jo, men numera är det så mycket man ska göra i skolan, vänskapsövningar, livsviktigt, utedagar och dylikt så vi får lägga mycket av kunskapsinlärningen på hemmet. Jag tror att jag såg ut lite så här:confused:. För så resonerar INTE jag. Mina elever (oavsett ålder) går i skolan för att LÄRA sig just läsa, skriva, räkna. Om man ändå ska göra kunskapsgrejerna hemma behöver man väl inte skicka dem till skolan?

Men det har lett till en del intressanta diskussioner på min skola där jag jobbar i alla fall...

Lite ot - har funderat mycket kring läxors rättvisa, den svenska skolan ska ju vara till för alla och det är ruggigt olika hur mycket hjälp barn kan få hemma. Vi har barn som inte får någon hjälp alls och inget stöd what so ever och de som har föräldrar som ställer upp och lyssnar och påminner om läxor. Alla barn får ju i och med läxan inte samma möjlighet till utbildning som om allt gjordes på skolan. SAMTIDIGT kräver ju ex läsning att man övar hemma och tabeller, glosor mm är också bra och stor skillnad om nött hemma eller inte. Så jag står som med ett ben i varje läger i frågan om läxors vara eller inte vara.

Jag är både för och emot. Jag är för de läxor som faktiskt ger något, sådana saker som man bara kan lära sig genom att nöta lite varje dag. Jag tycker också att det är bra att man redan från början får lite läxa så att man lär sig att planera lite och kan hitta ett sätt som man lär sig på.

Jag är emot de läxor som ges bara för att man ska ha läxa. Tex. hade vi matteläxa där man skulle räkna i boken ½halvtimme eller vad det nu var hemma. Det innebar att på den halvtimmen gjorde vissa 10 uppgifter och vissa 2 så de som redan var bra kom ännu längre och de sämre halkade efter mer.

Något som vore bra skulle vara om skolan/fritids kunde erbjuda läxläsningstimmar efter skoltid som var frivilliga. Hade man en läxa man inte riktigt fick hjälp med hemma, behövde ju inte vara alla eller varje dag, så kunde man gå dit och få hjälp istället.

Barnen får gula och sen röda kort om de inte uppför sig. Och så får de godis:eek:om de gör rätt.

Med mina kunskaper som svensk skola är det en utmärkt uppfinning, minus godiset då.

Eleverna i dag har noll respekt för sina lärare - något som gör mig skogstokig - och noll motivation att lära sig något alls, och det har blivit avsevärt sämre från år till år, generellt sett. Disciplinerade kineser som faktiskt vill lära sig något kommer lätt att konkurrera ut denna begåvade framtidsresurs om några år...

Högstadieskolan där min dotter går erbjuder läxläsningshjälp till de som behöver två ggr/vecka på em. Då finns två lärare på plats för att hjälpa till. (Det är även omprovstid då för de som behöver).

Har de? Visst enstaka elever finns det som inte respekterar oss lärare men inte anser jag att alla elever i grupp som totalt är utan respekt. Att skrämma till lydnad är inte något som tilltalar mig alls.

Skolan har alla en åsikt om men har du varit i skolan nyligt? Med barn i år 1 så har jag i stort sett ALDRIG några problem med att få dem att lyssna och göra de de ska. Gult och rött kort hade haft liten och INGEN som helst effekt på de som inte fixar klassrumssituationen som så utan där handlar det om andra åtgärder som stöd av en extra pedagog, anpassat material och uppgifter som tilltalar dem.

Något att tänka på är att i ALLA fall av bristande "respekt" från eleven (vilket inte är många elever i mitt tycke bland de elever vi har mellan 7 år upp till 11 år i dagsläget) är att familjesituationen på ett eller annat sett inte fungerar. gula och röda kort hjälper föga då ofta hela situationen beror på bristande föräldraskap vad hjälper det då att skicka hem ytterligare ett bevis på misslyckande som inte följs upp av föräldern för att denne eller de inte orkar?

Respekt är något som byggs upp ömsesidigt för mig inte något som barn bara ska ge för att det ska vara så. Då har jag ändå haft ganska tunga klasser på slutet med mycket inlärningssvårigheter, stökiga hemförhållanden och diagnoser som Aspergers, adhd mm. Men brist på "respekt" har inte varit ett av problemen.

Senast ändrad:

Vi försöker få till det men i dagsläget erbjuds läxhjälp på området men inte vår skola. Mest är det våra invandrarbarn som utnyttjar det och det är till stor hjälp för dem som har en förälder som inte kan språket. Önskade att vi hade mera resurser så att vi kunde ha det på varje skola så att fler fick använda sig av det.

Vi har också haft viss hjälp på fritids för några barn men det är helt beroende på hur många barn som är på fritids och väldigt resursstyrt.

*kl*
Dottern går nu i tvåan och de har läsläxa varje dag, dvs de skall läsa MINST 15 minuter. Hur beroende på hur de läser. Nu läser hon tyst större delen av tiden, några sidor högt. Vi föräldrar skall för anteckning på antal sidor och hur det går (daglig redovisning). Sedan har de även skriv eller matteläxa (varannan veckan), denna bör de också ägna ca 15 minuter om dagen...

Jag kan tycka att det är väl mycket, med omställningtid mellan uppgifterna tar det sin lilla tid. Även matte och skrivläxa skall bedömmas och bokföras av oss föräldrar. På föräldrarmötet så förstod jag att det fanns ett gäng föräldrar som ville att barnen skulle få göra mera...
Vi är nog lite slarviga och hoppar över läxan då och då, tror inte dottern får skäll för det. Förhoppningvis ligger hon inte efter, nästa veckan utvecklingsamtal avslöjar nog detta.

Svensk skola men i Spanien. De får en läxa i veckan och går 4 timmar om dagen i skolan.

Liknande trådar

Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 588
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 456
Senast: Bri
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 139
Senast: Kirre
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 215
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar