Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Min syn på nyttigt är att få i sig alla de näringsämnen man behöver, med ungefär rätt antal kalorier (i det stora hela). Det bör rimligtvis bli en del frukt och grönt varje dag, vilket kostar mer än att bara käka spagetti med ketchup (som jag förvisso levde på som student). Så frukt och grönsaker kostar ju lite mer. Sen om man då och då köper mat ute så kostar ju en matig sallad betydligt mer än en hamburgare på McDonald´s eller en korv i kiosken.

Sen ja, det finns jättebra billig mat man kan laga hemma som är nyttig också. Vi gör det en hel del också. Så det är inte på något vis boven i ekonomin att äta näringsrik och varierad mat. Men det har väl ett litet finger med i spelet. Hade jag inte brytt mig om näringsinnehållet så hade jag lätt kunnat käkat spagetti med ketchup flera dagar i rad och det hade ju blivit svinbilligt.
Men alla näringsämnen man behöver kan man få i sig utan att äta en instagramkost också. Snabbmakaroner och falukorv är inte onyttig mat per definition och jag kan inte direkt säga att kvarg + bär + gryn (bara ett exempel) är nyttigare i sig.

Om man äter varierat och inte utesluter blandade grönsaker så blir det svårt att inte få sina näringsbehov tillfredställda även av kost en stressad småbarnsförälder gör. Det är det jag menar med att det nog gärna blir nyttigt, nyttigt, nyttigt men.. till vilken nytta?

Min sambo och ena barnet ska laga stek på lördag. Vi är sannolikt tre personer varav en inte äter kött. På inköpslistan står 1,5 kg fransyska *handåpanna*. Nåväl det blir väl stek i variation för dom den här veckan, undrar vad jag ska lyxa till det med :angel:.

Jag äter skapligt billigt. Men en del av de beror på att jag redan har en massa i skåpen.
Det finns olika sorters pasta, nudlar, quinoa, couscuos, matvete etc etc. Jag har olika oljor, mjölsorter, frysta grönsaker, kött och charkuterier. Skåpets kryddhylla är rätt omfattande.
Ett gäng konserver finns också alltid i skafferiet. Frysen innehåller också mängder av svamp, bär och infrysta saker från trädgården.

I princip innebär det att om jag hittar billigt svenskt kött (t.ex. kort datum) så finns resten hemma för att jag ska kunna svänga ihop en smaskig gryta. Det innebär att jag (mentalt) egentligen bara räknar köttet som en kostnad.

Beträffande kikärtscurryn så kostar ett halvkilo torra kikärter ett par tior. Det blir väldigt mycket kokta kikärter av det.
Jo precis, startup kostnad kontra fortsättningskostnad.
Om man måste köpa kryddor och lök och grädde och kikärtor och ris och sedan dumpa halva burken curry i grytan så blir det nog inte alls så billigt med kikärtsgryta.

Men om man har kryddorna och löken hemma och det finns ett paket ris, då kan man ju köpa en tetra kikärtor och en burk kokosmjölk/ett paket grädde och köra.

Om man har torkade kikärtor hemma också och la dem i blöt igår så blir det ju ännu billigare.

Men om man är tokpank, aldrig någonsin fixat till en torkad böna, inte har curry och ris hemma. Då tror jag att jag skulle behöva handla för 150 kr eller så för en kikärtsgryta. (en vitlök, en lök, gurkmeja, kajennpeppar, rapsolja, kokosmjölk, lime, tomater, bladspenat enl coops recept. Allt det där kostar runt 20 kr burken utom limen och tomaterna o vitlöken som kan kosta 10 kr styck.)

Jmf pasta 11 kr och ketchup 22 kr och du har mat för tre dagar.

(jag tex har ju aldrig någonsin tagit en torkad böna/kikärta och gjort något annat än planterat den. Så jag är helt obekant med hur man skulle göra. Det känns som ett högt hinder att hoppa.)

Nu har jag inga problem med kryddorna ;) och gillar inte kikärtsgryta så det hela är på ett mycket teoretiskt plan.

Men alla näringsämnen man behöver kan man få i sig utan att äta en instagramkost också. Snabbmakaroner och falukorv är inte onyttig mat per definition och jag kan inte direkt säga att kvarg + bär + gryn (bara ett exempel) är nyttigare i sig.

Om man äter varierat och inte utesluter blandade grönsaker så blir det svårt att inte få sina näringsbehov tillfredställda även av kost en stressad småbarnsförälder gör. Det är det jag menar med att det nog gärna blir nyttigt, nyttigt, nyttigt men.. till vilken nytta?

Förstår inte riktigt vad det är du argumenterar emot, och hur du har fått för dig att jag äter instagramkost? Om du läser igenom tråden så kan du hitta en uppsjö av vanlig mat som vi lagar här hemma.

Ett tips som dessutom är nyttigt är ju att hiva i lite rotsaker istället, rotselleri och morot tex. Moroten ger fin sötma att balansera tomaterna med och rotsellerin lite pikant smak. En näve linser i ger god buljongig smak med. Samt mängder av kostfibrer.

Morötter har vi i ibland, det blir supergott!

Förstår inte riktigt vad det är du argumenterar emot, och hur du har fått för dig att jag äter instagramkost? Om du läser igenom tråden så kan du hitta en uppsjö av vanlig mat som vi lagar här hemma.
Jag argumenterar mot att "nyttigt" verkar vara viktigt och värt extra pengar men vad är och innebär "nyttigt"? Du sätter motsättningen att snabbmakaroner och falukorv inte skulle vara "nyttigt", varför inte?

Jag argumenterar mot att "nyttigt" verkar vara viktigt och värt extra pengar men vad är och innebär "nyttigt"? Du sätter motsättningen att snabbmakaroner och falukorv inte skulle vara "nyttigt", varför inte?

Du tar ju saker lite ur sitt sammanhang, faktiskt. Jag lyfte nyttig mat som en utav flera faktorer som påverkar matkostnaden. Det som kostar är främst frukt och grönt. Skulle vi utesluta det ur kosten skulle matkostnaden gå ner, men för oss är det viktigt att äta frukt och grönt och just grönsaker äter vi dessutom väldigt mycket av.

Nej, jag ser inte snabbmakaroner och falukorv som nyttig mat i jämförelse med annan mat som dels innehåller betydligt mer näring än vad snabbmakaroner innehåller, och falukorv innehåller en hel del mättat fett så det finns bättre fetter att äta. Det betyder inte att man är en onyttig person om man äter makaroner och falukorv ibland, vi äter liknande mat med jämna mellanrum. Men rätten i sig skulle jag inte klassa som nyttig, och det jag skev i trådstarten är att vi inte äter det så ofta. Jag skrev inte att vi utesluter all vanlig mat och bara äter instagramvänlig chiapudding.

Med andra ord skulle jag säga att det är sunt att äta varierad kost, både makaroner och chiapudding och gud vet vad. Det betyder inte att falukorv, snabbmakaroner och ketchup blir en nyttig maträtt för det.

Jag tror ni förlorar en del på att inte kunna lagra varor hemma, alltså storpack som är billigare och att köpa på sig typ 3 för 2 pastapaket och liknande. Jag tycker mig bli bättre på att ”koka soppa på en spik” också när jag har öppnade förpackningar, småsnuttar grönsaker och en burk här och var över!

Jag tror ni förlorar en del på att inte kunna lagra varor hemma, alltså storpack som är billigare och att köpa på sig typ 3 för 2 pastapaket och liknande. Jag tycker mig bli bättre på att ”koka soppa på en spik” också när jag har öppnade förpackningar, småsnuttar grönsaker och en burk här och var över!

Håller helt med. Ett större kök står definitivt högst upp på önskelistan den dag vi flyttar..

Hälsningar,
2 vuxna på 37 kvm med ett litet genomgångskök

Om man måste köpa kryddor och lök och grädde och kikärtor och ris och sedan dumpa halva burken curry i grytan så blir det nog inte alls så billigt med kikärtsgryta.

Men om man har kryddorna och löken hemma och det finns ett paket ris, då kan man ju köpa en tetra kikärtor och en burk kokosmjölk/ett paket grädde och köra.

Om man har torkade kikärtor hemma också och la dem i blöt igår så blir det ju ännu billigare.

Men om man är tokpank, aldrig någonsin fixat till en torkad böna, inte har curry och ris hemma. Då tror jag att jag skulle behöva handla för 150 kr eller så för en kikärtsgryta. (en vitlök, en lök, gurkmeja, kajennpeppar, rapsolja, kokosmjölk, lime, tomater, bladspenat enl coops recept. Allt det där kostar runt 20 kr burken utom limen och tomaterna o vitlöken som kan kosta 10 kr styck.)

(jag tex har ju aldrig någonsin tagit en torkad böna/kikärta och gjort något annat än planterat den. Så jag är helt obekant med hur man skulle göra. Det känns som ett högt hinder att hoppa.)

Nu har jag inga problem med kryddorna ;) och gillar inte kikärtsgryta så det hela är på ett mycket teoretiskt plan.
Det är inte ett högt hinder att hoppa. 1. Lägg i vatten. 2. Koka 3. Ät

När jag var student blev det väldigt mycket torkade baljväxter. Jag tänker att om man har tight matbudget måste man nästan lära sig hantera baljväxter, för det är bland det billigaste man kan bli mätt på. Mycket billigare än pasta, t ex.

Du tar ju saker lite ur sitt sammanhang, faktiskt. Jag lyfte nyttig mat som en utav flera faktorer som påverkar matkostnaden. Det som kostar är främst frukt och grönt. Skulle vi utesluta det ur kosten skulle matkostnaden gå ner, men för oss är det viktigt att äta frukt och grönt och just grönsaker äter vi dessutom väldigt mycket av.

Nej, jag ser inte snabbmakaroner och falukorv som nyttig mat i jämförelse med annan mat som dels innehåller betydligt mer näring än vad snabbmakaroner innehåller, och falukorv innehåller en hel del mättat fett så det finns bättre fetter att äta. Det betyder inte att man är en onyttig person om man äter makaroner och falukorv ibland, vi äter liknande mat med jämna mellanrum. Men rätten i sig skulle jag inte klassa som nyttig, och det jag skev i trådstarten är att vi inte äter det så ofta. Jag skrev inte att vi utesluter all vanlig mat och bara äter instagramvänlig chiapudding.

Med andra ord skulle jag säga att det är sunt att äta varierad kost, både makaroner och chiapudding och gud vet vad. Det betyder inte att falukorv, snabbmakaroner och ketchup blir en nyttig maträtt för det.
Varför inte? Mättat fett är inte direkt dåligt i sig, fleromättat fett är oftast mer problematiskt eftersom det oxiderar mycket lättare. Mättat fett är på det stora hela sett ganska neutralt, inte bra eller dåligt utan mest bara är.

Jag är allergisk mot att kategorisera mat, speciell helt vanlig mat, som nyttig vs onyttig, allt handlar om kontext och sammanhang och särskilt eftersom det oftast blir en fråga om att såkallad nyttig + nyttig + nyttig ingrediens skulle vara någon OMG när det kan vara en effekt av bara kaka på kaka av samma näringsämnen (eftersom man bara kategoriserar i nyttigt vs onyttigt oberoende av vad som faktiskt behövs) och att just falukorv och snabbmakaroner i det sammanhanget skulle vara bättre eftersom det täcker ett annat spektrum av näringsämnen.

Varför inte? Mättat fett är inte direkt dåligt i sig, fleromättat fett är oftast mer problematiskt eftersom det oxiderar mycket lättare. Mättat fett är på det stora hela sett ganska neutralt, inte bra eller dåligt utan mest bara är.

Jag är allergisk mot att kategorisera mat, speciell helt vanlig mat, som nyttig vs onyttig, allt handlar om kontext och sammanhang och särskilt eftersom det oftast blir en fråga om att såkallad nyttig + nyttig + nyttig ingrediens skulle vara någon OMG när det kan vara en effekt av bara kaka på kaka av samma näringsämnen (eftersom man bara kategoriserar i nyttigt vs onyttigt oberoende av vad som faktiskt behövs) och att just falukorv och snabbmakaroner i det sammanhanget skulle vara bättre eftersom det täcker ett annat spektrum av näringsämnen.

Ja, jag förstår vad du menar, och jag tänker ofta som du. Det betyder ändå inte att all mat är nyttig, men det skulle vi kunna dividera om hur länge som helst så jag lämnar det där.

Ja, jag förstår vad du menar, och jag tänker ofta som du. Det betyder ändå inte att all mat är nyttig, men det skulle vi kunna dividera om hur länge som helst så jag lämnar det där.
En sak jag noterade är att ni verkar äta en hel del mejeriprodukter och då kanske kalciummängden kan vara värd att beakta när det gäller ökad risk för prostatacancer.

Appropå torkade bönor m.fl. baljväxter, jämfört med färdigkokade, så håller jag med om att det finns en viss tröskel, och ett planeringsinslag som måste hanteras, för att kunna koka sina bönor/ärtor själv.

Så mat som utgår från torkade bönor och ärtor, är ingen "snabbmat" precis, eftersom allt utom linser, bör ligga i blöt typ 12 timmar, före koket, som i sig tar mellan 30 minuter för vissa bönor, till mer än en timme.

KL
Jag har helt slutat använda kikärtor, och ersätter dem med svenska gula ärtor istället. Detta av klimat och miljöskäl, och för att gynna svenskt lantbruk.
Kikärtor går inte alls att odla "kommersiellt" i Sverige p.g.a. vårt nordliga läge. De hinner inte växa färdigt här. I en hemträdgård kan man naturligtvis få fram små mängder kikärtor om man sköter odlingen ordentligt, men det funkar inte som "åkergröda". Gula ärtor går däremot bra att odla, t.o.m. ganska långt norrut.

Gör man hummus, så är det helt okomplicerat, och blir "lika gott".

Ska man använda dem i gryta eller liknande, så får man passa lite, så de inte kokar för länge, och blir för mosiga. det är lite grann brist på recept, som anger koktid för lite fastare gula ärtor till grytor och dylikt, eftersom vi traditionellt mest kokat ärtorna till mosighet i ärtsoppa. Någonstans i häradet 30-40 minuter verka det ta, att koka ärtor som blötlagts lagom för att användas i grytor.

Jag köper också enbart svenskodlade bönor (kokta såväl som torra) nuförtiden.

Om man nu händelsevis, vill att det ska odlas mer baljväxter i Sverige, så gäller det att bidra till att sådan odling blir meningsfull och lönsam för odlarna. Det gör man genom att välja de svenska alternativen.

Tror vår köttfärs brukar innehålla köttfärs, gul lök, vitlök, champinjoner, krossade tomater, buljong, soltorkade tomater och ibland till och med lagerblad när den står och kokar (uuh vad hungrig jag blev nu :D) men tycker personligen att det liksom skulle räcka med kött och krossade tomater.
Slöläser tråden och har migrän men ... om jag hade råd, och det var så jag ville ha min köttfärssås, så skulle jag GRÅTA om jag drog in på lagerbladet för att spara pengar. Det är ju inte pata negra ni har i såsen.

Mitt matkonto är hysteriskt, inte minst med trådens mått. Det beror inte på att jag äter lyxigt, utan på att jag är kass på och ointresserad av matlagning. Köper efter recept hit och dit och mycket blir över, i stället för att storhandla ekonomiskt.

Men även om mitt eget matkonto inte var med i leken tror jag att jag skulle uppfatta 5000 som en överdrift, särskilt som en av er fortfarande äter som en tonårskille. Paprika i pastasås och champinjoner i köttfärssås är inte ekonomiskt orimligt. Det är ju inte så att ni äter oxfilé varje vecka. Jag skulle hellre äta rimlig, utan att vara exklusiv, vardagsmat och dra in på annat. Uteluncher, latte i farten osv.

Det är inte ett högt hinder att hoppa. 1. Lägg i vatten. 2. Koka 3. Ät

När jag var student blev det väldigt mycket torkade baljväxter. Jag tänker att om man har tight matbudget måste man nästan lära sig hantera baljväxter, för det är bland det billigaste man kan bli mätt på. Mycket billigare än pasta, t ex.
Pasta är dock godare ;) jag hoppar torkade baljväxter så länge. Tetra fungerar fint för min konsumtion, enstaka bönsallad. Möjligen kunde vara nice att ha i förrådet om kriget kommer.

Slöläser tråden och har migrän men ... om jag hade råd, och det var så jag ville ha min köttfärssås, så skulle jag GRÅTA om jag drog in på lagerbladet för att spara pengar. Det är ju inte pata negra ni har i såsen.

Mitt matkonto är hysteriskt, inte minst med trådens mått. Det beror inte på att jag äter lyxigt, utan på att jag är kass på och ointresserad av matlagning. Köper efter recept hit och dit och mycket blir över, i stället för att storhandla ekonomiskt.

Men även om mitt eget matkonto inte var med i leken tror jag att jag skulle uppfatta 5000 som en överdrift, särskilt som en av er fortfarande äter som en tonårskille. Paprika i pastasås och champinjoner i köttfärssås är inte ekonomiskt orimligt. Det är ju inte så att ni äter oxfilé varje vecka. Jag skulle hellre äta rimlig, utan att vara exklusiv, vardagsmat och dra in på annat. Uteluncher, latte i farten osv.

Ja, jag menar inte att det är orimligt att ha lagerblad i en köttfärssås utan att det blir många bäckar små, när alla våra maträtter innehåller en handfull tillägg som kanske inte är helt nödvändiga. Det blir en del i det stora hela.

Sambon tycker att det är sjukt värt att äta ute på lunchen. Det för stå för honom, det är ändå hans egen plånbok :D Själv skulle jag vilja bli bättre på matlådor. Visst, en soppa från ICA för 50 kr och lite knäckebröd som jag har på jobbet är inte farligt för en lunch. Men tror det skulle bli ännu bättre med matlådor! Take-away kaffe köper jag försvinnande sällan.

Men för sjutton ... hur många livsmedel kan du hitta som INTE ger en ökad risk för cancer på gruppnivå i någon studie? Det var väl inte trådämnet ändå.
Rätt många livsmedel och det handlar även om nivån på risk. Pratar man dessutom nyttigt vs onyttigt så blir det såklart en direkt del av den diskussionen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka