Angående inköpslistan tycker jag det lät som mycket pengar. Jag skulle tippa på att de varorna skulle gå på max 200 kr i affärerna här och då tror jag att jag räknat i överkant.
Vi är två vuxna och handlar på mataffärena för 4500 kr i månaden. Då ingår ju lite toapapper och balsam och liknande men det är nog inte många kronor per månad. Om jag räknat rätt blir det om man slår ut det jämnt drygt 25 kr per måltid/person då vi äter tre gånger per dag (+något litet mellanmål). Vi köper ingen mat ute.
Jag förstår samtidigt som jag inte förstår hur det kan bli 4500 kr/ månad i mat. Vi äter bara vegetariskt ("veganskt") med mycket linser, kikärtor osv, samtidigt som vi aldrig äter mat ute och vi gör matschema varje vecka så att det ska slippa bli så mycket spring i affären.
Men å andra sidan så finns det väldigt få annonsvaror för oss. Det är frukt-/gröntsidorna vi kollar i princip, sedan tycker jag mest bara att det är en massa kött och mejeriprodukter på extrapris så det hjälper ju inte. Sedan är det ju så himla roligt att i princip allt veganskt är dyrare än de "vanliga" produkterna, så där försvinner ju pengar. Mjölkfri ost är jättedyr, havremjölken vi köper kostar 16,90 kr/litern och köttsubstitut kostar också mycket för ofta rätt små förpackningar. Vi äter också mycket frukt och grönt. Så det är nog inte så konstigt ändå att det drar iväg.
Jag tycker å ena sidan att mat är en väldigt vettig sak att lägga pengar på men det svider ändå lite när jag tänker att det är 4500 kr varenda månad.
Jag tycker att 4500 kr är ganska rimligt. Vi drar som sagt iväg över det och det är väl den konsumtionen som jag försöker se över. Men jag ser det som helt rimligt att vi bör ligga på ca 4500 kr i månaden. Man äter ju ändå minst 3 ggr om dagen, så om en måltid snittar på 25 kr så blir det 2250 kr för en person på en månad. Det blir 4500 kr för två personer. Sen får man ju också tänka på andra förbrukningsvaror till hemmet som ligger i de köpen. Jag tror inte vi kommer kunna komma under den kostnaden.