Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Angående inköpslistan tycker jag det lät som mycket pengar. Jag skulle tippa på att de varorna skulle gå på max 200 kr i affärerna här och då tror jag att jag räknat i överkant.

Vi är två vuxna och handlar på mataffärena för 4500 kr i månaden. Då ingår ju lite toapapper och balsam och liknande men det är nog inte många kronor per månad. Om jag räknat rätt blir det om man slår ut det jämnt drygt 25 kr per måltid/person då vi äter tre gånger per dag (+något litet mellanmål). Vi köper ingen mat ute.

Jag förstår samtidigt som jag inte förstår hur det kan bli 4500 kr/ månad i mat. Vi äter bara vegetariskt ("veganskt") med mycket linser, kikärtor osv, samtidigt som vi aldrig äter mat ute och vi gör matschema varje vecka så att det ska slippa bli så mycket spring i affären.

Men å andra sidan så finns det väldigt få annonsvaror för oss. Det är frukt-/gröntsidorna vi kollar i princip, sedan tycker jag mest bara att det är en massa kött och mejeriprodukter på extrapris så det hjälper ju inte. Sedan är det ju så himla roligt att i princip allt veganskt är dyrare än de "vanliga" produkterna, så där försvinner ju pengar. Mjölkfri ost är jättedyr, havremjölken vi köper kostar 16,90 kr/litern och köttsubstitut kostar också mycket för ofta rätt små förpackningar. Vi äter också mycket frukt och grönt. Så det är nog inte så konstigt ändå att det drar iväg.

Jag tycker å ena sidan att mat är en väldigt vettig sak att lägga pengar på men det svider ändå lite när jag tänker att det är 4500 kr varenda månad.

Jag tycker att 4500 kr är ganska rimligt. Vi drar som sagt iväg över det och det är väl den konsumtionen som jag försöker se över. Men jag ser det som helt rimligt att vi bör ligga på ca 4500 kr i månaden. Man äter ju ändå minst 3 ggr om dagen, så om en måltid snittar på 25 kr så blir det 2250 kr för en person på en månad. Det blir 4500 kr för två personer. Sen får man ju också tänka på andra förbrukningsvaror till hemmet som ligger i de köpen. Jag tror inte vi kommer kunna komma under den kostnaden.

Antingen har man pengarna och gillar att äta dyrt - men då startar man inte en tråd och gnäller om hur dyrt det är. Om nu inte syftet med tråden egentligen är att få framhålla hur mycket fiiiinare och kräsnare man själv är.

Jag äter också mycket frukt och grönt - men väljer utifrån säsong och utbud. Jag väljer också de butiker som har bäst pris eller kvalitet på de varor som intresserar mig
Men gud vad du tar i, så uppfattar jag inte trådstarten.

Det var mer en reflektion att så många alltid verkar äta för så lite pengar i sådana här trådar.

Jag är lite förvånad att så många lägger så lite pengar på mat (om man inte måste det, såklart.) Äter mycket grönsaker och frukt och det kostar ju även om man inte äter exotiskt. Svenska äpplen ligger som standard på 30 kg här (vanlig Hemköp affär). Rotfrukter (typ morot, palsternacka, rotselleri, sötpotatis) 20-30 kr/kg minimum nu. Äter rätt lite kött men knappast för att det är dyrt, tycker inte det är särskilt dyrt med ens ekologiskt, (såvida man inte har det som basen i maten). Är basen i maten pasta, ris och potatis blir det såklart mycket billigare också, det köper jag lite av.

Själv hade jag tyckt det var jättetråkigt att lägga för lite pengar på mat, typ hushållsost istället för lagrad prästost - då hade jag hellre helt struntat i osten.
Just ost är något som kostar. Min favorit är den billiga goada och brukar dessutom köpa till Filadelfiakyrkan, brie och någon mögelost. Prästost tycker hag inte är så jättegod faktiskt. Herrgårdsost är däremot helt ok.

Jag tycker folk verkar lägga ner ganska mycket pengar på mat generellt trots att priserna ofta är låga.

Jag äter bra och gott och ganska mycket. Varför ska jag betala mer? Verkar helt onödigt. Finns mycket i livet man kan lägga pengar på och även spara för framtida investeringar.

Jag har ingen aning om vad portionspriset är på den mat jag äter. Jag äter inte kött men mycket frukt, grönsaker och ost som drar upp kostnaden för mig.

Standardrätter hos mig är tacos och olika former av Mexico-inspirerad mat, halloumiburgare, pannkakor, pasta med svamp- och gorgonzolasås, biffar/bullar på formbar färs, all typ av potatis och alltid sås i någon form. Jag vill tro att jag äter hyfsat nyttigt och vettig mat (kanske överdoserar kolhydrater regelbundet dock 😅) men särskilt billig är den nog inte. Ibland gör jag soppor och pajer på rester jag har hemma och såna rätter blir ju såklart betydligt billigare.

Däremot försöker jag bunkra upp med toa- och hushållspapper, diskmedel, tvättmedel, tvål och sådant på exempelvis Rusta eller ÖB istället för att köpa det på min lokala Coop. Det känns definitivt som att jag sparar en del pengar där även om jag inte har koll på exakta summor.

Hade jag velat hade jag nog kunnat komma undan betydligt billigare genom att till exempel planera maten en vecka i förväg och handla allt på en gång. Jag har dock kommit fram till att det inte funkar att göra så för mig för om jag inte är sugen på just onsdagens maträtt på onsdagen så kommer jag ändå inte laga den och råvaror går till spillo. Det känns onödigt så då tar jag det dag för dag eller max kanske tre dagar åt gången.

Min solklara guilty pleasure är avokado. Sjukt dåligt för miljön och svindyrt.

Men gud vad du tar i, så uppfattar jag inte trådstarten.

Det var mer en reflektion att så många alltid verkar äta för så lite pengar i sådan här trådar.

Det är så trist med Buke ibland, att till och med ett så lättsamt ämne som mat kan generera kängor hit och dit. Då har jag ändå slutat skriva i de tyngre trådarna av samma trista skäl.

Men jag förtydligar min trådstart. Jag har det gott ställt ekonomiskt och behöver, för ekonomins skull, inte fundera så värst mycket på vilken mat jag handlar. Vilket också har lett till många år utan denna reflektion. Ett privilegium, absolut. Det senaste året har jag börjat fundera mer på detta. Främst för att jag har börjat spara mycket pengar till framtida boende, och jag lägger hellre en tusenlapp extra på sparkontot varje månad än på onödig matkonsumtion. Jag och sambon planerar också framtida barn, och jag ser framför mig hur matkostnaderna kommer att dra iväg rejält ifall vi inte blir bättre på matplanering och billigare recept.

Nu har jag tänkt mer aktivt på detta något år men tillsammans med tusen andra saker som händer i livet så faller det lite mellan stolarna ibland och det skapar lite frustration att jag inte har blivit duktigare. När jag läser här på Buke att många äter för en tusenlapp i månaden eller två så får jag total panik och känner mig helt värdelös på matinköp. Men det kändes ändå skönt att matkollen har gjort ett snitt på 4519 kr för Willys och 5634 kr på ICA Nära för en månads mat för ett vuxet par, och då har de dessutom räknat på storhandling. Eftersom det är just ICA Nära vi oftast handlar på, och dessutom oftast småhandlar, så kanske det inte är helt orimligt att det drar iväg för oss.

Ja, ni ser. Man lär när man diskuterar, varför jag startade tråden. Jag betalar som sagt gärna för de dyra varor vi köper och vill exempelvis inte kompromissa på vårt ekologiska kött från Gröna Gårdar. Det handlar inte om att jag har särskilt exklusiv smak utan för att jag vill ta ansvar i min köttkonsumtion.

Jag rekommenderar, som alltid i dessa trådar, att handla online för att få koll på vad man spenderar och på vad. Hemköps tjänst är definitivt bäst för mig (har provat flera), priserna är samma som i butik (kollade nu och kokosmjölk, som var uppe i tråden, kostar från 12:95 för en burk, t.ex) och leveransavgiften är förhållandevis låg. Jag försöker handla när jag är mätt och nöjd, t.ex en söndagskväll efter mat och bestyr, och kan stå i köket med mobil eller iPad och kolla i skåpen och kylen, samt se alla erbjudanden samlat och planera utefter det. Dessutom kan man hålla på och lägga grejer i varukorgen när som helst, t.ex om jag vet att jag ska göra en beställning i helgen men ser på onsdagen att jag nog får fylla på toapapper eller tvättmedel, så kan jag klicka in det i varukorgen och glömma bort det.

Sedan dutthandlar jag också, för att jag tycker att det är lite roligt och för att jag bor hos pojkvännen mer eller mindre på halvtid och inte nödvändigtvis släpar varor mellan lägenheterna, men det är väldigt smidigt att få hem tunga och otympliga grejer till dörren. Har ingen bil och bor nära en (förvisso väldigt bra och hyfsat billig) Ica Nära så det blir väldigt sällan att jag handlar på stormarknad eller andra större butiker.

Jag rekommenderar, som alltid i dessa trådar, att handla online för att få koll på vad man spenderar och på vad. Hemköps tjänst är definitivt bäst för mig (har provat flera), priserna är samma som i butik (kollade nu och kokosmjölk, som var uppe i tråden, kostar från 12:95 för en burk, t.ex) och leveransavgiften är förhållandevis låg. Jag försöker handla när jag är mätt och nöjd, t.ex en söndagskväll efter mat och bestyr, och kan stå i köket med mobil eller iPad och kolla i skåpen och kylen, samt se alla erbjudanden samlat och planera utefter det. Dessutom kan man hålla på och lägga grejer i varukorgen när som helst, t.ex om jag vet att jag ska göra en beställning i helgen men ser på onsdagen att jag nog får fylla på toapapper eller tvättmedel, så kan jag klicka in det i varukorgen och glömma bort det.

Sedan dutthandlar jag också, för att jag tycker att det är lite roligt och för att jag bor hos pojkvännen mer eller mindre på halvtid och inte nödvändigtvis släpar varor mellan lägenheterna, men det är väldigt smidigt att få hem tunga och otympliga grejer till dörren. Har ingen bil och bor nära en (förvisso väldigt bra och hyfsat billig) Ica Nära så det blir väldigt sällan att jag handlar på stormarknad eller andra större butiker.

Näthandla ska vi definitivt börja göra. Vi har sagt det tusen gånger nu, men inte kommit till skott. Det bästa vore om skåp och frys hemma var fulla med det som handlats på nätet, så kan vi handla färska saker som sallad på vägen hem från jobbet. Jag passerar en Coop på promenaden hem så det är så himla lätt att slinka in där. Men det vore ju bättre om jag slank in och köpte lite tomater, i stället för att slinka in och köpa fiberhusk och bär för 300 spänn :angel:

Min stora last är mellanmål på jobb, äter gärna ICAs Rismål och äter man en om dagen (ofta två) i fem dagar så blir det också någon 100- lapp.
Nu har jag dragit ner på det, men det är mitt guilty pleasure och jag kommer säkert trilla dit igen. Mycket billigare med yoghurt + müsli eller knäckebröd och Philadelphiaost.
Tänker typ "många bäckar små..".

Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till pris per måltid. I ert hushåll, hur mycket brukar en vardagsmåltid för en vuxen person snitta på? Vad äter ni för typ av mat, vanligtvis?

Jag lyckas inte hålla det nere! :mad: Jag tror att det beror på främst tre faktorer:
1. Vi bor så till att de närliggande matbutikerna är dyra
2. Vi bor litet med litet kök så att det går inte att "bunkra upp" med varor när det är nedsatt pris eller storhandla på billig butik
3. Vi har ganska dyr matsmak (ekologiskt kött exempelvis) och äter dessutom gärna nyttigt (mao spagetti och falukorv händer inte så ofta)

Nu är jag igång med appen Karma för att kunna handla även take away till bra pris. Orkar inte laga mat idag, så jag klickade hem två schyssta kycklingsallader för 44 kr st. I min värld är det ungefär vad det kostar för en måltid när vi lagar hemma också.

Standardrätter hemma hos oss är väl typ kycklingsallad med halloumi, kesoplättar med bär och kvarg, fetaost- och melonsallad med falafel, någon köttbit med sallad, linssoppa med cremé fraiche och vitlöksbröd, pasta med köttfärssås eller veggopastasås, fajitas med oumph. Inte billigt "studentkäk" men borde väl ändå inte kosta skjortan?

Hur tänker ni kring matkostnader, köper ni precis vad ni känner för att äta eller äter ni medvetet billiga rätter för att hålla nere priset?

Igår köpte jag:
15 pack ägg
2 paket Keso 500 gram
4 bananer
1 paket fiberhusk
1 mango
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg

Landade på 301 kr. Rimligt eller dyrt?

Så många frågor!

Hade tråkigt och var nyfiken så gjorde en varukorg med dina varor på Ica Maxi Haninge Online
15 pack ägg (ej eko)
2 paket Keso 500 gram (original)
4 bananer (eko)
1 paket fiberhusk (100 gram)
1 mango (eko)
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg (ICAs egna 250 gram)

Summa: 208 kr. Om du köper ekoägg och väljer paketet med 300 gram fiberhusk blev det cirka 300 kr.

Samma varukorg som ovan på mat.se blev 212 kr resp 339 om ekoägg och stor förpackning fiberhusk.

Har inte räknat med evtl frakt eller serviceavgift som vissa nätbutiker tar

Jo, det var ju det jag skrev. Att vissa är extremt duktiga på att planera sina inköp och laga goda billiga rätter.

Personligen har jag inte lagringsmöjligheter, och har hittills inte prioriterat tid till planeringen. Men mat är ändå viktigt för mig, alltså blir det dyrare. Sedan kan det också finnas en motsättning, absolut, där personer prioriterar billigt över annat. Men det måste inte vara så.
För oss är något som funkar att göra veckomatsedel. Då slipper man bestämma sig i affären vad man ska ha vilket minskar eventuella impulsinköp. Vi brukar ta en stund på söndagen (då den gamla listan är slut ;) ) och göra en ny lista med mat vi ska ha.

Hade tråkigt och var nyfiken så gjorde en varukorg med dina varor på Ica Maxi Haninge Online
15 pack ägg (ej eko)
2 paket Keso 500 gram (original)
4 bananer (eko)
1 paket fiberhusk (100 gram)
1 mango (eko)
1 paket färska hallon
1 små paket kvarg (ICAs egna 250 gram)

Summa: 208 kr. Om du köper ekoägg och väljer paketet med 300 gram fiberhusk blev det cirka 300 kr.

Samma varukorg som ovan på mat.se blev 212 kr resp 339 om ekoägg och stor förpackning fiberhusk.

Har inte räknat med evtl frakt eller serviceavgift som vissa nätbutiker tar

Det var inte ekoägg denna gång, även fast jag oftast brukar köpa det, samt 300 gram fiberhusk. Ska också kika runt och jämföra lite! Har märkt att vissa saker kostar ganska lika i nätbutiker, och andra är det väldigt stor skillnad på.

Jag kan äta för 2000 spänn i månaden, med litet barn varannan vecka. Men det är möjligt för att jag har ägg och även lite kött gratis, inte äter annat än ett par linskakor när jag jobbar, aldrig frukost och vissa barnlösa veckor äter uteslutande matlådor till middag. Svårt att göra en och en halv portion så oftast går det att frysa in dagens mat. Sen kan någon mer kreativ äta billigare än så, men det är iallafall skälen till att jag hamnar så (i mina ögon) lågt.

Jag har ingen direkt koll på portionskostnad men blir ju sugen att räkna på det! Mitt främsta tips är att planera att använda upp det man köper. Tex en hel kyckling, då kan det bli kyckling tre dagar den veckan. Grillad kyckling, kycklingpasta och flygande jakob eller gryta. Köper jag en påse morötter blir det grytor och morotsbiffar som kan piffas till med tex mozzarella. Vegetarisk mat har kapat mina kostnader rejält, det är ofta erbjudanden på olika substitut på min affär. Kan man äta samma mat tre dagar i rad så kan man äta väldigt billigt, är man inte så sugen på det går det mesta att frysa!

Det var inte ekoägg denna gång, även fast jag oftast brukar köpa det, samt 300 gram fiberhusk. Ska också kika runt och jämföra lite! Har märkt att vissa saker kostar ganska lika i nätbutiker, och andra är det väldigt stor skillnad på.

Framförallt har de kampanjer och erbjudanden. Både Ica och Coop brukar ha samma erbjudande i butik som på nätet.
Jag är dessutom medlem i Ica och får därför mycket stamkundsrabatter och rabattcheckar som fungerar lika bra online.
Eftersom du verkar ha en Ica och Coop i närheten av där du bor och kommer stödhandla där kan du således få lite fördel i att beställa från någon av de kedjorna då du samlar ihop poäng 😊
Sen har alla nätbutiker titt som tätt erbjudanden i form av nykundsrabatter, rabattcheckar, gratis hemleverans och liknande.

En annan del i det hela är ju definitivt hur mycket man äter. Nu kan man ju bevisligen äta precis hur mycket som helst och ändå komma undan billigt, men visst gör det skillnad i om en person äter ca 1800 kcal om dagen eller 2800 kcal. Det är ju ändå 1000 kcal, alltså ungefär 2 små portioner mat eller 1,5 vanlig portion. Varje dag. Det måste ju göra stor skillnad på en månad.

Framförallt har de kampanjer och erbjudanden. Både Ica och Coop brukar ha samma erbjudande i butik som på nätet.
Jag är dessutom medlem i Ica och får därför mycket stamkundsrabatter och rabattcheckar som fungerar lika bra online.
Eftersom du verkar ha en Ica och Coop i närheten av där du bor och kommer stödhandla där kan du således få lite fördel i att beställa från någon av de kedjorna då du samlar ihop poäng 😊
Sen har alla nätbutiker titt som tätt erbjudanden i form av nykundsrabatter, rabattcheckar, gratis hemleverans och liknande.

Bra tips!

En annan del i det hela är ju definitivt hur mycket man äter. Nu kan man ju bevisligen äta precis hur mycket som helst och ändå komma undan billigt, men visst gör det skillnad i om en person äter ca 1800 kcal om dagen eller 2800 kcal. Det är ju ändå 1000 kcal, alltså ungefär 2 små portioner mat eller 1,5 vanlig portion. Varje dag. Det måste ju göra stor skillnad på en månad.
Det gör det ju såklart. Jag brukar även jämföra hur jag handlade mjölk förut mot nu (när jag är samboende med man och 1-3 tonåringar) då handlade jag mjölk i 3 dl förpackningar som räckte MINST en vecka. Nu köper jag åtskilliga 1,5 l mjölkförpackningar i veckan. För barnen dricker mjölk per glas/mugg ibland kan ett barn hälla i sig en hel liter mjölk på en dag (!). Sambon äter en hel knippe bananer eller ett helt nät apelsiner på någon dag, han kan även sluka en hel mandelpås (200g) på någon timme som godis. Jag är van att köpte jag hem mandel tex så var det sådant som fanns i skåpet så jag kunde några och ha i en maträtt eller strö på salladen eller så. Men det går inte alls i den här familjen. Grönsakerna brukar jag få ha i fred dock ;). Med det sagt så finns det billigare eller dyrare sätt att fylla magen. Fyller man den med bladgrönsaker och kött blir det dyrt, med rotfrukter, bönor och kål blir det billigare (och gasigare).

Jo men jag tänker att det beror helt på vad man äter. Säg att den personen lägger extra kalorierna på potatis och ris. Då tror jag inte kostnaderna blir så mkt större.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka