Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Jo men jag tänker att det beror helt på vad man äter. Säg att den personen lägger extra kalorierna på potatis och ris. Då tror jag inte kostnaderna blir så mkt större.

Ja, absolut! Jag tänker förutsatt att man äter samma sak. Exempelvis, jag och min sambo äter ju samma sak då vi lagar middag ihop. Han äter alltid två portioner och jag äter en. Till frukost tre ägg och jag äter två. Vilket rimligtvis gör att kostnaden för hans mat på en månad bli mycket högre än min.

Det som jag tycker verkar fattas, är rotfrukter, lök, kål (av olika slag) och potatis.

Mättande och nyttiga fiberrika kolhydrater, som innehåller massor med mineraler och vitamner.

Och billigt!

Lite rårivna morötter och rödbetor kostar inte många kronor, tar inte lång tid, men ökar mättnadskänslan hos de flesta och ger nyttiga fibrer för magen att jobba med, och äts istället för sådant som sallad, gurka och tomat.

Det är viktigt att bli mätt på maten, och jag har med åren insett, att det verkar vara så, att olika individer får en bra och långvarig mättnadskänsla från lite olika sorters sammansättningar av mat.

En del håller sig mätta (och därmed vikten) bra på potatis-rotfrukter-kål, andra håller sig mätta ( och därmed vikten) med en något större andel fett i maten än vad som "nyckelhålsivrarna" egentligen anser är lämpligt.

Man får helt enkelt prova sig fram, till den kostvariant som passar en själv som individ.

Annars så är nog de bästa tipsen för att hålla matkostnaderna på mattan, att planera sin mat, vilket ju många har nämnt.

Och i planeringen låta olika varianter av "storkok" och "långkok" ingå. Som också nämnts tidigare, så kan det bli matlådor t.ex. för infrysning, men också en planering som innebär att man t.ex. gör en köttgryta som räcker till många måltider, men om man planerat för denna köttgryta, så kan den lagas, stå och puttra, en kväll när man ändå är hemma, och så äts den nästa dag (många grytor med kött i, smakar bättre "nästa dag").

Köttgrytor innebär ofta att man kan använda billigare delar, och det minskar ju matkostnaderna, alternativt så kan man anse sig ha råd med det mest etiska köttet (svenska ekologiska).

Det beror ju också på vad man handlar. Jag kan ju anse att vi i mitt hushåll bör börja handla typ toalettpapper, hushållspapper, tvättmedel, diskmedel, tandkräm, städmedel, schampo, balsam och tvål mm. på stormarknad och inte ICA Nära. Pasta, linser, konservburkar och liknande går ju också att storhandla utan svinn.
Absolut, det kan man göra. Hur mycket pengar man sparar där beror väl också på hur mycket sånt som går åt, och hur mycket plats man har att bunkra storpack.

Jag skulle generellt säga att mat kostar en del, dock, men att en och samma mat kan variera en del i pris. Idag åt jag t ex overnight oats till lunch. Budgetvarianten där hade väl kanske varit havregryn med vatten och äppelmos. Nu gjorde jag den istället på klibbris, grynblandning, färdigköpt smoothie, frysta blåbär, färsk mango, kokosmjölk, linfrön, äpple och banan. Gissar att portionen kanske landade på 30 kr, och hade landat på 5 om jag gjort budgetvarianten. Och jag hade säkert kunnat få upp den till 50 med t ex några dyra pulver typ maca, färska bär och nötsmör.

Det gör det ju såklart. Jag brukar även jämföra hur jag handlade mjölk förut mot nu (när jag är samboende med man och 1-3 tonåringar) då handlade jag mjölk i 3 dl förpackningar som räckte MINST en vecka. Nu köper jag åtskilliga 1,5 l mjölkförpackningar i veckan. För barnen dricker mjölk per glas/mugg ibland kan ett barn hälla i sig en hel liter mjölk på en dag (!). Sambon äter en hel knippe bananer eller ett helt nät apelsiner på någon dag, han kan även sluka en hel mandelpås (200g) på någon timme som godis. Jag är van att köpte jag hem mandel tex så var det sådant som fanns i skåpet så jag kunde några och ha i en maträtt eller strö på salladen eller så. Men det går inte alls i den här familjen. Grönsakerna brukar jag få ha i fred dock ;). Med det sagt så finns det billigare eller dyrare sätt att fylla magen. Fyller man den med bladgrönsaker och kött blir det dyrt, med rotfrukter, bönor och kål blir det billigare (och gasigare).

Min sambos mamma berättade sist vi sågs hur det var att ha honom hemmaboende som tonåring. Att han alltid kom hem från träning sent på kvällen och frågade om han fick äta lunchlådan som hon fått kvar från middagen. Alltså två middagar, blev det. Hon berättade också att hon kunde fylla en skål med frukt och sen när barnen varit hemma efter skolan en dag och dessutom haft sina vänner med sig så var den helt tom. Man vill ju inte be sina barn och deras vänner att inte äta frukt.

Jag och min bror var inte heller nådiga som tonåringar, tror brorsan kunde käka en halv limpa till frukost..

Har aldrig räknat på vad en måltid kostar för oss. Vet vad vi lägger på matinköp (till oss tvåbenta och två katter) och hushållsartiklar varje månad och det är rätt konsekvent 6000 kr totalt. Då är vi två vuxna som äter frukost, lunch, middag, mellanmål och kvällsmat varje dag och två barn som äter middag, mellanmål och kvällsmat under vardagarna (frukost, lunch och ett mellanmål på dagis och skola/fritids) och alla mål som vi vuxna under helgerna.

Handlar online. Skriver matsedel varje vecka för 7 dagar och handlar efter vad som behövs köpas till det. Sen är det ju frukostgrejer, frukt och grönsaker, ev läsk och snacks och en del hushålls- och hygiengrejer och kattmat med i där. Även pizza eller Mcdonaldsmat är inräknat i de 6000 kronorna. På vanligt restaurang äter vi sällan, men en pizzakväll eller två per månad blir det gärna om barnen är sugna. Det går åt en hel del frukt då både jag och barnen äter mycket av det.

Tror vi lagar väldigt enkel mat med få ingredienser och det håller nere en del av kostnaden. Gör t.ex köttfärssås på bara köttfärs, kryddor, redning av mjöl och vatten, soya och lite ketchup. Ingen av oss är speciellt roade av att laga mat så under vardagarna vill man ha något enkelt och gärna snabbt så man hinner göra något roligare innan läggdags :p

Min sambos mamma berättade sist vi sågs hur det var att ha honom hemmaboende som tonåring. Att han alltid kom hem från träning sent på kvällen och frågade om han fick äta lunchlådan som hon fått kvar från middagen. Alltså två middagar, blev det. Hon berättade också att hon kunde fylla en skål med frukt och sen när barnen varit hemma efter skolan en dag och dessutom haft sina vänner med sig så var den helt tom. Man vill ju inte be sina barn och deras vänner att inte äta frukt.

Jag och min bror var inte heller nådiga som tonåringar, tror brorsan kunde käka en halv limpa till frukost..
Det påminner om när jag hade en kompis hemma i tonåren som hade sjukt bra förbränning och fick äta mycket. Klämde i sig nästan ett helt bröd innan jag hann blinka allt jag tänkte efteråt var "mamma kommer att bli arg.." :o

Det påminner om när jag hade en kompis hemma i tonåren som hade sjukt bra förbränning och fick äta mycket. Klämde i sig nästan ett helt bröd innan jag hann blinka allt jag tänkte efteråt var "mamma kommer att bli arg.." :o

Jag tror aldrig våra föräldrar kommenterade åtgången på mat, vilket visserligen också kanske ledde till att vi var helt careless. Någon gång kunde jag äta 3 pan pizzor under en kväll eller 4 mackor till kvällsmål :D Då vet jag att det kunde komma ett "Herregud så ni äter.." från föräldrarna. Men mer i en "Oj oj vad ni växer och äter"-ton än att det skulle vara negativt. Vad vi måste ha kostat..

Sambon berättade att de ofta drack Oboy hemma, och även om deras mamma aldrig någonsin klagade på matåtgången (fören idag när vi är vuxna :D) så visste de att det tog hus i helvete om mjölken var slut. Hon hade det nämligen i kaffet och blev skitarg om någon gjort slut på den utav att fylla på. Så då fick de dra på sig skorna i hallen och springa till affären fort som attan :p

Jag tror aldrig våra föräldrar kommenterade åtgången på mat, vilket visserligen också kanske ledde till att vi var helt careless. Någon gång kunde jag äta 3 pan pizzor under en kväll eller 4 mackor till kvällsmål :D Då vet jag att det kunde komma ett "Herregud så ni äter.." från föräldrarna. Men mer i en "Oj oj vad ni växer och äter"-ton än att det skulle vara negativt. Vad vi måste ha kostat..

Sambon berättade att de ofta drack Oboy hemma, och även om deras mamma aldrig någonsin klagade på matåtgången (fören idag när vi är vuxna :D) så visste de att det tog hus i helvete om mjölken var slut. Hon hade det nämligen i kaffet och blev skitarg om någon gjort slut på den utav att fylla på. Så då fick de dra på sig skorna i hallen och springa till affären fort som attan :p
Det blir den här bonusmänniskan med, får jag inte mjölk i mitt te på morgonen är jag inte nådig att tas med. Det var väl samma hemma att man äter inte upp allt så det är tomt när nästa ska äta frukost. Lite hänsyn får man ju visa.

Det blir den här bonusmänniskan med, får jag inte mjölk i mitt te på morgonen är jag inte nådig att tas med. Det var väl samma hemma att man äter inte upp allt så det är tomt när nästa ska äta frukost. Lite hänsyn får man ju visa.

Det måste man definitivt!

Jag är glad att jag dricker mitt kaffe svart, så slipper man dessa "skvätt kvar i botten, vems?", "gammal men går den att dricka?", "kylen på jobbet har stått öppen är mjölken OK?", "MJÖLKEN ÄR SLUT!" problem :devil:

Mamma hade mjölk och hennes egen finjuice man inte fick röra.
Sedan så fick vi alltid höra att har man tagit två portioner så får man äta knäckebröd sedan, vi hade ju ost och så.
Vi har alltid haft kompisar över på middag så det kunde ju gå åt en hel del...
Likadant med mackor, har man klämt i sig fyra mackor så kan man äta knäckebröd sedan. Tror också det till viss handlade om att man inte skulle överäta.
Så att äta upp ett bröd som skulle räcka till familjen var nog mest att i hennes ögon var "osympatisk", då får man ta en tallrik fil också för att "dryga ut".
Så det handlade inte om att inte få äta, utan att det ska räcka till alla.

Har aldrig räknat på vad en måltid kostar för oss. Vet vad vi lägger på matinköp (till oss tvåbenta och två katter) och hushållsartiklar varje månad och det är rätt konsekvent 6000 kr totalt. Då är vi två vuxna som äter frukost, lunch, middag, mellanmål och kvällsmat varje dag och två barn som äter middag, mellanmål och kvällsmat under vardagarna (frukost, lunch och ett mellanmål på dagis och skola/fritids) och alla mål som vi vuxna under helgerna.

Handlar online. Skriver matsedel varje vecka för 7 dagar och handlar efter vad som behövs köpas till det. Sen är det ju frukostgrejer, frukt och grönsaker, ev läsk och snacks och en del hushålls- och hygiengrejer och kattmat med i där. Även pizza eller Mcdonaldsmat är inräknat i de 6000 kronorna. På vanligt restaurang äter vi sällan, men en pizzakväll eller två per månad blir det gärna om barnen är sugna. Det går åt en hel del frukt då både jag och barnen äter mycket av det.

Tror vi lagar väldigt enkel mat med få ingredienser och det håller nere en del av kostnaden. Gör t.ex köttfärssås på bara köttfärs, kryddor, redning av mjöl och vatten, soya och lite ketchup. Ingen av oss är speciellt roade av att laga mat så under vardagarna vill man ha något enkelt och gärna snabbt så man hinner göra något roligare innan läggdags :p
Fast den där köttfärssåsen låter ju inte billig, bara enkel? Lök, krossade tomater och röda linser är ju billigare per kg än köttfärs och ketchup.

Gör t.ex köttfärssås på bara köttfärs, kryddor, redning av mjöl och vatten, soya och lite ketchup.

Tror vår köttfärs brukar innehålla köttfärs, gul lök, vitlök, champinjoner, krossade tomater, buljong, soltorkade tomater och ibland till och med lagerblad när den står och kokar (uuh vad hungrig jag blev nu :D) men tycker personligen att det liksom skulle räcka med kött och krossade tomater.

Det kanske kan bli det. Men startupkostnaden tror jag är högre. Om du har ingenting i köket och 35 kr tror jag du kan få ihop pasta och ketchup men inte kikärtscurry, speciellt inte om du ska ha ris till. Spagetti 11 kr, ketchup 22 och det kan räcka i några dagar.

(jag tror att billig kikärtscurry innebär ett paket torkade kikärtor och en burk curry, men att någonting annat nog också måste i.)

Att du däremot dör snabbare är kanske en annan sak ;).
Jag äter skapligt billigt. Men en del av de beror på att jag redan har en massa i skåpen.
Det finns olika sorters pasta, nudlar, quinoa, couscuos, matvete etc etc. Jag har olika oljor, mjölsorter, frysta grönsaker, kött och charkuterier. Skåpets kryddhylla är rätt omfattande.
Ett gäng konserver finns också alltid i skafferiet. Frysen innehåller också mängder av svamp, bär och infrysta saker från trädgården.

I princip innebär det att om jag hittar billigt svenskt kött (t.ex. kort datum) så finns resten hemma för att jag ska kunna svänga ihop en smaskig gryta. Det innebär att jag (mentalt) egentligen bara räknar köttet som en kostnad.

Beträffande kikärtscurryn så kostar ett halvkilo torra kikärter ett par tior. Det blir väldigt mycket kokta kikärter av det.

Det måste man definitivt!

Jag är glad att jag dricker mitt kaffe svart, så slipper man dessa "skvätt kvar i botten, vems?", "gammal men går den att dricka?", "kylen på jobbet har stått öppen är mjölken OK?", "MJÖLKEN ÄR SLUT!" problem :devil:

Både jag och sambon älskar iKaffe så vi har enbart det och mandelmjölk. Perfekt eftersom obruten förpackning går att lagra i skafferiet. Eftersom vi beställer på nätet köper vi många en gång i månaden (slipper kånka tungt) och har alltid ”mjölk” hemma till att ha i kaffe, gröt, med flingor, göra pannkakor, laga mat eller baka på. Så himla skönt!

Mamma hade mjölk och hennes egen finjuice man inte fick röra.
Sedan så fick vi alltid höra att har man tagit två portioner så får man äta knäckebröd sedan, vi hade ju ost och så.
Vi har alltid haft kompisar över på middag så det kunde ju gå åt en hel del...
Likadant med mackor, har man klämt i sig fyra mackor så kan man äta knäckebröd sedan. Tror också det till viss handlade om att man inte skulle överäta.
Så att äta upp ett bröd som skulle räcka till familjen var nog mest att i hennes ögon var "osympatisk", då får man ta en tallrik fil också för att "dryga ut".
Så det handlade inte om att inte få äta, utan att det ska räcka till alla.

Jag tycker det är rimligt, framför allt när man är tonåring och liksom vräker i sig utan att tänka efter, och sedan får världens matkoma. Tycker det känns helt rimligt att det finns knäckebröd med ost till den som fortfarande är hungrig.

Tror vår köttfärs brukar innehålla köttfärs, gul lök, vitlök, champinjoner, krossade tomater, buljong, soltorkade tomater och ibland till och med lagerblad när den står och kokar (uuh vad hungrig jag blev nu :D) men tycker personligen att det liksom skulle räcka med kött och krossade tomater.
Varför det? Det blir ju inte gott, och kryddorna och löken är ju knappast det dyra i den maten.

Varför det? Det blir ju inte gott, och kryddorna och löken är ju knappast det dyra i den maten.

Ja, alltså med kryddor till såklart. Jag hade tyckt det blev gott, och menar främst att det är de soltorkade tomaterna och champinjonerna och lagerbladen som är överflödiga om man ska tänka ekonomiskt.

Fast den där köttfärssåsen låter ju inte billig, bara enkel? Lök, krossade tomater och röda linser är ju billigare per kg än köttfärs och ketchup.

Det var mer ett exempel på att vi inte brukar använda så många ingredienser.

Kollade Ica online och 1 kg blandfärs (som vi oftast köper om vi inte tar älgfärs som vi redan har hemma sen älgjakten) kostar 70 kg/kg. Vi gör köttfärssås på 500 g färs och det räcker till 6 måltider. Lök köper vi aldrig (tyvärr) för det äter inte min kräsne man :cautious::p

Ja, alltså med kryddor till såklart. Jag hade tyckt det blev gott, och menar främst att det är de soltorkade tomaterna och champinjonerna och lagerbladen som är överflödiga om man ska tänka ekonomiskt.
Ett tips som dessutom är nyttigt är ju att hiva i lite rotsaker istället, rotselleri och morot tex. Moroten ger fin sötma att balansera tomaterna med och rotsellerin lite pikant smak. En näve linser i ger god buljongig smak med. Samt mängder av kostfibrer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka