Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

Jag äter ytterst sällan mat ute. Dels därför att jag tycker det är godare när den är hemlagad och dels för att jag bor utanför stan. Men även dels för att det kostar betydligt mer.
@Voeux i din budget äter ni ofta ute? Tänker om det är dels det som drar iväg?

En grej till. Kaffe är många gånger odrickbart även på finare kaféer. Smakar blask, tevatten med kaffesmak :cool:

Ja, jag menar inte att det är orimligt att ha lagerblad i en köttfärssås utan att det blir många bäckar små, när alla våra maträtter innehåller en handfull tillägg som kanske inte är helt nödvändiga. Det blir en del i det stora hela.

Sambon tycker att det är sjukt värt att äta ute på lunchen. Det för stå för honom, det är ändå hans egen plånbok :D Själv skulle jag vilja bli bättre på matlådor. Visst, en soppa från ICA för 50 kr och lite knäckebröd som jag har på jobbet är inte farligt för en lunch. Men tror det skulle bli ännu bättre med matlådor! Take-away kaffe köper jag försvinnande sällan.
Fast jag har svårt att tro det. Alltså att alla era rötter innehåller ”en handfull tillägg som inte är helt nödvändiga”. Då kan ni ju göra köttfärssås med bara vatten, salt och peppar, jättebilligt. ;)

De månader jag har mest över på matkontot är då jag haft matlåda på jobbet nästan varje dag. När jag lagar mat räcker ett 4-personers recept just till 4 port, det blir alltså en middag + 3 matlådor. Men med din sambos ätande räcker det kanske inte till 4.

Fast jag har svårt att tro det. Alltså att alla era rötter innehåller ”en handfull tillägg som inte är helt nödvändiga”. Då kan ni ju göra köttfärssås med bara vatten, salt och peppar, jättebilligt. ;)

Det finns väl ett mellanting :D Exempelvis här om veckan så körde vi enkel pasta pesto, och jag ville ha halloumi till. Sambon tyckte att vi dessutom kunde köpa parmaskinka, pinjenötter och ruccola. Det blev ruccola och halloumi, jag tyckte inte att vi behöver köra "extra allt" på allt jämt.

Det finns väl ett mellanting :D Exempelvis här om veckan så körde vi enkel pasta pesto, och jag ville ha halloumi till. Sambon tyckte att vi dessutom kunde köpa parmaskinka, pinjenötter och ruccola. Det blev ruccola och halloumi, jag tyckte inte att vi behöver köra "extra allt" på allt jämt.
Det låter inte som vardagsmat för mig, med hans förslag.

Appropå torkade bönor m.fl. baljväxter, jämfört med färdigkokade, så håller jag med om att det finns en viss tröskel, och ett planeringsinslag som måste hanteras, för att kunna koka sina bönor/ärtor själv.

Så mat som utgår från torkade bönor och ärtor, är ingen "snabbmat" precis, eftersom allt utom linser, bör ligga i blöt typ 12 timmar, före koket, som i sig tar mellan 30 minuter för vissa bönor, till mer än en timme.

KL
Jag har helt slutat använda kikärtor, och ersätter dem med svenska gula ärtor istället. Detta av klimat och miljöskäl, och för att gynna svenskt lantbruk.
Kikärtor går inte alls att odla "kommersiellt" i Sverige p.g.a. vårt nordliga läge. De hinner inte växa färdigt här. I en hemträdgård kan man naturligtvis få fram små mängder kikärtor om man sköter odlingen ordentligt, men det funkar inte som "åkergröda". Gula ärtor går däremot bra att odla, t.o.m. ganska långt norrut.

Gör man hummus, så är det helt okomplicerat, och blir "lika gott".

Ska man använda dem i gryta eller liknande, så får man passa lite, så de inte kokar för länge, och blir för mosiga. det är lite grann brist på recept, som anger koktid för lite fastare gula ärtor till grytor och dylikt, eftersom vi traditionellt mest kokat ärtorna till mosighet i ärtsoppa. Någonstans i häradet 30-40 minuter verka det ta, att koka ärtor som blötlagts lagom för att användas i grytor.

Jag köper också enbart svenskodlade bönor (kokta såväl som torra) nuförtiden.

Om man nu händelsevis, vill att det ska odlas mer baljväxter i Sverige, så gäller det att bidra till att sådan odling blir meningsfull och lönsam för odlarna. Det gör man genom att välja de svenska alternativen.
Gula ärtor råkar vara en helt annan sak :D. Och jag gillar ditt tänk. Jag tycker inte de är helt oävna och barnet älskar ärtsoppa (underligt nog). Så vågar man be om ett litet recept eller så? Och du får alltså tag i dem torkade i affären? då ska jag kika lite också. Vågar man fråga om du stött på torkade gröna ärtor? och vad är det för skillnad mellan torkade gula och torkade gröna (jag har ju alltid trott att de gröna blir gula när man torkar dem men min man hävdar envist att det ska finnas torkade gröna).

Själv kan jag absolut se det som någon form av vardagsmat fast lite mer ovanlig än jag vanligtvis äter. parmesanskinka tex köper jag nog aldrig

Pesto är lite halvförstörd smakmässigt.
När jag var tio var jag och mamma på Cypern på sportlovet och varje dag åt vi nudlar med pesto till. Än idag tar det emot lite med pesto :cautious:

Nej men jag säger ju det, min sambo är en matsnobb och dessutom extremt förtjust i precis allt som vi går förbi i mataffären. Värdelöst för ekonomin. Men, han tycker också att det är värt det och har erbjudit sig att betala mer för maten vi köper hem. Jag tackade nej men sa att han kan ju chilla lite med sitt "extra allt" jämt. Men fortsätter han vilja ha både mer mat än mig och dessutom dyrare saker så är det inte orimligt att jag plockar upp det erbjudandet igen.

Själv kan jag absolut se det som någon form av vardagsmat fast lite mer ovanlig än jag vanligtvis äter. parmesanskinka tex köper jag nog aldrig

Pesto är lite halvförstörd smakmässigt.
När jag var tio var jag och mamma på Cypern på sportlovet och varje dag åt vi nudlar med pesto till. Än idag tar det emot lite med pesto :cautious:

Köp den med ost i :love: Om nom nom nom nom.

Nej men jag säger ju det, min sambo är en matsnobb och dessutom extremt förtjust i precis allt som vi går förbi i mataffären. Värdelöst för ekonomin. Men, han tycker också att det är värt det och har erbjudit sig att betala mer för maten vi köper hem. Jag tackade nej men sa att han kan ju chilla lite med sitt "extra allt" jämt. Men fortsätter han vilja ha både mer mat än mig och dessutom dyrare saker så är det inte orimligt att jag plockar upp det erbjudandet igen.
Jag tycker nog att du skulle ta det erbjudandet, både utifrån hans val av ingredienser och att han äter så mycket mer än du.

Jag tycker nog att du skulle ta det erbjudandet, både utifrån hans val av ingredienser och att han äter så mycket mer än du.

Ja, vi kanske landar där ändå. Jag tänkte någonstans att jag använder mer schampo, tvål, hudkrämer, bomullspinnar mm. och att det kanske ändå jämnar ut sig ganska bra. Men nä, det ser ändå ut att bli ojämnt så han kanske får börja pytsa in lite mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka