Appropå torkade bönor m.fl. baljväxter, jämfört med färdigkokade, så håller jag med om att det finns en viss tröskel, och ett planeringsinslag som måste hanteras, för att kunna koka sina bönor/ärtor själv.
Så mat som utgår från torkade bönor och ärtor, är ingen "snabbmat" precis, eftersom allt utom linser, bör ligga i blöt typ 12 timmar, före koket, som i sig tar mellan 30 minuter för vissa bönor, till mer än en timme.
KL
Jag har helt slutat använda kikärtor, och ersätter dem med svenska gula ärtor istället. Detta av klimat och miljöskäl, och för att gynna svenskt lantbruk.
Kikärtor går inte alls att odla "kommersiellt" i Sverige p.g.a. vårt nordliga läge. De hinner inte växa färdigt här. I en hemträdgård kan man naturligtvis få fram små mängder kikärtor om man sköter odlingen ordentligt, men det funkar inte som "åkergröda". Gula ärtor går däremot bra att odla, t.o.m. ganska långt norrut.
Gör man hummus, så är det helt okomplicerat, och blir "lika gott".
Ska man använda dem i gryta eller liknande, så får man passa lite, så de inte kokar för länge, och blir för mosiga. det är lite grann brist på recept, som anger koktid för lite fastare gula ärtor till grytor och dylikt, eftersom vi traditionellt mest kokat ärtorna till mosighet i ärtsoppa. Någonstans i häradet 30-40 minuter verka det ta, att koka ärtor som blötlagts lagom för att användas i grytor.
Jag köper också enbart svenskodlade bönor (kokta såväl som torra) nuförtiden.
Om man nu händelsevis, vill att det ska odlas mer baljväxter i Sverige, så gäller det att bidra till att sådan odling blir meningsfull och lönsam för odlarna. Det gör man genom att välja de svenska alternativen.