Hur mycket kostar en måltid hemma hos er?

(jag tex har ju aldrig någonsin tagit en torkad böna/kikärta och gjort något annat än planterat den. Så jag är helt obekant med hur man skulle göra. Det känns som ett högt hinder att hoppa.)
Titta - nu kan jag besserwissra mig :D
Lägg dem i blöt på kvällen i rikligt med vatten. Häll av vattnet påmorgonen, koka i typ 34 minuter med lite salt. Färdig. (jag brukar koka dem medan jag duschar, äter frukost och klär mig. Det tar mig alltid mer än trekvart.
/präktigtanten ;)

Själv kan jag absolut se det som någon form av vardagsmat fast lite mer ovanlig än jag vanligtvis äter. parmesanskinka tex köper jag nog aldrig

Pesto är lite halvförstörd smakmässigt.
När jag var tio var jag och mamma på Cypern på sportlovet och varje dag åt vi nudlar med pesto till. Än idag tar det emot lite med pesto :cautious:
För mig är det för mycket ”sällanköp” över det för att vara vardagsmat. Använder man torkad pasta är det det inte men med färsk blir det det. Pesto, där går nog stora delar av burken åt om en av två är storätare. Samma med halloumi, hela paketet riskerar gå åt och om det inte gör det är en liten bit halloumi svår att spara. Parmaskinka är dyrt och nog oftast inget man köper för att spara, ruccola, där går kanske nästan hela påsen och om inte måste man äta resten snart, pinjenötter, också dyrt.

För mig är det inte riktigt vardagsmat.

Ja, jag menar inte att det är orimligt att ha lagerblad i en köttfärssås utan att det blir många bäckar små, när alla våra maträtter innehåller en handfull tillägg som kanske inte är helt nödvändiga. Det blir en del i det stora hela.

Sambon tycker att det är sjukt värt att äta ute på lunchen. Det för stå för honom, det är ändå hans egen plånbok :D Själv skulle jag vilja bli bättre på matlådor. Visst, en soppa från ICA för 50 kr och lite knäckebröd som jag har på jobbet är inte farligt för en lunch. Men tror det skulle bli ännu bättre med matlådor! Take-away kaffe köper jag försvinnande sällan.
Fast så funkar ju inte matlagning. Du får ju en väldig massa lagerblad och timjan för vad du spar på att t ex ersätta hälften av köttfärsen med röda linser.

Att äta smaklös, tråkig mat för att man tänker att det är dyrare med lök än köttfärs eller att man spar pengar på timjankontot känns missriktat. Det är billigare att äta kryddade linser än okryddat kött.

Gula ärtor råkar vara en helt annan sak :D. Och jag gillar ditt tänk. Jag tycker inte de är helt oävna och barnet älskar ärtsoppa (underligt nog). Så vågar man be om ett litet recept eller så? Och du får alltså tag i dem torkade i affären? då ska jag kika lite också. Vågar man fråga om du stött på torkade gröna ärtor? och vad är det för skillnad mellan torkade gula och torkade gröna (jag har ju alltid trott att de gröna blir gula när man torkar dem men min man hävdar envist att det ska finnas torkade gröna).
Torkade gula ärtor finns nästan alltid i mataffärerna, det är fortfarande vanligt att folk kokar ärtsoppa. De kommer i en pappkartong. De står ofta intill/nära de "moderna" torkade bönorna och linserna, ofta bredvid kartongerna med torra bruna bönor...
Men ibland "göms" de tråkigt traditionella gula ärtorna undan lite grann, så att de står lite osynligt, och kanske t.o.m. på en annan hylla en bit bort...
Fråga i affären!

Gröna ärtor är egentligen samma växt (kanske några små skillnader av sorter), som skördas innan full mognad, alltså innan de hunnit gulna.
De är lite mer sällsynta än de gula ärtorna som torkad vara, de var betydligt vanligare "förr".

Grundrecept på kokade gula bönor som används istället för kikärtor, t.ex. i en gryta eller till hummus.

Till hummus för 6 personer blir det lagom med att utgå från 2-3 dl torra ärtor.

Blötlägg ärtorna ca 12 timmar ("över natten", eller över arbetsdagen).

Häll bort blötläggningsvattnet

koka ärtorna i lättsaltat vatten i ca 40-45 minuter under lock på svag värme. Kolla, genom att plocka upp några ärtor i grytan om de är genomkokta och fasta, eller om de fortfarande är lite okokta i mitten. Om de är lite okokta så koka 5-7 minuter till, testa igen, och koka mer vid behov.
Koktiden kan bli upp till 60 minuter.

Ska man ha lite fastare ärtor, som i sin tur ska med i en gryta som kokas, så kan de vara ett uns "al dente", när de läggs i grytan. Gula ärtor blir rejält mosiga om de kokar "för länge" men har en fastare konsistens om avbryter kokandet i tid. (kikärtor har mindre tendens att koka sönder).

Ska ärtorna bli till hummus, så är det inte så där jättenoga med att behålla fastheten i ärtorna, så då kan man koka 50-60 minuter utan att "testa".

Häll så av kokvattnet genom att lägga ärtorna i ett durkslag. Använd ärtorna till gryta,kalla i sallad eller hummus.
Färdiga ärtor kan frysas i portionspaket för senare användning. Så man kan koka dubbel sats, när man ändå håller på.

Recept ärthummus: (utgår från 2-3 dl okokta ärtor som kokts enligt ovan)

2 vitlöksklyftor av medelstorlek
2 tsk timjan
2 tsk spiskummin
1-2 msk tahini
2 msk pressad citron
3 msk olivolja
salt
vitpeppar

Lägg de kokta ärtorna i en lämplig skål för mixning med stavmixer, eller använd matberedare för att mixa ärtorna släta.
Tillsätt kryddorna, och ha i citronsaft, olivolja, salt och peppar, men inte allt på en gång, utan smaka av.
Kanske vill man öka eller minska något på i synnerhet vitlök, tahini, citron, olivolja, salt eller peppar för att anpassa till sin egen smak? Kom ihåg att vitlökssmaken så att säga utvecklas i rätten, så att den blir mer markant efter någon timme.

Det finns väl ett mellanting :D Exempelvis här om veckan så körde vi enkel pasta pesto, och jag ville ha halloumi till. Sambon tyckte att vi dessutom kunde köpa parmaskinka, pinjenötter och ruccola. Det blev ruccola och halloumi, jag tyckte inte att vi behöver köra "extra allt" på allt jämt.
För mig är det exakt sånt som jag tänker att kostnaderna drar iväg för er del.
Jag tänker att det du nämner kostar typ 70 kr per portion? Även om du tyckte att du tog billigare varianten. Hos mig kostar tex en lite förpackning halloumi 30 kr bara den. Sen ska du även ha frukost och lunch på det. Så om man räknar är era kostnader väldigt logiska för mig.

Senast ändrad:
Fast så funkar ju inte matlagning. Du får ju en väldig massa lagerblad och timjan för vad du spar på att t ex ersätta hälften av köttfärsen med röda linser.

Att äta smaklös, tråkig mat för att man tänker att det är dyrare med lök än köttfärs eller att man spar pengar på timjankontot känns missriktat. Det är billigare att äta kryddade linser än okryddat kött.

Jo, det förstår ju jag med såklart. Jag svarade tidigare i tråden att jag inte pratade om att krydda maten, eller ha en gul lök i. Utan snarare att vi alltid köper en burk med soltorkade tomater att ha i, exempelvis. Nu är väl just köttfärssåsen ett dåligt exempel och peston ett betydligt bättre exempel. Det jag menar är överlag att alltid ha "extra allt".

Det där du beskrev om med din sambos önskemål kring pastan - jag tänker att det är endera av två ändar: antingen äter man så i vardagen för att man är väldigt matintresserad eller för att man är mindre intresserad och äter så för att det är enkelt, inte i första hand för smaklökarnas skull, och man slänger ihop en kasse på väg hem från jobbet. Läs högavlönad singel. (🙋🏼‍♀️ Jag kan alltså lätt känna igen mig. Innan jag drog ner på pasta, ris och potatis var en mycket vanlig jag-orkar-inte-tänka-middag färsk fylld pasta med pesto och parmaskinka. Eller Icas egna risotto med parmesan för 40 spänn, jättegod. Och jag behövde inte tänka. Inbillar mig att om jag levde med någon som var något mer intresserad än jag så skulle vi planera tillsammans och komma ner i kostnad ordentligt.)

Det där du beskrev om med din sambos önskemål kring pastan - jag tänker att det är endera av två ändar: antingen äter man så i vardagen för att man är väldigt matintresserad eller för att man är mindre intresserad och äter så för att det är enkelt, inte i första hand för smaklökarnas skull. Läs högavlönad singel. (🙋🏼‍♀️ Jag kan alltså lätt känna igen mig. Innan jag drog ner på pasta, ris och potatis var en mycket vanlig jag-orkar-inte-tänka-middag färsk fylld pasta med pesto och parmaskinka. Eller Icas egna risotto med parmesan för 40 spänn, jättegod. Och jag behövde inte tänka. Inbillar mig att om jag levde med någon som var något mer intresserad än jag så skulle vi planera tillsammans och komma ner i kostnad ordentligt.)

Som han beskriver det själv är han intresserad av god mat, men inte nödvändigtvis av matlagning. Med andra ord, finns det god mat som man slipper stå vid spisen en timme för så - win! Själv är jag inte direkt superintresserad av varken mat eller matlagningen, utan vill ha något hyfsat schysst hyfsat enkelt. Varför typ steka på falafel och slänga ihop en sallad till är vanligt hos oss. Eller pastasallad. Eller kesoplättar eller något annat som inte är så avancerat. Vi gör långkok ibland men det är väl någon helg varannan månad.

Som han beskriver det själv är han intresserad av god mat, men inte nödvändigtvis av matlagning. Med andra ord, finns det god mat som man slipper stå vid spisen en timme för så - win! Själv är jag inte direkt superintresserad av varken mat eller matlagningen, utan vill ha något hyfsat schysst hyfsat enkelt. Varför typ steka på falafel och slänga ihop en sallad till är vanligt hos oss. Eller pastasallad. Eller kesoplättar eller något annat som inte är så avancerat. Vi gör långkok ibland men det är väl någon helg varannan månad.
Sån är jag med. Äter gärna gott men kan inte laga det själv. Och då blir det lätt snabba - och dyra - lösningar.

Jo, det förstår ju jag med såklart. Jag svarade tidigare i tråden att jag inte pratade om att krydda maten, eller ha en gul lök i. Utan snarare att vi alltid köper en burk med soltorkade tomater att ha i, exempelvis. Nu är väl just köttfärssåsen ett dåligt exempel och peston ett betydligt bättre exempel. Det jag menar är överlag att alltid ha "extra allt".
Här är kanske frågan också om ni verkligen behöver en hel burk, kanske räcker en halv? 1/3? Då får ni fortfarande smaken, men kostnaden per portion minskas. Och så fyller man ut köttfärsen med linser, rivna morötter och champinjoner och gul lök så blir det ett ännu lägre pris/portion. Sen är det skillnad på vilken förpackning man köper ibland, förpackade champinjoner kanske känns billiga per förpackning, men tittar man på kilopriset ligger de ofta 1,5 gånger högre än lösvikt, likadant med paprika. Då kan man dessutom plocka exakt så mycket som går åt. Strimlade soltorkade tomater är dyrare st och dessutom i mindre förpackning än de i större bitar. Salladskyckling är dyrare än att köpa färsk eller ännu hellre fryst och tillaga själv till exempel. Små grejer, men som gör stor skillnad i plånboken. Fast ibland är det värt genvägen att slippa tillaga kycklingen, slippa strimla osv.. men då är man medveten om sitt val och accepterar den högre kostnaden.

Visst, man kan ersätta de tolerokade tomaterna med tomatpuré som man bryner länge med lök och vitlök. Klart billigare, fast med mindre lyxkänsla såklart.

Det finns väl ett mellanting :D Exempelvis här om veckan så körde vi enkel pasta pesto, och jag ville ha halloumi till. Sambon tyckte att vi dessutom kunde köpa parmaskinka, pinjenötter och ruccola. Det blev ruccola och halloumi, jag tyckte inte att vi behöver köra "extra allt" på allt jämt.
Jag förstår vad du menar. Det låter i princip som att ni pepprar maten med dyra delikatesser, och då galopperar såklart matkontot. Vad det egentligen låter som är att ni vill äta gott men inte laga mat, och färdiga delikatesser som är goda som de är är såklart en genväg dit. Som jag ser det så har ni två alternativ om ni vill äta billigare: börja laga mer mat, så att ni kan laga den god istället, eller äta tristare.

Den pastan du beskriver låter superlyxig för mig. Redan peston är ju en dyr lyxvara, och sen ovanpå det ruccola, halloumi, parmaskinka och pinjenötter? Hoppla! Jag skulle nog ta EN sån lyxingrediens per måltid om det är en vanlig vardag.

Jag förstår vad du menar. Det låter i princip som att ni pepprar maten med dyra delikatesser, och då galopperar såklart matkontot. Vad det egentligen låter som är att ni vill äta gott men inte laga mat, och färdiga delikatesser som är goda som de är är såklart en genväg dit. Som jag ser det så har ni två alternativ om ni vill äta billigare: börja laga mer mat, så att ni kan laga den god istället, eller äta tristare.

Den pastan du beskriver låter superlyxig för mig. Redan peston är ju en dyr lyxvara, och sen ovanpå det ruccola, halloumi, parmaskinka och pinjenötter? Hoppla! Jag skulle nog ta EN sån lyxingrediens per måltid om det är en vanlig vardag.

Håller helt med, bra input!

Mitt matkonto är ett typ ständigt oansvarigt skenande då jag lever ett bekvämt jag-äter-vad-farao-jag-vill-liv just nu, men även om jg äter mycket ute-mat och fika-kontot är högt, så är mina matkostnader hemma extremt låga inser jag av tråden att döma. Jag hör till husmanskost-generationen och en riktig kalasfestmåltid tillagad hemma kan vara typ isteband med dillstuvad potatis och rödbetor, eller en köttfärslimpa med kokt potatis och gräddsås och min egna hemmagjorda vinbärsgele - det är för mig RIKTIG mat och när jag väl tillagar något sånt så blir det ofta flera middagar och då äter jag liksom ingen utemat de dagarna jag har resterna av det jag tillagat hemma i kylen. Ett paket färs på ett kilo räcker för mig till en rejäl köttfärslimpa vilket kan vara 6 middagar, plus ett antal biffar eller smålådor med tacofärs som kanske ger mig 6 middagar till som jag då kompletterar med antingen potatis, pasta eller bara en sallad.

Om jag vill äta bröd, så bakar jag morotsbröd som jag fryser in, det blir ett snorbilligt bröd och åtgången är minimal eftersom jag bara tar fram och tinar det jag äter just då. Vanligtvis äter jag knäcke i smörgåsväg och knäcke är en stapelvara som jag inte ens reflekterar över de ören de kostar. Som pålägg har jag så gott som alltid grönsaker som gurka, eller paprikaringar eller vad jag har hemma, annars inget pålägg alls. - ost är förjävla dyrt och är en ren lyxvara som inte ens jag unnar mig. Älskar ost men det är för mig en delikatess och ingen vardagsvara. Köper kallrökt salami eller pastrami ibland, fryser ner det jag inte äter direkt.

Jag kan av allergiskäl inte äta baljväxter så min grundstomme i matlagningsväg hemma är potatis - denna guldknöl som kostar så lite och som kan varieras i all oändlighet. Tillsammans med rotfrukter i ugn, riven och stekt med lök, kokt, stekt, bakad, i mat, i bröd, som mos - en av mina favoriter är stomp av potatis och morötter, som jag blandar med, håll i er nu; stekt lök, skivade svarta oliver (lyx!), och färsk spenat. My god, det är en rätt man får paltkoma av!

Skulle inte komma på tanken att köpa färska bär vintertid - det är bara importerat skit som inte ens är gott så det är lätt att avstå. Fattar inte hypen runt avocado, tycker inte om bananer så det är saker jag aldrig köper.

Frukost - havregrynsgröt är bra för både mage och plånbok. Jag äter det med ett par frysta körsbär i botten. varierar mig med hemmakokt äppelmos och kanel och ingefära. Yoghurt har jag slutat helt med, det mättar inte och är bara sött, urrk. Fil ibland.

Jag har alltså vad jag tror är enkla vanor hemma, men däremot är det utematen som skenar. Köper ofta resQ-mat, men dräller ofta på restaurang och äter vad som faller mig in. Dricker väldigt sällan alkohol. Utslaget genomsnitt ligger min matkostnad på ett par tusen i månaden, är det mycket utemat kan det bli uppåt 4-5 tusen en månad i totala matkostnader men då har jag ätit mycket exklusiv mat.

@honung Ost ja! Jag köper sällan en bit hårdost, ostmackor äter jag mycket sällan, för mycket kalorier. Men så för ett tag sedan var det extra synd om mig så jag ville lyxa. Köpte manuellt eftersom jag ville ha så liten bit som möjligt, har svårt att göra slut på ost så länge den smakar färskt.

Så jag smakade mig fram till en gudomligt god 18 månaders Herrgård. Perfekt för mig.

I kassan fick jag dock ett mindre bryt. ”Hördu, här har nog blivit något fel, den här lilla ostbiten har gått in för 70 spänn ...?”

Det var inte fel. Den kostade över 200 spänn kilot. 😤

Vänligen, konsument och idiot

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka