Hur mycket kan en unghäst gå?

E

engelsett

Osäker på om jag postar i rätt forum nu,,,
Men har en liten fundering, då jag själv måste promenera rätt mycket för att hålla mig igång så tänkte jag att jag kunde ta med våran ett åring på promenaderna för att vänja honom vid trafik och omgivningarna osv. Men hur mycket kan man gå med en ettåring egentligen? Vad tror ni lite mer erfarna om detta? Jag går inga jättepromenader, ca fem kilometer om dagen. Har bara haft med honom några gånger än så länge och han älskar det.

Sv: Hur mycket kan en unghäst gå?

Hästen är ju vandrare så den lär kunna gå längre än 5 km på en dag..ta med dig pålle bara, det är nyttigt med mental stimulering + att du lär den gå i grimskaft ordentligt , det har du nytta av i framtiden

Så tillvida du inte är maratonlöpare och åringen är sjuk, så tror jag att den klarar längre promenader än du. Att promenera med unga hästar är fantastisk motion för muskelbygge samtidigt som man kan ha social träning. Men som med allt annat ska det göras med känsla för hästen. Unghästar växer ofta periodvis och kan då vara stela och snubbliga och då kanske de mår bäst av att själv avgöra hur mycket motion den behöver.

tycker att det låter som en jättebra ide speciellt om du också över tex stanna när du stannar backa m.m samtidigt så får du ju ut lite extra av det=)

ha ha, nä jag är ingen maratonlöpare, har bara en kropp som måste röra på sig för att inte lägga av och hästen är ett litet russ, det märks att han tycker att det är jättespännande ute i världen. Det är så kul att se den där nyfikenheten hos unghästar tycker jag, man blir glad själv och det blir ungefär 100% roligare med kvällspromenaderna. Bra tips att lägga in lite små övningar också, just för tillfället så är han väldigt snäll, kanske är han lite osäker och tycker att det är smartast att följa snällt efter mamma. Vi får väl se om det blir mer bus framöver när han tuffat på sig. :grin:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 637
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar