Kanske det.Gör det! Bara för att du vill, för din skull och för att du kan. Det kostar inte multum, @mandalaki kan säkert tipsa om bra resmål.
Ställer en helt idiotisk fråga. Vad ÄR charmen, den där speciella, där på en grekisk ö?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske det.Gör det! Bara för att du vill, för din skull och för att du kan. Det kostar inte multum, @mandalaki kan säkert tipsa om bra resmål.
Kanske det.
Ställer en helt idiotisk fråga. Vad ÄR charmen, den där speciella, där på en grekisk ö?
Loutro, är det dit jag ska åka? Tycker två 16-åriga tjejjer att det är lika sagolikt där som jag antagligen gör? (De vill inte gå på disco.)I våras efter en extremt lång och krävande jobbperiod höll jag på att krascha. Min hjärna stängde ner totalt, jag hittade inte på Ica.
Efter 7 veckors semester där jag gjorde i princip inget annat än klappa valp, gå i skogen, sova och vara så mycket med BARN och partner som jag orkade insåg jag vikten av vila.
Jag kan inte vila en helg, vi har barn som vill göra saker.
Jag tycker spontant att du till sommaren ska boka en vecka eller två på en mysig grekisk ö (Loutro är en magisk by), ät gott, drick gott, vandra och läs böcker. Det har en alldeles egen charm.
Loutro, är det dit jag ska åka? Tycker två 16-åriga tjejjer att det är lika sagolikt där som jag antagligen gör? (De vill inte gå på disco.)
Är det tryggt för tjejjerna att gå runt själva?Alltså, det är LUGNT. Inga bilar. Inga discon. Man kan promenera. Jag älskar det, min lillasyster älskade det. Mina föräldrar har varit där typ 15 ggr.
Man bör ta med bra böcker.
Är det tryggt för tjejjerna att gå runt själva?
Kargt vacker natur och viltväxande sorter av basilika och salvia och annat blir jag glad av. Jag gillar även väldigt mycket de ljusa kalkstenarterna. Så annorlunda än den granit och det tegel som annars skapar mycket av min omgivning. Och goda grönsaksrätter av grönsaker som faktiskt smakar mycket mer.Va rart av dig!
Jag har inte varit utom Sverige annat än i de nordiska länderna och några europeiska huvudstäder. Under 20 år var det bestämt att gemensamma pengar (dvs alla pengar) inte skulle användas på sånt. Efter det har jag haft usel ekonomi eller varit för sorgsen för att vilja åka iväg ensam.
Kanske ska jag ändå fresta lyckan på en grekisk ö. Vem vet - kanske gillar jag det.....
Ett par kollegor har återkommit till jobbet efter en dryg veckas semester i solen. De har inte gjort ett enda skapandes grand. Bara vilat, solat och druckit drinkar.
Återigen funderar jag på detta med just återhämtning och semester. Jag har i mån närhet personer som aldrig någonsin varit på ledighet. Och en drös bönder som nog aldrig varit helt lediga mer än några dagar i följd. Mina egna föräldrar t.ex. hade nog inte en enda "ledig" dag under hela sitt liv. Andra i bekantskapskretsen åker på semester och bara slappar flera veckor varje sommar.
Jag inser att det förstås är individuellt....men behöver människan verkligen den typen av återhämtning eller är det bara - gud förbjude! - ren lättja
Konkret undrar jag om det verkligen är så att man behöver ledighet från fysisk eller mental ansträngning? Och hur lång?
Är detta ett symptom i tiden pga att tempot är så mycket högre idag än för säg 50-60 år sedan?
Eller bara en ursäkt för att vila och slappa...
/tanten - som aldrig varit på lång semester hemifrån
Har tänkt samma sak ofta. Häromsist när några kommuntjänstemän i min närhet diskuterade någon bekant som jobbade 60 timmars vecka med tonen av att dom tyckte hen var tokig, det var nämligen så att hen trivdes med detta också. Tja sa jag, det gör min granne också - och mer vissa perioder, han är mjölkbonde. Dom såg helt oförstående ut. Och amerikanarna har väl inte så långa semestrar som vi. I hur många länder har en egentligen denna semesterkultur?
Jag tror kanske inte heller att man ska värdera vilket sätt som är bäst. Men hur mycket behöver man?
De som behöver flera veckor - vad gör att de behöver mer än de som återhämtar sig under helgen? Eller snarare - behöver man generellt verkligen flera veckor?
Fysiskt ansträngande jobb begriper jag. Där behöver kroppen vila från belastning - men vi som jobbar med huvudet?
Om du frågar mig: doften av bougainvilla som väller över vita putsade murar. Varma kvällar som de bästa svenska sommarnätterna. Fantastisk natur som är karg men vänlig. God mat, fantastiska grönsaker, och på det hela ett väldigt vänligt land. Jag som ogillar sand letar efter stenstränder. Varmt vatten men oftast en behaglig temperatur.
Jag gillar små städer/byar mer än större städer.
Hoppas kunna åka nästa höst om allt går som planerat.
Haha!Är det tryggt för tjejjerna att gå runt själva?
Jag tror kanske inte heller att man ska värdera vilket sätt som är bäst. Men hur mycket behöver man?
De som behöver flera veckor - vad gör att de behöver mer än de som återhämtar sig under helgen? Eller snarare - behöver man generellt verkligen flera veckor?
Fysiskt ansträngande jobb begriper jag. Där behöver kroppen vila från belastning - men vi som jobbar med huvudet?
I våras var jag tex i Paris en vecka och i stort sett det enda jag gjorde var att promenera hela dagarna, och så sätta mig på olika serveringar när jag ville han kaffe, mat eller vin eller alltsammans. Jag känner nu hur mitt just nu rätt stressade huvud blir lite lugnare bara av att tänka på den där veckan.
Jag måste säga att jag nog är i än mer behov av att komma bort hemifrån få ny input i form av resa när jag jobbar med huvudet än men kroppen. Mitt jobb sliter mentalt men är dessutom så intressant att det är för mig rätt svårt att stänga av det när jag ska vara ledig i hemmiljön.Är det att du inte förstår att man kan bli trött i huvudet? Det kan man förstås. Och det blir man. Är man riktigt trött i huvudet räcker det inte med en helgs ledigt för att man ska vara pigg igen, vore det så skulle ju ingen bli sjukskriven för utbrändhet, t ex. Huvudet är inte mer outtröttligt än kroppen.
Vi bokar!!!Haha!
Det tar inte många minuter att gå runt Loutro, skulle jag säga. Och jag skulle också säga att om tjejerna är normalt vaksamma så kan de till och med gå runt i Chania, en av Kretas största städer, själva. Grekiska öar är otroligt säkra.