Hur många ridvägar har du?

Sv: Hur många ridvägar har du?

Asfalt med endast fåtalet bilar
Mjuka grusvägar helt utan bilar
Mängder med små mysiga stigar i skogen
Gräsbackar lämpade för galopp
Klätterbackar mer lämpade för skritt
Åkrar man får rida på
Plana gräsvägar
Sand/skogsvägar
Sjö i närhet

*halv kl*

Detta har jag också, minus sandvägar/sjö i närheten. Finns verkligen hur mycket som helst där jag rider. Allt från 15 minuters rundor till flera timmar, flera dagar om man skulle vilja. Min medryttarhäst finns på andra sidan åsen till Skäralid. Det finns en helt underbar klätterbacke alldeles i närheten av stallet. Uppe på åsen finns ett brett utbud av ridvägar, det är oftast där vi rider om vi vill ha en längre runda, annars måste vi ta oss en bit på en mindre asfalterad väg innan vi kan svänga av till något mer spännande.

Är väldigt glad över det breda utbudet, på mitt förra medisställe fanns det bara 3 rundor på under en timmes tid. Ville man rida längre fick man rida samma väg tillbaka. Hur tråkigt som helst.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag vet inte antalet vägar, men de är så många och så långa att man i princip kan rida runt, bäst man vill, så länge man vill, på en del av dom innan man ens är i närheten av att se nästa samhälle eller ens en asfalterad väg.
Både vanliga skogs/grusvägar och traktorspår samt skogsstigar...
Helt fantastiska vägar och oftast bra underlag ute i skogen.

Även 2 sjöar och en mindre tjärn på ridavstånd, finns fler beroende på vad man avser som ridavstånd.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag bor på Hallandsåsen och har oändliga ridmöjligheter - rundor på allt mellan 20 minuter och 4-5 timmar. Alldeles underbart!
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Min häst skulle helt klart må dåligt av det. Han är född och uppvuxen på irland, att ridas i naturen är det han är van vid. Han går fram överallt och mår bäst när han får vara ute i det fria.
Svenska hästar klemas ofta bort så jäkla dant, vet inte hur många gånger jag hört, han blev rädd för hunden/stenen/bilen/etc och därför vände vi hem. Klart att det inte är kul att rida ut då!

Men i förra stallet red de ut max tio gånger per år, fina hopphästar som tävlas upp till 140cm. De flesta egna uppfödningar så de vet ju inget annat. Friska var det ändå men visst var min både i bättre kondis och mer musklad. För att inte tala om miljötränad....



Om din häst går ute 12 timmar om dygnet eller till å med på lösdrift så tror jag helt ärligt nej att dig häst kommer inte må dåligt av att spendera 1 timma 5-6 dagar i veckan i ett ridhus!

Då mår nog din häst sämre av att stå installad 19 timmar om dygnet men rids ut i skogen varje dag!
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

15+ har vi och de är mellan 15 minuter och 2-3 timmar beroende på tempo :)

Jag bor söder om Varberg.

Vi har något liknande vid stallet. Många vägar man kan välja på beroende på vad man ska göra och hur mycket tid man har till det. Dessutom behöver man inte rida särskillt mycket på vägarna.

Vi har dessutom en sjö ca 4km där man kan bara med hästarna.

Stallet ligger nord öst om Ängelholm.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Min häst häst går ute hela dagarna men trivs ändå inte med att gå på banan vareviga dag. Han vill ha variation och det tror jag de flesta hästar uppskattar.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Vilken lyx du har! Där jag står finns det typ tre, kanske fyra. Den längsta tar om man travar mycket 40-45 minuter :/ Och de flesta vägarna är vägar som inte går runt utan man får vända :( :)
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Hej!

Du kan rida massor av rundor från vårt stall, jag säger ju att vi borde rida ihop nån gång.

Jag har helt ok ridvägar, just nu lätt begränsad av att min häst helst ska gå mjukt, torrt och inte backigt.

Vi har iaf sandvägar, lite grusvägar, skogsstigar, ett par ängar man kan rida på och ett lite fler vägar lite längre bort. Jag kan också rida i ren skog och sen hitta ut på skogsstigar och efter det bättre ridvägar. Jag har träffat folt som ridit i uppåt 4 timmar på "våra" vägar, det gäller bara att hitta rätt vägar verkar det som.

Äsch, det finns hur mycket som helst om man bara letar lite :-). Näst bästa ridvägsstället jag stått på och inte en väg att gå över för att ta mig till dom.

/Lavinia
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Som uppvuxen i norra Norrland kan jag inte låta bli att tycka att det är snålt med bra ridvägar här i södra Storstockholm/Sörmland. Och ve den som sätter en hov på grannens mark, sandbana, uppfart eller vad det nu kan vara. Jag står i ett stall som ligger lantligt, ändå är det svårt att hitta riktigt bra och långa rundor där man slipper bilar och asfalt.

Ändå tror jag att jag tillhör de äventyrligaste i stallet. Jag har utforskat rundor och vägar som de som stått där i flera år (jag har stått där i ett halvår) inte känner till. Jag blir urless på att rida samma vägar dag efter dag, att hitta nya fina ställen är ju bland det bästa med att rida ut.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

jag har ingen häst just nu, men där vi bor, och där jag gjärna hade hästen finns det bra med ridvägar, men de är dålig åtkomst till dem.
Vart man än vill rida så måste man rida längs en asvalterad, smal, kurvig och backig väg, där folk ääälskar att köra minst 80, helst hårdare:arghh:

En 10 km runda skulle vara fin att rida med ca 3-4 km sandväg, sedan 3 km grusväg men resten är asvalt.
ca 2-3 km från vårt åt andra hållet finns bra grusvägar, med trafik nog, men för att slippa dit skall man 2,5 km längs asvaltvägen+att man skall över en riksväg ,med 100 hastighet :mad:. Skulle man väl ta sej tiden att skritta dit bort skulle det finnas många vägar och rundor att välja på.

Sedan finns skogen , men där är inte riktit bra stigar, utan det är ganska "urskogigt" Dessutom måste man över en hemsk bro, av bara järnplattor, utan räcken för att slippa dit.

så jag tycker vi har dåligt om vägar , åtminstone för vardagsbruk, då det inte finns 2-3 timmar tid.

Idag var jag med gubben och kollade efter flyghavre och kom på att åkern var bra för vinterridning, om man kunde få gubben övertalad att ploga upp ett spår runt åkern, det skulle säkert bli åtminstone 2 km om inte mer.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

*kl*
Har hit och dags hittat 13 rundor där jag är. kortaste runt 6 km och längsta på 1½mil. Sedan kan man slå ihop dem om man vill så de blir 3-4 mil med.
Är underbara vägar här mycket skog och grusvägar, men ändå ridavstånd till flera paddocker och ett ridhus :D
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Har tre grusvägar som kan varieras flera gånger om. De har massor med avstickare och de är hur långa som helst. Med tanke på hur jag hade det i förra stallet är det en STOR förbättring.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag har otaliga ridvägar här hemomkring. Tyvärr så har ett par försvunnit p.g.a stormen och av kalhuggning.
Men jag har hittat ett par nya som går att förlänga, eller förkorta. Så jag ska väl inte klaga.

Allt från 3 km till 3 mil, bara att välja! ;)
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Hej!

Du kan rida massor av rundor från vårt stall, jag säger ju att vi borde rida ihop nån gång.

Jag har helt ok ridvägar, just nu lätt begränsad av att min häst helst ska gå mjukt, torrt och inte backigt.

Vi har iaf sandvägar, lite grusvägar, skogsstigar, ett par ängar man kan rida på och ett lite fler vägar lite längre bort. Jag kan också rida i ren skog och sen hitta ut på skogsstigar och efter det bättre ridvägar. Jag har träffat folt som ridit i uppåt 4 timmar på "våra" vägar, det gäller bara att hitta rätt vägar verkar det som.

Äsch, det finns hur mycket som helst om man bara letar lite :-). Näst bästa ridvägsstället jag stått på och inte en väg att gå över för att ta mig till dom.

/Lavinia

Såg detta först nu, det måste vi göra! :) Hittade en ny väg för någon månad sedan på "vår" sida som var ganska trevlig.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Du vet var jag finns :-). Bara höra av dig så tar vi en tur. Jag hittade en ny gammal väg bara förra veckan, fast jag orkade inte rida hela vägen (vill inte vara ute för länge med pållan) Det visade sig att det bara blev 1h 15 min iaf, jag har fortfarande inte vant mig vid Ommans tempo..

/Lavinia, som får kämpa för att rida längre än 40 min, förra pållan tog samma runda på 1 h.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

När svärfar hade kvar fjordingen hade jag oändligt med ridvägar, hann aldrig utforska alla. Var allt från stigar till skogsvägar och backig terräng. Numera brukar jag gå där istället då det är riktigt bra promenadvägar också.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag har väl två-tre rundor och en par korta fram och tillbaka vägar. Ena fram och tillbaka vägen är ca 3 km fram och tillbaks, rundorna är mellan 6 och 11 km beroende på hur man kopplar ihop dem, men de inkluderar ca 2 km på asfalt fram och tillbaka, alltså 4 km av dessa rundor består av samma väg fram och tillbaks. Jättetråkiga vägar, så då och då åker jag till en kompis och rider i skogen istället.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

Jag bor på småländska höglandet är här är det obegränsat med ridvägar.
Många av dem kan man koppla ihop efterhand beroende på hur långt man vill rida. Härliga skogsvägar, grusvägar och stigar. Mycket backar att träna i och även galoppvägar på ca 2km.
Tycker själv att jag bor helt perfekt för att ha häst. Vill jag träna i ridhus finns det 7 olika att välja på inom 2 mil, men tyvärr inte ridavstånd.
 
Sv: Hur många ridvägar har du?

KL
Jag har precis blivit medryttare på en skogsmullehäst, men den enda ridrundan som stallägaren känner till är en liten skrittrunda på ca 3 km......:meh:
Inte så lätt att skogsmulla med de förutsättningarna.

Men jag ska ta med mig karta och fråga runt, det är ju ute på landet, borde ju finnas massa ridvägar.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 787
Senast: MML
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 478
Senast: Lejanna
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 704
Senast: linnsan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp