Jag har suttit och tittar på linjekartor över Tåg i Bergslagen, och har landat i att ett gäng orter nog är de mest lockande, rent geografiskt. Sedan vet jag inte hur lång restiden är till Stockholm, och/eller om det är många tidskrävande byten för att komma dit, från alla orter. Hur som helst så är det nog främst orterna efter Dalabanan, som sträcker sig från Sala, via Avesta, Hedemora, Säter, Borlänge, Djursås, Gagnef, Insjön, Leksand, Tällberg och Rättvik, till Mora. Jag tänker mig att någonstans runt Borlänge borde vara rimligt i restid till Stockholm, i alla fall?
Även Skinnskatteberg, Fagersta, Fors, Horndal och kanske Torsåker och Storvik, skulle kunna vara alternativ i det området, likaså Norberg även om de (vad jag förstår) inte trafikeras av persontåg i alla fall? Smedjebacken, Söderbärke och Ludvika kanske, men där är jag också osäker på restiden till Stockholm.
Jag har även tittat lite runt trakterna norr om Örebro, t. ex. Frövi och Lindesberg. Där har jag också lite dålig koll själv, men spontant känns det "långt bort"?
Mitt sista område som känns tänkbart är norr/nordväst om Uppsala - Tierp, Östervåla, Tärnsjö, Heby. Spontant tror jag dock att vi får "mer hus för pengarna" lite mer inåt i landet, men jag har egentligen inte satt mig in i det så väldigt mycket.
Det finns många fina städer runt Mälaren och närmre Stockholm, men då drar priserna iväg ordentligt. Jag tror också att det passar bättre för just vår familj att inte bo allt för nära en större stad.
Med alla dessa tankar, om någon av er sitter på mer kunskap om de orter jag nämnt som möjliga, så får ni hemskt gärna dela med er! Är det någon jag bör stryka direkt? Eller någon jag missat, som ligger i "rätt" område och som jag borde ha med?