Jag tackar för era fortsatta tankar och rekommendationer! Det är oerhört hjälpsamt och till stor nytta för mig/oss.
Vissa av de tänkbara orterna har vi nog helt okej koll på, andra lite mindre. Jag tror att både jag och mannen har en ganska bra bild av "vad vi vill ha", vad som är viktigt för oss, och vad vi kan tumma på. Just för den anledningen tror jag inte att vi så att säga "behöver" gå på visningar för att upptäcka det. Däremot skulle det nog inte vara helt fel att försöka sortera ut ett mindre antal orter som vore lämpliga, och besöka dem för att bilda en bättre uppfattning om sådant som är svårt att läsa sig till hemifrån.
Hur tillgänglighetsanpassad ortens centrum är, till exempel, är ju något som bäst ses på plats. Vad det finns för utbud i den lokala mataffären är något annat - det hjälper ju föga om det finns en Ica eller Coop-butik, men utbudet är så litet och så dyrt och öppettiderna så begränsade att man ändå åker 30 minuter eller mer till en större ort med bättre utbud.
Tillgång till vård är förstås också en parameter att ta hänsyn till. Finns det t. ex. en psykiatrisk mottagning på orten, eller på närbelägen ort, är det förstås en klar fördel jämfört med om närmsta psykiatriska mottagning är uppåt en timme bort. Att det finns någon form av arbetsmarknad är förstås också önskvärt. Jag går i tankar på att "byta bana", så inom vad är kanske mindre viktigt.
En ridklubb med paraverksamhet, eller i alla fall en vettig instruktör med kunskap på området, är förstås också viktigt. Alternativet är att det behöver ligga tillräckligt nära ridskolan där dottern rider för tillfället, eftersom deras instruktör är fantastisk! Men det begränsar förstås ytterligare vilka orter som kan vara aktuella. Det bör ju inte ta flera timmar att åka till tränare, om man vill kunna göra det regelbundet.
Jag ska fundera vidare på det här. Kanske sammanställa en liten lista över några extra viktiga punkter att kolla upp, och på så vis begränsa urvalet lagom mycket. Nästa steg kanske blir att besöka de orter vi har mindre erfarenhet av, för att bilda en egen uppfattning.