Hur många neontetror i 45 l?

Sv: Hur många neontetror i 45 l?

ammonium finns inte med i väskan så det mäter jag inte.
Givetvis hänger det inte bara på nitriten huruvida jag gör vattenbyten eller ej, men jag fick höra från affären att jag ska låta det gå ett tag nu utan att störa så mycket för att låta det komma igång ordentligt och hålla koll på värdena.

det är just det - "om man sköter det" får man ingen nitrit (vilket ändå inte är nån garanti) som är svårt, alla vet inte hur mycket mat, att det är viktigt att ta bort döda fiskar (alla ser man ju inte heller) döda växter osv.

Ja det låter som om de i affären kör efter den gamla skolan. Som var väldigt sparsamma och få VB. Enligt mig inte en sund fiskmiljö.
Att låta fiskarna få gå i samma vatten i flera månader anser jag vara djurplågeri.
Men visst de överlever om man har tur, men talar inte om mer än just så.

Man byter vatten för att ta bort nitrat, så testa mot det istället.
Har du däremot ammonium (som är mer vanligt än nitrit och som du inte mäter) och nitrit så har du totalt misslyckats.
Att mäta både ammonium och nitrit kan vara svårt om du inte har marknadens bästa tester.(och t.o.m de kan visa fel ibland) Så att bara förlita sig på sina tester (jag föredrar bra kultur, vecko VB och en bra näsa) kan gå riktigt illa.

Jo det är en garanti att man inte får nitrit om man sköter det.
Så svårt är det inte.

vem har sagt att fiskarna ska gå i samma vatten i flera månader?

Det jag menar är att man kan missa en död växt eller en bra fisk.
Att "proffsakvaristerna" aldrig får nitrit har jag svårt att tro på.

Nitrat har jag på ungefär 20. Dvs bra.

Du har alltså i lite bakteriekultur till i karet den första månaden vid vattenbyte? Ska man ha det också trots att man redan har i vattenberedningsmedel? Tycker det låter som så mycket vätskor som ska i hela tiden.:angel:

Men om man ser på testerna att man inte fått nitrit i vattnet eller väldigt lite under processen så går det bra att sätta i någon mer fisk eller växt också?

Vad jag har hört är det väldigt viktigt att göra vattenbyte varje vecka så jag tänker köra på det.
Men om jag då har ett 54 liters kar med cirkus 15 växter, 5 platy och tre äppelsnäckor, hur mycket vatten skulle ni säga är lagom att byta i veckan om vattenvärdena är stabila?

Rolig tråd.
Särskilt fnissar jag när vissa försöker ge Anette på truten trots att hon sitter på klockren och erkänd kunskap.
Som svar på någons fråga, nej proffsakvarister får inte nitrit. Får man nitrit har man tabbat sig rejält.
Vad gäller uppstartskulturer som tex nitrivec ser jag dem som oändligt mycket viktigare än rena vattenberedningsmedel som tar bort kloramin. Man KAN absolut klara sig utan, man kan krama ur filter eller ta grus från andra igångkörda akvarier, men faktum är att många nybörjare lyckas köpa och mata till sig nitrit TROTS att de använder nitrivec dagligen. Då kanske ni förstår vilka belastningar många utsätter sina akvarier ifrån.

Comfort, nej man byter inte bort nyttobakterier med vattenbyten. Man har fästyta (grus, inredning och filtermaterial) just för att man kommit fram till att bakterierna vill ha yta att fästa på.

ok, jag lägger mig:p
jag är inte den som inte kan erkänna att jag har fel, och vill väldigt gärna lära mig, och det har jag gjort idag:D

jag tillhör helt klart dem som har haft tur då att fiskarna verkar må bra och att värdena är bra. samt att jag lärt mig att inte ta så hårt på vad fiskaffären råder till....

Du har alltså i lite bakteriekultur till i karet den första månaden vid vattenbyte? Ska man ha det också trots att man redan har i vattenberedningsmedel? Tycker det låter som så mycket vätskor som ska i hela tiden.:angel:
Nej jag kör bara bakteriekultur eftersom jag har såpass bra kranvatten.
Men om man ser på testerna att man inte fått nitrit i vattnet eller väldigt lite under processen så går det bra att sätta i någon mer fisk eller växt också?
Väldigt lite är för mycket. Kör hellre safe med få fisk och lite mat första månaden. Däremot skall du ha i många snabbväxande växter.
Vad jag har hört är det väldigt viktigt att göra vattenbyte varje vecka så jag tänker köra på det.
Men om jag då har ett 54 liters kar med cirkus 15 växter, 5 platy och tre äppelsnäckor, hur mycket vatten skulle ni säga är lagom att byta i veckan om vattenvärdena är stabila?
Skönt att nån här ser sunt på detta med vecko VB. :)
Om du inte har ett växtakvarium och tillsätter någon typ av växtgödning så mellan 10-20 L kan vara lagom beroende på fisklast. Ju mer fisk ju större VB.
Jag har en känsla att du snart kommer ha fler än 5 Platy.. ;)

Tack Gabbi! :) Fnissade lite jag med emellanåt.. ;)
Hur fort stoppar du i fisk i nystartat kar?

Tja, det beror sig på. Ofta snabbare än jag råder kunderna, men så vet jag också vad som kan hända och hur jag undviker det på andra sätt. Jag försöker dra mig till minnes när jag senast startat om ett kar från scratch. Gör vi det på jobbet brukar vi låta det bubbla några dagar till en vecka, ibland med enkel uppstartsfisk (enkel att få UR sedan) och ibland utan. Hemma kör jag ofta tomt tills den bestämda arten anländer. Möjligen kan jag mata en gnutta när det står tomt. Hemma är hälften av karen sammankopplade med ett annat lika stort, så det blir aldrig helt tomma, nyuppstartade kar bara för att man börjar om med ny inriktning.

När jag råder kunder är jag JÄTTENOGA med att förklara vad som kan hända, rekommenderar alltid nitrivec mm, och ändå lyckas en del inte. Fastän de hör vad man säger vill de ändå ha tio röda tomtefiskar till julafton och på sin höjd en ledsen vattenpest.

*KL*

Nu är jag hemma igen, och här är några av de sidor som säger att det 'går lika bra' att starta upp karet och 'köra det med allt utan fisk'.

OBS att jag ju nu köpt startkultur och ska använda det, men mest för att visa på hur olika råd som tycks florera och hur himla bökigt det är för stackars nybörjare att veta vad som är rätt/fel. Samma sak gäller ju uppenbarligen vattenbyten med =/

När ett akvarium inreds för första gången kan man tillsätta ett vattenberedningspreparat som tar hand om "mognadsprocessen". Ett annat lika bra sätt är att låta akvariet stå en vecka med vatten och inredning (som grus, växter och övriga dekorationer, och pumpar, belysning och värme igång) innan fiskarna sätts i.

Undertecknad har sysslat med den här hobbyn sedan slutet av 1950-talet. För att undvika främmande preparat i vattnet har jag använt mig av den här metoden när jag startat ett nytt akvarium och det har fungerat bra. Fiskarna har mått bra, de har lekt och genom åren har jag levererat ett oräkneligt antal kullar av ett flertal arter till zoo-handlare där jag bott.

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=681

Zoopet som ngn rekommenderade har en liten 'bra att veta'-guide, där de tycker att uppstartsmedel inte behövs om man lägger i få fiskar direkt och sen sakta. Men uppstartsmedel kan man ha i fisk fortare:

Zoopet: Man har alltså två alternativ 1/ Bara några enstaka fiskar i akvariet de första 4-6 veckorna och sedan fylla på efterhand. 2/ Man kan påskynda den bakteriologiska processen som skapar den biologiska balansen genom att vid starten och ytterligare några gånger de första månaderna tillsätta en s.k. bakteriekultur. Gör man detta kan man lägga i fiskarna i en något snabbare takt

Djurkompaniet:
Innan du fyller akvariet med fiskar behöver det vila i två veckor eller fyller du på med ett vattenberedningsmedel

Djurmagazinet:
Efter att man planterat och fyllt upp akvariet med rumstempererat vatten så väntar man helst en vecka på att vattnet ska ”sätta” sig och att de nyttiga bakterierna i akvariet ska hinna växa till sig innan man köper de första fiskarna. Processen kan snabbas på avsevärt med ett bra vattenberedningsmedel och en startkultur med filterbakterier

Osv. De flesta tycker 'eller', andra tycker alltid beredningsmedel/kultur, andra tycker aldrig det. Milt sagt förvirrande.

(Jag googlade på starta akvarium)

Fast antingen gör du så att du tar till dig råden du får här, eller så fortsätter du helt enkelt att Googla.
Att sitta här o ge dig råd som du ändå bara ifrågasätter känns lite meningslöst.

Men läs igen vad jag skriver?

"OBS att jag ju nu köpt startkultur och ska använda det, men mest för att visa på hur olika råd som tycks florera och hur himla bökigt det är för stackars nybörjare att veta vad som är rätt/fel."

Dvs jag har tagit till mig att använda startkultur, och har köpt det och kommer använda det, men ville visa på hur förvirrat det är för en nybörjare. Och just du skrev ju att 'affären som rek uppstart utan kultur skulle jag sluta handla i bums', men tyvärr är det ju en hel massa olika affärer (finns ju ännu mer ex än de jag tog) som tycker att man kan ha startkultur eller inte. Dvs det är inte en enstaka okunnig affär/källa som säger att det inte behövs.

Men var lyckas du tolka in att jag INTE tagit till mig råden när jag poängterar att jag köpt och kommer använda startkultur, men bara vill visa hur förvirrat det är med råden om man googlarför en stackars nybörjare, och således varifrån jag 'fått' det jag skrev tidigare att jag 'fattat såpass som att karet ska köra med allt utom fisk ett tag först'? Jag beklagar ju (uttryckt i termen 'tyvärr') att det förekommer så mycket info om att det går lika bra utan?

Men nu har du två här i tråden som kan detta, (jag o Gabbi).
Kan det bli bättre? ;)

De som rekommenderar uppstart utan kultur, välj bort dom.
Kulturen är det viktigaste, i andra hand snabbväxande växter.

Och jag har ju lyssnat på er, och beställt uppstartskultur med =)

Kommer säkert fler frågor sen, väntar ju på att de grejerna jag beställt på nätet (= allt utom sand/grus, växter och firrar) ska komma. Sen ska jag köpa växter och grus när det kommit.

Apropå grus, neontetror vill ju ha mörkt bottengrus. Ser fiskar färger? Kan det bli för mörkt? Skulle jag kunna ha svart och rött grus? Svart-svart och knallrött alltså. Alt är 'bara' svart, om man inte bör ha rött, går det ha bara svart?

Apropå svart vet jag de vill ha svartvatten, men jag är lite nojig man ska 'se så dåligt' då iom litet akvarium?

Jaha, men om man har dåligt kranvatten bör man använda bägge delar?
Kollade vårat vatten häromdagen och fick fram detta;

No3 25
No2 0
GH 3-6
KH 3d
PH 8.0

Så det är väl inte direkt jättebra vad jag har förstått med tanke på de fiskar jag vill ha i mitt kar.:crazy:

Skönt att nån här ser sunt på detta med vecko VB. :)
Om du inte har ett växtakvarium och tillsätter någon typ av växtgödning så mellan 10-20 L kan vara lagom beroende på fisklast. Ju mer fisk ju större VB.
Jag har en känsla att du snart kommer ha fler än 5 Platy.. ;)

Men om jag har en del växter och tillsätter gödning åt dem, är vattenbytet ungefär detsamma då?
Angående platy så har den tanken slagit mig också.:angel: Jag tänkte hoppas på att de flesta ynglen blir uppätna och att man sedan kan ge djuraffärn överlevarna då de vuxit till sig lite.

Tack för all hjälp förresten! Som någon annan här i tråden nämnde är det svårt att få fram tydlig fakta om vad som är bäst för en nybörjare. Har läst allt jag kommit över men det är ändå mycket man inte greppar helt ännu.:)

Beredningsmedel tycker jag man framförallt skall använda om man har klor i vattnet. Visst du kan ha det annars med, men jag tror det är utkastade pengar mest. Har du PH 8 i kranen så kan du mycket väl ha ca 7.5 i karet sen. Så stirra dig inte blind på kranvärdena.

Om du skall tillsätta växtgödning som typ PMDD så bör du "nolla" karet på näringsämnen. Då gör man så att man gör ett större byte, mellan 40-50%/Vecka.
Sen tillsätter man näring på nytt. Detta är för att man inte skall få för höga näringsnivåer i vattnet men ändå se till så att växterna alltid har tillräckligt. Metoden kallas: EI.

*KL*

Min arbetskompis sambo, som är fanatisk 'akvarist' (eller vad det kallas), tyckte jag kunde ha färre tetror men några endlers guppy-hanar om jag ville ha 'färg i karet' (vilket ju helt riktigt antaget var tanken med tetrorna, bland annat, jag gillar tetror med). Dock gällde det då att hålla pH väldigt rätt.

Vad säger 'ni' om det?

Har det sett färgen på Coop X-tra kattsand, tycker den är helt ok som bottenmaterial och den är lite mörk iaf.
Här kan du se den i två olika kar och ljus.
2010_07220008_139.jpg

Jag är lite försiktig med färgat grus, man vet aldrig vad de kan innehålla. Och eftersom jag har räkor i alla mina kar så är jag extremt försiktig.
Gabbi har har säkert bättre koll på de färgade grusen som är ok.

Oki, tänkte först också att 'oj, är det verkligen nyttigt' (med färgat grus), men sen såg jag det i nästan varenda 'akvarienätbutik' jag googlade. Och då jag råkar gilla svart skarpt, och har rött som accentfärg i rummet där akvariet står, så skulle ju svart och (ev, inget måste men är det okej så gärna) rött ju bli väldigt fint.

Å andra sidan är ju fiskarna fina nog om så är. Men får se om Gabbi svarar då =)

Så man kan ha kattsand i akvariet? Intressant, lär ju vara väldigt mkt billigare än om det heter akvariesand. Och växterna tycks ju uppenbart tycka det är okej med tanke på din bild =)

Gruset på din bild räknas alltså som mörkt nog för tetror? Trodde de ville ha mörkt-mörkt grus, men kanske övertolkade där då.. ;)

I mitt stora så har jag 80% tetror och de älskar mitt bottensubstrat.
Just Coops X-tra är bränd MO-lera, så alla kattgrus kan du inte ha som på bilden, alltså enbart kattsand.
Jo växterna älskar det, fast jag kör ju bra med ljus, gödning och CO2 med.

Gabbi har har säkert bättre koll på de färgade grusen som är ok.

Generellt fungerar zolux's färgade grus bra. Det är inte jätteskrikigt, men finns i rött, svart mm. Skrikigt rosa osv är ofta av tveksammare ursprung.

quartz-gris-3-litres-zolux.jpg

Själv tycker jag Oliver Knotts svarta runda lersubstrat är riktigt fint. Det finns i två grovlekar och även i brunt.

NatureSoilOverview_01.jpg

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 489
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 141
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar