Sv: Hur många hästar har man råd med?
Intressant tråd!
Jag har 6 st hästar.
Fullblod går som avelssto (dock tom i år, men rids ej) barfota.
Kbl travare rids på hemma nivå, skodd fram.
Vbl travare pensionär, barfota.
korsning fbl/ kallblodstravare. Rids. träningar ca 500/mån, barfota.
B-ponny shettis/Wm rids och körs, skodd fram.
Swb 2-åring barfota än så länge men kommer snart att behöva skor runt om.
Jag är sponsrad med stallplatser inkl el av pappa, så jag har hästarna hemma hos honom. Samma med bete han har ca 30-40 hektar så finns gott om bete som vanligtvis räcker från maj-oktober i början och slutet stödfodras självklart.
mina hästar åt förra vintern ensilage för ca 20 000
halm brukar jag köpa ca 10-15 rundbalar/år för ca 2500
spån har jag delvis gratis (råspån) men köper några pallar/år ca 5000
havre köps för ca 1500/år
lusern ca 2500/år
groov ca2000/år
hö 2000-3000/år
mineraler+saltstenar/ 1500år
hovslagare ca 12 000/år (ca15 000/år när lillkillen börjar med skor)
vaccinationer ca 4000/år
tandkoll/equiterapeut och liknande ca 4000/år
Försäkringar ca 8000/år (de två äldsta oförsäkrade övriga har lite olika upplägg.
Får det till ca 5500/ månad.
Utrustning budgeterar jag inget till då jag har sjukt mycket grejer så inte behöver köpa nåt på 10 år om jag inte väldigt gärna vill.
Har egen transport äldre (-94 tror jag) men fullt fungerande. Egen ridbana där jag oftast rider så ingen ridhusavg el liknande.
Självklart köper jag massa grejer också men det är bara för att jag gillar att shoppa.
Jag får vanligtvis ut ca 15 000/mån och har förutom 6 hästar också två franska bulldoggar att försörja
Min sambo betalar mer än mig på våra gemensamma räkningar (han tjänar mer) Och jag tar större ansvar med sysslor i hemmet. Barn är inte aktuellt.
Intressant tråd!
Jag har 6 st hästar.
Fullblod går som avelssto (dock tom i år, men rids ej) barfota.
Kbl travare rids på hemma nivå, skodd fram.
Vbl travare pensionär, barfota.
korsning fbl/ kallblodstravare. Rids. träningar ca 500/mån, barfota.
B-ponny shettis/Wm rids och körs, skodd fram.
Swb 2-åring barfota än så länge men kommer snart att behöva skor runt om.
Jag är sponsrad med stallplatser inkl el av pappa, så jag har hästarna hemma hos honom. Samma med bete han har ca 30-40 hektar så finns gott om bete som vanligtvis räcker från maj-oktober i början och slutet stödfodras självklart.
mina hästar åt förra vintern ensilage för ca 20 000
halm brukar jag köpa ca 10-15 rundbalar/år för ca 2500
spån har jag delvis gratis (råspån) men köper några pallar/år ca 5000
havre köps för ca 1500/år
lusern ca 2500/år
groov ca2000/år
hö 2000-3000/år
mineraler+saltstenar/ 1500år
hovslagare ca 12 000/år (ca15 000/år när lillkillen börjar med skor)
vaccinationer ca 4000/år
tandkoll/equiterapeut och liknande ca 4000/år
Försäkringar ca 8000/år (de två äldsta oförsäkrade övriga har lite olika upplägg.
Får det till ca 5500/ månad.
Utrustning budgeterar jag inget till då jag har sjukt mycket grejer så inte behöver köpa nåt på 10 år om jag inte väldigt gärna vill.
Har egen transport äldre (-94 tror jag) men fullt fungerande. Egen ridbana där jag oftast rider så ingen ridhusavg el liknande.
Självklart köper jag massa grejer också men det är bara för att jag gillar att shoppa.
Jag får vanligtvis ut ca 15 000/mån och har förutom 6 hästar också två franska bulldoggar att försörja
Min sambo betalar mer än mig på våra gemensamma räkningar (han tjänar mer) Och jag tar större ansvar med sysslor i hemmet. Barn är inte aktuellt.