Sv: Hur många hästar har man råd med?
+ vaccinationer, ID-märkning av fölis, registrering, ev försäkring, avmaskning + ev träckprov, nån form av utrustning/förbrukningsvaror brukar man ju få komplettera med osv. (Antar jag)
Verkar som att det är många poster som flera här inte räknar in i kostnaden för sina hästar.
Är jag inräknad som en av dem som inte räknar in alla kostnader menar du?
Jag utgick från TS ursprungsinlägg där hon enbart räknade med spån, foder, försäkringar och hovslagare.
Men okej, lite mer exakt mot det förra
Utslaget per år:
Hösilage 350x32=11200
Halm 5x200=1000
Spån/torv =1000
Lusern 10x210=2100
Mineraler o salt =1000
Försäkringar =3500
Hovslagare 1500x6=9000
Vacc (inkl tandkoll)= 3000
Träckprov =400? (de har nollat många år nu)
Foderanalys =600
Förs transport =200 ? (inte helt säker)
Besiktning transport = 200
Träningar som ligger på fasta tider = 7200
El= 1500
Vatten =600
Brukar beställa förbrukningsvaror, stängseltråd, vetflex, borstar, täcken etc en gång per år. 1-2000:- .
Inkl förbrukningsvaror = ca 43000 kr per år = 3500kr per månad. Jag lägger undan mellan 4-5000 kr per månad till hästkontot, dvs 4000x12=48´000 kr per år.
För pengarna som blir "över" köper jag sånt som är utöver de fasta kostnaderna, dvs ET , kiropraktor, veterinär, extra träningar, hästinköp, beteckningsavgifter etc...
Har haft häst i tio år nu, har en hel del utrustning. De dyrare sakerna är begagnatinköp för att inte sjunka för mkt i värde om de inte passar längre = inte någon större förlust vid försäljning. Transporten var ett bra köp och verkar ligga 10´000 kr högre nu än vad jag köpte min för.
Byggnaderna som tillhör hästdelen vet jag däremot inte hur jag ska kostnadsberäkna bäst? Visserligen kostar de att bygga/bygga om till häst, men det ökar värdet på fastigheten också
Är det någon kostnad jag missat? Har inga lån förutom på fastigheten.
Såhär ser min hästbudget ut