Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men stallplatsen då? Hovslagare 250 kr/månad plus foder 700 kr/månad, då återstår 50 kr/månad till stallplatsen, och då är hästen fortfarande oförsäkrad, har ingen som helst utrustning och får inte så mycket som en morot extra, än mindre vaccinationer etc.
Jag har aldrig haft mer än fyra hästar samtidigt.
Just nu har jag tre, men snart fyra igen om mitt sto fölar som hon ska.
För mig med egen gård, kostar fyra hästar ca. 10.000kr per månad.
Då är spån, grovfoder, kraftfoder, försäkringar och hovslagare inräknade.
Alltså tillkommer vetrinär, kiropraktor, träning, tävling, utrustning, etc.
Jag tycker att 10.000kr är mycket pengar att lägga varje månad, men jag gör det gärna, för att jag valt att ha det så här.
Men jag tror faktiskt att min smärtgräns är nådd sedan.
Jag vill ju kunna lägga lite pengar på andra saker med.
Men en del folk verkar ju samla på hästar.
Hur har de/ni råd? Hur många hästar har ni och vad kostar de er?
Har ni pengar över till något annat?
KL
Har aldrig haft och har ingen egen häst än, men funderar på att köpa en inom en relativt överskådlig framtid.
Jag/min familj skulle enligt hur vi räknat bara ha råd med en häst, då vi fått det till någonstans mellan 15-20 000 kr/månad.
I denna kalkyl har vi räknat på att stallhyran på ett "normalt" halvstort stall går på ca. 5-8 000 kr/månad, hovslagare 2 500 kr/6:e vecka, veterinärvård 5 000 kr/månad, träningar 2 500 kr/månad, tävlingar 2 000 kr/månad, foder 3 000 kr/månad och övrigt 2 500 kr/månad.
Dock kan jag tillägga att jag bor utanför Sthlm, så det är väl lite dyrare här...
Kostnaden för träning låter också lite hög, om ni inte tänker träna väldigt mycket eller för någon superdyr tränare. Jag lägger ca 1000 kr för träning per månad, en gång i veckan.
KL
Har aldrig haft och har ingen egen häst än, men funderar på att köpa en inom en relativt överskådlig framtid.
Jag/min familj skulle enligt hur vi räknat bara ha råd med en häst, då vi fått det till någonstans mellan 15-20 000 kr/månad.
I denna kalkyl har vi räknat på att stallhyran på ett "normalt" halvstort stall går på ca. 5-8 000 kr/månad, hovslagare 2 500 kr/6:e vecka, veterinärvård 5 000 kr/månad, träningar 2 500 kr/månad, tävlingar 2 000 kr/månad, foder 3 000 kr/månad och övrigt 2 500 kr/månad.
Dock kan jag tillägga att jag bor utanför Sthlm, så det är väl lite dyrare här...
Jag tror inte att eran kalkyl är helt rätt
Stallet ok 5000-10000 kr men då ingår allt foder, strö och tjänster
Hovslagare som kostar mer än 2000kr per gång?
Varför ska ni lägga 5000kr i månaden på vet?
Hör kan du räkna med 1-2 vaccinationer på år och en tandkontroll. Sen tillkommer övriga kontroller och kanske massage.
Försäkringskostnad
Träningar är säker lagom
Tävla för 2000kr i månaden är jätte mkt!
Foder för ytterligare 3000kr förstår jag inte
Och övrigt 2500kr? Tycker det verkar överdrivet...