Hur många har börjat med täcken nu inför hösten/vintern?

Ingen kritik men har du känt på hästen på dagtid?

Jag är lite brydd. Alla runt mig har täcken. Jag har en häst som är rätt varm i sig själv. Men är helklippt. Jag la på ofodrat täcke när det var 4-5 grader på morgonen, gick upp till ca 14 på dagen och var 7-8 grader vid intag. Mulet hela tiden. Hästen kom in lagom tempererad på kvällarna. Perfekt.

Tills jag var ut mellan 12-16 i hagen. Och insåg hästen är plaskvåt av svett på bogen under täcket. Började kolla mer. Samma visa varje dag. När solen kollade fram så 9-10 plus och sol och hästen plaskvåt under täcket.

Jag kan inte vara den enda som har en sån häst, och jag ser klippta gå med 200 gram. Oklippta gå med täcken osv. Jag kan inte begripa hur de inte kan bli för varma? Sen kan det ju vara så att ägarna inte märker, tog ju några dagar innan jag märkte.

Besvärligt är det hursomhelst. För när det kommer regn och hästen står där naken och helklippt blir det inget roligt. Men kan inte låta henne koka heller.

Igår skulle det regna hela em. På fm mulet. Tempen skulle ligga på Max 12 grader. La på regntäcke vid 8. Går i ren noja och kollar vid 10 innan jag skulle åka. Hästen för varm. BRa byta till flugtäckd med tunt regnskydd över högst upp på ryggen. Sen åkte jag hemifrån, och hann knappt åka innan regnet kom :S

Sen regnade det resten av dagen. Jag var inte hemma. Förväntade mig ta in en frusen, blöt stackare. Blöt var hon utom uppe på ryggen. Kall att ta på. Frös inte. Samtidigt så om det börjat ösa ner regn, blåsa halv storm och bli 6 grader. Då hade hon hackat tänder.

Men min kan knappast vara den enda som blir för varm?? Hon har inga problem vintertid med att bli för varm i normal täckning - så jag sätter det i samband med att det helt enkelt är för varm årstid för täta "vintertäcken" (regn eller fodrat, men de kraftigare och inte tunna prassliga regn man kan knöla ihop och stoppa i fickan)

Inne - jag har kallstall - har hon ett fleece eller om risk för frist ett 100 gr stalltäcke.

Och ja jag har kvalitetstäcken som andas och hästen är lugn i hagen, går mest och betar.
Idag, bland de varmaste dagarna när solen låg på stundtals, var hon lagom. Varken varm eller kall under täcket. Hästar är olika liksom människor.

Jag älskar denna värmen som är här i Skåne men den är jobbig på det sättet att vi har ca 7-8 grader på natten och morgonen. Mina ena häst är jättekänslig (kanske har med att göra att den kommer från södra Europa?) iaf så när "alla" andra hästar är normal i temp så kan den frysa. Den har tunn och samtidigt tät päls och klipps endast på halsen pga jag vill den ska ha så mkt hjälp som möjligt av pälsen. (Ej klippt ännu för hösten/vintern) Lägger jag på 100 gr så är den lagom inne och på morgonen men sen stiger ju värmen och den blir varm. Känns inte alls rätt den ska få vara för varm flera timmar på dagen men inte heller att den ska frysa. Hur gör ni andra med fryslortar?
Jag har möjligt typ 6 av 7 dagar i veckan att byta täcke/ta av som det ser ut nu.

Jag håller verkligen med om att det är svårt med helklippta hästar nu! Har känt ett antal dagar att ponny haft för tjockt täcke på sig när solen stått på Hon har varit ordentligt varm under täcket då, men jag undrar om hon inte gillar det? Hon väljer att stå i den del av hagen där solen gassar som mest och helt i lä. Finns massor av skuggiga svala platser+hus som hon gärna väljer på sommaren. Ryggen är dessutom som en dröm när hon gjort så, musklerna helt mjuka och inte en tillstymmelse till spänning.

Jag håller verkligen med om att det är svårt med helklippta hästar nu! Har känt ett antal dagar att ponny haft för tjockt täcke på sig när solen stått på Hon har varit ordentligt varm under täcket då, men jag undrar om hon inte gillar det? Hon väljer att stå i den del av hagen där solen gassar som mest och helt i lä. Finns massor av skuggiga svala platser+hus som hon gärna väljer på sommaren. Ryggen är dessutom som en dröm när hon gjort så, musklerna helt mjuka och inte en tillstymmelse till spänning.

Vissa hästar vill ju vara som små kaminer. S tex som var extremt tydlig, han var nöjd och sken som en sol om han var täckad så att det kändes ordentligt varmt under täcket. Då avslappnad och mjuk i rygg och muskler. Nu i hans fall är det ju svårt säga hur mkt det spelade in att han hade ont i knäna och det satte sig på ryggen såklart. Men haft en till som både velat och behövt vara sådär "kokhet" för att vara nöjd och riktigt fint.

Andra har inte brytt sig. W tex har sjukt stort spann för vad han anser är acceptabelt. Fröken som svettas under ofodrat regn nu verkar inte bry sig om att hon blir kokt heller. Man skulle ju kunnat tro hon skulle rulla och vara besvärad men icke. Skulle aldrig märkt det ens om jag inte lagt handen under. (Menar såklart inte att det gör det okej att de är svettiga under). Och ytterligare andra har legat på marken och ålat om de blivit minsta varmare än "sval att ta på".

Så sålänge hästen inte är FÖR varm och svettas eller står och flåsar tex så ser jag inget problem med att ha dem varma-varma om de verkar trivas med det.

Min var lite fuktig under sitt täcke idag på FM, men inte svettig som tur var.
Snart är det dags att stalla in :(
Men fröken blir halvklippa till att börja med så hon kan bara naken ett tag till. Kanske räcker det hela vintern men täcke när det blir ihållande minusgrader vill hon nog ha ändå :D

Mina är fortfarande nakna och ute dygnet runt. Tar in vid regn eller blåsigt väder och då får de fleece täcke på sig. Ena har back on track täcke och paddar då.
Är höstigt nu men har varit fint ett tag :), varmt i solen och inte mycket vind. Är för tidigt för att börja täcka då mina hade blivit sjöblöta så fort solen tittar fram. Ev så hade man kunnat täcka över natten men är inte under 10 grader än, och runt 19 dagtid. När det är kallare på natten så får hästarna börja gå in

Jag älskar denna värmen som är här i Skåne men den är jobbig på det sättet att vi har ca 7-8 grader på natten och morgonen. Mina ena häst är jättekänslig (kanske har med att göra att den kommer från södra Europa?) iaf så när "alla" andra hästar är normal i temp så kan den frysa. Den har tunn och samtidigt tät päls och klipps endast på halsen pga jag vill den ska ha så mkt hjälp som möjligt av pälsen. (Ej klippt ännu för hösten/vintern) Lägger jag på 100 gr så är den lagom inne och på morgonen men sen stiger ju värmen och den blir varm. Känns inte alls rätt den ska få vara för varm flera timmar på dagen men inte heller att den ska frysa. Hur gör ni andra med fryslortar?
Jag har möjligt typ 6 av 7 dagar i veckan att byta täcke/ta av som det ser ut nu.

En liten följd fråga :) Du skriver att det är en fryslort; men planerar att klippa? Varför vill du klippa en häst som redan fryser trots päls?
För mig går det inte ihop :)

En liten följd fråga :) Du skriver att det är en fryslort; men planerar att klippa? Varför vill du klippa en häst som redan fryser trots päls?

Fast hon skulle bara klippa den på halsen? Även fryslortar kan svettas och få det jobbigt.

Sen så en hel fel fryslortar behöver lika mkt täcke klippt som oklippt, men mår bättre utan all päls under täcken.

Jag har två fryslortar till damer och herrn verkar vara en kamin.
För tillfället är alla mina hästar oklippta.
Men de får på sig regntäcke vid ihållande regn.
Främst flickorna eftersom de blir kalla och får ont i ryggen annars och dessutom är de fullblod med minimal päls.
Men det är ofodrade eller fleecefoder som gäller så det inte blir för varmt.
Jag tror verkligen inte att det kan vara bra att bli för varmt precis som att det inte är bra att bli för kall.
Men jag är övertygad om att väldigt många täckar onödigt varmt....
Är inte så säker på att det är så himla enkelt att läsa av alla hästar heller om det är för varmt :meh:
Vore bra om de är väldigt tydliga med vad de tycker.

• Gilla
Reactions: Ace
jag bor på västkusten och har inte börjat med täcke - på mina hästar ;) har runt 15-20 grader dagtid senaste veckorna och ca 10-15 grader på nätterna.

Men i helgen gjorde jag iordning lösdriftshallen och halmade den. hästarna hade varit inne under natten och bajsat :p

Den frusna hästen = 50% fullblod står för tillfället i sjukhage/box (som är en del av lösdriftshallen och under tak så hon har inte heller fått täcke - annars hade jag täckat henne om det regnat mycket)

Precis som jag tidigare skrev klipps den enbart på halsen (ej hela halsen utan "fulklippning" på sidorna av undre delen av halsen dvs där den blir mest svettig. Jag vill inte ställa ut en svettig häst när jag har ridit vilket jag oftast gör på morgonen/förmiddagen.

Mina är fortfarande nakna och ute dygnet runt. Tar in vid regn eller blåsigt väder och då får de fleece täcke på sig. Ena har back on track täcke och paddar då.
Är höstigt nu men har varit fint ett tag :), varmt i solen och inte mycket vind. Är för tidigt för att börja täcka då mina hade blivit sjöblöta så fort solen tittar fram. Ev så hade man kunnat täcka över natten men är inte under 10 grader än, och runt 19 dagtid. När det är kallare på natten så får hästarna börja gå in
Samma här. Förvisso har jag mina ute dygnet runt året runt, men är ganska nojjig med täcken. Hittills har det inte behövts en enda dag sedan i april, trist eftersom jag har en massa nya täcken jag vill använda:D

Precis som jag tidigare skrev klipps den enbart på halsen (ej hela halsen utan "fulklippning" på sidorna av undre delen av halsen dvs där den blir mest svettig. Jag vill inte ställa ut en svettig häst när jag har ridit vilket jag oftast gör på morgonen/förmiddagen.
Okej då förstår jag :)
Läste "(Ej klippt för höst/vintern ännu)" vilket jag tolkade som att du skulle klippa hästen mer "ordentligt" senare när det blir mer kallt..

Okej då förstår jag :)
Läste "(Ej klippt för höst/vintern ännu)" vilket jag tolkade som att du skulle klippa hästen mer "ordentligt" senare när det blir mer kallt..

Jag klipper bara en gång på hösten/vintern på halsen på denna när den blir svettig och det är kallt ute och sen på våren/början av sommaren klipper jag hela halsen ner mot bringan så det är vad jag menade men det är inte så lätt att veta baserat på vad som skrevs här. Den var helklippt när jag hämtade den efter köpet mitt i en smällkall vinter och hade endast ett tunt fleecetäcke på sig..Inte snällt :( Som mest fick den ha över 1000 gr för att kunna vara ute och självklart tillgång till mat men det var svårt ändå och jag kan inte låta en häst som inte står på boxvila stå inne 23 timmar av dygnet. Ibland önskar jag den hade kunnat ta av mina andra häst björnpäls :P Man får anpassa sig efter sina hästar :)

Alla mina 3 var småsvettiga på eftermiddagen då det var runt 17grader. En har börjat sätta vinterpäls nu, en är helklippt för ca 3v sen, sista helklippt för 1,5 månad. De går nakna, får se hur de tar regnet som ev skulle komma inatt.

Ingen kritik men har du känt på hästen på dagtid?

Jag är lite brydd. Alla runt mig har täcken. Jag har en häst som är rätt varm i sig själv. Men är helklippt. Jag la på ofodrat täcke när det var 4-5 grader på morgonen, gick upp till ca 14 på dagen och var 7-8 grader vid intag. Mulet hela tiden. Hästen kom in lagom tempererad på kvällarna. Perfekt.

Tills jag var ut mellan 12-16 i hagen. Och insåg hästen är plaskvåt av svett på bogen under täcket. Började kolla mer. Samma visa varje dag. När solen kollade fram så 9-10 plus och sol och hästen plaskvåt under täcket.

Jag kan inte vara den enda som har en sån häst, och jag ser klippta gå med 200 gram. Oklippta gå med täcken osv. Jag kan inte begripa hur de inte kan bli för varma? Sen kan det ju vara så att ägarna inte märker, tog ju några dagar innan jag märkte.

Besvärligt är det hursomhelst. För när det kommer regn och hästen står där naken och helklippt blir det inget roligt. Men kan inte låta henne koka heller.

Igår skulle det regna hela em. På fm mulet. Tempen skulle ligga på Max 12 grader. La på regntäcke vid 8. Går i ren noja och kollar vid 10 innan jag skulle åka. Hästen för varm. BRa byta till flugtäckd med tunt regnskydd över högst upp på ryggen. Sen åkte jag hemifrån, och hann knappt åka innan regnet kom :S

Sen regnade det resten av dagen. Jag var inte hemma. Förväntade mig ta in en frusen, blöt stackare. Blöt var hon utom uppe på ryggen. Kall att ta på. Frös inte. Samtidigt så om det börjat ösa ner regn, blåsa halv storm och bli 6 grader. Då hade hon hackat tänder.

Men min kan knappast vara den enda som blir för varm?? Hon har inga problem vintertid med att bli för varm i normal täckning - så jag sätter det i samband med att det helt enkelt är för varm årstid för täta "vintertäcken" (regn eller fodrat, men de kraftigare och inte tunna prassliga regn man kan knöla ihop och stoppa i fickan)

Inne - jag har kallstall - har hon ett fleece eller om risk för frist ett 100 gr stalltäcke.

Och ja jag har kvalitetstäcken som andas och hästen är lugn i hagen, går mest och betar.

Det är precis detta som gör att jag inte vill helklippa! Vi delklipper våra islandshästar (annars svettas de just nu bara av att stå still i hagen - massor med päls redan...) och måttstocken vid klippning är att inte ta bort mer päls än att de klarar sig utan täcke i normalfallet. Pälsen har så mycket bättre förmåga än ett täcke att anpassa mängden isolering efter rådande temperatur, så jag vill inte ta bort den och ersätta med täcke!

För att svara på huvudfrågan i tråden så har vi alltså inte några täcken på hästarna just nu. Sommartid går de med eksemtäcke, men nu får de börja gå utan och gör i normalfallet det hela vintern - undantag kan vara när det är runt nollan och regnar eller blötsnöar - då får de antingen täcke på eller får stå inne på box några timmar eller över natten för att torka upp (går på lösdrift annars). Om de fryser tar jag hellre in och ger extra mat än lägger på täcke!

Här i Halland är det fortfarande sommar... Hästarna betar gräs dygnet runt, och bara vår äldre valack (19 år) stödfodras med extra protein.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka