Nej
Ingen kritik men har du känt på hästen på dagtid?
Jag är lite brydd. Alla runt mig har täcken. Jag har en häst som är rätt varm i sig själv. Men är helklippt. Jag la på ofodrat täcke när det var 4-5 grader på morgonen, gick upp till ca 14 på dagen och var 7-8 grader vid intag. Mulet hela tiden. Hästen kom in lagom tempererad på kvällarna. Perfekt.
Tills jag var ut mellan 12-16 i hagen. Och insåg hästen är plaskvåt av svett på bogen under täcket. Började kolla mer. Samma visa varje dag. När solen kollade fram så 9-10 plus och sol och hästen plaskvåt under täcket.
Jag kan inte vara den enda som har en sån häst, och jag ser klippta gå med 200 gram. Oklippta gå med täcken osv. Jag kan inte begripa hur de inte kan bli för varma? Sen kan det ju vara så att ägarna inte märker, tog ju några dagar innan jag märkte.
Besvärligt är det hursomhelst. För när det kommer regn och hästen står där naken och helklippt blir det inget roligt. Men kan inte låta henne koka heller.
Igår skulle det regna hela em. På fm mulet. Tempen skulle ligga på Max 12 grader. La på regntäcke vid 8. Går i ren noja och kollar vid 10 innan jag skulle åka. Hästen för varm. BRa byta till flugtäckd med tunt regnskydd över högst upp på ryggen. Sen åkte jag hemifrån, och hann knappt åka innan regnet kom :S
Sen regnade det resten av dagen. Jag var inte hemma. Förväntade mig ta in en frusen, blöt stackare. Blöt var hon utom uppe på ryggen. Kall att ta på. Frös inte. Samtidigt så om det börjat ösa ner regn, blåsa halv storm och bli 6 grader. Då hade hon hackat tänder.
Men min kan knappast vara den enda som blir för varm?? Hon har inga problem vintertid med att bli för varm i normal täckning - så jag sätter det i samband med att det helt enkelt är för varm årstid för täta "vintertäcken" (regn eller fodrat, men de kraftigare och inte tunna prassliga regn man kan knöla ihop och stoppa i fickan)
Inne - jag har kallstall - har hon ett fleece eller om risk för frist ett 100 gr stalltäcke.
Och ja jag har kvalitetstäcken som andas och hästen är lugn i hagen, går mest och betar.