Hur många har börjat med täcken nu inför hösten/vintern?

Jag bor inte så långt från lomuxx (Sundsvallstrakten) och mina hästar går ute på lösdrift. Min klippta tävlingshäst har 100gr om nätterna, de få nätter det varit lite kallare/regnat har hon fått hals på täcket också. Om dagarna är hon naken. Min andra som inte gör något alls får vara nakenfis på heltid.

Har varit varmt i småland de senaste veckorna så min islänning är helklippt för andra gången och ponnyn 1 gång, för ca en månad sen. Islänningen har fortfarande flugtäcke, ponnyn och hästen går nakna. De går kvar på sommarbetet.
Blir det kyligare och regnigare får ponnyn regntäcke, blir lätt stel.

Mina har inga täcken än, förutom vid ruskväder.
Klarar sig mer än väl på gräset i hagarna.

Bor i Västra Götaland nära Hallands gränsen.

Uppsala...

Min häst är fortfarande nakenfis, bara regntäcke vid ihållande regn.
I samma stall står en annan SWB i samma ålder, han har nu 200g stalltäcke om natten och regntäcke utanpå det dagtid - annars blir han stel och spänd och snubblig. Så det är inte bara klimatet som spelar in, olika hästar har olika behov och det gäller att vara uppmärksam på just sin individ. :)

Så sant.
Min ponny har redan börjat få vinterpäls och har inte täcke än, bara vid regnväder. Han får regnskållor, när jag köpte honom var han inte ens 2 år fyllda och stackarn var helklippt pga det och hade endast ett helt ofodrat regntäcke mitt i kalla vintern. Inte konstigt att han var liten, tunn och frusen... :( Fick akutshoppa tjockare täcken. Men nu som han har tjock och fin ponnypäls är han inte frusen.

Stora hästen är jättefrusen och har fortfarande sommarpäls men vi har rätt varmt och fint här så han har klarat sig med ofodrat regntäcke ute och BoT fleece på natten. Blir det ihållande regn måste han ha fodrat täcke med hals, annars fryser han. Enstaka kalla nätter har han haft på sig ett medium stalltäcke.

Hoppas hösten fortsätter vara så varm och skön! :)

Jag la ofodrat regntäcke på den klippta när det var 14 grader och mulet. Hon svettades så hon var sjöblöt :(

Så ute går hon helt naken eller med ett insektstäcke med lite regnskydd över ryggen.

Inne i kallstall fleecetäcke eller 100 gram stalltäcke beroende på temp. Om under plus 5 får hon 100 gr täcket.

Det är mellan 2-8 grader på natten. Oftast ca 4 grader på morgonen när jag släpper ut, och 6-7 när jag tar in. På dagen oftast 10-15 men tittar solen fram sticker det fort.

Så jävligt knepigt täcka en helklippt nu :/

Oklippta ponnyn är naken inne och ute.

Med vad tusan, nu började det hällregna bara för att jag skrev sådär! :yuck:

Såklart, du vågade dig ju på att låta lite optimistisk - det håller ju inte i längden! ;)

OnT: Norr om Uppsala.
Min fröken går naken vid finväder, eftersom det fortfarande är så pass varmt i solen på dagarna, men har fleecefodrat regntäcke vid regn eller risk för regn. Snart snart dags för nämnda täcke ute även när det inte regnar, skulle jag tro, eftersom det börjar kännas kyligare ändå. Nattetid klarar hon sig än så länge med BoT fleecetäcke, vilket hon haft i några veckor eller så.

Jag vet inte om fröken egentligen är mer frusen än andra hästar av hennes kroppstyp osv. Men hon är nästan löjligt känslig i ryggen och får lätt spänningar ( = ont). Just nu är hon i mitt tycke lite rund, men det påverkar inte hennes täckesbehov märkbart. Nu blir det första vintern på några år för oss ihop, så lite lär ha ändrat sig, men jag är beredd på att få uppdatera stalltäckena med nåt tjockare också (tidigare har hon klarat sig bra med ulltäcke på nätterna vintertid).

Min går fortfarande på sommarbete naken.
När jag väl börjar ha täcke kommer det vara ofodrat regntäcke till att börja med.

Idag vid utsläpp var det vara 6 grader och rätt disigt och kylig luft, så den helklippta fick på sig regntäcket. Jag ska till stallet igen om några timmar, tar kanske av det då om temperaturen kryper upp några grader :)

Min är fortfarande ute dygnet runt och otäckad. Brukar klippa och börja täcka (om det behövs) när vi stallar in. Vädret bestämmer när det blir. Är fortfarande 20grader och soliga dagar om än 7-10 grader på natten.

Mina har täcken vid regn/ruskväder oavsett årstid (här är ofta kring 15 grader sommartid). Började täcka nattetid för ett par veckor sedan, då temperaturen sjönk till 10-12 grader under natten. Annars går de nakna dagtid om det är över 15 grader och uppehåll/inte för mycket vind. De har fortfarande kvar sin sommarpäls, även om en har börjat fälla. Jag avskyr att klippa, så jag täcker hellre lite extra så att jag kan skjuta på klippningen så länge som möjligt. :p

Har varmblodiga ridhästar i full träning som går på bete/lösdrift.

Det är bara en utav mina hästar som har börjat med täcke, han får stå med ett Cooler om nätterna. Just för att han står vid dörren och jag har gärna stallfönstret öppet. Så jag är rädd för att det blir drag, vill ju inte ha en muskelinflammation på halsen :eek:
Dock är de nakna om dagarna än så länge, över 20 grader i Skåne ;)

Idag hade vi 19 grader varmt så dom behöver inga täcken :D Dom kommer in på natten och om det skulle regna (vilket det inte gör.....) så får dom ofodrade regntäcken på.

Nu fick min vuxna häst på sig ett 100 g regntäcke. Hon är halvklippt. Kommer helklippas idag troligen. Bor i Mälardalen. Ca 10 grader dagtid och 5 nattetid. Står på lösdrift.

Nu fick min vuxna häst på sig ett 100 g regntäcke. Hon är halvklippt. Kommer helklippas idag troligen. Bor i Mälardalen. Ca 10 grader dagtid och 5 nattetid. Står på lösdrift.

Blir det inte varmt?
Min helklippta blir sjöblöt under ett ofodrat regntäcke så fort solen tittar fram (eller för det mesta utan sol med om det är 13 - 14 grader)

Blir det inte varmt?
Min helklippta blir sjöblöt under ett ofodrat regntäcke så fort solen tittar fram (eller för det mesta utan sol med om det är 13 - 14 grader)
Åkte förbi ett stall brevid jobbet idag. Oklippt ponny med kommande mammutpäls hade regntäcke på. Oklippt halvblod med ordentlig päls samt hull hade fodrat stalltäcke + regntäcke. Mitt på dagen, 15 grader varmt och vindstilla, växlande molnighet.
:( Fast jag vet att många hästar har det så. Men jag tycker faktiskt(!!) lika synd om de hästar som går med täcke när det är uppenbart varmt som de jag har för lite när det är kallt :D
Värst är det på våren när det är strålande sol på dagarna och uppåt 20 grader mitt på dagen, men kyligt på morgonen så ägaren lägger på tjocka täcket.

Kl
Min häst har haft täcke inatt för första gången! (Utom när de hällregnat)
Ca 6grader varmt men risk för lite regnskurar.
Oklippt halvblod med mycket fin päls. Går på gräs och hade inte behövt igentligen. Men stallkompisen envisades och tyckte synd om min stackare :eek::confused: så hon fick offra sig.
Får se om hon är svettig under för nu är det 11 grader och solen tittar fram.

Jag anser att hästar ska täckas vid behov, inget snack om saken. På vintern har jag bland de tjockaste utetäckena i stallet då hästen helklipps. Inne har vi varmstall, ca 7-8 grader så då räcker ett tunnt stalltäcke, men i perioder står hon utan när det är lite varmare ute=varmare i stallet.
Men jag är också först av med dem på våren när solen kommer fram och bland dem sista att ta på det på hösten. Vid ihållande regn täckar jag iprincip alltid, om det inte är 20grader varmt.

Ingen kritik men har du känt på hästen på dagtid?

Jag är lite brydd. Alla runt mig har täcken. Jag har en häst som är rätt varm i sig själv. Men är helklippt. Jag la på ofodrat täcke när det var 4-5 grader på morgonen, gick upp till ca 14 på dagen och var 7-8 grader vid intag. Mulet hela tiden. Hästen kom in lagom tempererad på kvällarna. Perfekt.

Tills jag var ut mellan 12-16 i hagen. Och insåg hästen är plaskvåt av svett på bogen under täcket. Började kolla mer. Samma visa varje dag. När solen kollade fram så 9-10 plus och sol och hästen plaskvåt under täcket.

Jag kan inte vara den enda som har en sån häst, och jag ser klippta gå med 200 gram. Oklippta gå med täcken osv. Jag kan inte begripa hur de inte kan bli för varma? Sen kan det ju vara så att ägarna inte märker, tog ju några dagar innan jag märkte.

Besvärligt är det hursomhelst. För när det kommer regn och hästen står där naken och helklippt blir det inget roligt. Men kan inte låta henne koka heller.

Igår skulle det regna hela em. På fm mulet. Tempen skulle ligga på Max 12 grader. La på regntäcke vid 8. Går i ren noja och kollar vid 10 innan jag skulle åka. Hästen för varm. BRa byta till flugtäckd med tunt regnskydd över högst upp på ryggen. Sen åkte jag hemifrån, och hann knappt åka innan regnet kom :S

Sen regnade det resten av dagen. Jag var inte hemma. Förväntade mig ta in en frusen, blöt stackare. Blöt var hon utom uppe på ryggen. Kall att ta på. Frös inte. Samtidigt så om det börjat ösa ner regn, blåsa halv storm och bli 6 grader. Då hade hon hackat tänder.

Men min kan knappast vara den enda som blir för varm?? Hon har inga problem vintertid med att bli för varm i normal täckning - så jag sätter det i samband med att det helt enkelt är för varm årstid för täta "vintertäcken" (regn eller fodrat, men de kraftigare och inte tunna prassliga regn man kan knöla ihop och stoppa i fickan)

Inne - jag har kallstall - har hon ett fleece eller om risk för frist ett 100 gr stalltäcke.

Och ja jag har kvalitetstäcken som andas och hästen är lugn i hagen, går mest och betar.

Imorse fundera jag på att sätta på mina ca 80g ute täcke för att ha på fm. Men de var runt 7 pluss så då fick det va.
Inne har de haft täcke nattetid. Har alltid kollat på morgonen om de är för varma men de är precis lagom varma. Har speciellt koll på min nyare häst som jag inte riktigt vet hur mycket täcken "han vill ha" och klarar av. Han klara av 100g inatt och de gick ner till 5 pluss.
Jag e lite försiktig med att täcka samtidigt som min ena är en fryslort. Vill inte att hon ska spänna sig i onödan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka