Hur många har börjat med täcken nu inför hösten/vintern?

Om det är stora temperaturskillnader och det inte finns möjlighet att byta täcken bör man gå efter vad som är värst för individen: att vara lite för varm mitt på dagen eller att frysa morgon och kväll.

En häst som lätt svettas eller har hyfsat tjock egen päls mår då bäst av att ha det lite för kallt, men en häst som är känslig för kyla och tex lätt blir spänd i ryggen eller får kolik av att bli nerkyld mår mycket bättre av att vara lite för varm.

Håller helt med. Under förutsättning det är just "lite för..." Det som kan vara knepigt såhär års.

93Eo5iZFZs87U-hpbHqWXI28reDUUEL7bXIScU6yME_LmphuSNlPwSwJ-ZIBaTJZyXupzeRBsrO63LjmhH8Pq0j2z40U8EHGxPovGJw0zu-8g70iick3pnD67X7J6wIM8k0c_tlH_JGH3AqOT131fcgXtRIARR_eBXKb3yIlNwIgQIeTJwlTpLOmKGZNe21zjdthlstGpEDmmxN653N4EtQgt1sw0RBjlj9fWYfbnD4uGY2qmWnJEH3BjrXOdKJZHPyKgiMXVenuuPsElo8ZrfmbBbZjVM1p7GCX0lTv3ZbKJVcKcVeHGsbcNJ8Q-OuIuvjlVCmQuBYR9_lWHnjz8vOvz-BbvM9Dkhlec1OsqeKYPkgaZeK_NJbiZVpI26aFp1jZDF8sYzqYI5CHYXn-EXRQvjbF98cWAaUGmK1LjeiRHmpQKiWjx_CsmStP98Rvdz8oBx1KCL9GrZo65UrpYDz_0ugLi2-bWmRoBVZnOLIl1CASNccWKdB_hQCWmuz_m0GeVIb4Xx6RUUeWMZL6boXgLeJbm2yZ61vfMBXwBLNSOqkinx03Q3fpLvlGrwe__XiXw-nkF950Ha0TwnEQkuqHxyzKzp_XbCoQQ6YwD54MsmfZ=w447-h795-no

Vissa dagar är det knappt lönt att ha täcke... Och den som säger att bensnören är bull har aldrig bott i skåne när det blåser :banghead::laugh::turd::bump::banana:

Tiger har fått ett nytt täcke från Premier Equine o jag hade såååååå gärna velat kolla hur det funkat idag i Skåneblåsten!! Men igår var det iaf tusen gånger bättre än något tidigare. Varm o nöjd häst trots bara utetäcke är bra betyg!

Det har alltså inte ens ringar för bensnören o stallkompisen har bara sagt hästarna varit ok efter värsta kulmen så då antar jag täcket suttit kvar :)

Jag är med min nuvarande häst en övertäckare :nailbiting:. När jag (och mina stall kompisar) tycker att jag har täckat mycket, fryser hästen likförbannat. Står och huttrar och är nu så spänd i ryggen trots 100 g vintertäcke att jag provade 300 grams termotäcket. Jag övervakade hästen och tittade efter tecken på överhettning men en mycket nöjd häst umgås nu avslappnat med sina kompisar istället för att stå och huttra framför grinden. Det är 8+ här, blåser dock rätt snålt. Känns jäkligt dumt men hästen visar tydligt vad som känns bäst för honom.

Jag är med min nuvarande häst en övertäckare :nailbiting:. När jag (och mina stall kompisar) tycker att jag har täckat mycket, fryser hästen likförbannat. Står och huttrar och är nu så spänd i ryggen trots 100 g vintertäcke att jag provade 300 grams termotäcket. Jag övervakade hästen och tittade efter tecken på överhettning men en mycket nöjd häst umgås nu avslappnat med sina kompisar istället för att stå och huttra framför grinden. Det är 8+ här, blåser dock rätt snålt. Känns jäkligt dumt men hästen visar tydligt vad som känns bäst för honom.

Alltså jag är trött på sådant trams. Har man någon som helst känsla så ser man ju på sin häst vad det vill ha. Lilla varma stoet hade idag 200+100 halvhals o var lagom. Min var lite för sval (dvs inte kokhet som han vill, utanpå den tjocka pälsen....) i 200 g m fast helhals.

Är så löjligt nöjd med det nya täcket :love: åkte hem en dag tidigare då det blåst sönder lite saker i vår lilla "by" o går direkt ut o tittar till hästarna. Tiger var sur som ättika o gick bara rakt förbi mig till grinden men täcket röde sig ju fasen inget alls?! HW blir som ett tält, Shires blåser upp baktill liksom, WB helt okej och detta också så jäkla lite vindfång! Och då har jag haft bensnören på Shires o WB och detta har bara svanssnöre liksom HW. Tror det är att maggjordarna sitter lite längre bak som gör det ihop med bra skärning såklart. Tror även att frånvaron av leg arches och djupt täcke gör att det ligger mycket mer still (WB o PE).

Detta var dessutom utan täcke under o hästen var som en normal häst under. Han vill visserligen vara lite varmare i typ 20 m/s o +7 men normalt sett måste jag ha dubbla täcken för stt hålla honom nöjd. Eftersom de andra blåst omkring mest.

Min häst går för tillfället med 200 g täcke dygnet runt :). Hon blev helklippt för 2-3 veckor sedan och vi har 0-9 grader för tillfället. Var en riktig fryslort förra året men nu med mer muskler och hull verkar det inte bekomma henne alls :). Också en anledning att jag klippte tidigt - så hinner det växa ut lite innan den värsta kylan kommer. Att klippa henne mitt i vintern är inget alternativt med tanke på att hon var såpass frusen av sig förra året.

Skönt att fler verkar "övertäcka". Jag tycker det är asjobbigt med alla tyckare.

Jag tillhörde själv "tyckarskaran" även om jag nog aldrig uttryckte det direkt mer än att jag inte fattade hur det kunde tillverkas varmare täcken än 200 g :D När min häst flyttade till Skåne tog han ner mig på jorden som tur var! Nu gör jag som han säger, han är väldigt tydlig.

Jag tillhörde själv "tyckarskaran" även om jag nog aldrig uttryckte det direkt mer än att jag inte fattade hur det kunde tillverkas varmare täcken än 200 g :D När min häst flyttade till Skåne tog han ner mig på jorden som tur var! Nu gör jag som han säger, han är väldigt tydlig.
Haha, men jo annars fryser man ihjäl innan det ens blivit frost ;). Min är också tydlig. Och spänner sig och får ryggont så det inte går att rida.. Om de skakar tillverkar kroppen brunt fett säger hästvetarna, möjligt, men min blir som en bräda :meh:

Har insett att min ponny trots allt är rätt enkel att täcka.
Vid temperaturer runt 5-7 grader, mulet och ganska blåsigt har hon haft olika kombinationer av tunt ofodrat Mio-stalltäcke, fleecetäcke och 150 g stalltäcke. Över det regntäcke med eller utan hals. Precis lika glad, nöjd och lagom varm oavsett :up: Så nu har jag börjat slappna av lite och insett att jag inte behöver ha dåligt samvete för att jag tror att hon är lite för varm eller lite för kall. Det är hon inte ;)
Det är mest nätterna (i kallstall) jag har problem med. Nu ska det bli bara ett par grader nattetid, men närmare 10 dagtid. Skitsvårt!

mina 2 halvblod går med regntäcken nu, ingen av dem ska ridas ngt så försöker ha dem nakna när det inte regnar med förhoppning om att de ska sätta mer päls :/. nakna inne men det är tid för att börja med fleece i alla fall.

medryttarhästen går än så länge naken trots stor halvblods-aktig sak med kort päls :p, men ska ha ut ett regntäcke i alla fall då de fortfarande går ute på natten i det stallet.

Senast ändrad:
Mina hästar har efter diverse omständigheter fått flytta in på stall om nätterna igen. Stallet står hittills med helt öppen dörr även när det kryper ner till ett par minus. Den helklippta står precis vid dörren, så det är nästan som en utebox. Hon har ett Bucas Irish innetäcke som en gång i tiden var 300gr. Nu efter ett antal år och tvättar är det väl kanske 220-250gr. Ute får hon ett regntäcke över det.och känns alldeles lagom varm.

Skönt att fler verkar "övertäcka". Jag tycker det är asjobbigt med alla tyckare.

Alltså övertäckning är det ju när hästen är för varm och det skapar obehag för hästen. Om hästen tydligt visar att den vill vara kokhet som en kamin under sitt täcke är den ju inte övertäckad. Om hästen visar att den tycker det är jobbigt att vara som en kamin är den övertäckad.

Det pratas nästan aldrig om undertäckning. Jag hade t ex en helklippt shetlandsponny naken eller med bara ofodrat regntäcke även i minusgrader. Ingen skrek om att den var undertäckad och att den "måste frysa". På sin höjd frågade någon om den frös och när jag sa nej så var det bra. Och det är ju eg ingen skillnad, en häst som inte fryser/får ont i ryggen/kurar/etc är inte undertäckad. Även om den känns kall att ta på.

Dock är väl den statistiska risken större för övertäckning, dvs att frusen matte slänger på tjockt täcke för det "är kallt" och inte kollar under varmaste delen av dagen hur det blir. Men så länge man kollat, känt och lyssnat på hästen är det ju inte varken över- eller undertäckning vad man än klär på dem (nästan, det finns väl en gräns nånstans när det är helt orimligt, men då lär vi tala om en häst som stapplar fram som en michelingubbe pga all täckning)

On topic har min helklippta 100 gram och det är lagom för henne. Temp mellan +8 och några minusgrader, solen har tagit semester så slipper det där att det blir för varmt mitt på dagen.

Alltså övertäckning är det ju när hästen är för varm och det skapar obehag för hästen. Om hästen tydligt visar att den vill vara kokhet som en kamin under sitt täcke är den ju inte övertäckad. Om hästen visar att den tycker det är jobbigt att vara som en kamin är den övertäckad.

Det pratas nästan aldrig om undertäckning. Jag hade t ex en helklippt shetlandsponny naken eller med bara ofodrat regntäcke även i minusgrader. Ingen skrek om att den var undertäckad och att den "måste frysa". På sin höjd frågade någon om den frös och när jag sa nej så var det bra. Och det är ju eg ingen skillnad, en häst som inte fryser/får ont i ryggen/kurar/etc är inte undertäckad. Även om den känns kall att ta på.

Dock är väl den statistiska risken större för övertäckning, dvs att frusen matte slänger på tjockt täcke för det "är kallt" och inte kollar under varmaste delen av dagen hur det blir. Men så länge man kollat, känt och lyssnat på hästen är det ju inte varken över- eller undertäckning vad man än klär på dem (nästan, det finns väl en gräns nånstans när det är helt orimligt, men då lär vi tala om en häst som stapplar fram som en michelingubbe pga all täckning)

On topic har min helklippta 100 gram och det är lagom för henne. Temp mellan +8 och några minusgrader, solen har tagit semester så slipper det där att det blir för varmt mitt på dagen.
Håller med. Därför jag skrev "övertäcka" ☺

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp