Alltså övertäckning är det ju när hästen är för varm och det skapar obehag för hästen. Om hästen tydligt visar att den vill vara kokhet som en kamin under sitt täcke är den ju inte övertäckad. Om hästen visar att den tycker det är jobbigt att vara som en kamin är den övertäckad.
Det pratas nästan aldrig om undertäckning. Jag hade t ex en helklippt shetlandsponny naken eller med bara ofodrat regntäcke även i minusgrader. Ingen skrek om att den var undertäckad och att den "måste frysa". På sin höjd frågade någon om den frös och när jag sa nej så var det bra. Och det är ju eg ingen skillnad, en häst som inte fryser/får ont i ryggen/kurar/etc är inte undertäckad. Även om den känns kall att ta på.
Dock är väl den statistiska risken större för övertäckning, dvs att frusen matte slänger på tjockt täcke för det "är kallt" och inte kollar under varmaste delen av dagen hur det blir. Men så länge man kollat, känt och lyssnat på hästen är det ju inte varken över- eller undertäckning vad man än klär på dem (nästan, det finns väl en gräns nånstans när det är helt orimligt, men då lär vi tala om en häst som stapplar fram som en michelingubbe pga all täckning)
On topic har min helklippta 100 gram och det är lagom för henne. Temp mellan +8 och några minusgrader, solen har tagit semester så slipper det där att det blir för varmt mitt på dagen.